Thailand belastingen: Verplichte registratie en aangifteplicht
Nee, verstoppertje spelen gaat niet meer. Al zou je het willen. Voor mensen met Belgisch pensioeninkomen is er weinig aan de hand; jouw inkomen is in het bronland belast.
Nederlands inkomen ligt onder het huidige verdrag veel gecompliceerder en daarover is in dit blog al tien jaar geadviseerd. Toch zijn er nog veel emigranten met bedrijfspensioen die in Nederland loonbelasting laten inhouden, in Thailand niets aangeven en dus frauderen.
In Pattaya Mail en in AseanNow zijn artikelen verschenen van de hand van Thomas Carden, oprichter en directeur van American International Tax Advisors, gevestigd in Bangkok. Hij benadrukte dat de meeste emigranten (‘expats’) waarschijnlijk de hulp van een belastingadviseur nodig zullen hebben. Van de redactie kreeg ik de vertaling daarvan; ik heb die van commentaar voorzien.
Thaise expats moeten zich laten registreren bij de Thaise belastingdienst, aldus belastingdeskundige
Alle buitenlanders die in 2024, 180 dagen of langer in Thailand verblijven, moeten een belastingidentificatienummer (TIN) aanvragen bij de Thaise belastingdienst (TRD) en het belastingformulier invullen. Dit formulier moet binnen de eerste drie maanden van 2025 worden ingediend, aldus Thomas Carden. Hij benadrukte dat de meeste expats waarschijnlijk de hulp van een belastingadviseur nodig zullen hebben om de bureaucratische processen succesvol af te ronden.
Carden legde uit dat alleen buitenlandse inkomsten die daadwerkelijk naar Thailand worden overgemaakt, relevant zijn voor belastingdoeleinden. “Belangrijke zaken, zoals pensioenen, niet-belastbare inkomsten en verdragen ter voorkoming van dubbele belasting, spelen allemaal een rol,” verduidelijkte hij.
Toch raadt hij expats aan zich te registreren, zelfs als zij denken dat ze geen belasting hoeven te betalen. Hij waarschuwde: “Wie zich niet registreert, loopt het risico om later, mogelijk pas na jaren, gecontroleerd te worden. In dat geval moet je dan bewijzen dat je geen belastingplicht hebt. Bovendien kunnen de financiële sancties bij te late registratie steeds strenger worden.”
Carden gaf toe dat het hoofdkantoor van de Thaise belastingdienst in Bangkok de provinciale kantoren niet altijd tijdig informeert over nieuwe regels en procedures. “Daarom komt het voor dat expats die naar een lokaal belastingkantoor gaan, de deur worden gewezen, zelfs als ze worden bijgestaan door hun Thaise partner of iemand die vloeiend Thais spreekt,” vertelde hij. Volgens hem kan dit aanvankelijk leiden tot administratieve chaos, maar adviseert hij toch om de registratie via een professioneel belastingkantoor te regelen. “De meeste gepensioneerde expats die rondkomen van spaargeld en pensioenen, hebben weinig tot niets te betalen, en ondersteunende bank- of belastingdocumentatie is bij het indienen van het formulier niet vereist,” aldus Carden.
Op vragen uit het publiek legde Carden uit dat het belasten van buitenlandse ingezetenen steeds vaker voorkomt in verschillende landen, niet alleen in Thailand. Aan een Brit adviseerde hij zich toch te registreren, ook al had de persoon in kwestie in 2024 geen inkomsten naar Thailand overgemaakt en was hij dit in 2025 waarschijnlijk niet van plan. “Registreren betekent niet per se dat je moet betalen,” benadrukte Carden. Hij bracht verder positief nieuws naar voren door aan te geven dat de Thaise belastingdienst vooralsnog geen transacties via creditcards of bankpassen onderzoekt.
Op de vraag of Thailand in de toekomst zou kunnen overstappen op een wereldwijd inkomstenbelastingsysteem, zoals in sommige andere landen het geval is, antwoordde Carden dat een dergelijke wijziging parlementaire goedkeuring vereist en op dit moment nog speculatief is.
Ter afsluiting merkte hij op dat de belastingwetgeving wellicht complex en onaangenaam is, maar dat deze niet zal verdwijnen door weerstand of vermijding. Zijn algemene advies aan expats is om kalm te blijven, maar ook om deze ‘olifant in de expatkamer’ niet te negeren.
Aan het eind van de bijeenkomst vroeg een van de aanwezigen zich af of Thaise inwoners met inkomsten uit het buitenland wel op de hoogte waren van deze controverse. Het geldt immers net zo goed voor hen.
Mijn commentaar
Aangifteplicht.
Aangifteplicht heb je als je in een kalenderjaar inkomen hebt als volgt: uit pensioen en uit de nationale zekerheid van ten minste 120.000 thb, en/of uit Thaise (bank)rente van ten minste 60.000 thb. In dat geval moet je een TIN nummer gaan halen bij een kantoor van de Thaise belastingdienst en laat je niet wegsturen met welke smoes dan ook!
Je kunt in het artikel lezen dat de voorlichting van de ambtenaren tekortschiet. Desnoods ga je naar een ander kantoor; je kunt kantoren vinden in de stad, er is een provinciaal kantoor, en een regionaal kantoor. Op aangifteplicht wordt niet gecontroleerd al staat er een boete op van 2.000 thb, maar o wee als achteraf blijkt dat je wel belasting moet betalen, dan zijn de straffen forser.
En dan die bakerpraat…
Ik lees heel wat sites af, en blogs, en commentaren onder artikelen als boven, en wat je dan leest… Dan denk ik wel eens: heeft jouw land geen verdrag met Thailand? Ja, zie ik aan hun commentaar. Waar maak je je dan zorgen om?
Ik herhaal het nog maar eens, ook wat Lammert hier ooit schreef: er is een verdrag, maak je geen zorgen. Wat tot en met 2023 vrijgesteld was is ook nu vrijgesteld of exclusief toegewezen aan een van de twee betrokken landen. Voor mensen met Nederlands inkomen: AOW/WAO/WIA is in beide landen belast.
Wat vermoedelijk wel wijzigt, is de aandacht die je krijgt van de ambtenaren. Ik verwacht meer vragen en controles. Tenslotte plaats ik nog maar een keer de weblink van de Thaise belastingdienst. Sla dat op in jouw systeem!
https://www.rd.go.th/fileadmin/user_upload/lorkhor/newspr/2024/FOREIGNERS_PAY_TAX2024.pdf
Over deze blogger
- Bouwjaar 1946. Kreeg de bijnaam 'Lopende belastingalmanak' en heeft 36 jaar in dat vak gewerkt. Op zijn 55e naar Thailand verhuisd. Invaliditeit dwong hem van zijn gezin in Nongkhai naar huisje met thuiszorg en scootmobiel in Súdwest-Fryslân.
Lees hier de laatste artikelen
- Belasting Thailand15 november 2024Belasting: Navordering in Thailand
- Belasting Thailand7 november 2024Thailand belastingen: Verplichte registratie en aangifteplicht
- Belasting Nederland29 oktober 2024Belasting 2024: Belast Thailand de verkoop van mijn huis in Nederland?
- Belasting Thailand22 oktober 2024Een video van Siam Legal over belastingen
Hartelijk dank voor dit bericht.
Zal me er nu toch meer in gaan verdiepen.
Tot nu toe is het in mijn geval zo dat ik hier geen belasting hoef te gaan betalen.
Zal me dan toch voor de zekerheid gaan registreren.
Voor de duidelijkheid en hoop dat ik goed geïnformeerd ben over het niet belastingplichtig zijn hier.
Vorig jaar november hier aangekomen en per februari verblijvend met een retirement visum.
55 jaar, uitkering UGM van het ABP, getrouwd met Thaise en woonachtig in provincie Buriram.
Sinds 1 oktober j.l. officieel uitgeschreven uit Nederland.
Mocht ik er naast zitten dan hoor ik dat graag.
Rob, UGM moest ik opzoeken, je was dus beroepsmilitair? Dan is en blijft jouw staatspensioen belast in NL. Je bent per 1/10 dit jaar uit NL uitgeschreven maar hoeveel dagen was je dit jaar in TH? Ben je 180 of meer dagen in TH dan is er belastingplicht maar is jouw inkomen vrijgesteld op grond van artikel 19 lid 1 van het verdrag. Ik lees niets van AOW dus dat heb je mogelijk nog niet.
Over 2023 is er alleen belastingplicht over Thais binnenlands inkomen. Hooguit wat bankrente, verwacht ik. Vergeet dat maar.
Ik heb eerder een vrijblijvend gesprek van 30 minuten met Thomas gehad.
Ik kreeg er persoonlijk een beetje een apart gevoel bij na wat vragen van mij maar goed.
Ook kreeg ik afwijkende antwoorden op vragen die ik eerder had verkregen via een andere fiscalist…
Thomas Carden kan een TIN voor je regelen voor 7.000 baht. Maar voor dit bedrag alleen als zij dit in bulk/grote aantallen tegelijk kunnen doen.
Je moet ook een aanzienlijke berg papierwerk aanleveren indien je het via Thomas doet.
De aangifte zelf via Thomas kost $400. Alles ex btw.
Ik vergat er nog bij te zeggen dat ik in mijn geval niks aan belasting verschuldigd zou zijn aan de Thaise belastingdienst.
De enige die hier beter van wordt zijn dus de belastingadviseurs.
Via deze Thomas van AITA zou het mij dus 7.000 baht + $400 + btw kosten.
De wereld op zijn kop lijkt mij.
Ari, van die tarieven schrik ik niet. Een TIN kun je zelf aanvragen en dat kan meezitten of tegenvallen, lees ik al jaren. Je hebt keus uit het stadskantoor, het provinciaal kantoor en het regiokantoor naar jouw wens; vraag een Thai naar de adressen.
Ja, die zitten te popelen! Een heel nieuwe klantenkring dankzij de overheidsmaatregelen. Maar mogelijk kun je ook terecht bij een kleiner kantoor in jouw woonregio al verwacht ik niet dat men daar alle 61 verdragen kent die Thailand heeft gesloten.
Het verdrag in de Thaise taal staat hier: https://www.rd.go.th/fileadmin/download/nation/netherland_t.pdf
Een paar kleine opmerkingen.
Thaise expats moeten zich laten registreren bij de Thaise belastingdienst. Dit is niet juist.
Nederlandse expats moeten zich laten registreren.
Ik herhaal het nog maar eens, ook wat Lammert hier ooit schreef: er is een verdrag, maak je geen zorgen.
Ook dit is niet correct. Het ligt gewoon aan het belastingverdrag dat je geboorteland heeft met Thailand.
Geertg, dat deel van de tekst is niet van mij. Had je dat niet begrepen? Bovendien, de registratieplicht geldt voor alle emigranten.
En wat heeft jouw geboorteland er mee te maken? Het gaat om het land waar jouw inkomen vandaan komt.
Beste Erik Kuijpers,
N.a.v. uw opmerking:
“Voor mensen met Nederlands inkomen: AOW/WAO/WIA is in beide landen belast.”
Dit is wat Lammert de Haan mij schreef in een email in 2022:
“Na emigratie naar Thailand val jij onder het door Nederland
met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele
belasting. Dit Verdrag bevat echter geen bepaling t.z.v. sociale
zekerheidsuitkeringen zoals een WIA-uitkering. Dit betekent
dat voor beide landen de nationale wetgeving van toepassing
is. Nederland heft vervolgens als bronland. Thailand mag als
woonland heffen.
Heel lang waren fiscalisten dan ook de mening toegedaan dat
in dit geval sprake zou zijn van dubbele heffing.
In maart vorig jaar ontdekte ik echter een heel bijzonder bijzinnetje in artikel
23, lid 6, van het Verdrag. Ingevolge deze bepaling dient
Thailand een vermindering te verlenen.
In de praktijk betekent dat dat er voor Thailand geen ruimte overblijft om ook te
heffen.
In een tweetal artikelen heb ik daar in Thailandblog aandacht
aan besteed. Zie:
https://www.thailandblog.nl/expats-en-
pensionado/heffing-van-belasting-over-sociale-
zekerheidsuitkeringen/
en
https://www.thailandblog.nl/expats-en-
pensionado/heffing-van-belasting-over-sociale-
zekerheidsuitkeringen-het-vervolg/
Dat betekent dat jouw uitkering enkel in Nederland belast
is. Daarbij heb je geen recht op heffingskortingen.”
——
Dus in de praktijk betekent dat dat er voor Thailand geen ruimte overblijft om ook te
heffen volgens Lammert. Tenzij de situatie ondertussen veranderd is?
Voor de geïnteresseerden en overigen die het aangaat: zowel Erik Kuipers als wijlen Lammert de Haan hebben gelijk. Artikel 23 is het eerste artikel van hoofdstuk V van het TH-NL verdrag ter voorkoming van betalen van belasting aan beide landen. Hfdst V is getitled: ‘Elimimilation of Double Taxation’, letterlijk aldus het verwijderen van een dubbele belasting. Art 23 heeft als benaming meegekregen ‘Exemption and Credit Methods’. In goed Nederlands: ‘Vrijstelling en methoden van terugbetaling’.
Lid 6 van bewust artikel geeft aan dat Thailand een aftrek toestaat op de berekende belasting ter grootte van: óf het bedrag dat gelijk is aan de Nederlandse belasting, óf het bedrag volgens Thaise belastingnormen berekend. Het laagste van beide bedragen mag gebruikt worden als aftrekpost.
Maw: Erik Kuipers heeft gelijk als hij zegt dat Thailand mag heffen; wijlen Lammert de Haan meldt dat er een aftrekpost mag worden opgevoerd. Volgens Lammert zou het te betalen belastingbedrag wat betreft de post sociale zekerheidsuitkeringen dan op nul uitkomen.
(Bij deze een paar goedbedoelde regels voor hen die geinteresseerd zijn en/of die het aangaat, en wie er mee bekend is, sla het over, ga voorbij, en laat commentaar achterwege).
Ari, je hebt gelijk en niet gelijk. Lammert gaf je advies op maat en als ik goed lees was jouw enige inkomen in dat jaar een WIA-uitkering. Dan is de reductie artikel 23 lid 6 100%. Overigens is er een belastingkantoor in Thailand dat gewoon weigert die reductie te geven… This is Thailand, zoals we allemaal weten.
Maar er zijn mensen die twee inkomens hebben. In de tweede link die je geeft en aan het einde daarvan staat een pdf-file waar Lammert berekeningen laat zien voor iemand met AOW en bedrijfspensioen. Daar zie je dat een deel van de tabelprogressie ‘blijft hangen’.
Onlangs las ik in een reactie (jammer niet bewaard) dat iemand in Thailand zich had laten adviseren door een Thaise belastingdeskundige, en op zijn vraag of hij zich moest gaan melden kreeg hij ten antwoord te wachten op een uitnodiging tot aangifte. Dat antwoord werd bevestigd door een collega van die deskundige. Nu dan dat (alweer) van ‘buiten’ Thailand door een zekere Thomas Carden, oprichter en directeur van American International Tax Advisors, gevestigd in Bangkok, erop wordt aangedrongen je te melden bij een Thaise belastingkantoor om een TIN nummer te gaan halen, en om een aangifte te doen. Maar waar blijft informatie en/of advisering en/of de aanwijzing daartoe van Thaise zijde? Van het ministerie van financiën bijvoorbeeld of vanuit het Revenue Department zelf? Pattaya Mail en AseanNow publiceren een artikel van die Carden, een te Bangkok gevestigde USA-tax advisor, maar van de zijde van Thai officials en overige autoriteit, noch op de website van de Thai belstingdient: aangaande Thai tax ontwikkelingen geen enkel nieuws te bespeuren.
Niet duidelijk is dat het Tax-hoofdkantoor lokale, regionale of provinciale kantoren wel deugdelijk informeren, en dus is het aan de “expat” om dan maar stad en land af te lopen om zich als taxpayer geregistreerd te krijgen. Nou wil dat laatste niet altijd lukken, dus is het inschakelen van een belastingkantoor een beter idee, zegt diezelfde Carden. Tja, het kan verkeren.
Ik ga volgende week maar weer eens langs en aan bij onze lokale taxoffice en zal er dan verslag van doen.
Beste Henk namens mij nog veel sterkte toegewenst, ik herken dit verhaal maar al te goed.
Zie het als de aanhouder wint.
Janneman.
In Chonburi kan je het wel vergeten voor een tin nummer.Ik moest allerlei papieren aantonen tot de copy I.D.kaart van de huurbaas toe.Na 5 keer in 1 week te zijn geweest.Heb ik de handdoek maar in de ring gegooit
Me niet laten wegsturen door een belastingambtenaar met wat voor smoes ook?
Ik ga echt niet voor de deur liggen bij een Belastingkantoor waaronder mijn regio valt.
Als farang zijn discussies met thaise ambtenaren bij voorbaat verspilde moeite.
En rondshoppen bij andere Belastingkantoren? Het idee alleen al!
Daar kijken ze naar je adres, en sturen je terug naar jouw regiokantoor waar je onder valt en wat jou zojuist heeft weggestuurd!
De Thaise Overheid heeft mij adres, jaarlijks bij Immigratie bij tijdelijke verblijfsverlening bevestigd + elke 90 dagen een persoonlijk melden.
Ze sturen maar een brief (in het engels) met verzoek om me op een zeker belastingkantoor te melden.
Zal ik me keurig melden met mijn AOW inkomen + de 800.000THB op de bank.
De info via ThailandBlog is leuk, waardeer ik heus, maar daarop alleen hoef ik geen acties richting Thaise Belastingdienst te starten en rond te gaan hollen.
Het initiatief richting mij, hier tijdelijk verblijfhoudend als niet-Immigrant, moet van De Thaise Fiscus komen.
U kunt natuurlijk veel vinden en willen, maar in Thailand is de Thaise overheid de baas.
Als u die tegen de schenen schopt, kunt u flink in de problemen komen.
Maar het is uw leven en uw risico.
Rudolf, als uw reactie voor mij is bedoeld;
Yup, in Thailand is de Thaise overheid de baas.
Daar conformeer ik me aan. Wacht dus rustig af tot ik benaderd/aangeschreven wordt door de Thaise Overheid die alles van mijn verblijfplaats/adres weet.
Thaise Overheid moet het initiatief nemen. Dat is de strekking van mijn eerdere betoog.
Dat is geenszins ..’tegen schenen schoppen’…
Omdat ik hier op een prive site vele verhalen/reacties lees, soms gewoon met elkaar in tegenspraak, omdat de ervaringen van de lezers met de Thaise Overheid vaak tegenstrijdig zijn betekent dat niet dat ik hijgend in galop ergens een Thais loket moet gaan zoeken met de portomonnee in de hand., met de grote kans een Thaise ambtenaar te spreken die minder over de thaise belastingwetgeving betreffende buitenlanders weet dan sommige NL/BE schrijvers in deze Blog.
Ten overvloede, ben in 2009 de deur gewezen, ze wilden niets met mij te maken hebben.
….You are retired, in Thailand retired people don’t pay taxes…
Wilden me niet eens registreren!
Wel, ze weten waar ze me kunnen vinden.
Heeft niets met NL kneuterig risico-denken te maken.
Ik heb me jaren geleden toen ik naar Thailand verhuisd was gemeld bij de belastingdienst.
Meer dan een paar duizend Baht heb ik nooit hoeven betalen, en vaak was het helemaal niets.
Ari, wat jij schrijft over geld binnenharken van Thomas, ( excl BTW), doet mij denken aan de agents die een Retirement visaverlenging voor je doen bij de Immigration voor 20.000THB.
( Iets wat in de kern van de zaak een illegaal handjeklap tussen Immigration en agent is, want de Immigration law is crystal clear. Je moet in person een prolongatie doen).
Kom ik ooit bij de Thaise Belastingdienst terecht dan helpen de ambtenaren op het kantoor mij maar met de formulieren ( in het engels).
Maar,… eerst wacht ik op een uitnodiging voor aangifte van de thaise belastingdienst.
HenkR, Waarom wéér naar een belastingkantoor gaan?
Waarom toch dat dwangmatige voor de ’thaise muziek’ uitlopen?
Graag zou ik naar aanleiding van dit artikel horen wat ik in mijn geval moet doen?
Ik ben woonachtig in Nederland. (minimaal 4 maanden per jaar daar)
Ik heb AOW en pensioen ABP (beide belast in Nederland)
Ik heb geen Thaise bankrekening
Verblijf dus max 8 (meer dan 180 dagen) maanden per jaar in Thailand bij mijn Thaise echtgenote (Alleen Nederlands huwelijk en ook alleen geregistreerd in Nederland) Non-O retired jaarverlenging.
Woning (Company) aandeelhouders mijn echtgenote en ik (zei 51% ik 49%)
Maak via Wise regelmatig geld over naar de bankrekening van mijn echtgenote voor levensonderhoud en noodzakelijke kosten.
Wel of geen registratie bij de belastingdienst in Thailand
Ferry, hier geldt de fiscale woonplaats! Een lastig onderwerp en helaas vaak onderdeel van discussie met de belastingdienst. Artikel 4 lid 3 van het verdrag NL-TH zegt:
Indien een natuurlijke persoon ingevolge de bepaling van het eerste lid inwoner van beide Staten is, gelden de volgende regels:
hij wordt geacht inwoner te zijn van de Staat waar hij een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft.
Indien hij in beide Staten een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waarmede zijn persoonlijke en economische betrekkingen het nauwst zijn (middelpunt van de levensbelangen);
a) indien niet kan worden bepaald in welke Staat hij het middelpunt van zijn levensbelangen heeft, of indien hij in geen van de Staten een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waar hij gewoonlijk verblijft;
b) indien hij in beide Staten of in geen van beide gewoonlijk verblijft, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waarvan hij onderdaan is;
c) indien hij onderdaan is van beide Staten of van geen van beide, regelen de bevoegde autoriteiten van de Staten de aangelegenheid in onderlinge overeenstemming.
d) Indien een andere dan een natuurlijke persoon ingevolge de bepaling van het eerste lid inwoner van beide Staten is, regelen de bevoegde autoriteiten van de Staten de aangelegenheid in onderlinge overeenstemming.
Ad d) is niet op jou van toepassing. Ik neem aan dat je zowel in NL als in TH een woning ter beschikking hebt en dan neig ik naar een fiscale woonplaats in TH.
Maar jouw inkomen is 100% belastbaar in NL, schrijf je. Is jouw ABP een staatspensioen (NL) of een bedrijfspensioen (TH)? Of is het pensioen verdiend in een gemeentelijk vervoerbedrijf (belast in TH)? Als jouw hele inkomen ook na emigratie in NL belastbaar is dan heeft TH niets te heffen over jouw pensioen dus dan maakt het niet uit waar jouw fiscale woonplaats is.
Je wilt niet emigreren, denk ik, mogelijk vanwege de zorgpolis. Mocht de SVB ooit gaan denken dat jouw band met NL minimaal is en dat jouw woonplaats feitelijk Thailand is dan kan jouw zorgpolis gevaar lopen. Ook als je in NL bent ingeschreven.
Nu jouw vraag; moet je je melden bij de Thaise fiscus? Ja, want jouw inkomen is meer dan 120.000 b/jr. Maar op de aangifte claim je vrijstelling als je zuiver staatspensioen hebt.
Eric, dank om ons op de hoogte te houden van de ontwikkkelingen die er op dit gebied gebeuren en voor de reacties die er internationaal van bepaalde experts zijn, ondanks dat sommigen zich tegenspreken.
Misschien een vraag omtrent die rente van 60.000 Baht die je meldt. Is dit enkel voor expats of ook voor de Thaise echtgenote of Thaise burger of is dit voor beide als je een gezamenlijke aangifte doet? Heb je hier wat meer details over a.u.b.?
Hans, de regels zijn voor Thai en farang hetzelfde. Een gezamenlijke aangifte bestaat m.i. niet in TH dus ieder geeft zijn eigen rente aan.
Als jouw Thaise echtgenote geen inkomen heeft dan heeft zij een vrijstelling van 60.000 thb en de eerste belastingschijf is tegen nul procent en is 150.000 thb groot. Zo kun je 210.000 thb belastingvrij hebben.
Okay, dit is volledig nieuw voor me. Maar er wordt toch automatisch 15 % tax aan de bron ingehouden op de verkregen intrest. Ik weet dat er expats zijn die dit in het begin van het nieuwe jaar terugclaimen, alhoewel ik nooit heb verstaan hoe dat mogelijk is. Ze gaan eerst naar de bank voor een afschrift van de ingehouden tax, gaan daarmee naar het belastingkantoor en een paar maand later krijgen ze een cheque met het bedrag van de ingehouden tax. Maar ik heb dit nooit gedaan omdat ik ook geen taxnummer had.
Btw ik versta dat je al eens ergert in mensen die hier ook een andere waarheid verkondigen en dit kan idd frustrerend zijn en Ronny heeft zich ook al geërgerd in die personen als het over visas gaat, maar weet dat jullie enorm veel onwetenden verder helpen met jullie info.
Aldus een dikke merci.
Hans, ik erger me niet aan andere meningen. Ik adviseer slechts gebaseerd op verdrag, wet en adviezen van de grote Thaise internationaal werkende kantoren. Ik ben 78 en hoef dit niet te doen maar weet dat veel emigranten moeite hebben met de Engelse taal en bijna alle internationale adviezen zijn in het Engels, een enkele in het Duits. En wil je ergens anders rondvragen: gewoon doen!
Of mensen er iets mee doen interesseert me werkelijk niet. Ik heb geen ‘klanten’ en geen praktijk meer, en als straks het nieuwe verdrag door mij is toegelicht stop ik hiermee.
Nu die rente en de ingehouden bronbelasting. Je mag kiezen: die 15% als eindheffing beschouwen en dan is de rente geen deel van het belastbaar inkomen, of de rente als inkomen meenemen en dan wordt die 15% met de verschuldigde income tax verrekend zoals in NL de loonbelasting. Je mag kiezen wat voor jou het goedkoopste is.
Toen ik jaren geleden diverse malen geprobeerd had om in het belasting stelsel alhier in Thailand te kunnen komen, had ik bijna de moed al opgegeven.
Als ze je als farang zien aankomen zijn ze je liever kwijt dan rijk.
Zie het maar zo, als je iets wilt kopen bij de Global house, we don’t have it of we don’t see it.
Of zoals met het verkrijgen van het gele Tambien baan, de een krijgt het zo en een ander krijgt het nooit.
Ze zijn je bij die Thaise lokale en provinciale overheden instellingen liever kwijt dan rijk.
Het is me dan toch uit eindelijk gelukt, na toen meer dan 10 jaar hier te hebben verbleven.
Dank zij een goed Engels sprekende en bekwaam belasting medewerkster op het provinciale belasting kantoor.
Heb zelfs toen nog drie mede bloggers geholpen die het zelfde probleem hadden.
Ik moet nog zien hoe dit gaat verlopen, allemaal leuk in theorie maar in de praktijk moet nog blijken.
Heb er dan ook een hard hoofd in voor velen.
Daarom voor allen aan gaande dit nog succes en sterkte toegewenst.
Janneman.
beste erik
als je als nederlander een belgisch pensioen heb wat iedere maand op nederlandse rekening wordt gestort
moet je dan ook al naar het belasting kantoor gaan om een tin nr te vragen ik dach er is nog geen belasting verdrag met nederland en thailand getekend
Jozef, zowel NL als BE hebben al heel lang een belastingverdrag met TH. Jouw Belgisch pensioen is, zover ik weet, in België belastbaar en is dan vrij in TH. Maar als jouw inkomen hoger is dan 120.000 thb dan ben je verplicht je te melden.
erik bedankt voor de goeie uitleg
Betaal hier al jaren vrijwillig belasting. Hierdoor heb ik n belastingvrijstelling over mijn bedrijfspensioenen.
Voor mij hoeft het nieuwe verdrag er niet te komen.
Er ontstaat dan n rechtsongelijkheid met Nederlanders die in Europa buiten Nederland wonen. Zij behouden hun zorgvrrzekering in Nederland. Terwijl wij ons hier heel duur moeten verzekeren en het risico lopen deze verzekering verliezen als we to oud worden of te veel gaan kosten.
Laat jullie vooral niet in de zak zetten door deze ”tax advisers” want het gaat hun ook om zoveel mogelijk goede zielen te lokken en er een gepeperde rekening tegenover te leggen.
Iedereen kan een tin nr aanvragen daar heb je geen dure hulp voor nodig.
Ik ben Belg heb zelf 2 maal de laatste jaren in de tax office geweest voor een tin nr en ben twee maal de deur gewezen.
Ben ook niet zinnens om nog te gaan zonder uitnodiging van de tax office zelf.
En zolang dat er geen officieel bericht verschijnt van de Revenue Departement blijf ik gewoon afwachten en laat me zeker geen schrik aanjagen door tax advice bureaus allerlei, het internet staat vol met allerlei nonsens over dat tax issue, en ben al lang gestopt om het lezen en mij er druk om te maken, slecht voor de gezondheid.
Prettige dag nog.
Max, ik versta je. Ik ging ook dit jaar om een TIN in een groot centraal revenue office en de dame in kwestie begon te vragen hoelang ik reeds in Thailand was en dat ik ieder jaar een aangifte moest gedaan hebben en door de ambassade getekend en ze haalde er een voorbeeld bij van een Duits die net een aangifte had gedaan.
Ik ben stilletjes vertrokken en 4 maand later naar een klein kantoortje in mijn gemeente gegaan waar ze ook een taksoffice hebben. 3 man werkt er. Die keken me verwonderd aan dat ik volgend jaar een aangifte zou doen maar kreeg mijn nummer tussen enkele praatjes door met mijn madam. Heel vriendelijk behandeld in het laatste geval.
Conclusie : het is zoals bij het openen van een bankrekening. Hangt af wie je bedient of waar je het aanvraagt.
Succes
Wat ik mis in dit verhaal en de reacties is het volgende.
Zolang het huidige belastingverdrag nog van kracht blijft vraagt Nederlandse Belastingdienst een bewijs van fiscaal inwoner zijn van Thailand voor verkrijgen van vrijstelling belastingheffing op privé pensioen vanuit Nederland. AOW wordt altijd belast in Nederland.
Voor het verkrijgen van de vrijstelling is bv een R.O.22 nodig van Thaise belastingdienst. Alleen te verkrijgen middels een belastingaangifte in Thailand en daar heeft men weer een TIN voor nodig. Overigens kan het zo zijn dat er wel aangifte gedaan moet worden maar dat er geen belasting verschuldigd is, ook dan kan er een R.O. 22 verkegen worden. Het verkrijgen van een TIN kostte mij wat moeite maar er hoefde niets voor betaald te worden.
Ik be 79 moet ik me druk maken?? de controle kan jaren duren ook ik ben bij het belasting kantoor weggestuurd met de woorden te oud!!
Hendricus, te oud? Zijn ze nou helemaal….!
Maar een mondelinge mededeling heeft geen waarde, net zoals een mededeling aan de belastingtelefoon in NL. Je kunt je er niet op beroepen als er later wat van komt.
Ik ken paar mensen die hier zuiver als toerist meer dan 180 dagen per jaar verblijven. Gaan die dan ook een Taks nummer moeten gaan halen terwijl ze hier helemaal geen adres hebben ? Dat wil ik nog wel eens zien.
Fred, nee, want ze hebben geen fiscale woonplaats in TH.
Heeft geen belang. Iedereen die hier 180 dagen verblijft wordt aanzien als een resident. De meeste expats hun fiscale woonplaats is ook niet TH. Die verblijven hier ook alleen maar paar maanden per jaar. Het zijn GEEN (NON) immigranten.
We moeten elkaar niet gek maken. In het artikel zegt een gerenommeerde expert betr Thaise tax wetgeving dat het raadzaam is je te melden bij een taxoffice. Op de eerste plaats om je te registreren, want dat schijn vanwege nieuwe regels te moeten. Afhankelijk van inkomen en dubbel-tax-verdrag betaal je wel of niet tax. AOW schijn al vrijgesteld te zijn vanwege art 23/6. Blijft pensioen over. Voor Belgen geldt dan een reductie op het te betalen bedrag ter hoogte van het al aan BE betaalde. Nederlanders hebben een dergelijke bepaling niet. Erik Kuipers zegt ook dat registratie aan te bevelen is anders volgen er boetes. Daar staat tegenover dat velen zich hebben gemeld maar heen zijn gestuurd. Anderen verklaren hen die gingen voor gek, want waarom voor de muziek uit kopen. Gewoon wachten op een uitnodiging van de Thaise tax tot registratie. En zeker niet naar een belastingadvieskantoor, want een TIN-nummer kan je zelf doen. Ik heb er één. Van Korat. Gedateerd 2017. Maar ik woon nu in Chiangmai. Ik ga een dezer dagen toch eens horen aldaar. Ben benieuwd. Wat ik ook kwalijk vind is dat gezegd wordt dat de SVB weleens onderzoek kan gaan doen als zij twijfelen aan dat de band met NL minimaal is en dat jouw woonplaats feitelijk Thailand, in geval van 4 mand NL en 8 mnd TH. Het kunnen hebben van een NL- zorgpolis kan dan gevaar gevaar lopen. Dat heeft te maken, denk iki, met de Wet Langdurige Zorg. De SVB mag daar onderzoek naar doen in geval een beroep gedaan wordt op die Wet. Dat ‘memoreren’ dat de SVB wel eens een spaak in het wiel kan steken vind ik zorgelijk. Ik heb er in ieder geval van niemand ooit iets over gehoord.
Eddy, dan moet je dit blog beter volgen!
Dan weet je dat al jaren iemand procedeert omdat hij ondanks inschrijving in NL zijn zorgpolis kwijtraakt vanwege het ontbreken van voldoende band met NL. Hij, want het is een hij, heeft hier in dit blog daar een paar keer melding van gemaakt en ik heb het dossier mogen lezen. Ik zal zijn naam niet geven, dat moet hij zelf maar doen. Maar kom hier nu niet bazelen over zaken waar je duidelijk geen kaas van hebt gegeten!
Ook jouw tekst over AOW is onjuist, net als jouw opmerking over het verdrag BE-TH.
Dit soort kretologie, en altijd anoniem, ontneemt mij haast de zin hier mee door te gaan. Dan zeg ik liever ‘jongens en meisjes, zoek het lekker zelf maar uit’.
Ik heb soms de indruk dat we hier hoe langer hoe minder ons gedacht mogen zeggen.
Voor wat mij betreft ga ik me alvast NIET vrijwillig melden bij welke Tax office dan ook.
Als ze ons verplichten om dat wel te doen dan is het de taak van de Thaise overheid om ons daarover voorafgaand PERSOONLIJK in te lichten.
Dat dit hier tot vervelens toe aan bod komt zal me een zorg wezen. Wordt ik niet verwittigd door de officiële instanties dan weet ik van niets. En daar kunnen ze mij niet voor beboeten.
Al die bangmakerij mag wel eens stoppen.
Gilbert, kom gerust met je mening! En jouw mening over dit onderwerp is me duidelijk. Of je je meldt of niet is mij een worst; ik geef slechts advies gebaseerd op verdrag, wet en advies van Thaise belastingadviseurs en nog gratis ook….
Voorzover ik de informatie op rd.go.th heb kunnen vinden, is het niet noodzakelijk om een TIN te hebben, als je slechts tax resident ben van Thailand.
Ik heb een roze Thaise ID. Dit is niet automatisch een TIN nummer.
Check op https://efiling.rd.go.th/rd-efiling-web/register of je roze Thai ID geactiveerd is als TIN nummer.
Indien dit niet het geval is, ga naar je lokale belastingkantoor en vraag je je TIN aan.
Je Thaise ID wordt geregistreerd als TIN nummer in het belastingsysteem van Revenue Dept.
Je krijgt dan een papieren slip met de bevestiging.
Vervolgens kun je je opnieuw registreren voor e-filing.
Ik doe aan e-filing omdat de deadline van aangifte een week later is dan 31 maart.
Al heb ik geen aangifteplicht, omdat nu mijn remittance niet wordt beschouwd als “assessable income”,
doe ik toch een nulaangifte. Hiervoor leg ik wel een dossier vast, voor het geval ik in de toekomst geaudited wordt.
In jouw situatie kan het anders zijn, zeker als je inkomen geniet uit pensioen en AOW.
Trouwens, de RD heeft al een paar aangifteformulieren voor 2024 al gepubliceerd:
https://www.rd.go.th/65971.html