Vraagsteller: William
Wie van de Nederlanders hier is, net als ik, nog nooit ‘in persoon’ op een Nederlands belastingkantoor, waterschapskantoor of gemeentehuis geweest voor belastingzaken? Of wie heeft ooit persoonlijk een kantoor van een Nederlandse ziektekostenverzekeraar bezocht? Ik zelf nog nooit.
Ik vraag dit uit verbazing over hoe sommige Nederlanders nu haastig rondrennen om zich belastingtechnisch te laten registreren, terwijl veel Thaise belastingkantoren om hun eigen redenen totaal niet geïnteresseerd lijken in het registreren van pensionado’s en mensen zonder pardon wegsturen.
Veel lezers vinden dat Thailand geen derdewereldland meer is. Mag er dan niet van Thailand, in het licht van behoorlijk bestuur, verwacht worden dat zij de ‘over-geregistreerde’ buitenlander proactief voorzien van richtlijnen en uitleg over eventuele belastingregistratie?
Dat dit niet gebeurt, kan toch niet liggen aan een gebrek aan Engelse taalvaardigheid bij een belangrijke overheidsdienst zoals de belastingdienst?
Reactie Erik Kuijpers
De vraag luidt of de Thaise overheid de wijziging in de belastingwetgeving niet door moet geven aan de buitenlanders in het land. Het antwoord is zowel ja als nee.
JA. Het is niet verplicht, maar het zou Thailand sieren de longstayers netjes op de hoogte te stellen. Dat kan op de website van de Thaise belastingdienst maar ook in de Engelstalige pers.
De Thaise overheid schittert door afwezigheid en lijkt het over te laten aan de belastingadvieswereld. Mazars, een van de grote kantoren, heeft in het Nederlands bericht op Facebookpagina Typisch Thailand Telex en in dit blog is ook aandacht besteed aan de veranderingen zoals opgenomen in het bericht van een adviesbureau.
NEE. De overheid is niets verplicht en hier geldt de dooddoener dat iedereen geacht wordt de wet te kennen. En die wet geeft aan dat bij een (pensioen)inkomen van ten minste 120.000 thb per jaar, en/of Thaise (bank)rente-inkomen van 60.000 of meer per jaar, aangifte verplicht is. Ook indien je geen income tax moet afdragen.
En om aangifte te doen moet je een TIN-nummer hebben.
Dat farang worden weggestuurd bij de Thaise belastingdienst is een vaak gehoorde klacht. Maar je kunt op drie kantoren terecht; het stadskantoor, de provinciale dienst, vaak gevestigd in de provinciehoofdstad, en het regionale kantoor waar meer verdragskennis aanwezig is.
– Heb je zelf een belastingvraag voor Erik? Gebruik uitsluitend het contactformulier! –
Ik vind dat meneer Kuijpers nogal angst zaait door voor de muziek uit te lopen.
Wij gaan ons nergens aangeven.
Onze gegevens zijn bekend bij immigratie en de bank.
We hebben geen behoefte om het beste jongetje uit de klas te zijn, ieder zijn eigen keuze.
Vriendelijke groet,
Annemarie
Van @William heb ik al een paar keer gelezen dat hij zich afvraagt waarom mensen zich naar het Thaise belastingkantoor vervoegen om zich te registreren. Daar kunnen desondanks 2 legitieme redenen voor zijn:
1- Erik Kuipers meldt op basis van wat hij bemerkt bij o.a. de internationale belastingadviseurs dat je wordt aangeraden je te melden vanwege veranderende regelgeving. Je niet melden zou tzt boetes op kunnen leveren.
2- Er is nog geen gewijzigd TH-NL belastingverdrag, en de NL-belastingwetgeving dat NL enkel degene is die als bronland alle belasting mag/kan heffen, is idem nog niet aan de orde. Als je in TH belasting wilt betalen en in NL ontheffing ervan wilt aanvragen, heb je een Thais TIN nodig.
Dat in NL het niet nodig is om in persoon een publieke instelling/instantie aan de balie of loket te bezoeken wil niet zeggen dat dit in TH niet nodig is. Integendeel zelfs, om een aantal zaken te kunnen organiseren heb je je juist te melden in persoon. Maar inderdaad, het kan bij sommige Thaise belastingkantoren moeilijk zijn er toegang te krijgen, en soms lukt het helemaal niet. Dat klopt. @William vraagt zich dan af of het dan eigenlijk om die redenen niet meer dan op z’n plaats is te wachten totdat de TH fiscus ons gepensioneerden verwittigt ons te melden? Dezelfde 2 argumenten gelden als boven omschreven:
Ad 1: Ik heb tussen 2002 en 2016 op diverse plaatsen in TH gewoond, waarvan de laatste 4 jaren een vaste plek te Korat. Van de belastingdienst aldaar had ik al een TIN-nummer. Geprint op zo’ n klein kaartje ter grootte van een creditcard. Nu woon ik alweer 3 jaar te Chiangmai en ik ben, nieuwsgierig als ik ben, naar het belastingkantoor aldaar getrokken, en werd aan de balie verwezen naar een ambtenaar met ‘buitenland’ in haar portefeuille. Nu was er toevalligerwijs een controle bezig van de fiscale boeken door enkele personen van het hoofdkantoor, en een van de controleurs mengde zich zo af en toe in het gesprek. Die verliep zo’n beetje als vogt:
Q1- Zijn er veranderingen op komst voor gepensioneerden die zich in TH hebben gevestigd?
A1- Neen, de veranderingen in TH fiscale wetgeving beperken zich tot op heden op Thai mensen zelf die vanuit het buitenland inkomen binnen brengen in TH.
Q2- Zijn er dan helemaal geen veranderingen te verwachten?
A2- Neen, maar tot op heden niet en als er al een verwachting is, dan tzt.
Q3- Wat betekent tzt?
A3- Onbekend!
Q4- Is het niettemin verstandig voor buitenlandse gepensioneerden zoals ik uit NL om zich te registreren, zoals in vele buitenlandse berichtgevingen wordt gepromoot?
A4- Mag wel, maar hoeft niet. Er is niets aan de hand, en als er sprake is van een belastingverdrag zoals dat met NL, is het niet de verwachting dat TH uit zichzelf gaat heffen. Ons, op dit kantoor, is daarover niets bekend, horen we ook niets over, zijn we dus niet van plan, ook niet als iemand zich vrijwillig meldt.
Q5- Hoeft iemand zoals ik op grond van een belastingverdrag dan geen TH belasting te betalen?
A5- Jawel, maar alleen als het gaat om substantiële bedragen, bijvoorbeeld als iemand naast reguliere inkomens uit een buitenland ook nog een bedrijf runt in TH.
Q6- Is het dan wel mogelijk voor een buitenlander om een TIN nummer af te halen?
A6- Ja, maar alleen als diegene in het bezit is van een yellow tabienbaan of van een pink ID. Het nummer op die ID geldt als TIN en de persoon in kwestie wordt in de Revenue annalen ingeschreven.
Q7- Mag een buitenlander met TIn een aangifte indienen, en die aangifte gebruiken om in eigen thuisland korting te bedingen om zijn afgedragen belastingen?
A7- Ja ,dat blijft als vanouds, maar wel zelf zorgen voor de hele procedure richting thuisland.
Ad 2: Alzo geschiedde dat mij ‘Korat’-kaartje werd ingenomen, mijn ‘pink-ID-number’ geregistreerd als nieuwe TIN, met de toezegging dat als ik van plan was volgend jaar TH aangifte te doen, dat ik me dan bij haar kon melden. Hoeft niet, mag wel. Kijk maar wat je er mee wilt. dat laatste was zo’n beetje de strekking van het gesprek, die in uiterste welwillend- en vriendelijkheid verliep, in het Thais welteverstaan, met mijn vrouw als vertaalster. Geen gejaag en gehaast, er werd alle tijd genomen. Toch wel fijn dat je in TH gewoon nog aan een balie/loket kunt verschijnen en er tijd en moeite wordt genomen je te woord te staan.
Blijkbaar bent U een persoon die graag antwoorden krijgt alvorens er vragen worden gesteld. Ik merk dat ook dikwijls ook op immigratie. Ik stel daar nooit vragen. Ik wacht wel tot men mij een vraag stelt die ik dan ook beantwoord. Mijn ondervinding bij de TH openbare diensten is is dat wanneer je 3 maal dezelfde vraag stelt aan een andere ambtenaar je toch 3 maal een verschillend antwoord krijgt. Trouwens waarom zou men slapende honden wakker maken ?
Juist, ze geven overal verschillende antwoorden en hebben overal hun eigen regels.
Met andere woorden, ze weten het zelf soms niet en hebben hun eigen zaakjes niet voor elkaar.
Dan ga je toch niet voor de muziek uit lopen en je registreren.
Wij hebben van onze erfenis al flink belasting betaald.
Als ze denken dat ze nog ergens recht op hebben dan moeten ze zich maar zelf melden.
Vriendelijke groet,
Annemarie
Doe jij het jouwe, ik het mijne. Ik informeer me. Ik stel me niet wantrouwend op. Ik ben wel zeer kritisch. Als je vragen stelt aan diverse officials en je krijgt diverse antwoorden, is er uit die antwoorden een gemene deler te formuleren. Anno 2024 bevat het internet een schat aan archieven om je verder te informeren. Ik ben niet afhankelijk van één antwoord. En ik ben niet bevreesd noch bezorgd dat een/de Thaise autoriteit mij een loer draait. En als ze dat desondanks willen en zouden doen? Ze gaan hun gang maar. Ik heb mijn schepen niet achter me verbrand!
Loeng, ik weet niet of je je gelukkig mag prijzen met dat belastingkantoor in C-Mai. Sowieso zijn Q7 en A7 fout want ‘ons’ verdrag kent alleen tax credit zoals jij bedoelt bij aanmerkelijk belangwinst en niet bij pensioenen. De ambtenaar heeft daar geen kennis van, en jij ook niet.
Dat is een kantoor waar men farang met pensioen niet wenst te belasten; dit is eerder in dit blog aan de orde geweest. Op andere kantoren wordt het verdrag wel degelijk nageleefd en ik weet dat wijlen Lammert de Haan voor een dikke honderd NL-ers de Thaise aangifte heeft verzorgd.
Ik heb goed gelezen dat je MONDELING informatie hebt gekregen. Mijn advies is, nog eens terug te gaan en dat op papier te vragen. Ben benieuwd of je dan nog steeds opgetogen bent…
Loeng, je gebruikt woorden die de mijne niet zijn en je reageert ongepast. Bovendien zitten er in jouw meest recente reactie onjuistheden.
Ik reageer op een vraag van ene William en dat doe ik vanuit mijn vakkennis. Dat het niet aan jou en enkele andere mensen besteed is, prima. Ik blijf vragen beantwoorden in dit blog. Mocht je dat liever niet hebben klaag dan bij de blogbeheerder.
Op jou zal ik niet meer reageren; dat lijkt me zinloos.
Moderator: Reactie van Loen is inmiddels verwijderd.
Op de website van de Revenue Department vind je het volgende
https://www.rd.go.th/english/6045.html in de Engelse taal
1.Taxable Person
Taxpayers are classified into “resident” and “non-resident”. “Resident” means any person residing in Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand.
5. Tax Payment
Taxpayer is liable to file Personal Income Tax return and make a payment to the Revenue Department within the last day of March following the taxable year. Taxpayer, who derives income specified in c, d or f in 2.3 during the first six months of the taxable year is also required to file half – yearly return and make a payment to the Revenue Department within the last day of September of that taxable year. Any withholding tax or half-yearly tax which has been paid to the Revenue Department can be used as a credit against the tax liability at the end of the year.
The Revenue Department
90 Soi Phaholyothin 7 Phaholyothin Road, Phayathai, Bangkok 10400
RD Call Center 1161
Dus even googelen en je vind alle info
Yubi, je komt met een link uit 2020; de wijziging van 2023 staat daar uiteraard nog niet in.
Ik benin oktober weer teruggekomen naar Nonthaburi met de bedoeling nu hier te blijven. Het huis is klaar en dus heb ik me beziggehouden met zaken zoals een TIN.
Eerst maar eens alle blog berichten gelezen en gefilterd en toen naar het Reuvenu Office van Nonthaburi. Zeer vriendelijk geholpen (in het engels) en ja ik heb een TIN nodig, ondanks dat ik (waarschijnlijk) geen belasting hoef te betalen in Thailand wegens NL staatspensioen en AOW. Er werd vriendelijk uitgelegd wanneer dat binnen moet zijn. Tevens werd ik doorverwezen naar het sub-district kantoor van Ban Yai waar ik onder val.
Daar aangekomen 3 documenten overhandigd (Paspoort met copy. vragenformulier) en binnen 15min een TIN. Alles geheel vriendelijk en tot volgend jaar met de aangifte.
Niks dan lofvoor de ambtenaren, die zelf ook al aangaven dat de belasting waarschijnlijk op
nul uitkomt door de belasting die ik al naar NL moet afdragen.