Bangkok Post: Nieuwe regels voor belasting in Thailand op buitenlands inkomen – wat je moet weten
Vanaf 2024 worden nieuwe voorwaarden van kracht die bepalen dat inkomen, ongeacht het jaar waarin het naar Thailand wordt binnengebracht, onderworpen is aan de belasting. Deze wijziging heeft verstrekkende gevolgen voor personen die in Thailand wonen en daar hun inkomen verdienen.
Belastingprincipes
Benjamin Franklin zei ooit dat slechts twee dingen zeker zijn in deze wereld: de dood en belastingen. Dit geldt nog steeds, vooral nu de Thaise belastingdienst overweegt de Revenue Code aan te passen om deze in lijn te brengen met het principe van het wereldwijde inkomen. Deze wijziging kan ervoor zorgen dat personen die ten minste 180 dagen in Thailand verblijven, belasting moeten betalen over inkomsten die in het buitenland zijn verdiend, zelfs als deze niet naar Thailand worden overgebracht.
Criteria voor belasting op buitenlandse inkomsten
De Thaise Revenue Code, die de belastinginning regelt, berust op twee fundamentele principes:
- Bronregel: Thailand belast individuen op inkomen dat binnen zijn grenzen wordt gegenereerd, ongeacht of dit voortkomt uit werk, activiteiten, werkgeversactiviteiten of onroerend goed in Thailand.
- Residentregel: Thailand belast personen die in een belastingjaar (januari tot december) 180 dagen of langer in Thailand verblijven, op hun inkomen, zowel binnenlands als internationaal verdiend.
Belastbaarheid van buitenlandse inkomsten
Niet alle buitenlandse inkomsten zijn belastbaar. Het departement hanteert drie hoofdcriteria waaraan voldaan moet worden voor belastingplicht:
- Het individu moet ten minste 180 dagen in Thailand verblijven gedurende een bepaald belastingjaar, waardoor hij/zij als inwoner wordt beschouwd.
- Het individu moet inkomen hebben uit het buitenland, ongeacht het land.
- Het buitenlandse inkomen moet naar Thailand worden gebracht.
Volgens artikel 41 van de Revenue Code is inkomen belastbaar in het jaar waarin het naar Thailand wordt gebracht.
Wijzigingen vanaf 2024
Voor 2024 konden personen met buitenlandse inkomsten hun belastingdruk verlagen als het inkomen in hetzelfde jaar naar Thailand werd gebracht als waarin het werd verdiend. Als het inkomen na dat jaar werd overgebracht, was er geen belasting verschuldigd. Vanaf 2024 geldt echter dat inkomen, ongeacht het jaar waarin het naar Thailand wordt gebracht, onderworpen is aan de personenbelasting. Het belastingtarief varieert progressief van 5% tot 35%.
Uitzonderingen en overgangsregeling
Er zijn uitzonderingen om de belastingdruk te verlichten. Buitenlandse inkomsten die vóór 1 januari 2024 zijn verdiend, vallen nog steeds onder de oude voorwaarden. Dit betekent dat als deze inkomsten na het jaar van verdienste naar Thailand worden gebracht, er geen belasting verschuldigd is.
Geen belasting bij behoud van buitenlandse inkomsten buiten Thailand
Als individuen hun buitenlandse inkomsten buiten Thailand houden, is er momenteel geen belasting verschuldigd aan de Thaise autoriteiten.
Voorstel wereldinkomen
Het voorgestelde amendement volgt het principe van het wereldinkomen, waarbij personen die minstens 180 dagen in Thailand verblijven, belasting moeten betalen over buitenlandse inkomsten, zelfs als deze niet naar Thailand worden gebracht. Het departement onderzoekt voorbeelden uit andere landen, zoals de VS, om de haalbaarheid en uitdagingen van een dergelijk systeem te evalueren.
Complexiteit van belastinginning
De belasting op buitenlandse inkomsten is complex omdat inkomsten eerst in het land van verdienste worden belast. Bij dubbele belastingheffing kan een overeenkomst tussen Thailand en het betreffende land zorgen voor vermindering van de belastingdruk.
Internationale samenwerking en informatie-uitwisseling
Thailand heeft 61 dubbelbelastingverdragen met verschillende landen en heeft een koninklijk besluit uitgevaardigd over de uitwisseling van belastinginformatie. Dit omvat zowel verzoek- als automatische uitwisseling van informatie op grond van internationale belastingverdragen en overeenkomsten. De uitgewisselde informatie heeft betrekking op beleggingsgerelateerde zaken zoals rente en dividenden, maar omvat niet alle financiële informatie van het individu.
Thailand voldoet aan internationale normen en verplichtingen om belastingontduiking te voorkomen en transparantie te waarborgen. Deze wetten hebben beperkingen en bieden geen volledige dekking van alle financiële informatie.
In samenvatting, de nieuwe regels vanaf 2024 markeren een belangrijke verschuiving in de manier waarop Thailand buitenlandse inkomsten behandelt. Personen die in Thailand verblijven, moeten zich bewust zijn van deze veranderingen en hun belastingplanning hierop afstemmen.
Veelgestelde vragen
Vraag: Welke criteria gebruikt de belastingdienst om buitenlandse inkomsten te belasten?
Volgens de Revenue Code, de primaire wet die de belastinginning door het ministerie regelt, berust deze op twee fundamentele principes voor inkomstenbelasting:
- Bronregel: Volgens dit principe belast Thailand individuen op inkomen dat binnen zijn grenzen wordt gegenereerd, ongeacht of dit voortkomt uit werk, activiteiten die in Thailand worden uitgevoerd, werkgeversactiviteiten in Thailand of onroerend goed in Thailand.
- Residentregel: Volgens dit principe belast Thailand personen die in een belastingjaar (januari tot december) 180 dagen of langer in Thailand verblijven, op hun inkomen, zowel binnenlands als internationaal verdiend.
Vraag: Zijn alle buitenlandse inkomsten onderworpen aan belasting?
Niet alle buitenlandse inkomsten zijn belastbaar, aangezien het departement voorwaarden stelt op basis van drie hoofdcriteria. Als aan alle drie de criteria is voldaan, is dat inkomen belastbaar:
- Het individu moet binnen een bepaald belastingjaar gedurende een totale periode van ten minste 180 dagen in Thailand verblijven. Hierdoor wordt het individu aangemerkt als een inwoner die inkomstenbelasting moet betalen aan Thailand. Kort verblijf is niet gedefinieerd in de Thaise belastingwetgeving.
- De persoon moet inkomen hebben uit het buitenland, ongeacht het land.
- Het individu moet dergelijke buitenlandse inkomsten naar Thailand brengen. Als ze dit inkomen in enig jaar naar Thailand brengen, moeten ze voor dat jaar inkomstenbelasting betalen, in overeenstemming met artikel 41 van de Revenue Code, waarin wordt bepaald dat personen die in Thailand wonen en inkomsten verdienen uit werk of zaken in het buitenland, of uit bezittingen die in het buitenland gevestigd is, moet inkomstenbelasting betalen als hij deze naar Thailand brengt.
Vóór 2024 konden personen met buitenlandse inkomsten hun belastingdruk verlagen, aangezien de voorwaarden voor de personenbelasting voor dergelijke buitenlandse inkomsten specificeerden dat als het in hetzelfde jaar waarin het werd verdiend naar Thailand werd gebracht, het onderworpen zou zijn aan inkomstenbelasting door de Revenue Department.
Als het inkomen echter na het jaar waarin het werd verdiend naar het land werd gebracht, zou er geen belasting verschuldigd zijn. Als een individu bijvoorbeeld in 2020 inkomsten uit het buitenland verdiende en dit in 2021 naar Thailand bracht, zou er geen belasting verschuldigd zijn.
Vraag: Als er geen buitenlandse inkomsten naar het land worden gebracht, is er dan sprake van belasting?
Als individuen inkomsten uit Thailand behouden die in het buitenland zijn verdiend, is er momenteel geen belasting verschuldigd aan de lokale autoriteiten.
Het voorgestelde amendement volgt het principe van het wereldinkomen, waarbij individuen die minstens 180 dagen in Thailand verblijven, al dan niet ononderbroken, belasting moeten betalen over inkomsten die in het buitenland zijn verdiend, zelfs als de inkomsten niet naar het land worden binnengebracht. Het departement bestudeert voorbeelden uit andere landen die belastingen heffen op buitenlandse inkomsten, zoals de VS, om hun succes te evalueren en de uitdagingen te identificeren die zij tegenkwamen.
Het belasten van de buitenlandse inkomsten van personen die in Thailand wonen is complex vanwege de aard van de belastinginning. Wanneer inkomsten in het buitenland worden verdiend, moeten deze eerst in dat land worden belast. Als iemand die in Thailand woont bijvoorbeeld inkomen verdient in Groot-Brittannië, heeft Groot-Brittannië de eerste prioriteit om belasting te innen over dat inkomen. Als het land waar het individu woont de wereldwijde inkomensregel volgt, moet het individu nog steeds belasting betalen aan Thailand, wat resulteert in dubbele belastingheffing, tenzij het andere land een overeenkomst inzake dubbele belastingheffing heeft met Thailand.
Bijvoorbeeld als er sprake is van inkomen van een belastingtarief van 20% in Thailand, maar in het buitenland al tegen 15% wordt belast, betekent een overeenkomst ter voorkoming van dubbele belasting dat het individu alleen het verschil van 5% aan Thailand hoeft te betalen. Omgekeerd, als het individu al 30% belasting heeft betaald in het buitenland, zou er in Thailand geen extra belasting verschuldigd zijn, aangezien de belastingdruk die in het buitenland wordt betaald hoger is dan de belastingdruk die in Thailand vereist is.
Particulieren kunnen geen aanspraak maken op restitutie voor het belastingverschil tussen Thailand en het buitenland. Thailand heeft 61 dubbelbelastingverdragen met verschillende landen.
Vraag: Kunnen de inkomensgegevens van personen in het buitenland worden gecontroleerd om belastingen te heffen?
Thailand heeft vorig jaar een koninklijk besluit uitgevaardigd over de uitwisseling van informatie voor belastingdoeleinden, in lijn met internationale belastingverdragen. Het land moet voldoen aan de verplichtingen om op verzoek belastinginformatie uit te wisselen, overeenkomstig overeenkomsten of conventies over het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van belastingontduiking, evenals het Multilateraal Verdrag inzake wederzijdse administratieve bijstand in belastingzaken.
Thailand moet ook voldoen aan de verplichtingen om automatisch informatie over financiële rekeningen uit te wisselen op grond van de Multilateral Competent Authority Agreement on Automatic Exchange of Financial Account Information. Als lid van het Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes, een samenwerkingskader van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling op het gebied van de uitwisseling van belastinginformatie, is Thailand verplicht om zowel op verzoek als automatische uitwisseling van informatie uit te voeren. belastinginformatie met haar verdragspartners.
De wetten inzake de uitwisseling van financiële informatie voor belastingdoeleinden, die in 113 landen beschikbaar zijn gesteld, kennen echter bepaalde beperkingen. De informatie die wordt ontvangen van financiële instellingen en effectenmaatschappijen heeft specifiek betrekking op beleggingsgerelateerde zaken, zoals rente en dividenden, en omvat niet alle financiële informatie van het individu.
Daarom zal bepaalde financiële informatie, zoals salarissen of lonen, niet worden verstrekt in het kader van deze wederzijdse informatie-uitwisselingsovereenkomsten.
Bron: Bangkok Post – https://www.bangkokpost.com/business/general/2818689/navigating-new-foreign-income-rules
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Ik wil nog zien of ze dat voor elkaar krijgen. En ook nog voor 1 maart als je de aangifte moet doen?
En wat met landen die uit hoofde van privacywetgeving dat niet mogen geven, zie de laatste regel van de tekst? Dit is een nauwelijks uitvoerbaar plan en ik moet nog zien of dit wel doorgaat.
Het wordt in maart al moeilijk genoeg, vooral voor emigranten, te bewijzen wat voor geld je naar Thailand hebt geboekt. Spaargeld of inkomen? Dat wordt al lastig zat, zeker voor de gemeentelijke belastingkantoortjes. En dan dit plan er ook nog bij?
Beste Erik,
Thailand kennende zal de bewijslast bij de belastingplichtige komen te liggen. En je zal wel begrijpen dat pas dan de grote problemen beginnen.
Ik ben Belg, heb een mooie spaarrekening door de uitbetaling van een aanvullende pensioenpijler.
Dit gaat over een relatief groot bedrag waar destijds netjes belastingen op betaald werd.
Diezelfde rekening werd tevens aangevuld met een kapitaal afkomstig van de verkoop van mijn woning. Dan zwijg ik nog maar van eventuele erfenissen die ook al belast werden.
Dit wordt een groot kluwen als je moet bewijzen waarvan het binnengebrachte geld afkomstig is. De Thaise ambtenaar zal zich waarschijnlijk weinig aantrekken van onze miserie en zal al het geld volle pot belasten. Probeer daar maar eens iets tegen in te brengen.
Ik vrees, als ze die nieuwe regels erdoor duwen, dit de trigger zal zijn dat vele farang met hangende pootjes naar hun thuisland zullen terugkeren.
Leopold en Gust, los van de vraag of het wel doorgaat; is dat allemaal van dit jaar? Indien niet dan heft Thailand daar niet over, en ook niet als het afkomstig is uit een jaar waarin je geen 180 dagen of meer in Thailand was. Zie deze link: https://www.rd.go.th/fileadmin/user_upload/lorkhor/newspr/2024/FOREIGNERS_PAY_TAX2024.pdf
Ik vermoed dat voor jullie beiden het verdrag BE-TH geldt. Dat is niet mijn aandachtsgebied. Gaat het om veel geld dan is het wellicht zinvol een belastingadviseur in jullie thuisland te raadplegen en/of een belastingadviseur in Thailand te zoeken. De zaterdagkrant van Bangkok Post of The Nation heeft daar advertenties van. Voorts, pensioen is onder ‘jullie’ verdrag aan het bronland toegewezen, toch?
Verder kent Thailand ook de bezwaar- en beroepsprocedure dus je bent echt niet willoos overgeleverd aan de visie van de lokale ambtenaar.
Beste Erik,
Ee is wel een probleem als hij grote sommen in 2024 overmaakt, ook al is het vroeger verdiend.
Erik naamgenoot, dat zeg je zonder aan te geven waarom. Jammer want zo breng je onzekerheid. Ik hoop dat je dat wilt aanvullen.
Sowieso moet je aan kunnen tonen van wanneer dat geld is, of dat verdiend is in een jaar waarin je 180 of meer dagen in Thailand was, en moet jouw bewijsmiddel in Thais of Engels zijn. En als dat allemaal in orde is met de link die ik aan Leopold en Gust gaf mag er geen probleem meer zijn.
Mocht de ambtenaar dwarsliggen dan zeg je dat je er nog eens over wilt denken, een adviseur wilt raadplegen en teken je niets af. Ga dus niet ‘laat’ jouw aangifte laten doen zodat je tijd hebt desnoods naar een regionaal belastingkantoor te gaan, of tijd hebt om een adviseur te zoeken.
Erik,
Ik heb een week geleden een brief ontvangen van mijn Belgische Belfius Bank met de mededeling dat zij al mijn gegevens hebben overgemaakt aan de Thaise belasting dienst onder het mom van CRS common reporting standart.
Gust ik zou de brief van de bank nogmaals zorgvuldig lezen. Er staat vast niet dat ze’ alle” gegevens hebben gestuurd. De internationale overeenkomst omvat een beperkt aantal gegeven zoals hier ook in en van de inzendingen wordt aangegeven. Daarnaast kan de Thaise regering wel een wet aannemen dat alle landen inkomensgegevens dienen te verstrekken maar dat kan Thailand niet eenzijdig besluiten. Ze kunnen ook niet eenzijdig besluiten dat in elk land voortaan links moet worden gereden.
Ja ze willen dat jij ook nog al het werk doet om jou geld aan he af te staan 5555555. lachwekkend. Een overheid die via belasting verhoging z’n excessieve spendeer gedrag wil compenseren is per definitie economisch ten dode opgeschreven.
Het is wel vaker gebleken . Maar hee dan moet je leren van het verleden en dat is niet echt het sterke punt hier….
Wordt het nieuwe belastingverdrag met Nederland waarin staat dat Nederland over pensioenen belasting gaat heffen nog door Thailand ondertekend?
Blijft de regel dat niet in twee landen belasting geheven wordt in 2025 nog bestaan?
Piet, vergeet even dat nieuwe verdrag NL-TH. De doorlooptijd is vele maanden en het heeft dit jaar geen prioriteit, las ik in dit blog. Ik verwacht dat ze 1-1 aanstaande niet halen dus het is de ver-van-mijn-bed-show aan het worden. Wees maar blij want je kunt die centen nu in je zak houden.
Dubbele heffing kan ontstaan als er tussen twee landen geen verdrag bestaat. Een verdrag moet dit voorkomen, of in de hand houden. Er zijn landen die willen ‘meesnoepen’ met in beginsel vrijgesteld inkomen en Thailand heeft dat bedongen in artikel 23. Maar dat heb ik in een eerder commentaar al eens uitgelegd.
Erik,
Ik vergeet het nieuwe verdrag. Volgens het oude verdrag kan Thailand wereldinkomen gaan heffen van Nederlanders die in Thailand gaan wonen.
Wat gebeurt er met mensen waar zowel het moederland als Thailand over het wereldinkomen willen heffen?
Pietb1946, jouw vraag beantwoord ik na mijn vakantie. Ik ga eerst de zon zoeken…
Ik kijk regelmatig naar Integrity Legal Thailand en dit artikel is ook aangehaald door hen. Ook zij stelden dat het gewoon afwachten is wat er uit de voorstellen gaat komen. Ook stellen zij dat de meeste clips op YT door ,laat ik het maar gewone mensen noemen, helemaal nog niets zeggen, Ergo zij stelden zelfs dat velen nauwelijks kennis hebben van het Thaise tax systeem. Ook de Bangkok Post suggereert veel maar weet niets zeker.
Dit bericht alhoewel overgenomen uit de Bangkok post veroorzaakt alleen maar onnodige onrust. Laten we afwachten wat er uit de belasting koker komt.
Je hebt misschien wel gelijk Henry maar ik zeg altijd “waar er rook is …”.
Als dit systeem erdoor komt is dit weer een bijkomende pestmaatregel die heel wat farang zullen wegjagen. Idem met hun belachelijke immigratieprocedures en 90-dagen meldingen.
Ze denken waarschijnlijk dat ze heel wat belastinggeld kunnen “vangen” met hun nieuw systeem. Dat zou wel eens flink kunnen tegenvallen. Ik denk dit dit een leegloop van buitenlanders zal veroorzaken.
In België hadden we ooit een groot minister die zei:” we zullen de problemen oplossen als ze zich stellen”..
Er is met België de dubbele tax overeenkomst, dus zou ok moeten zijn. Moeilijkheid zal worden te bewijzen dat wij aan de bron afgehouden worden.. Vertaling belastingsfiches, beëdigingen ervan, legalisatie.. dat wordt een bijkomende administratieve rompslomp..
Freddy, tax credit is in het verdrag BE-TH geregeld in artikel 23 ten tweede. Ik mis daarin hoe dat wordt uitgevoerd. De praktijk is dat de BE belastingdienst op jouw verzoek een verklaring afgeeft die je kunt afgeven aan de Thaise dienst.
Je komt dan wel klem met de termijnen. Thailand verlangt die verklaring in maart als jij daar aangifte doet, jouw thuisland zal meer tijd nodig hebben omdat jouw aanslag inkomstenbelasting eerst geregeld moet zijn… Al vraag ik me af waarvoor je dat nodig hebt nu jouw Belgisch pensioen uitsluitend in het bronland belastbaar is.
Deze eerste alinea klopt al niet: het gaat om nieuwe voorwaarden die bepalen dat inkomen dat Thailand wordt BINNENgebracht onderworpen is aan belastingheffing. Dus kan het niet personen betreffen die in Thailand wonen en daar hun inkomen verdienen, want hun loon/salaris/honorarium is al aan Thaise belastingen onderworpen. Deze laatste zin betreft de “1: Bronregel:”, de eerste zin de “2: Residentregel”. De boel niet door elkaar halen want het is al ingewikkeld genoeg.
Het hele artikel herhaalt zich voortdurend en geen enkele alinea of paragraaf meldt iets nieuws of geeft duidelijke uitleg. Neem nu punt 3 van de hoofdcriteria: een hoop gepalaver over wereldinkomen en dat alles wat elders wordt verdiend ook in Thailand wordt belast, maar dan opeens: als (een deel van) het inkomen NIET Thailand wordt binnengebracht wordt geen tax geheven.
Tja, wat willen ze nou eigenlijk?
Wim, ik denk dat je vergeet dat er ergens staat ‘wijzigingen vanaf 2024’. Daarboven staat de huidige regeling. De tekst klopt echt wel.
Het hele gedoe met beide 2024-plannen komt voort uit het feit dat Thaise ondernemers met vestigingen buiten Thailand hun salaris daar niet naar Thailand boekten in het jaar van verdienen. Het kwam een jaar later en was dan onbelast. Die bepaling is tien jaar geleden uit de wet gehaald maar niet doorgevoerd. Dat gaat men nu wel doen, en er overheen komt nu dit voornemen om het jaarinkomen te belasten, overgemaakt of niet.
Want haal je die centen nooit naar Thailand maar gebruik je ze als je met pensioen aan een lekkere kust ligt buiten Thailand dan vist de Thaise fiscus definitief achter het net. Maar in de slipstream lopen de emigranten onder meer uit onze landen mee met deze voornemens.
Het is pech geld voor mensen die een deel van hun pensioen in NL of BE laten, bijvoorbeeld voor verplichtingen uit hoofde van hun ex, studerende kinderen, abonnementen, etc. Aan de andere kant, in NL en BE betaal je ook over het hele jaarinkomen, dus zo gek is het voornemen niet. Maar ik wil nog zien of het doorgaat…
In veel landen krijg je als je belasting betaalt nog iets terug zoals sociale verzekeringen of zicht op een verblijfsstatus. Thailand wil alleen maar geld binnenharken zonder een prestatie er tegen over te stellen en ik vraag mij af of dat door de expat gemeenschap geaccepteerd gaat worden. Thailand is al lang niet meer zo leuk als pakweg 20 jaar geleden en hopelijk komt er een exodus.
Eric, je zit wel op de klaagstoel hoor! En ‘Twintig jaar geleden..’, wel, twintig jaar geleden ‘harkte’ Thailand ook belastinggeld binnen want het verdrag is bijna 50 jaar in werking.
Je vindt dat je te weinig krijgt van Thailand? Nou, vooruit maar: je mag er wonen, kunt resident worden, je maakt gebruik van de hele infrastructuur van het land, de marktorganisatie want je bezoekt winkels en er is nog voorraad ook!, er is zorg met artsen en ziekenhuizen, mij dunkt dat je niet zo moet klagen over de mogelijkheden.
Omdat Thailand nu, in dit onderwerp, een kleine wijziging wil aanbrengen die jou, als je inkomen hebt als bedrijfspensioen, een paar centen gaat kosten klopt er ineens niks meer van? Nee, je overdrijft ernstig.
Maar net als bij die mensen die maar blijven herhalen dat ze binnen de 180 dagen het land gaan verlaten (en voor de risico’s daaraan verbonden heb ik al een paar keer gewaarschuwd…) heb ik de indruk dat je op de centen zit. Een goede gewoonte hoor, ik spaar ook nog op mijn ouwe dag, maar bij mij leidt het tot tevredenheid… Tel je zegeningen, zou ik je willen adviseren.
Ik ga hooguit 8 maanden naar Thailand toe elk jaar, spaargeld blijft op Nederlandse rekening en ik regel dat evt. via Wise om naar mijn thaise rekening (maandelijks) over te schrijven..Woon bij mijn vrouw in en zij heeft goede baan en ik ben met vervroegd pensioen, zeg maar…
Ben 61 jaar en wil niet mijn AOW opbouw verliezen, dus blijf netjes in Nederland ingeschreven staan.
Daarna zien we wel verder…
Je haalt ivm je adres 2 dingen door elkaar.
Enerzijds heb je een domicilieadres. Voor u dus in Nederland.
Anderzijds een fiscale domicilie. Uw fiscale domicile is Thailand aan gezien u meer dan 179 dagen/jaar in Thailand verblijft.
Je gaat 8 maanden naar Thailand dan zal je onder het nieuw systeem vallen en betaal je belastingen over het binnengebrachte geld.
Het artikel is toch wel duidelijk hierover.
Maar….je bent wel meer dan 180 d per jaar in Thailand. Of jij nu nog ingeschreven bent in NL of niet is niet het probleem van de Thaise controleur
François, Marc, Erik, en anderen, zo simpel is het niet dat je alleen die 180 dagen moet tellen. Daarover is hier vaker geschreven. Er is een verdrag! En dat verdrag bevat woonplaatsbepalingen en die gaan VOOR de nationale wetgeving.
De fiscale woonplaats is behandeld in artikel 4. Het hangt van de voorwaarden genoemd in dat artikel 4 af waar je fiscaal woont. Pas daarna, als de fiscale woonplaats bekend is, komen de wetten van het betrokken land aan de orde. Die omstandigheden kennen wij niet volledig en dus kan niemand hier zeggen of Peter voldoet aan de eisen voor fiscaal inwoner zijn van Thailand.
Dit is heel lastige materie en in dit blog is daarover geadviseerd: https://www.thailandblog.nl/expats-en-pensionado/van-welk-land-ben-jij-fiscaal-inwoner/
Jouw AOW opbouw heeft niets van doen met Thaise fiscus. Elk jaar dat jij in NL blijft ingeschreven staan en dat is als je 4 maanden in Nederland verblijft, blijf je AOW opbouwen. Maar 8 maanden Thailand is 180 dagen en meer, dus ben je onderworpen aan thaise belastingmaatregelen.
Goeie link (Chris Parker) :
https://youtu.be/ljy7qdhy4VU?si=eVedRgGKCS4HlFkN
Wel de lusten, niet de lasten. Thainess op zn best. Exit zal wel de uitkomst worden voor mij persoonlijk. Het is het niet waard en zal dus ook mn verblijf samen met mn uitgaven en spaartegoeden elders gaan houden. Zoland Thailand mij niet gelijke rechten geeft ga ik zeker niet gelijke bijdrage leveren. Wereldinkomen belasten word de doodsteek…Stel je voor dat je voor deze wanvertoning moet bijdragen. Zelfs met geld wat elders verdiend wordt zonder dat daar ook maar een procent Thaise bijdrage aan geleverd is. Lachwekkend en dom. Zoals altijd spant Thailand het paard achter de wagen en gaat dan naar schuldigen zoeken als het niet werkt. Dit gaat niet goedkomen. Thailand doet niks om de kwaliteit van het land en het leven hier te verbeteren in mijn ogen. Niet voor Thai en niet voor expats. Maar wordt wel steed gretiger om de last van hun belachelijke spendeer gedrag naar anderen over te hevelen. Ik ben niet gecharmeerd van de koers die Thailand vaart. Dat is niet mijn geld waard. ik kan beter krijgen elders. Dat is de bottomline. Arrogantie is niet mijn geld waard. kwaliteit wel. En dat ontbreekt op alle vlakken in mijn opinie.
Jeroen, ik lees heel veel negativiteit omtrent het Thais beleid. Het is be geld niet waard. Je kan beter krijgen ergens anders. Dat is de enige positieve zin die ik lees, maar dit heb je aldus in eigen handen en begon net interessant te worden, maar er volgt niks. Waar kan je beters krijgen elders anders. Verklaar je. Wat kan be beter krijgen en waar kan je dit krijgen? Ik ben overtuigd dat je iets heel constructiefs kan meedelen aan alle lezers, maar jammer genoeg weten we totaal niet waar je wat beters kunt krijgen. We kijken belangstellend uit naar je schrijven.
Ik vraag me af als je korter dan 180 dagen in Thailand bent met een OA of OX visum, hoef je dan niet over het ingebrachte geld/deposit voor het verblijf (visum) belasting te betalen ?
Wordt het in het jaar daarna dan niet meer belast ? Want het geld is dan al in Thailand.
In België worden alle noodzakelijke documenten ivm belastingaangifte verstuurd in mei.
Je moet je aangifte in Thailand doen vóór 31maart met alle bewijsstukken.
Begin er maar aan…..Zucht,
Ron
Beste Ron,
ook hier zit jij totaal fout. Voor UITGESCHREVEN Belgen gebeurt de aangifte pas in september en de afrekening komt in maart van het volgend jaar. Jouw gegevens zijn enkel geldig voor in Belgie wonende belastingplichtigen, niet voor uitgeschreven Belgen. Graag correcte informatie. Het is zo al verwarrend genoeg.
Rente en dividenden worden belast.
Hoe zit het met waardestijging van een beleggingsportefeuille?
Als die belast wordt, zou in een jaar dat de waarde daalt belastingmindering toegepast moeten worden (zoals n de USA).
Thaise berichtgeving is duidelijk, maar als in de media voortdurend wordt gesproken over hoe de Thaise tax er vanaf 2024 uit gaat zien en wat wel of niet belast gaat worden, dan wordt het heel moeilijk te geloven dat er eigenlijk weinig aan de hand is. Want: “such income has been earned in any tax year starting from 1 January 2024 onward by a foreigner who stays in Thailand for 180 days or more in a tax (calendar) year, and; such income earned has been remitted to Thailand (wholly or partially), even if that remittance occurs in a later tax year.” (Vlgs Erik Kuipers om 17:55) Hetgeen betekent dat
1- een dergelijk inkomen is verdiend in een belastingjaar dat begint vanaf 1 januari 2024
2- door een buitenlander die 180 dagen of langer in Thailand verblijft in een belasting(kalender)jaar, en
3- dergelijke verdiende inkomsten zijn (geheel of gedeeltelijk) naar Thailand overgemaakt, zelfs als die overmaking in een later belastingjaar plaatsvindt.
Kortom: breng maandelijks 65K pensioen binnen waarmee je tevens voldoet aan Immigration-eisen en besteed 40K aan je totale huishouden, 15K sparen om er leuke vakanties van te vieren, en 10K om een zorgverzekering te betalen (of zelf een zorgpotje aan te leggen).
Wat is nog meer van belang: “Taxable income shall be an aggregate amount of Thai-sourced
income earned during the tax year and foreign-sourced income remitted to Thailand during the tax year.”
Aldus: het inkomen van Thaise oorsprong is al belast, het inkomen van buitenlandse afkomst dat Thailand wordt binnengebracht. Het andere hoeft Thailand niet te weten.
Tot slot: “Income tax paid abroad can be credited against Thai taxes if permitted under Double Tax Agreement (DTA). So, there will be no double taxation for residents of Thailand.” Ergo: “When a foreigner who is a resident of Thailand pays tax on income abroad, tax paid can be taken as a credit against the tax payable in Thailand.” Zowel Nederland als België kennen kennen zulk soort belastingverdragen die dubbele inningen. Belgie heeft kennelijk de tax credit formeel omschreven, Nederland moet het hebben van gangbare praktijk. Fiscale hobbyisten zullen van dit laatste gebruik maken om twijfel te zaaien.
Ik geloof er allemaal niet veel van maar ……………….
als het al zo is, werkt het contra-productief. De meeste buitenlanders die meer dan 180 dagen in Thailand verblijven besteden hun geld HIER: Thaise partner, kinderen, school, huis, auto, eten en drinken, uitgaan. Het overgrote deel van dat geld komt rechtstreeks aan Thaise mensen ten goede. Als er nu belasting moet worden betaald blijft er in principe minder geld te besteden over en van de Thaise overheid mag niet worden verwacht dat al deze belastinginkomsten weer voor 100% ten goede komen aan de Thaise bevolking; nog niet na aftrek van het corruptie-percentage van 20 tot 25 %.
Kortom: oliedom.
En wat als geld uit het buitenland op de rekening van vrouw, kind, vriend, vriendin, etc binnenkomt? Thais met lage rang betalen immers geen belasting.
En hoe gaat het met creditcard opnames via de atm of uitgaven bij bv. Lazada?
Vraagstukken waar ik geen antwoord op vind.
Iemand wel?
Ik weet niet hoe we het als Belg moeten doen om onze belastingen van 2024 in Thailand moeten inbrengen in maart 2025 daar we onze aangifte in België pas in september 2025 kunnen invullen voor het jaar 2024 en deze berekening pas eind 2025 of begin 2026 weten.
Hoe weten we dan hoeveel belastingen we in België betalen voor 2024
Het individu moet ten minste 180 dagen in Thailand verblijven gedurende een bepaald belastingjaar, waardoor hij/zij als inwoner wordt beschouwd.
Als ik inwoner ben, wat ik dus NIET ben, want ik moet ieder jaar mijn visum vernieuwen, 90 dagen melding, TM30 invullen mocht ik ergens anders dan mijn huidig adres vertoeven etc.
Wat is dan werkelijk de definitie van inwoner?
1/ Zoals de meeste landen is ook Thailand vergrijsd en staan ze voor enorme problemen nl “hoe gaan we de pensioenen van al onze babyboomers betalen?”. Vandaar de zoektocht naar nieuwe belastingsinkomsten zoals deze voor buitenlanders.
2/ Voor gepensioneerde buitenlanders die hun pensioen rechtstreeks op een Thaise bankrekening laten storten is de herkomst van het geld gemakkelijk te bewijzen. Als die gepensioneerde buitenlander echter een huis wenst te bouwen/kopen in Thailand zal hij zijn spaargeld moeten aanspreken en overschrijven naar zijn Thaise bankrekening. Ik zie hier 2 problemen nl a/ bewijs de herkomst van uw spaargeld maar eens en b/ de kans dat je te zwaar belast wordt is groot.
3/ Voor de belastingsaangifte ben je afhankelijk van fiscalisten die gespecialiseerd zijn in internationale fiscale wetgeving. Zij zijn dun gezaaid maw heel veel vraag naar deze mensen en heel klein aanbod waardoor hun tarieven zeer duur worden. Komt daar nog bij dat alle formulieren moeten vertaald worden door een beëdigd vertaler en nog door een administratieve molen moeten met bijkomende kosten. Dit alles wordt een zeer dure grap.
4/ Voor mezelf is het besluit genomen nl ik zal mij niet permanent in Thailand vestigen en zal er hoogstens 170 dagen (veiligheidsmarge mezelf opgelegd) per jaar verblijven.
In de eerste plaats moet je je niet gek laten maken. Ik was ook enorm geschrokken van de tarieven die gehandhaafd worden bij nog vrij lage inkomsten.
Maar…. wat er niet bij gezegd wordt, is dat er ook manieren zijn om de belastingaanslag te verminderen. Op deze website staat een voorbeeld van een belastingcalculator, die waarschijnlijk nog aangepast moet worden, maar het scheelt wel heel wat.
Hier is een link… mag je zelf een beetje mee spelen: https://www.uobam.co.th/en/tax-calculation
Het stelde mij in ieder geval flink met rust.
Bij de velden die je in kunt vullen op de pagina van jouw link, is men wel het verld vergeten voor de aftrekpost
voor 65-plussers. Is dus 190,000฿ !!! Kun je nog beter slapen Sjaak, ha ha. Als je van het in te vullen maand inkomen dus eerst 15,833 aftrekt (190,000 gedeeld door 12 maanden), klopt de berekening wel.
Dankjewel Pjotter… ik slaap nu weer als een roos! Hahaha
Als dit alles kracht van wet zal krijgen dan zie ik als oplossing – verlaat Thailand en kies voor een buurland.
Cambodja = jaarvisa zonder 9 dagen gedoe – Laos ongeveer idem – Vietnam ook veel soepeler.
Ik ken in Cambodja menig, zeg maar veel, buitenlander die Thailand vaarwel hebben gezegd, er met een Cambodjaans visum multiple entry vaak Thailand bezoeken.
Elkeen dient daarover eens goed na te denken en zich – zijn persoonlijke situatie in acht nemend – grondig te informeren en vervolgens sommige knopen gewoon door te hakken.
Onze westers regeringen blijken dat probleem in Thailand niet ter harte te willen nemen.
Guy, in Cambodja, Laos en Vietnam geldt de wet BEU en krijg je minder AOW. Daar moet je wel rekening mee houden als je NL-er bent.
Als dit plan wet wordt, ALS want ik moet het nog zien, hoeveel NL-ers en BE-ers zouden dan verhuizen? De meeste mensen hebben een Thaise vrouw, kinderen die naar school moeten, sociale contacten, vervoermiddel, etc. Vietnam is een heel ander taalgebied en de taal van Cambodja, het Khmer, is in schrift erg afwijkend van het Thais. Laotiaans schrift is licht afwijkend van het Thais. Krijg je de familie mee?
Wacht nou eerst maar eens af wat er overblijft van die mooie voornemens.
Al 40 reacties voor een topic dat alles behalve duidelijk is en nog niet eens zeker is dat het er doorkomt.
Het is typisch voor ons blog. Het gaat over centen en dan schiet iedereen klaarwakker.
Ik lig momenteel niet wakker van een artikel in de krant dat geen enkele verwijzing geeft naar een goedgekeurd wetsartikel. De kranten leuteren wat aan met als resultaat een hoop paniekzaaierij. Hoeveel keer is dit onderwerp hier al de revue gepasseerd? En zelfs nu zeg ik weer ALS dit erdoor komt dat het niet voor binnenkort zal zijn.
Dergelijke wijzigingen moeten wettelijk geregeld, gestemd en goedgekeurd worden. De Thaise autoriteiten zijn specialist in het oplaten van balonnetjes die achteraf een stille dood sterven. Dit is een ingewikkeld kluwen dat niet met een vingerknip beslist kan worden.
Dus: rustig ademhalen beste mensen. Binnen een aantal maanden lezen we waarschijnlijk weer hetzelfde en begint iedereen weer te paniekeren.
De vraag is natuurlijk wanneer is iets belastbaar inkomen.
Stel 31/12/23 is er een saldo van 200.000. Inkomen (buiten Thailand) in 2024 van 25.000. Thailand binnengebracht in 2024 15.000. Komt die 15.000 uit de 200.000 (dus dan niet belastbaar), of uit de 25.000 (en dus belastbaar)?
Dit lijkt me uiterst discutabel.
Of is het simpel zo dat tot het moment dat het 31/12/23 saldo opgegeten is er geen sprake is van belastbaar inkomen wanneer bedragen Thailand worden binnengebracht?
Vraag me af wat ze gaan doen met de toerist die 2 x per jaar 3 maanden komt met een Non-O multiple entry en dan nog is 14 dagen extra zonder visum en zo ken ik er heel wat …..Die mensen komen totaal niet in Contact met immigratie of wat dan ook maar zijn in totaal ook meer dan 180 dagen ter plaatse geweest.
Ook diegenen die al kwamen met een toerist visa dat lieten verlengen en of diegenen die een borderrun doen. Het zijn duidelijk niet alleen de expats die daar meer dan 180 dagen per jaar vertoeven.
Zou wel eens kunnen dat nu velen de minder dan 180 dagen gaan toepassen , ev met sommigen een 6maand+ dagen naar Cambodia , is gelijk aan “even naar de buren ” (lol)
De Thais gaan het zich nog beklagen denk ik
Voor mij was dit al een deel van mijn plan met vertrek uit Thailand eind 2022 ( minder dan 6 maand Thailand en 6 maand + dagen Belgie )
Ik wist dat die komende CRS niets goeds ging brengen ook al heeft het er niks direct mee te maken …. maar toch …