Nieuwe belastingverdrag door mist omgeven
Alleen als beide landen alles op alles zetten, zou het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting tussen Nederland en Thailand op 1 januari 2025 in werking kunnen treden. Dat ligt echter niet voor de hand. Die onzekerheid kwam bovendrijven bij het bezoek van ambassadeur Remco van Wijngaarden aan Hua Hin.
Het verdrag is in beide landen uitonderhandeld. Alle stukken liggen in Thailand bij het kabinet klaar ter ondertekening en volgens Van Wijngaarden kan het snel gaan omdat het Thaise parlement, anders dan in Nederland, geen goedkeuring hoeft te verlenen aan dergelijke verdragen. De stapel stukken die hier wacht op afhandeling is echter dermate groot dat de verwachting gerechtvaardigd is dat het nieuwe verdrag niet eerder dan 1 januari 2026 in werking zal treden. De heffing van belasting komt dan toe aan Nederland, zij het dat de precieze inhoud van het verdrag nog onbekend is. Invoering per 1 januari a.s. zou overigens tot andere problemen kunnen leiden, omdat ook Thailand van plan is belasting te heffen op het wereldinkomen, terwijl de Thais belastingdienst nog niet lijkt voorbereid op een dergelijke operatie.
Op de bijeenkomst van de Nederlandse ambassadeur in Hua Hin (restaurant golfbaan Pineapple Field, voorheen Banyan) liet van Wijngaarden tussen neus en lippen weten dat hij een jaar langer dan gepland in Bangkok gestationeerd blijft, dus in totaal vijf jaar. Dit om te voorkomen dat niet te veel medewerkers op de ambassade tegelijk vertrekken.
De door veel Nederlanders bekritiseerde langzame toekenning van Nederlandse visa aan Thaise partners, familieleden en vrienden is volgens Van Wijngaarden volledig te wijten aan personeelsgebrek en digitale problemen op Buitenlandse Zaken in Den Haag. Daardoor duurt afgifte niet maximaal 15 dagen, maar in de meeste gevallen zelfs 40 dagen, een vervelende zaak volgens de ambassadeur. Dit probleem is echter niet op korte termijn op te lossen. Aanvragen kunnen overigens al een half jaar tevoren worden ingediend.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda17 december 2024Agenda: Back to the Future weer op toernee in Thailand
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
Over de procedure in Thailand, zie mijn opmerkingen in dit blog van een paar weken geleden:
‘Wat de termijnen in Thailand betreft: ik heb de indruk dat het in Thailand gecompliceerd ligt. Zie deze link van de Universiteit van Melbourne: https://unimelb.libguides.com/c.php?g=930183&p=6722020
Met name:
Once ratified, treaties are not automatically binding in Thailand. Thailand has a dualist approach to incorporating treaties into domestic law – treaties are only binding on Thai courts if they have been transformed into a national law by, for example, an Act of Parliament.
Dat betekent dat er na goedkeuring nog landelijke wetgeving moet volgen; Thailand kent twee rechtbanken voor belastingzaken en die moeten het verdrag wel mogen naleven bij een discussie tussen de dienst en belastingplichtigen. Het verdrag moet dus kracht van wet krijgen door het parlement.
Nu is dit artikel van 2016 en de laatste Thaise grondwet van 2017 dus zou het zomaar niet kunnen overeenkomen. Maar meer recente info heb ik niet kunnen vinden.’
Hoofdregel in Thailand is dat uitsluitend de Koning een verdrag goedkeurt op advies van het kabinet. Maar uit het bovenstaande kan volgen dat het Thais parlement wel degelijk bij het verdrag betrokken is; meer dan eenvoudigweg goedkeuren maar er een nieuwe wet rondom maken.
Wat betreft het belasten van het wereldinkomen, die wetswijziging wordt thans voorbereid maar ik twijfel of ze de hele procedure plus koninklijke goedkeuring halen voor volgend jaar.
Voor mij persoonlijk hoeft het nieuwe belastingverdrag er niet te komen. Het is niet opgesteld om dubbele belasting te voorkomen maar om te zorgen dat er door iedereen in Nederland belasting wordt betaald. Op dit moment kun je over bedrijfspensioenen belastingvrijstelling krijgen als ja aan toont dat je in Thailand belasting betaald. Met het nieuwe verdrag mag je de in Thailand betaalde belasting in mindering bregen op de in Nederland te betalen belasting. Je gaat dan meer belasting betalen!
Voorts is er een grote rechtsongelijkheid met Nederlanders die in n Europees land wonen. Zij hebben verplicht een zorgverzekering in Nederland. Expats in Thailand moet in Thailand een veel duurdere zorgverzekering afsluiten die hen in de meeste gevallen buiten gooien als ze te veel ziek zijn of te oud worden.
Geertg, ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met de gang van zaken maar zo gaat het met de politiek; men stemt op een andere club en er verandert wat.
Maar wat je zegt is niet juist. Jij zegt ‘Met het nieuwe verdrag mag je .. etc..’. Nee dus.
Als het nieuwe verdrag er uit ziet zoals wij denken dan is bedrijfspensioen exclusief aan NL toegewezen om te heffen en mag TH niet heffen. Er is dus geen Thaise belasting in mindering te brengen op .. want er is gewoon geen Thaise belasting, al sluit ik niet uit dat, ALS jij ook Thais binnenlands inkomen hebt, er progressievoorbehoud wordt afgesproken. Maar niemand kent nog dat nieuwe verdrag.
Dit zijn de NL-tarieven voor 2025:
BELASTINGTARIEF 2025
Je hebt nog geen AOW:
Schijf 1-tot 38.441-35,82%-ib 08,17% vv 27,65%
Schijf 2-tot 76.817-37,48%-ib 37,48%
Schijf 3-meer-49,50%-ook alleen ib
Je hebt wel AOW:
Geboren na 1945:
Schijf 1-38.441-17,92%-ib 08,17% vv 09,75%
Schijf 2-38.376-37,48%-ib 37,48%
Schijf 3-76.817-49,50%-ook alleen ib
Geboren voor 1946:
Schijf 1-40.502-als voren
Schijf 2-36.315-als voren
Schijf 3-als voren
Alle bedragen zijn in euro; vv is volksverzekering. Na emigratie valt de vv weg.
Ja, de lagere inkomens zijn dan meer kwijt dan in Thailand.
Wat jouw slot betreft, mensen met NL-inkomen in EU landen betalen de inkomensafhankelijke premie voor zorgverzekering aan HetCak in NL maar krijgen die zorg van de nationale zorg in het woonland. Daarom zijn de premies ook gerelateerd aan het prijspeil in die landen en meestal lager dan de premies in NL. Daarnaast krijg je de EHIC, de zorgverzekeringskaart voor de EU.
Hallo Erik,
dat is een forse belastingverlaging per 1-1-2025. een aanvulling: in de premies volksverzekering is opgenomen: AOW (17,90%), WLZ (9,65%), ANW (0,10%). De inkomensafhankelijke premie ZVW zit hier dus niet in. Die wordt wel door de Belastingdienst geïnd, maar heeft niets met belasting te maken.
“Ja, de lagere inkomens zijn dan meer kwijt dan in Thailand.”.
Dit hangt af van wat je als een lager inkomen beschouwd. Als iemand een bruto inkomen heeft tussen €31.000 en €38.000 (een stuk lager dan modaal), en het netto inkomen hiervan volledig naar Thailand brengt zou in Thailand nog belasting moeten betalen. Als je bruto inkomens zou vergelijken, dan is het verschil nog groter: bv: Bruto AOW/Pensioen €35.000 betaald in NL in 2025 €2.859 belasting (op basis van voorlopige cijfers over 2025). Bruto inkomen in Thailand €25.000 * 36,5 = THB 1.277.500. belasting in Thailand THB 146.875 (=€4024). Uitgaande van THB 150.000 aan ‘expense and exemption’.
Dan nog het laatste stuk: De inkomensafhankelijke ZVW premie worden geïnd door Pensioenfondsen, SVB, UWV. De nominale premie wordt door het Cak geïnd, waarbij zoveel als mogelijk broninhouding plaatsvind. Het Cak zorgt na afloop van een jaar voor een jaarafrekening hierover. De verzekerden genieten inderdaad zorg naar de normen van het betreffende verdragsland. Reden waarom heel veel mensen alsnog een particuliere verzekering afsluiten, en eigenlijk van de verplichte ZVW af willen.
Thoman, jouw berekening klopt niet. Uitgaande van die 35.000 euro vergeet je de persoonlijke aftrek voor farang en gehuwde partner (120 k), de kostenaftrek pensioen (max 1 ton) en de aftrek wegens 64+ (190 k). Pas je dat toe dan is de Thaise tax net iets lager dan de NL belasting.
Bij hogere inkomens gaat het tarief in schijf 2 doortellen en dat tarief ligt boven het Thaise. Het verschil wordt dan weer groter.
Ik heb een bijdrage ingeleverd die hopelijk deze week nog wordt geplaatst. Daarin vergelijk ik, in het verwachte nieuwe verdrag, de belastingdruk in NL en TH tot een inkomen van 1,4 miljoen thb, dat ligt tegen de grens van schijf 1 aan, en is net iets hoger dan jouw 35.000 euro.
Erik, voor wat betreft de ‘expense and exemption’ hou ik mij aan wat ik gevonden heb op de officiële website van de Thaise Belastingdienst. Kan je laten zien waar jouw info op deze site staat?
Thoman, welke site bedoel je? Ik kan dat bedrag nergens vinden behoudens de eerste schijf uit het schijventarief. Ook het begrip ‘expense and exemption’ zegt me helemaal niets.
Beste Geertg, je bent abuis. Er is geen rechtsongelijkheid voor Nederlanders in Thailand in vergelijk met hen die in een Europees land wonen. Ook klopt het niet dat Nederlanders in een Europees land verplicht in Nederland verzekerd zijn. Bij de oprichting van de EU en in de jaren daarna is Europees Recht ontstaan. Binnen dat Recht zijn er tussen de landen van de EU/EER afspraken gemaakt terzake zorgverzekeringen van elkaars ingezetenen op elkaars grondgebied. Doordat je je hebt gevestigd op het grondgebied van een land buiten de EU/EER, heb je jezelf buiten alle rechtsbeschermingsafspraken geplaatst. Dat heeft met Thailand geen relevantie. Was je in Zuid-Afrika gaan wonen, of op Australië of in Canada, dan ook zou je buiten EU/EER-regelingenvallen. Dat in Thailand een zorgverzekering duur uitvalt, er uitsluitingen gelden en/of leeftijdsbeperkingen gelden, doet daar niets aan af. Bedenk (1) ook dat het grootste aanbod van zorgpolissen komt van maatschappijen met hoofdkantoren in een van de EU-hoofdsteden.
Een andere kwestie is dat in Thailand geen gebruik kan worden gemaakt van de algemene heffingskorting en van de ouderenkorting. maar dat hebben we te danken aan de PVV, zoals Erik Kuipers al vaker memoreerde. Bedenk (2) dat destijds het merendeel van de NL’ers in TH op die partij stemde!
We moeten maar afwachten wanneer we weer belasting plichtig worden in Nederland. Wat ik me afvraag is dat als er een verdrag komt en deze bv in juni 2026 bekrachtigd wordt, ben je dan vanaf 1 januari 2026 belasting plichtig of per 1januarie 2026???
Jacob Smits, dat staat in het verdrag zelf straks. Maar bij wat jij beschrijft verwacht ik 1-1-27.
Ik ben ook benieuwd hoe eea voor mij uit gaat pakken daar ik uitgeschreven ben uit Nederland,dus geen inkomens belasting en premies afdraag behalve mijn pensioen.
En door werkzaamheden nooit langer dan 180 dagen per kalenderjaar in Thailand verblijf, wat mij dus geen tax resident maakt.
Dat zal idd anders gaan worden wanneer de wereld inkomens belasting zich gaat aanwenden in Thailand.
Carlos, dus je woont nergens? Op welke basis betaal je dan belasting en ook nog premies in NL? Betaal je echt premies volksverzekering in NL? Dan ben je niet uitgeschreven…
Maar als je niet in Thailand woont wat maakt dat ‘wereldinkomen’ dan voor je uit? Een beetje verwarrend wat je schrijft.
Ik heb alleen mijn pensioen afdracht dat door mijn werkgever in Nederland wordt afgedragen.
En inderdaad geen belastingen en premies volksverzekeringen in Nederland want dat hoeft niet wanneer je bent uitgeschreven uit Nederland.
Woon in Thailand,maar door mijn werk in het buitenland ben ik net geen 180 dagen per kalender jaar in Thailand,dus dan wordt je niet aangemerkt als een tax resident.
Werk in een rotatie van 3 maanden op/af,wereldwijd.
Carlos, ik begrijp het. Minder dan 180 dagen in Thailand en verder werk je drie maanden in wisselende landen wereldwijd, dan drie maanden Thailand, en dan weer weg. Maar als jouw enige woonst in Thailand staat ben je volgens artikel 4 van het verdrag NL-TH fiscaal woonachtig in Thailand. Ik denk dat geen enkele Thaise belastingambtenaar daar iets achter zoekt, die kijkt alleen naar de 180 dagen, maar in veel andere landen zou je er niet mee weg komen…
Overigens, er zijn ook mensen die na uitschrijving uit NL wél inkomstenbelasting in NL blijven betalen. Het hangt van het soort inkomen af en de fiscale woonplaats. Dat laatste woord is een lastige materie waar mensen zich wel eens in vergissen en dan tegen onaangename verrassingen kunnen aanlopen…
Hou die 180 dagen heel goed in de gaten maar dat doe je vast al heel secuur; ik las in een instructie, ‘179 dagen plus 5 seconden is 180 dagen…..’
Gaan ze de belastingbrief van Thailand opsturen naar uw thuisadres in Thailand of moet je als een hond er zelf achterlopen
Ik hoop ook als we belasting betalen dat we dan ook de voordelen krijgen bv ziekenhuis
Ik vind dat de Belgische en Nederlandse ambassadeurs daar is vragen over moeten stellen in de Thaise regering
Het is toch niet zo moelijk om in
je (electronische) agenda een dag te vermelden dat je jaarlijks je belastingaangifte moet doen ?