Gemeenteloket op Schiphol vooral voor DigiD aanvragen van expats
In tegenstelling tot een eerder bericht blijkt dat het gemeenteloket op Schiphol vooral is bedoeld voor Nederlanders in den vreemde die een DigiD willen aanvragen, zo schrijft de NOS.
Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en burgemeester Weterings van Haarlemmermeer hebben gisteren de balie geopend.
Nederlanders in het buitenland konden eerder geen DigiD krijgen. Na de aanvraag via internet stuurt DigiD een activeringscode naar het adres waarop iemand staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie. Bij Nederlanders in het buitenland ontbreekt die adrescontrole.
Telefoon meenemen belangrijk
Aanvragers van een DigiD op Schiphol moeten behalve een identiteitsbewijs ook een mobiele telefoon meenemen. DigiD voor Nederlanders in het buitenland werkt namelijk met inlogcodes via sms.
De balie is zeven dagen per week open, van 7.00 tot 22.00 uur. Omdat de balie officieel onder de gemeente Haarlemmermeer valt, kunnen ook inwoners van die plaats er terecht voor identiteitspapieren. Het nieuwe systeem is een proef, waaraan ook een aantal grensgemeenten meedoet.
Wat is DigiD?
DigiD staat voor Digitale Identiteit en is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. U gebruikt DigiD om u te legitimeren op internet. Zo weten organisaties dat ze ook echt met u te maken hebben.
Organisaties aangesloten op DigiD
Veel overheidsorganisaties en organisaties die een overheidstaak uitvoeren bieden diensten aan met DigiD. Bijvoorbeeld:
- nationale organisaties (zoals de Belastingdienst, het Donorregister, de SVB en het UWV);
- gemeenten;
- provincies;
- waterschappen;
- politie;
- ziekenhuizen, huisartsen, apotheken;
- zorgverzekeraars.
Op de website van DigiD staat een volledige lijst met alle organisaties die op dit moment aangesloten zijn op DigiD.
Zaken regelen met DigiD
Met uw persoonlijke DigiD kunt u onder andere de volgende zaken via internet regelen:
- belastingaangifte doen;
- kinderbijslag aanvragen;
- registreren in het Donorregister;
- diensten van uw gemeente aanvragen, zoals een uittreksel van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA);
- zaken rondom uw zorgverzekering regelen.
DigiD niet verplicht
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze elektronische dienstverlening gebruikmaken.
Een DigiD kan voor Nederlanders in Thailand een handig hulpmiddels zijn om via internet zaken af te handelen met instanties.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Voor een paspoort kan ook (maar dat gaat toch makkelijker via de ambassade lijkt mij, of zal dat omslachtiger worden nu met “regional support” centers opzet en hiermee de ambassade/consulaat meer en meer taken ontneemt?).
Rijksoverheid schrijft dat je er voor Paspoort, ID kaart en DigiD terecht kunt:
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/08/15/balie-voor-paspoort-en-digid-op-schiphol.html
“Vanaf vandaag kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen, bij een balie op Schiphol terecht voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart. Ook kunnen zij er een DigiD aanvragen; daarmee kunnen zij dan vanuit het buitenland veilig via internet zaken doen met de overheid, zoals belastingaangifte doen, kinderbijslag aanvragen of hun pensioenoverzicht bekijken.
(…)
DigiD-buitenland
Tot voor kort konden Nederlanders in het buitenland geen DigiD aanvragen. Na de aanvraag via internet stuurt DigiD namelijk een persoonlijke activeringscode naar het adres waarop iemand ingeschreven staat in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA). Bij Nederlanders in het buitenland ontbreekt deze adrescontrole. Speciaal voor deze groep is nu een DigiD via balie-uitgifte mogelijk gemaakt.
Aanvragers moeten een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart en hun mobiele telefoon meenemen. DigiD voor Nederlanders in het buitenland werkt namelijk met inlogcodes via sms.
Het is een proef waar behalve de gemeente Haarlemmermeer met de balie op Schiphol ook de grensgemeenten Enschede, Maastricht, Echt-Susteren en Den Haag aan meedoen. Op 2 september sluit het Nederlands Consulaat in Antwerpen hierbij aan.”
Het NOS artikel (heb ik gisteren in het blog over de paspoort balie geplaatst);
http://nos.nl/artikel/540517-balie-voor-digid-op-schiphol.html
Met je DigiD kun je ook inloggen op mijn.overheid.nl / mijnoverheid.nl . Dat moet het centrale digitale info punt worden voor contact met de overheid maar de site is nog in ontwikkeling. Je kunt er oa het GBA (Gemeentelijke Basis Administratie) inzien.
Ook immigranten met DigiD kunnen inloggen. Dan staat dan oa de verblijfsstatus vermeld (onder GBA -> nationaliteit , onder Werk&Inkomen). ook de Ik verneem van anderen dat zij oa tijdens een lopende aanvraag tot verlenging konden zien wanneer deze was goedgekeurd. Bij mijn partner ontbreekt dit veld, waarom ben ik aan het uitzoeken.
Qte
Aanvragers moeten een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart en hun mobiele telefoon meenemen. DigiD voor Nederlanders in het buitenland werkt namelijk met inlogcodes via sms.
Unqte
Nadat ik 65 werd heb ik DigiD wederom aangevraagd bij SVB. Is allemaal geregeld zonder problemen. Bij inloggen kun je kiezen om uitsluitend een paswoord te gebruiken en/of als extra beveiliging een sms per telefoon. Het is m.i. niet helemaal correct om te melden dat DigiD uitsluitend via een sms kan worden gebruikt.
Heel interessant bericht ;
ik bezocht deze week het stadhuis in Den Haag voor mijn DigiD aanvraag , en ook maar tegelijk mijn Id Card verlengen.
DigiD geregeld , maar ik was stomverbaasd , en ook verontwaardigd , dat de ambtenaar in dienst mij vertelde dat ik , omdat ik in Thailand woonachtig ben , geen Id Card mocht hebben !
Alleen een paspoort is voor een Nederlander die buiten de Europese Unie woonachtig beschikbaar !
ik ben een keer beroofd in Madrid en verloor bij deze gelegenheid al mijn reisbescheiden, tickets, creditcards enzovoort , door deze ontluisterende ervaring heb ik, toen ik mijn noodpaspoort in Toulouse – waar ik woonde – bij het consulaat ingeleverd –
( het was 3 dagen geldig ! ) , een nieuw paspoort EN een Id Card aangevraagd , en gekregen , want ik wilde niet meer reizen met het paspoort waar mijn visa voor oa. Thailand in gestempeld waren.
Ik reisde in Europa met mijn nieuwe Id Card , en in Thailand het zelfde , samen met een kleurenkopie van mijn visum in mijn paspoort.
Nooit een probleem bij politie controle.
Wat mij dus zeer bevreemd is , dat ik al Nederlands staatsburger , geen Id Card kan hebben terwijl ik regelmatig in Europa reis .
Ik ben benieuwd of meer bloggers deze idiote ( nieuwe ) overheids rechtsongelijkheid hebben ondervonden….wonende buiten de EU en in ons geval Thailand en New Zealand ?
Mocht je het gemist hebben, op het hieraan gerelateerde blog over het openen van de “paspoort” (en ook ID en DigID) balie heeft HansNL om 14 augustus om 11:53 een bericht van dezelfde strekking geschreven. https://www.thailandblog.nl/expats-en-pensionado/paspoort/paspoortbalie-schiphol-nederlanders-buitenland/
Inderdaad te belachelijk voor woorden. Al helemaal nu de ID kaart geen reisdocument meer zal zijn (per oktober 2013??) en dus gewoon puur een legitimatiebewijs dat geldig is binnen grofweg de EU en enkele daarbuiten (zoals aangegeven op het kaartje). Is een stuk veiliger reizen want een ID vervang je toch makkelijker dan een paspoort (al was het maar als je het vliegtuig moet pakken, heb je tenminste je paspoort nog en dan regel je een nieuwe ID kaart zodra dat kan/uitkomt).