AOW en het bewijs dat men in leven is
Op de maandelijkse bijeenkomst van de Nederlandse Vereniging Thailand, afdeling Pattaya, komen twee vertegenwoordigers van de Sociale Verzekeringsbank uitleggen waarom AOW’ers in Thailand op een nogal omslachtige wijze moeten aantonen dat ze nog in leven zijn.
Nadat onze voorzitter onze gasten Maarten van Zeeben en Natascha Endema geïntroduceerd heeft, legt de heer van Zeeben eerst uit waarom Nederland de Social Security Office van Thailand heeft ingeschakeld om als tussenpersoon te fungeren tussen de klant (wij dus) en het kantoor in Roermond.
Social Security Office van Thailand
Tot 2004 had Nederland geen belastingverdrag met Thailand en dit zou tot gevolg hebben dat Nederland meer belasting zou heffen dan wanneer het een land betrof met wel zo’n verdrag. Bij het afsluiten van het verdrag stelde Thailand als voorwaarde dat Nederland de SSO inschakelde. Dit blijft vreemd, temeer daar andere pensioenbedrijven kennelijk zonder deze constructie kunnen.
Tot de dag van vandaag geldt het systeem dat de klant, na het ontvangen van een formulier om zijn in leven zijn te bewijzen aan een bevoegde instantie overlegt, meestal Immigration, en die zet en een stempel op. Vervolgens zenden we dit goedgekeurde formulier per post naar het dichtstbijzijnde kantoor van de SSO en die stuurt het vervolgens door naar Nederland. Sommige mensen gingen persoonlijk naar dit kantoor, maar nodig was dit niet. In Nederland kwamen klachten zowel van hun klanten als van de SSO en dat is de reden dat bovenstaande methode vanaf juli veranderd zal worden.
Uiteraard zal dit aan de pensioengerechtigden schriftelijk uitgelegd worden, maar we horen nu de verandering. We ontvangen weer het bewuste formulier, maar daarna wordt het anders. Iedereen moet persoonlijk naar een SSO-kantoor of naar de ambassade in Bangkok. Die controleren of het ingevulde formulier overeenkomt met het paspoort van de in leven zijnde persoon en daarna moeten we het formulier zelf opsturen naar Nederland. Op de vraag of dit formulier in dit digitale tijdperk per e-mail opgestuurd kan worden, komt vooralsnog geen positief antwoord. Het wordt derhalve voor AOW-ers nog ingewikkelder dan het nu al is.
Vragen
Nog wat vragen die beantwoord worden. Kan je bij een verblijf in Nederland bewijzen dat je in leven bent? Neen, want je bent gebonden aan de datum, waarop je het formulier ontvangt. Kost het bezoek aan de ambassade geld? Neen, het is gratis. Sommige mensen regelen hun inkomensverklaring via de SSO. Gaat dit ook via een persoonlijk bezoek? Neen, dit kan per post afgehandeld worden. Hoe vind je het adres van het dichtstbijzijnde kantoor van de SSO? Via de website. Thuis blijkt dat dit moeilijker is dan gedacht. Ik vind geen adressen. Voor mensen in Pattaya is dit overigens de Talaythong tower in Laem Chabang.
Hierbij de adreslijst van de kantoren van de SSO:http://www.sso.go.th/wpr/eng/contactus.html
Hi Hans,
bewijs van leven via SSO naar SVB snap ik, doe ik al twee jaar zo. Wat heeft SVB echter te maken met inkomensverklaring? Dar papier heb je m.i. nodig voor verlengen jaarvisum en hoeft dus niet naar Nederland gestuurd te worden.
In een eerdere reactie heb ik al aangegeven het hoogst interessant te vinden als SSO mijn handtekening zou kunnen garanderen zodat ik geen trip naar Nederlandse Ambassade in Bangkok hoef te maken. Indien jij dit nog kan toelichten zou ik dit zeer waarderen.
Groeten uit Korat,
RobN
Hi Hans,
kleine aanvulling want misschien te snel gelezen. Bedoel jij met inkomensverklaring datgene wat SVB wil hebben? Waaruit blijkt dat er geen veranderingen hebben plaatsgevonden en je nog steeds zelfde uitkering wilt ontvangen? Excuses voor eventuele verkeerd interpreteren.
Groeten,
RobN
Het is heel normaal dat dat gebeurd, bij de SVB is alles mogelijk zelf het zeer snel stop zetten van je aow. Je moet in Roemenie gaan wonen dan kun je vrij frauderen, afgelopen jaar 1,2 miljard. Dat kunnen ze niet zomaar stoppen want dat zijn geen Nederlanders.
IWoon je in Thailand dan is het een andere zaak en omdat de svb papieren niet aankomen wordt je uitkering stopgezet omdat je ze niet heb terug gezonden.We leven in het digitaletijdperk .Maar de SVB niet. waarom zouden ze, landgenoten pesten en het leven zuur maken is toch heel leuk. Ik ben niet tegen controle , maar wel tegen de manier waarop..En een SSO kantoor openen in een plaats waar zeer weinig Nederlanders wonen en in een stad als Pattaya waar er zeer veel zijn is belachelijk. En ja zeker er zijn veel ouderen die echt problemen hebben om daar te komen, van wegen hun ziektes en ouderdomsproblemen.Want het is beslist niet naast de deur. En de informatie voorziening is gewoon bar en bar slecht. Nederland is op sociaal gebied aardig aan het afzakken naar een bananen republiek.Pak de echte fraudeurs aan .Niet die kleine groep mensen die hier officieel wonen en niet frauderen.
@ Dick Koger
Dank voor de informatie!
Vele oudere expats kunnen om gezondheidsredenen niet meer reizen. Hoe denkt de SVB dit op te lossen??? Sturen ze dan een airconditioned auto met chauffeur? Of komt een inspecteur in zo’n geval persoonlijk langs?
Het is werkelijk niet te geloven. Het lijkt er op of de SVB er een sadistisch genoegen in schept om het leven van pensionado’s in Thailand zo moeilijk mogelijk te maken.
Beste Jan Greep, veel oudere expats kunnen echt wél reizen hoor. Dat er schrijnende gevallen zijn valt niet te ontkennen maar ook die zullen toch wel op een of andere manier de mogelijkheid hebben om naar de ambassade in Bangkok te reizen met behulp van vrienden, kennissen of anders wel zijn (veel) jongere vrouw of familielid van haar. Waarom moet de SVB dat oplossen?
Plak er nog een dagje Bangkok achteraan en reis de volgende dag weer terug, noem maar wat.
Kom op zeg niet direct zo ‘zielig’ doen hoor.
@Sir Charles,
Eerst goed lezen, dan reageren. Ik heb het over de oude expats die fysiek NIET meer kunnen reizen, dementerende expats en/of invalide expats. En dus duidelijk niet over de expats die dat nog wel kunnen. Alleen in mijn omgeving ken ik al een stuk of tien expats die niet meer in staat zijn om te reizen. En zeker niet met het openbare vervoer. Die moeten dus volgens jou zelf maar zien te regelen om in een auto, of ambulance, te worden vervoerd om er vervolgens ook nog een “gezellig” dagje in BKK aan te “plakken”. En nee, niet iedere expat op leeftijd heeft een “veel” jongere vrouw. Die opmerking is dan ook geheel voor jouw rekening.
Dit doet me denken aan de nieuwe procedure voor het verkrijgen van een bewijs van inkomen. Hiervoor moesten expats uit geheel Thailand naar BKK reizen. Door tussenkomst van Hans Bos en Pujai, is de procedure destijds veranderd en kan een en ander nu per post. Ook jij hebt daar nu baat bij.
En ja, natuurlijk dient de SVB dit op te lossen, immers zij initiëren veranderingen waar veel oudere expats nu het slachtoffer van dreigen te worden. D.w.z. als bovenstaande info van Dick juist is.
Kijk dat bedoel ik nou. Ben geen columnist maar een gewone lezer c.q reageerder.
Mijn oprechte verontschuldiging dat het verkeerd overkwam doch als kanttekening wil ik toch zeggen maak die AOW en SVB-perikelen niet erger dan het is.
Het bewijs van leven persoonlijk afgeven bij het SSO in Leam Chabang voor mensen uit omgeving Chonburi. Dat is voor mensen die een uitkering krijgen van de SVB en daar in mee doen de ABP. Dat andere pensioenfondsen daar niet in mee gaan is natuurlijk belachelijk. De SSO stuurt de formulieren op naar de SVB en geeft de gegevens door aan het ABP. Het is absoluut niet waar dat je die formulieren zelf op moet sturen.
Mensen die om gezondheids redenen zelf niet kunnen komen is voor het SSO een verklaring van een arts voldoende.
Kom op andere pensioenfondsen. Sluit je daar bij aan.
J.Jordaan.
Als aanvulling het volgende:
Vroeger kon je Nederlandse partner naar Immigration gaan om een stempel voor beide “in leven verklaringen” te halen. (misschien een van de redenen waarom een en ander gaat veranderen). Dat kan nu dus niet meer. Je moet persoonlijk naar Laem Chabang.
Een keer per jaar met een gecharterd baht busje voor 200/300 baht zal toch voor een ieder wel gaan. Bij echte immobiliteit is er via een doktersverklaring wel een oplossing te vinden.
Jos Wegner
Wat ik niet begrijpt is , dat je niet via email kan opsturen
zelfs krijg ik een klein deel 20 procent van wat ik gemist hebt 10 jaar
van de van SVB van Curacao op mijn Bankrekening hier in Nederland gestort
Ikzelf komt uit Aruba en in die tijd dat ik naar Nederland ging , viel het
onder Nederlandse Antillen. Het enige wat ik moet doen is, naar de gemeente
gaan en een Attestatie de Vita, het in leven zijn opvragen met een stempel en
ondertekend. thuis even scannen naar SVB Curacao en Bingo, op curacao zijn ze
tevreden en ik hier in Nederland. Dat je dat niet kan doen in Thailand lijkt me wel
vreemd, even naar Laem Chabang voor een Attestatie de Vita ophalen ondertekend
en voorzien van een stempel en door scannen naar SVB Nederland. Het lijkt me wel een
beetje ouderwets in deze tijd van Digitale zaken doen.
Veel succes zal ik maar zeggen .
Er valt natuurlijk veel te zeggen over de knullige manier waarop e.e.a. geregeld is t.o.v. het bewijs van in leven zijn t.b.v. de SVB.
Vanaf het begin dat ik in Thailand ging wonen begeef ik mij jaarlijks persoonlijk naar het SSO kantoor te Laem Chabang nadat ik eerst het formulier had laten tekenen en stempelen door de Royal Thai Immigration te Jomtien.
Een vrij omlachtige manier wat veel tijd met zich meebrengt, waarom is de SSO medewerkster niet gemachtigd om vast te stellen dat de persoon voor haar in leven is?
Geef die dame a.u.b. een mooi stempel, inkt en een stempelkussentje.
Naast het ingevulde en ondertekende bewijs van in leven is men verplicht kopieën bij te voegen van paspoort en Thai ID-card van echtgenote.
De laatste keer echter moest ik ook met het geboortebewijs van onze zoon op de proppen komen voordat het bewijs van in leven zijn werd opgestuurd naar Roermond.
Op mijn vraag waarvoor dit was en of ik dan ook kinderbijslag kreeg moest de dame het antwoord schuldig blijven en het enigste wat zij zei was dat het niet eerder zou worden opgestuurd voordat de geboorteakte haar bereikt had, gelukkig kon ik dit per fax doen.
Een ander verhaal is dat de Thai Post er gewoon met zijn pet naar gooit, belangrijke poststukken komen vaak niet aan, zo ook het bewijs van in leven zijn.
Na hierover 2 x te hebben gebeld, 2 x te hebben gemaild en 1 brief te hebben gestuurd naar Roermond had ik nog steeds het formulier niet.
Uiteindelijk werd ik n.a.v. mijn klacht gebeld uit Roermond en heb hen gevraagd waarom zo’n formulier niet eenvoudig te downloaden is via hun site?
Nee, die mogelijkheid bestond niet, maar het zou wel per email kunnen worden verstuurd.
Gelukkig vond ik het formulier later op “Mijn Overheid” in mijn persoonlijke mailbox en kon het uit printen, het origineel (2 x verstuurd vanuit Roermond) bevindt zich waarschijnlijk nog steeds in de duistere krochten van de Thai Post evenals mijn nieuwe bankpas en pincode.
Dit is dus de minder vrolijke kant van Thailand.
Ik had daar ook veel last van post die niet aankomt. Oplossing postbus nemen
Er bestaat al een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting sinds 1975/76, dus dat uitgangspunt van de SVB hoort in het rijk der fabelen.
Inderdaad, dat verhaal over dubbele belasting is SVB geleuter, want je betaald inkomstenbelasting in Nederland over je AOW, als je in Thailand woont. Is juist per 1 januari weer verhoogd.
Die werken voor de SVB en zijn al even slecht in het geven van duidelijke eensluidende informatie als de SVB zelf. Bel je de svb in Nederland moet je niet raar opkijken om telkens iets anders te horen . luisteren en mee werken aan een oplossing is heel moeilijk voor de SVB.En heb je geluk dat ze het oplossen dan heb je weer pech omdat men het dan verandert maar jouw niet informeerd..Kreeg een schrijven van de SVB naar aanleiding van een klacht. Maar op het moment dat ik de beslissing van de SVB ontving , klopte van de inhoud al niets meer en was het al weer compleet verandert. Leuk he.Maar wel om moedeloos van te worden.
Woon zelf in Nakhon Ratchasima en daar is een SSO kantoor. Kan daar simpelweg heen met mijn in leven zijn verklaring van SVB. SSO stuurt het zelf op naar SVB en informeert mijn pensioenfonds (niet ABP maar een ander).
Las in stukje ook dat sommigen hun inkomensverklaring via SSO regelen, daar zou ik wel wat meer over willen weten.
Graag wil ik de lezer verwijzen naar de website van de NVTHC (www.nvthc.com) Daar is een mail geplaatst van de SVB medewerker n.a.v. een aantal schriftelijke vragen. Voor mensen uit Hua Hin en omgeving: SSO houdt elke dinsdag- en dondermorgen kantoor in Hua Hin aan de Pethkasem Road tegen meubelzaak WINNER (groot rood reclamebord met witte letters).
Het SSO in Hua Hin is al geruime tijd open vanaf maandag tot en met vrijdag, zowel ’s morgens als ’s middags
Heb net het probleem aan den lijve moge ervaren, moet en bewijs van leven aanleveren aan het ABP anders…….Het consulaat is om bezuinigingsredenen in Chiang Mai gesloten en daardoor zou ik naar Bangkok moeten gaan om daar mijn bewijs te moeten laten opmaken/onderteken dat betekent ondertekenen stempel plaatsen 10 sec werk en kost ongeveer 1200 bath. Zoek je naar alternatieven en heb de moed de NL ambassade te bellen wordt je in Engels toegesproken met de mededeling je moet maar via de mail je vragen stellen, op mijn vraag zou ik met een NL talige medewerker kunnen spreken dan kan ik het beter uitleggen. DIT WAS ONMOGELIJK moet via de mail. Als ik dus uitleg wil en vragen heb omtrent welk onderwerp dan ook moet ik Engels spreken en een PC hebben en de telefoniste bepaalt dan aan de hand van het onderwerp of ze je doorverbind. BELACHELIJK
Heb een klacht ingediend bij het consulaat en kreeg als antwoord onze voertaal is engels en we hebben het zo druk dat we niet iedereen te woord kunnen staan niet meer en niet minder dat is het. Dat beetje trots op Nederland is nu tot een minimum gedaald dat ze willen bezuinigen ok dat ze geen NL talige telefoniste kunnen vinden ok maar dat de telefoniste de opdracht heeft gekregen om die lastige Nederlanders met vragen af te wimpelen heb ik bezwaar tegen, als alles op zijn Thais moet prima maar neem dan ook het salaris van een Thai. Ben naar het Duitse consulaat in Chiang Mai gegaan en ben daar op voortreffelijke wijze geholpen. In Chiang Mai in de City Hall is ook een dependance van de SVB bank , diegene die met de SVB te maken heeft kan daar zonder problemen een bewijs van leven laten opmaken . In het verleden waren er veel problemen met de ambassade maar ze hebben er niets van geleerd de arrogantie straalt eraf. Nu moet ik ook eerlijks halve zeggen dat ik contact heb gehad met Mevr Devici en die heeft mij uitzonderlijk goed geholpen. Kan dus wel
De Nederlandse ambassade stuurde mij een uitnodiging . . in het Engels, notabene naar een Nederlander !!. De SVB stuurd mijn papieren naar mijn Nederland adres waar ik al 3 jaar niet meer woon. Ik ben in Nederland afgemeld !!. J ekunt in Chaing Mai ook naar een advokaat gaan. Dat schijnt ook geaksepteerd te worden (heb ik vernomen)
Aan alle gelukkige mensen die met hun pensioen in het geweldige Thailand wonen.
zou het niet zo zijn dat er veel mensen overleden zijn in de loop der jaren,
waarvan toch A.O.W, en of Pensioen wordt getracht te innen?
en dan denk ik niet speciaal aan Thailand.
Dus om fraude te voorkomen moet men zich persoonlijk melden.
groet vanuit een bewolkt Nederland.
Het zou zomaar kunnen! Er zullen wellicht enkele nabestaanden zijn die willen profiteren, maar veel denk ik niet.
Er zijn in de regio Chonburi trouwens maar ongeveer 250 mensen die AOW uit NL ontvangen. Ik denk dat een veelvoud hier min of meer illegaal woont. Die kiezen dus voor een goedkope ziektekostenverzekering terwijl ze bijna permanent in Thailand wonen.
Het kan best eens een keer voorkomen, maar staand beleid is altijd om alle eerlijke mensen te laten lijden onder de fouten van een enkeling.
Bovendien worden vrijwel alle buitenlanders na hun dood in een Thais ziekenhuis onderzocht op doodsoorzaak en wordt hun overlijden doorgegeven aan de ambassade. De Nederlandse overheid is dus op de hoogte. Het zou een kleine moeite zijn om het overlijden door te geven aan bijvoorbeeld de SVB. Er zal er wel eens een tussen de mazen van het net doorglippen.
flauwekul je kunt tegenwoordig via skype, facebook etc via webcam inloggen en men kan je via de webcam zien en vragen stellen en daar kun je niet mee frauderen. Want mocht je overleden zijn dan kun je helaas nog niet van uit het hier na maals via skijpe of facebook inloggen met webcam en je melden als inlevend zijn. Kijk naar de makkelijke manier van misbruik maken van socialevoorzieningen in Nederland door buitenlanders en wat in de miljoenen loopt..Waarom moet het voor ons zo moeilijk gemaakt worden. Ik heb totaal geen bezwaar tegen controles maar dan wel op een goede en betrouwbare en eensluidende manier. En niet zoals het nu is met allerlei tegenstrijdige berichten van SO kantoor en van de SVB in Nederland. Op mijn vraag wie nu de baas is en de leiding heeft kon de svb mij volmondig vertellen hun. de SVB. Maar als het SO kantoor aanvullende eisen steld dan ja helaas pindakaas, kan de SVB er weinig aan doen. Begrijp u het nog , ik niet meer.
Een paar rechttrekkingen,een levensdewijs stempelen op de Ambassade kost geld en niet zo’n klein beetje ook.
Chonburi immigration is gratis en stempelen voor mijn vrouw en mij,daarna met het levensbewijs en inkomstenverklaring naar de SSO in Laem Chabang,scan dit eerst en plaats dit op een flash drive, daarna naar boven-2e verd.-waar de betreffende dame het controleert en ondertekend,deze formulieren worden daarna nog eens ondertekend door een hogere macht van de SSO en daarna opgestuurd naar Roermond.
Ambassade stempelt niet af voor mijn Thaise vrouw,Amphur deed het niet,politie chef wou daar niks mee te maken hebben,dus Immigration(toen nog soi 8 Pattaya).
Ook nog dit:Na een vraag of het per post kon naar de SSO,was het antwoord ontkennend en moest persoonlijk komen.Indien ziek of iets dergelijks kon mijn vrouw komen met een doktersverklaring en na onderzoek of deze echt was zouden de betreffende formulieren in behandeling genomen worden.
De SVB-Roermond heeft er een duivels genoegen in om het leven van AOWers zo zuur mogelijk te maken
Wens alle AOWers success verder
Als het belangrijke post is versturen met b.v. DHL. (UPC) Kost wat maar weet je zeker dat je brieven binnen 3 dagen aankomen en zwart op wit ontvangst vastgelegt.
Ik heb er goede ervaringen mee.
Frank
De SVB schitterd en zijn fantastisch op het gebied van slechte informatie, vaak klant onvriendelijk. Alles moeilijker maken als dat nodig is. Vaak niet goed luisteren en niet juist beoordelen van het probleem. Niet mee gaan met het digitale tijdperk. Men zou alles kunnen regelken via de digitale snelweg en om fraude te voorkomen kan men bijvoorbeeld 1 x per jaar contact opnemen met de SVB en via de webcam kan men dan zien dat de persoon nog in leven is, want men ziet de persoon en spreek er mee. Makkelijk en goed koop en voor heel veel ouderen en jongeren mogelijk. Maar het gaat bij de SVB net als bij de belastingen.Waarom zullen we het makkelijk maken, als het op een moeilijke manier kan. Ik ben heel slecht terbeen , Rheuma patient en voor mij is het een aardige rit naar dat hoge gebouw in Leam chabang. Kost mij 500 bath en een hoop ergenis en als ik terug ben , ben ik aardig gesloop.. En je wordt vaak moedeloos van alle tegenstrijdige informatie. Zowel van het SO kantoor als van de SVB. Dieverse malen gebeld over het feit dat de adressenlijst van de SO kantoren in Thailand niet klopt. SO zegt moet persoonlijk verschijnen.SVB heeft mij onlangs schriftelijk laten weten dat dat niet hoef, op sturen per post. Nu lees ik dat men bij de NPV is geweesd en het weer veranderd is. Ik heb niets mogen horen van de SVB . Er wordt aardig gesold met de nederlanders in Thailand. , waarom ook niet een SO kantoor in Pattaya daar wonen vele malen meer Nederlanders als in Lem Chabang. Of gewoon i x of 2x per jaar via skijpe inloggen met webcam en men ziet de persoon en alles kan online geregeld worden. Maar ja dat zal een droom blijven.
Hoi
Ben 24 April naar de SSO in Lap Lae voor mijn papier in leven zijn geweest.Werd goed en begripvol geholpen.De man die moest tekenen was er niet Een grote bijeenkomst in Uttaradit.Geen probleem,zijn met de dienst auto met chauffeur naar daar gegaan.Man getekend en heb zelf alles per E.M.S post opgestuurd.
Kosten 800.bath. beter zelf even gaan voor die ene maal in het jaar.Mijn loodswezenpensioen neemt genoegen met een stempel van het politie kantoor Uttaradit.
Zelf opsturen.
Groet John
Het ingewikkelste van de SVB is, dat ze mij steeds de papieren naar mijn oud Nederlands adres sturen, terwijl ze op de binnekant mijn adres in Thailand vermelden. Wordt tijd dat ze bij de SVB eens wakker worden en bemerken, dat ik al 3 jaar niet meer in nederland woon. Goeden morgen SVB-halloooooo . . je mag NU wakker worden !!