Vaste prijs voor LPG vervalt
Huishoudens en voedselverkopers moeten er rekening mee houden dat de butagasfles duurder wordt, nu de regering van plan is de prijs van LPG te laten zweven. Mensen met een laag inkomen krijgen een creditcard ter compensatie, maar hoe die gebruikt kan worden, is nog onduidelijk.
Het ministerie van Energie heeft verder besloten de prijs van 95 gasohol (een mix van benzine en ethanol) met 1,07 baht te verlagen, waardoor die even duur is als benzine (91 octaan). De prijs van 91 gasohol en E20 (een benzine met 20 procent ethanol) wordt gesubsidieerd met 1,50 baht per liter, waardoor het prijsverschil met gewone benzine wordt vergroot tot respectievelijk 3,04 baht en 4,54 baht per liter. De ingrepen zijn een reactie op de overstap van veel automobilisten van gasohol naar benzine sinds de prijsverlagingen zaterdag van benzine en diesel.
De prijs van LPG is meer dan 20 jaar constant gehouden. De regering Surayud besloot de prijs geleidelijk te laten stijgen vanaf december 2007, maar de daarop volgende regering Samak maakte daar een eind aan en stelde een vaste prijs van 18.13 baht per kilo in, of 280-290 baht voor een 15 kilo cilinder nu.
De subsidie op LPG was oorspronkelijk bedoeld om huishoudens en voedselverkopers te helpen, maar toen de olieprijs begon te stijgen, stapten veel taxichauffeurs over van benzine op LPG. De subsidie leidde ook tot smokkel van LPG naar buurlanden. De subsidie op LPG uit het State Oil Fund liep daardoor op tot 3,5 miljard baht per maand nu.
Suthep Liumsirijarern, directeur-generaal van het Energy Policy and Planning Office, denkt dat de kiloprijs van LPG zou kunnen worden vastgesteld op 30 baht. Volgens Bartjens zou een 15 kilo cilinder dan 450 baht gaan kosten. ‘But the government will issue credit cards in order to help low-income earners’, zegt hij er vergoeilijkend bij.
Minister Pichai Naripthaphan zegt dat de regering de prijsstructuur van alle energieproducten gaat herzien om op de lange termijn prijsverstoringen te voorkomen. Dit zal ook gevolgen hebben voor de prijs van CNG (compressed natural gas, aardgas), die momenteel zwaar gesubsidieerd wordt door het State Oil Funds en staatsbenzinemaatschappij PTT Plc.
De prijsverlagingen betekenen voor het State Oil Fund dat maandelijks niet 464 miljoen baht binnenkomt, maar 10 miljoen (omdat de heffing op benzine en diesel is geschrapt, waardoor de prijs van benzine en diesel kon worden verlaagd). Uit het fonds worden LPG, CNG, diesel en gasohol gesubsidieerd alsmede het ombouwen van taxi’s van LPG naar CNG. [In de krant van 29 augustus stond dat het fonds 6,16 miljard per maand aan inkomsten mist. Iemand kan niet rekenen, of ik snap het niet.]
Pissawan Achanapornkul, voorzitter van Shell Thailand, is opgelucht over de uitspraak van premier Yingluck dat de regering belang hecht aan het ontwikkelen van alternatieve energie. ‘We, however, want the government to show us a clearer policy about alternative energy development in the long term and help confirm that the government would take care not only of consumers, but also operators.’ Shell is 2 jaar geleden gestopt met de verkoop van benzine en concentreert zich helemaal op investeringen in gasohol. Dat besluit werd mede genomen omdat voorgaande regeringen daarvan een voorstander waren.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Thailand tips21 december 2024Klimaat Thailand – wat is de beste reistijd?
- Medisch toerisme21 december 2024Thailand is de nieuwe hotspot voor betaalbare en hoogwaardige plastische chirurgie (video)
Volgens mij moet je niet zo blij zijn om op LPG te rijden…[ in Thailand ]’n vriend van mij stond een uur in de rij om te tanken. het schijnt dat hij niet overal gas kan tanken.?
Wat wachttijden betreft, vond ik het nog al meevallen, maar de ellende van het gebruik van LPG brak mij op. Heb het een half jaar vol gehouden met een Ford Escape op gas met een “gewone” en een “elektronisch geregelde” installatie maar heb het van ellende er weer uit laten halen. Niets dan ellende en een kapotte katalisator op de koop toe. Kon me het van zo’n 30 a 40 jaar geleden herinneren dat het toen niet vlekkeloos werkte, en dacht dat het nu wel beter zou zijn. Maar helaas, de heren inbouwers hebben er nog niet veel kaas van gegeten, de goede daar gelaten.
Misschien ligt het aan de kwaliteit van het gas. Daarom gaat hij alleen bij ’n bepaalde merk tanken. Zodoende de wacht tijden.
Mijn huisbaas rijdt met zijn mitsubishi op gas, no problems.
Het ligt vaak wel aan de combinatie auto en installatie en tegenwoordig komen ze al af fabriek met LPG’
Heb vroeger zo een 20 jaar terug in nederland ook op gas gereden zonder problemen.
De huidige generatie motoren kunnen bij mijn weten goed op gas, als je niet maar altijd
ligt je jakkeren, (vol gas) dan gaan de zuigers eraan.
De minivan taxis rijden bijna allemaal op aardgas, hoezo thailand loopt achter…
Toevallig v/d maand een mitsubishi cng gekocht met cng fabrieks inbouw ,rijd perfect,kost gemiddeld 1 baht /km.
.