Thaise economie staat voor vele uitdagingen
Als men de economische geschiedenis van Thailand bekijkt, blinkt het niet uit door grote innovatieve ontwikkelingen. Dit wordt gezien als een van de belangrijkste elementen in een bedrijfsvoering. Het land kenmerkt zich meer als een agrarisch land en visserij. Daarnaast handel in houtwinning, zoutwinning en beperkte mijnbouw zoals zink.
Thailand kent praktisch geen zware industrie, maar de kleine industrie is de laatste decennia zeer sterk gegroeid, zodat takken van textiel- en voedingsmiddelenindustrie en andere industrieën zoals autoassemblage, cement en elektronica-industrie, bouwindustrie, suiker en olieraffinaderij tot ontwikkeling kwamen.
Het beleid van de regering richt zich op het stimuleren van industrieën die de import grotendeels moeten vervangen.
De petrochemische industrie is een belangrijke toeleverancier voor de productie van kunststofproducten, elektronica en auto-onderdelen. Grondstoffen en machines voor deze sector worden vooral geïmporteerd uit Japan en de Verenigde Staten. Thailand kent geen eigen auto-industrie, maar wel assemblage-industrieën die uiteindelijk auto’s in elkaar zetten. Bekend zijn de Hondafabrieken in de omgeving van Bangkok. Deze hebben echter gedreigd te vertrekken door de steeds terugkerende overlast bij overstromingen.
In de kuststoffenindustrie zijn ca. 5000, voornamelijk kleine bedrijven, actief. Van de totale productie wordt ongeveer 30 procent geëxporteerd naar vooral Japan, de Verenigde Staten, Hongkong, Singapore, Australië, Maleisië, China en de Europese Unie.
De elektronica-industrie is één van de belangrijkste pijlers van de Thaise economie, met veel buitenlandse investeerders uit Japan en de Verenigde Staten. Maar de waarde van de Baht heeft het bekende bedrijf LG van onder andere televisies doen besluiten naar een ander land te vertrekken. Van het bedrijf Ford automobielen is niet helemaal zeker wat het besluit gaat worden.
De energie in de vorm van elektriciteit wordt voornamelijk door aardgas geleverd, naast waterkracht, bruinkool en aardolie. Twee derde van de totale energievoorziening wordt geleverd door aardolie, waarvan het grootste deel geïmporteerd moet worden. De regering wil de import van olie drastisch beperken door de uitvoering van energiebesparende projecten en een toenemend gebruik van de eigen gasvoorraden. De afgelopen jaren is de vraag naar aardgas dan ook sterk toegenomen; bijna 40 procent van de totale vraag naar energie wordt door aardgas gedekt. Van het gewonnen aardgas wordt bijna driekwart gebruikt voor de opwekking van energie.
Echter de agrarische sector, inclusief visserij, speelt ondanks de sterke opkomst van de industrie een belangrijke rol in de Thaise economie. De export van landbouwproducten (inclusief vis- en bosbouwproducten) vormt een groot deel van de totale export van Thailand. Rijstverbouw (vooral jasmine rijst of ‘hom mali’) is de voornaamste landbouwactiviteit. In de jaren zeventig werd een overgang van een agrarische naar een industriële economie in gang gezet. Thailand is samen met India en Vietnam de belangrijkste rijstexporteur ter wereld.
Economen zetten vraagtekens bij het Thaise ontwikkelingsmodel, waarin de industrie 44,7 procent van de economische groei bepaalt. Over de opkomst van Bangkok, goed voor 41 procent van de Thaise economie, zijn ze kritisch. Ook de toeristenindustrie vereist de nodige aandacht. Hoe kan Thailand dit internationaal gezien aantrekkelijker maken.
Naar verwachting zal de Thaise economie in 2019 minder snel groeien dan in het jaar ervoor, de prognoses zijn reeds naar beneden bijgesteld.
Groeiende overheidsuitgave en een versnelling van publieke investeringen zoals de verwezenlijking van infrastructuurprojecten zullen naar verwachting een positieve stimulans geven op langer termijn.
De instabiliteit van het globale- en financiële systeem blijft een risico. Deze komen deels voort uit een te snelle normalisering van monetaire middelen of veranderingen bij investeerders betreft hun verwachtingen van de Amerikaanse economie. Hierdoor kunnen wisselkoerswerkingen optreden die de balans tussen de US-dollar en de Thai Baht verstoren. Ook de politieke verstandhoudingen in Europa en de geopolitieke spanningen op het Koreaanse schiereiland en het Midden-Oosten worden nauwlettend gevolgd.
Op midden- en lange-termijn blijft Thailand te maken hebben met uitdagingen omtrent een dalende productiviteit, vergrijzing, inkomensongelijkheid, verouderde wetgeving, corruptie en een onzekere politieke situatie.
Bron Wikipedia, e.a.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Thailand krijgt in de toekomst natuurlijk ook nog te maken, met een grootschalige verhuizing van miljoenen mensen, wanneer Bangkok onder water komt te staan.
Mogelijk dat dit de reden is voor de bouw van een industriele zone in Rayong.
Dat zou dan wel betekenen, dat iemand een vooruitziende blik heeft gehad.
Alleen de lagere klassen worden dom gehouden. De rijken weten heel goed wat er afkomt.
Bedrijven vertrekken en bedrijven komen, want zo gaat het namelijk ook.
Harley Davidson heeft verleden jaar een nieuwe assembly fabriek geopentvoor de Aziatische markt waar de Sportster en Softtail line bikes gemaakt worden.
Scania de truck fabriekant uit Zweden met de grootste assemblage fabriek in Zwolle en Meppel heeft verleden jaar een nieuwe assembly fabriek inclusief de derde vrachtwagen cabine fabriek van dit concern geopent in Thailand ook voor de Aziatische markt en Oceanie.
Dus het is niet allemaal kommer en kwel in Thailand.
Ford en Honda gaan echt niet weg uit Thailand hoor, want anders vervalt hun belastingvoordeel .
Hierdoor zouden de voertuigen weer geimporteerd moeten worden met als gevolg een behoorlijke prijsverhoging bij de dealer.
Jan Beute.
Draai of keer het hoe je wil maar het gaat Thailand meer dan ooit voor de wind. Ze worden stilaan de leidende natie in ZO Azië. Investeerders staan in de rij. En er is helemaal geen onstabiel politiek klimaat….integendeel.
De Baht wordt één der sterkste munten in de regio. En de waarde van een munt is altijd de barometer van het vertrouwen dat er heerst in de economische vooruitzichten van een land.
De toekomst voor Thailand is rooskleurig. Wie het nu nog niet wil zien zal het nooit meer zien.
ThailandBlog, een bron van vermaak. Beste Fred, mag ik jouw glazen rozen bol lenen?
Ik verneem via diverse media toch de nodige kanttekeningen voor Thailand. In de kranten, berichten van ministers, de Bank of Thailand, zakenlui , boeken over de sociaal-economische situatie van het land enzovoort. Ik zie geen reden om Thailand de hemel in te prijzen, noch als een reddeloos verloren schip te zien. Het mogen duidelijk zijn dat Thailand, net als eigenlijk alle landen, gewoon de nodige uitdagingen heeft. Zo denk ik dat voor de lange termijn sociaal-economische hervormingen onontkoombaar zijn (Thailand heeft ’s werelds grootste verschil in welvaartsverdeling, dat kan niet goed blijven gaan). Op de lange termijn zie ik de toekomst voor Thailand niet negatief in maar men moet wel wat gaan doen om het land niet weer in crisis te storten.
Rob
Alle pijlers wijzen naar een prima economie vandaar ook de sterke munteenheid
Handelsoverschot, kasoverschot, een surplus aan reserves, dusvoldoende oorlogsmiddelen voor een mindere tijd
Dit jaar 1,500 miljoen USD aangetrokken investeringen
Fred heeft gewoon gelijk….
Cijfers liegen niet, de junta heeft de tijd idd mee, maar doet het gewoon aardig en dat is niet ongebruikelijk voor de diverse junta die Thailand hebben geleidt de laatste 20 jaar. Politieke rust is vaak inherent aan economische welvaart, kijk naar de zwalkende euro als negatief voorbeeld
Die Fred toch, die roze bril van je is nu al een jampot geworden.
Vertel me eens waarom omliggende landen een economische groei hebben van meer dan 2 % tot het dubbele ten opzichte vanThailand, en dat jaar na jaar al 20 jaar lang. En vertel mij eens waarom het onderwijsniveau, van belang om de economie vooruit te te brengen zoals bijvoorbeeld in Singapore, Japan, Zuid Korea, Taiwan en Hongkong, zo bedroevend laag is. En vertel mij eens als over een paar jaar 25 % van de Thaise bevolking 65 jaar of ouder is wie het riante overheidpensioen van 600 tot 1000 baht gaat ophoesten, laat staan dat er een verhoging komt. Of hoe men de zorg voor ouderen kan uitvoeren terwijl de beroepsbevolking afneemt en de vergrijzing meer en meer een last is voor de gezondheidszorg. En vertel de 30 miljoen mensen met een inkomen van 5000 baht of minder dat Thailand het beloofde land is en dat ze geen loterijticket hoeven te kopen voor een betere toekomst want daar gaat de regering voor zorgen.
Wees realistisch en vertel zoals een ieder weet dat Thailand gewoon een werkplaats voor andere landen is zonder enige innovatie van binnenuit, zonder kennisindustrie. Zodra men in een andere land goedkoper kan produceren verhuist een bedrijf. En wat de politieke situatie betreft: als jij een regering bestaande uit 16 partijen stabiel noemt dan heb je vast weet van andere landen waar hoe meer partijen hoe stabieler de regering is. Vooral als je weet dat de meerderheid slechts een paar zetels in het parlement is. Het is dat je een buitenlander bent anders had de heer Prayut je direkt tot 2e woordvoerder benoemd want jij hebt iets wat sommige Thai ook vinden namelijk dat hun land geweldig is terwijl men geen weet heeft van omliggende landen laat staan dat men weet van verder weg.