Zo’n vierhonderd militairen leggen met zandzakken een twee meter hoge muur aan om het industrieterrein Lat Krabang in Bangkok te beschermen tegen overstroming. Andere fabrieksterreinen stroomden al onder in de afgelopen weken, met alle economische gevolgen van dien.

Elders is het industrieterrein gebarricadeerd met containers en met stenen gevulde vaten. “Het water is hier al”, zegt Somjet Thinaphong, de voormalige gouverneur van de Industrieterreinen Autoriteit in Thailand. “Er hoeft maar één gat in de muur te komen en deze nieuwe wal is waardeloos.”

Het industrieterrein telt 231 fabrieken die produceren voor bedrijven als Johnson & Johnson en Cadbury. Er werken 50.000 mensen.

Lal Kabrang verbindt Thailand, een van de belangrijkste productiegebieden in Zuidoost-Azië, met de wereldmarkt via de haven van Bangkok en speelt een belangrijke rol in de containeroverslag. Veel containers zullen naar verwachting echter leeg blijven staan als gevolg van de overstromingen. Zes van de grootste industrieterreinen, in de provincies Ayuthaya en Pathum Thani, zijn overstroomd.

Japanse bedrijven

Japanse fabrieken zijn het zwaarst getroffen door de overstromingen. De industrieparken ten noorden van Bangkok, het hart van de industrie waar bijna 600.000 mensen nu zonder werk zitten, tellen zo’n vierhonderd Japanse bedrijven.

Autofabrikanten Toyota, Mitsubishi en Honda zagen zich gedwongen hun productie stil te leggen. Ook buitenlandse bedrijven die in Thailand harddiskdrives laten maken, zijn getroffen. De computerwereld is er al van op de hoogte gebracht dat er tekorten zullen ontstaan, aangezien 40 procent van alle diskdrives in de wereld uit Thailand komt.

De volledige impact van de ramp zal pas duidelijk worden als Thailand erin geslaagd is het water vanuit Bangkok af te voeren naar de Golf van Thailand. Maar de Centrale Bank van Thailand heeft de groeiverwachting al bijgesteld van 4,1 procent naar 2,6 procent.

“Dat laat zien hoe ernstig de situatie is”, verklaarde Prasarn Trairatvorakul, gouverneur van de Bank, tegenover journalisten. “De overstromingen hebben de landbouw en industrie in de getroffen gebieden tot stilstand gebracht en ook elders in de productieketen tot ontregeling geleid.”

Verzekering

Ongeveer 800 bedrijven in de getroffen gebieden hebben bij elkaar naar schatting al 12 miljard euro aan schade gedeclareerd bij de verzekering, maar het is onduidelijk wanneer ze uitbetaald krijgen.

De vrees bestaat dat Thailand zijn positie als regionale productiespil kwijtraakt, omdat verzekeraars Bangkok nu zien als overstromingsgevoelig en verzekeringen zullen weigeren.

Economen zetten vraagtekens bij het Thaise ontwikkelingsmodel, waarin de industrie 44,7 procent van de economische groei bepaalt. Ook over de opkomst van Bangkok, goed voor 41 procent van de Thaise economie, zijn ze kritisch. In de jaren zeventig werd een overgang van een agrarische naar een industriële economie in gang gezet.

“Er is een groot verschil tussen Bangkok en de rest van het land”, zegt Craig Steffensen, hoofd van het Thaise kantoor van de Aziatische Ontwikkelingsbank. “Alles is ontwikkeld rondom Bangkok. Investeerders voelden zich dus tot Bangkok aangetrokken en niet tot andere plaatsen in het land.”

Sinds 1985 zijn pogingen gedaan om buitenlandse investeerders warm te laten lopen voor andere plaatsen, maar die mislukten. Bangkok had de beste papieren, omdat het dichtbij het belangrijkste vliegveld en de havens ligt en de beste scholen, hotels en winkelcentra heeft. “Misschien zijn deze overstromingen een keerpunt”, zegt Steffensen.

Bron: www.dewereldmorgen.be

Over deze blogger

Peter (redactie)
Peter (redactie)
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".

1 reactie op “Problemen voor Thaise industrie door overstromingen”

  1. Peterphuket zegt op

    Het is inderdaad te hopen dat het tot een keerpunt komt, maar ik denk dat het ijdele hoop is. N.B het is toch niet te geloven dat in zo’n groot land alles is geconcentreerd tot een punt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar bevoorrading dat tot het uiterste zuiden of noorden het allemaal gedistribueerd moet worden vanuit BKK. Zeer duur en oneconomisch. Er zijn diversen internationale luchthavens in het land waarbij eenvoudig distributie centra gebouwd kunnen worden. Zelfs havens, zoals in Phuket, of aan de oostkust van Thailand.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website