Economische groei in Thailand is vorm van ‘window dressing’
Als we de huidige Thaise regering mogen geloven, is het nu ‘hosanna in den hoge’ als het om de economie gaat. Het bruto nationaal product groeit dit jaar met ongeveer zeven procent, iets wat wij in Nederland nog zelden of nooit hebben gehaald.
Dus moet iedereen in Thailand maar zijn mond houden om de kip met de gouden eieren niet bij het broeden te storen.
De werkelijkheid is minder prozaïsch en in ieder geval een stuk harder. Want de gewone man of vrouw in Thailand merkt niets van de huidige economische groei. Integendeel. Het minimumloon ligt nu in veel provincies op 205 THB per dag en neem van mij aan dat je daar ook in Thailand geen deur van kunt intrappen. De werkgever probeert zo veel mogelijk overuren te voorkomen om kosten te sparen; veel Thai zien zich dus tegenwoordig genoodzaakt om er een baantje bij te nemen om het hoofd boven het (stijgende) water te houden.
Groot probleem is bovendien dat de prijzen in Thailand harder stijgen dan de inflatie (dit jaar ruim 3 procent) en Thai dus minder te besteden hebben. Van de prijsdaling van geïmporteerde goederen als gevolg van de zwakke dollar en de sterke baht valt weinig of niet te merken. Dat geld vloeit in de zakken van de grootwinkelbedrijven of oliemaatschappijen.
Waar komt dan die gemelde groei vandaan? Thailand is een van de grootste producenten van automobielen in Azië. De stijgende verkoop levert dus fors meer opbrengst op, behalve voor de werknemers die met een laag inkomen worden opgezadeld. Dat geldt ook voor de tienduizenden vrouwen die in Korat en omstreken in de elektronica-industrie werken. De hard disks van Seagate vormen in dit geval een goed voorbeeld. En van de export van rijst hoeven de boeren het ook al niet meer te hebben. Hun rijst is nu duurder, terwijl de vraag daalt en het aanbod stijgt. Klanten wenden zich nu tot bijvoorbeeld Vietnam.
Ik ken een man in Hua Hin die gereviseerde bromfietsmotoren naar Duitsland exporteert. Hij factureert (uiteraard) in euro’s, maar die brengen in Thailand nu bijna twintig procent minder op dan een jaar geleden. Dus moet hij omzien naar een tweede werkkring. Dagelijks melden de Thaise kranten groeiende problemen bij bedrijven die afhankelijk zijn van de export. Als de omstandigheden niet veranderen, verliezen duizenden hun baan. En dat in een periode waarin de Amerikaanse en Europese toeristen het ook laten afweten. Een goede kennis van me in de toeristische industrie kan het hoofd niet meer boven water houden en overweegt de handdoek in de ring te gooien.
Het aantal Thai dat diep in de schulden zit, stijgt zienderogen. Macro-economisch gaat het Thailand voor de wind. Dat is een irritante vorm van ‘window dressing’, want daar heeft de man of vrouw in de straat weinig aan.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
Goed artikel van Hans. Ik snap ook niets van die juichverhalen van Abhisit en zijn vriendjes. De boeren klagen steen en been het toerisme zit in het slop. In Pattaya zijn de bars leeg. Alleen de russen komen nog.
De tegenstellingen tussen geel en rood worden zo alleen maar groter.
Dat inkomen in Thailand niet geredistribueerd wordt zoals in Nederland, daar zijn we het over eens. De lage inkomens profiteren inderdaad niet zo goed mee van groei in Thailand. En we kunnen uren discussieren of het in Nederland nou goed of slecht geregeld is, waarbij iemand’s standpunt ook wel bepaald zal worden of je netto bijdraagt aan – of netto afneemt van – de staatskas.
Ik herken wel wat dingen die je zegt, maar is het nou echt zo dat de gewone man (ik neem aan dat de je ook de middenklasse tot deze categorie rekent) absoluut niets merkt van de groei? Ik sta regelmatig vast in het verkeer, en verbaas me altijd over het enorm aantal auto’s wat rond rijdt in een zogenaamd ontwikkelingsland. Dat is toch echt niet allemaal hi-so. Niet alleen in Bangkok overigens – in de rest van Thailand heb ik hetzelfde beeld.
N.a.v. een tip op dit blog heb ik laatst Paradise Park bezocht in het weekend, nou, je kan je lol op met daar een parkeerplaatsje vinden. Drommen Thais die in het weekend met de auto vrolijk gaan shoppen – niet het typische beeld van armoede dat ik voor ogen heb.
Dames met zeker geen groot inkomen bij mij op kantoor die voor zo’n 300,000 baht een kleine Nissan kopen (wel met financiering uiteraard), en die daarmee trots iedere dag 2-3 uur vaststaan in het verkeer (face!).
Mbt het toerisme in Thailand, dat heeft zich toch wel redelijk hersteld. Wel geloof ik dat de ‘etablissementen’ die zich voornamelijk op Europeanen richten het moeilijk hebben – Steve noemt Pattaya als voorbeeld en dat zal best zo zijn. Maar de meeste hotels in het duurdere segment in Bangkok, Phuket en Samui hebben een zeer acceptable bezettingsgraad, en richten zich terecht op een meer Aziatische clientele. Dat is echter niet het type klant dat de beerbar van Sjonnie & Lek draaiende houdt natuurlijk.
Natuurlijk heeft Abhisit een gekleurd positief verhaal, het is een politicus. Maar Azie als regio zit al jaren in de lift met immer goede toekomst perspectieven, en dat heeft ook zijn weerslag op Thailand. Natuurlijk is er armoede in Thailand, en de overheid zou daar inderdaad wel iets aan mogen doen (educatie is een goed begin), maar ik zie de zaken een stuk minder somber in dan Hans, zeker voor de lange termijn.
Je kunt hier inderdaad uren over discussiëren. Ik denk dat koopkracht de belangrijkste indicatie is van welvaart, maar ik ben geen econoom.
De voorbeelden die je noemt slaan juist op de titel van deze uitstekende posting. ‘Window dressing’ daar zijn de Thai erg bedreven in. De Thai kopen alles op de pof en zeker auto’s. Rijd door Thailand en verbaas je over de nieuwe Pick-up trucks die naast een krotwoning staan. Mobieltjes en auto’s daar gaat het om. Ik las een keer op een ander blog over een Thaise dame die een Iphone had en hem niet gebruikte, ze wist niet hoe dat ding werkte ( heel bijzonder bij een Iphone). Maar ze had hem puur voor de status gekocht.
Maar zoals je zelf al zegt alles is gefinancierd. Op de gevolgen kun je wachten. De VS is een goed voorbeeld. Gisteren nog wat op TV gezien over Ierland. Daar werden hypotheken van 150% afgesloten. Nu is het land failliet. De huizenprijzen zijn met 50% gedaald. Ze verwachten een staatsschuld van meer dan 30%!
Wat ik wil zeggen is dat de welvaart in Thailand betrekkelijk is. Nogmaals ik ben geen deskundige, maar het gezonde verstand zegt me dat er maar weinig mensen zijn die profiteren van de economische groei. Jan met de pet zeker niet.
@Robert: het is maar net hoe je het bekijkt. Maar Paradise Park als maatstaf, is een verkeerd uitgangspunt. Het op een na meest luxe winkelcentrum trekt nu eenmaal de beter gesitueerden. En je zegt zelf dat Thai een gefinancierde auto rijden vanwege hun ‘face’. Dat maakt ze alleen maar armer…Als ze voldoende geld zouden hebben, werd die auto cash betaald.
De armoede vind je in andere wijken en dorpen, waar je wellicht niet zo vaak komt. De rijken in Thailand worden steeds rijker, zo blijkt uit statistische gegevens en de armen steeds armer.
Kom nou Redactie en Hans, van die auto op de pof is absolute flauwekul, hoeveel mensen ken jij die een auto cash afrekenen in Nederland of in andere Westerse landen. Dat Thais de aankoop fiancieren is natuurlijk geen bewijs van armoede – als we op die toer gaan zijn de meeste auto eigenaren dus arm!
En ik snap ook wel dat Paradise Park slechts 1 waarnemingspunt is…maar toch…als ik alle weekendfile’s rond Central World, Paragon, MBK, Platinum mall (niet echt hi-so toch?), Panthip, de diverse Central’s die NIET alleen beter gesitueerden aantrekken, etc. etc. allemaal optel, dan is dat toch een heleboel blik. In andere middelgrote steden zie je een soortgelijk effect.
Natuurlijk zie ik ook de armoede, en ja, ik ken ook de rest van Thailand en het binnenland erg goed. Maar toch, ik blijf bij mijn kanttekeningen t.a.v. Hans’ verhaal. Ik denk dat je e.e.a. veel te zwart inziet.
Hans
een jaar geleden precies op de dag van vandaag kreeg ik 47,65 baht voor een euro. Nu staat de euro bijna 42 baht. Dat is toch geen 20% daling meer. Zo langzamerhand mag dat percentage wel eens bijgesteld worden of het tijdvak waarover wordt gepraat vergroot worden.
Abhisit laat graag iedereen geloven dat het goed gaat. Vooral om zijn eigen hachje. Kom op mensen die cijfers die ze verspreiden is toch puur de goed nieuws show. De TAT roept ook nu dat het toerisme als een speer gaat. Waar dan?
Thai vertellen graag wat je horen wilt, weet je nog wel!!
Slaap rustig verder…
@Thailandganger: als je precies op de dag rekent, heb je gelijk. Dan gaat het nu om 14 procent, want de euro staat op 41 baht. Zeer recent stond de euro nog op 39 en dan praten we al over 18 procent. Ik schreef ook: ‘Bijna twintig procent’.
Ja zo ,lust ik nog wel een paar. 14% is bijna 20% Ha ha ha ik zal het onthouden.
@bkkdaar: mij ontgaat wat SP of VVD te maken hebben met de situatie in Thailand. En bijstandstrekkers zul je in Thailand niet veel aantreffen. In Thailand geldt: als je voor een dubbeltje bent geboren, word je heel moeilijk elf cent…Dat zijn de gevolgen van het super-kapitalisme.
Iedereen hobbelt maar door, wat moet je anders? Sterke economie of niet. Het is momenteel overal een zooitje en niemand weet waar hij aan toe is. Inkomens gaan naar beneden en prijzen stijgen.
Wat Thailand betreft, hoop ik dat ze die waarde van die bath gaan aanpassen. De Thai kunnen hun goederen niet meer kwijt en er wordt minder geinvesteerd. De Thaise regering is met een maatregel gekomen om de winsten op buitenlandse investereingen met 15% te belasten, zo doende het buitenlandse kapitaal te weren en zo de waarde van de bath te laten dalen. Mijn hemel is dit echt waar????
Nope… de regering is druk met de komende verkiezingen, die bath dat komt nog wel es.
Om Abhisit te verwijten dat hij een goedweershow opvoert is wel heel erg kort door de bocht. Ook zijn illustere voorgangers hebben daar in veel heftiger mate dankbaar gebruik van gemaakt. Het verschil zit hem erin dat vooral Mr T zich wel heel erg populistich mainifesteerde om zijn zelfverrijking op staatskosten uit te voeren. Abhisit doet het ondanks alles helemaal niet slecht, in elk geval beter als de vorige regering.
Dat de rijken steeds rijker en de armen steeds armenr is niet alleen in Thailand zo, maar eiegenlijk in heel de wereld. Laten we vooral afwachten wat de nieuwe regering allemaal voor elkaar gaat krijgen.Zeker is in elk geval dat dat alleen ten faveure van de rijken zal zijn. Net als in Thailand, overigens.
Het is meen ik in Japan of Taiwan voorgekomen. Een politicus die voor zijn falen zijn excuses aan het volk aanbiedt om zich vervolgens van kant te maken.
Ook in de auto industrie is dit een paar keer voorgekomen. Ook heel veel sjolly en nogmaals sjolly en vervolgens zich zelve kapoet gemaakt.
Zou ook bij ons in Neerlandistan moeten gebeuren. Waarschijnlijk is dan het CDA volledig van de aardbodem verdwenen.
Ja natuurlijk worden de meeste auto’s via de bank gekocht evenals overal. USA bovenal.
Ik heb zelf het volgende meegemaakt.
Wij hadden een nieuwe Mazda ZoomZoom gekocht. De eigenaar van de garage kenden wij ook privé.
Op een dag kwam Som thuis met de mededeling dat wij een Mazda Tribute van een klant (vrouw)van hem.
Auto was geïmporteerd uit Duitsland met alles drin en dran.
En natuurlijk met korting.
En waarom.
Eigenaresse had de auto via de bank gekocht en kon na 1 maand de aflossing niet meer opbrengen.
Via een lening van de bank zijn wij er op in gegaan.
Ongeveer 5 jaar geleden.
Gerrit