Duizenden kilometers verwijderd van het koude Michigan in de Verenigde Staten, zal General Motors binnenkort de eerste dieselmotor van de band laten rollen in de recent geopende fabriek in het oosten van Thailand.

Niet ver daar vandaan bouwt Ford Motors een nieuwe fabriek en Suzuki Motors is van plan in 2012 de productie in een nieuwe fabriek te starten van milieu-vriendelijke auto’s.

Detroit van Azië

Welkom in het ”Detroit van Azië” een uitgestrekt gebied 120 km (75 miles) ten oosten van Bangkok. Waar in de laatste tien jaar, durian plantages ruimte hebben gemaakt voor autofabrieken, die hun productie naar meer dan 200 landen exporteren.

Terwijl Thailand wel steeds meer concurrentie heeft te duchten van buurlanden als India, China en Indonesië, zal het een leidende positie blijven houden en meer investeerders voor zich winnen dankzij de lage lonen en uitstekende infrastructuur.

”Thailand heeft een goed netwerk van toeleveranciers,” zegt Martin Apfel, GM’s President voor Zuidoost-Azië, ”Er zijn talrijke ervaren toeleveranciers in het gebied, hetgeen een zeer belangrijk voordeel is. Je kunt niet zomaar ergens een assemblagefabriek beginnen en dan denken dat de auto’s er dan automatisch uitkomen. Je moet het op de juiste locatie doen om auto’s van goede kwaliteit te produceren.

Reusachtige autofabrieken

Het auto-industriegebied in Rayong lijkt een klein stadje van 3450 acres en 25.000 arbeiders, die in de reusachtige autofabrieken of bij de toeleveranciers een baan hebben. Toyota, Honda, Nissan, en Mitsubishi hebben al succesvolle productiefaciliteiten in Thailand. Aangetrokken door een grote locale markt en toegang tot de landen in de regio met een bevolking van 600 milljoen mensen. Die grote wereldmerken hebben in 2010 voor ruim 32.5 billion baht ($1.1 billion) in Thailand geïnvesteerd. Weliswaar 20% minder dan het jaar daarvoor, maar nog steeds substantieel. Ondanks de politieke onrust, die Bangkok gedurende enkele maanden verstoorde. De productie van auto’s heeft daar trouwens niet onder te lijden gehad. Thailand’s Board of Investment heeft er alle vertrouwen in dat Thailand blijvend aantrekkingskracht biedt voor buitenlandse autofabrieken.

”De verwachting voor 2011 is dat de buitenlandse investeringen een hoogte van 400 billion baht ($13 billion) zal bereiken. Met de auto-industrie in een sleutelpostitie, aangevoerd door de Nr. 1 investeerder, Japan,” zei BOI Secretary-General Atchaka Sibunruang.

Lage loonkosten

Vorig jaar droeg de export van auto’s ongeveer 13% bij in de totale export van 6.18 triljoen Baht, waarmee het na de elektronica en computeronderdelen de tweede plaats inneemt, volgens gegevens van de Commerce Ministry.

Een aantrekkelijk voorwaarde is de lage loonkosten. Het gemiddelde loon voor een fabrieksarbeider in China is $ 412.50 per maand , in Maleisië is dat $ 666 en in Thailand $ 245.50, volgens een rapport uit 2009 van de International Labour Organisation. Een risicofactor voor Thailand is echter wel het gebrek aan technisch geschoold personeel.

Nog een ander punt is aantrekkelijk, namelijk de lokale markt en dan meer in het bijzonder de pick-up trucks. “Thailand is een grote markt voor klanten, die een eerste auto kopen. De markt is nog niet zo volgroeid als die bijvoorbeeld in Maleisië, waar het aantal autobezitters aardig hoog is,” zei Hajime Yamamoto, directeur Thailand van IHS Automotive, onderdeel van een Amerikaans marktonderzoekbureau.

Thailand verkocht in 2010 met 800.357 stuks de meeste auto’s in Zuidoost-Azië, Indonesië volgde met 764.088 en Maleisië met 605.156 op de derde plaats.

Export

Het grote groeipotentieel in de regio betekent, dat fabrikanten van auto’s en onderdelen daarvan hun investeringen zullen verhogen. Toyota en Daihatsu overwegen een goedkope auto in Indonesië te gaan bouwen. In de eerste plaats voor de lokale markt, maar ook voor export naar de buurlanden.

Firma’s van auto-onderdelen in Thailand, zoals Thai Stanley Electric , Somboon Advance Technology en Aapico Hitech nemen een sleutelpositie in de auto-industrie in met elk jaar hogere verkopen. De index voor auto-onderdelen steeg vorig jaar met meer dan 63%, dus beter dan de algemene stijging in de industrie van 41%.

Mitsubishi Motors investeert 16 billion Baht ($535 million) in de nieuwe ”Global Small” auto, waarvan de productie in 2012 zal starten. Nissan investeerde 5 billion Baht in de ontwikkeling van haar ”March” model, waarvan de productie vorig jaar werd gestart in een fabriek in de buurt van Bangkok. In maart is Honda van plan de nieuwe auto “Brio”, een milieuvriendelijke auto, op de markt te brengen.

Markt

Belastingvoordelen voor fabrikanten van kleine auto’s, die 1 liter brandstof op minstens 20 km verbruiken zullen de industrie nog een stimulans geven, na het succes van de pick-up truck. Thailand is na de Verenigde Staten de grootste markt voor dit soort auto’s.

“Thailand’s autoproductie stijgt in 2011 naar verwachting met bijna 22% naar 2 miljoen stuks en zal in de volgende 5 jaar naar 2,5 miljoen stuks stijgen, zei Vallop Tiasiri, president van de Thailand Automotive Institute, een research instituut van de overheid. ”Van die 2 miljoen auto’s zal 1.15 miljoen geëxporteerd worden, waarvan nieuwe modellen pick-up trucks en kleine zuinige auto’s het grootste deel zullen uitmaken. Op de lokale markt wordt gestreefd na een verkoop van 850.000 auto’s in 2010 naar een stijging tot 900.000 in 2011. Meer dan 55% van de autoproductie gaat naar het Midden-Oosten, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland”.

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

6 reacties op “Thailand trots op de titel ‘Detroit van Azië’”

  1. Nok zegt op

    Heb zelf een nieuwe Honda motorbike, geassembleerd hier in Thailand…maar er waren nogal wat dingetjes vergeten bij de montage. De wielen zijn niet eens echt rond, km teller maakt tikkend geluid, etc. Maar hij was ook niet echt duur en rijdt verder prima.

    Mijn vrouw rijdt ook een nieuwe Honda auto maar ook daar vergeten de thai nog wel eens iets te smeren. Ik heb ze eens goed in de gaten gehouden in de werkplaats maar het zijn geen echte vakmensen zoals je bij ons ziet. Gebrek aan opleiding denk ik.

    Goed opletten wat je doet en de mai ben rai mentaliteit is het probleem. Een autoschade repareren kunnen ze ook, alleen dan krijg je verf die er na 2 jaar afspringt.

  2. hans zegt op

    Dat de pick up populais is in thailand is logisch te verklaren.
    Een toyota hilux 4 persoons vigo is er al van af 612000,00

    Heb begrepend at als onder de 2,5 liter blijft de auto minder belasting toeslagen en goedkoper is doordat ze dan als landbouwvoertuig worden beschoud.

    Dus goedkoper
    In de laadbak kunnen er in nood ook nog gauw 6 extra, en meer
    Stevige bak, hoog uitzicht dus de kleinere auto remmen dan toch vaak iets sneller en vaker voorrang dus,

    In de duitse adca test soort anwb die ik eens gelezen stond toyota op 1 gevolgd door mercedes met de minste problemen.

    Net zoals de amerikanen en de europeanen hebben de yappen ook last van te hoge lonen, derhalve zag en zie je steeds vaker dat als ze het door de stijgende lonen dat weer proberen terug te verdien op de kwalitiet van de auto, door goedkopere materialen te gebruiken.

    Mijn broer heeft jaren gewerkt bij een ford garage en toen hy de toyota van zijn zoon een beurt gaf stond hij versteld, 2e ker zo dikke schijfremmen en een uitlaat van rvs.

  3. Henk zegt op

    Interessant artikel. Ik heb nooit geweten dat er in Thailand een auto industrie is.

    Uit het artikel blijkt dat men daar gemiddeld amper 200 Euro verdiend. Tja, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.

  4. Gringo zegt op

    Voor de liefhebber nog twee aardige links:

    http://www.bangkokpost.com/auto/autopreview/215267/2011-new-cars

    http://www.bangkokpost.com/auto/autoreview/223842/back-with-a-punch

    Bangkok Post heeft regelmatig een mooie auto-bijlage, ook op hun website.

  5. Hansy zegt op

    Nu hoef je voor mij niet alle 200 export landen te noemen, maar in Europa nog nooit gehoord van een automodel, made in Thailand.

    De Japanners hier komen vrijwel allemaal direct uit Japan.

    Grote Duitse merken halen veel onderdelen van toeleveranciers in China, zover ik weet.

  6. Gringo zegt op

    De nieuwe Honda Brio is nu op de markt.
    Zie de link: http://www.nu.nl/auto/2471381/brio-honda-iedereen.html


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website