TB Immigration Infobrief Nr 140/23: Moet ik een vliegtuigticket boeken om een Non-immigrant O visum aan te vragen?
Melder: Djoe
Aanvraag NON O. Heb alles gelezen in verband met vereiste documenten. Vraag: moet je al een vliegticket boeken samen met je visumaanvraag?
Reactie RonnyLatYa
Ik begrijp de verwarring dat er hier mogelijk heerst. Op zowel de website van de Thaise ambassade in Den Haag, als deze in Brussel is er bij de eisen van een Non-immigrant O Retired(50+) nergens een vermelding van een “Travel booking confirmation”.
Den Haag: https://hague.thaiembassy.org/th/publicservice/e-visa-categories-fee-and-required-documents
Maar als je dan de aanvraag gaat opmaken via https://www.thaievisa.go.th/ dan komt je op bepaald moment terecht op een pagina waar men vraagt om de “Travel booking confirmation” te uploaden.
Kan je ook zien in de Users Manual
5. Step 4: Support Document
Upload and edit your support document.
…..
4. Travel booking information.
https://www.thaievisa.go.th/static/English-Manual.pdf
Ik vrees dus dat je niet zonder dat ticket kan om je Non-immigrant O Retired visum aan te vragen.
Lezers die het eventueel zonder ticket gelukt is om een Non-immigrant O Retired(50+) te bekomen kunnen dit natuurlijk steeds laten weten.
*****
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending2 december 2024Integratie (lezersinzending)
- Lezersinzending2 december 2024Te koop van een lezer: Ford Everest Turbo Diesel 4-Wheel Drive
- Lezersinzending2 december 2024Belgium here we come! (lezerrsinzending)
- Visumvraag2 december 2024Thailand Visa vraag Nr 215/24: Immigration Chonburi – Afspraak bij immigratie niet mogelijk
Moderator: zoals er staat alleen reageren op het onderwerp.
Bij mijn aanvraag van een non immi O visum bij de ambassade in Brussel had ik het niet nodig.
Let wel: dat was in 2018.
heb onlangs in de ambassade te brussel een non immigrant o aangevraagt en ik diende het bewijs te leveren van een vliegtuigticket heen en terug
Heb verleden week non visum O aangevraagd .te Brussel en heb mail ontvangen dat ik vliegticket moest doorgeven .maar enkel een heenreis ticket werd bij deze aanvraag ook aanvaard
verleden week visum O aangevraagd te brussel kreeg mail terug , vliegticket toesturen , maar ticket met alleen de heen reis werd ook aanvaard .
Ik heb deze week non immigrant o aangevraagt in den haag vliegticket werd niet gevraagd wel het vluchtnummer
Ik heb een kleine twee maanden geleden mijn non-immigrant O aangevraagd via Visumdienst Breda en er was geen ticket nodig, ook geen reservering of vluchtnummer. Wellicht is de status van de aanvrager ook van belang in hetgeen je extra dient te overleggen? En dan heb ik het niet over mijzelf maar over een goed bekend staand visumburo. Mijn visum had ik ook al zeer vlot, al binnen 10 dagen.
Travelbooking is toch geen ticket?
Bij een reisbureau kun je wel een voorlopige travelbooking krijgen waarvan je pas gaat betalen als je daadwerkelijk van de vlucht gebruik gaat maken.
Geen idee of je bij de airlines (bijvoorbeeld KLM) een voorlopig ticket kunt boeken en uitprinten.
Tijdens de coronaperiode heb ik gebruik gemaakt van een faketicket.
Ik moest een ticket aanleveren voor de COE (certificate of entry)
https://www.jotform.com/pdf-templates/plane-ticket-template
Na de goedkeuring en de pcr test heb ik toen snel echt geboekt.
In google kun je zoeken naar plane ticket generator
Groet,
Jos K.
De reservatie van een ticket volstaat normaal inden gevraagd zoals bij bijvoorbeeld bij Tourist visas staat.
Travel booking confirmation.
The reservation of flight tickets in and out of Thailand
https://www.thaiembassy.be/2021/09/21/tourist-visa/?lang=en
Travel booking confirmation e.g. flight ticket
https://hague.thaiembassy.org/th/publicservice/e-visa-categories-fee-and-required-documents
Dat is dan toch al een verbetering want vroeger herinner ik me dat er stond “Ticket full paid”.
Staat er trouwens er nog steeds bij een Non-immigrant O-A
2. REQUIRED DOCUMENTS
…..
Confirmed ticket paid in full
https://hague.thaiembassy.org/th/page/76475-non-immigrant-visa-o-a-(long-stay)
Zijn de beantwoorders via een visa buro gegaan? Daar er geen aanvragen gaan via de ambassade.
Je begint met https://www.thaievisa.go.th, daar wordt de aanvraag gedaan.
De manual link van Ronny laat zien dat je VERPLICHT (starred) bent, deze gegevens in te vullen.
Kan ik hieruit concluderen dat visa buro’s een omweg(trucje) hebben om dat te omzeilen?
Doen ze dit ook met een ticket generator zoals Jos aan geeft? Wat eigenlijk neer komt op fraude en je je visum bij controle gewoon kwijt bent, je het land moet verlaten met waarschijnlijk een return verbod voor jaren.
Jahris geeft als enige aan dat hij het via een buro heeft laten doen, met de nodige peeks and pokes dan?
Zoals Djoe vraagt en Ronny antwoord, je MOET het invullen. Niet invullen resulteert in een afwijzing en ben je je centen kwijt, heb je niets en kan weer van voren af aan beginnen.
Blijft dan nog de vraag hoe het zit met de ziektekosten verzekering, waar ze daar na vragen (in visum aanvraag?) met de daarbij behorende expliciete ( te vermelden) bedragen vermeld.
Regelt het buro dat dan ook?
Ik weet niet of je hier van een trucje moet spreken. Eerder van een bij de ambassade welbekend visum buro dat al zoveel aanvragen heeft gedaan dat het wat sneller resultaten boekt dan zelfstandige/onbekende aanvragers. Althans zo kwam het op mij wel over. Het is zeker geen fraude want mijn visum werd gewoon bij binnenkomst gecontroleerd en goedgekeurd. Sterker nog, ik ben nog nooit zo snel Thailand binnen gekomen. En wat betreft de ziektekosten verzekering, ja dat moet je natuurlijk zelf regelen, óók bij een visum buro.
Visakantoren moeten nu evengoed die aanvraag online indienen.
Kijk maar bij in de manual waar je bij “2.Create an account” moet kiezen tussen een “individual” of een “agent”.
https://www.thaievisa.go.th/static/English-Manual.pdf
Staat trouwens ook op de website van dat visumkantoor in Breda
“Visumdienst Breda is onlangs geselecteerd door de Thaise ambassade in Den Haag om e-visa aan te mogen vragen voor inwoners van Nederland.”
Eigenlijk wil dit zeggen dat ze een account als “agent” hebben aangemaakt.
Maar niet alleen voor Nederlanders in Nederland, ze doen ook aanvragen voor Belgen in België zie ik.
Dat visumkantoor zendt enkel maar binnen wat jij hun aanlevert. Die gaan ook maar datzelfde lijstjes af en sturen dat dan binnen. Niks meer eigenlijk.
Kijk maar wat op hun webpagina staat daarover
“Welke documenten heb ik precies benodigd om een visum voor Thailand aan te vragen?
Welke soort documenten u precies nodig heeft ligt aan het type visum dat u voor Thailand wilt aanvragen. Om alle benodigdheden voor uw type visum te zien kunt het beste naar de Thailand pagina gaan. ….
Je bent en blijft voor de ambassade een even onbekende aanvrager als iemand die het zelf zou doen. Kan je niet voldoen aan de eisen dan zullen zij dat ook niet voor elkaar krijgen.
Alleen zullen ze misschien sneller zeggen wat ontbreekt in je aanvraag, of gemakkelijk contact krijgen met de ambassade omdat ze die kunnen contacteren om te weten wat er juist mis was met een bepaald bewijs indien dat het geval zou zijn, en hebben ze toegang tot een spoed en expres procedures zie ik.
Zulke kantoren halen hun klantenbestaan bij bedrijven waar werknemers buitenlandse reizen moeten maken, of mensen die geen tijd hebben, of zij die er zelf niets van terecht brengen om welke reden dan ook, of gewoon mensen die er het geld voor over hebben.
Ook een oplossing als je zelf in het buitenland zou verblijven. Zij doen de aanvraag en niemand die ziet dat jij in het buitenland bent.
Voor zulke mensen/bedrijven is dat een zegen dat zulke kantoren bestaan en het werk overnemen en het is normaal dat ze daar dan ook een vergoeding voor vragen. Allemaal niks mis mee en heeft ook helemaal niks met frauduleuze praktijken of valse visums te maken.
Dat je Thailand nog nooit zo snel bent binnen gekomen is toeval, maar dat dit zou zijn omdat je gebruik hebt gemaakt van dat visumkantoor is gewoon onzin dat je jezelf dan wijsmaakt.
Ik hoor trouwens van heel wat mensen die het zelf doen dat ze hun visum zelfs binnen de week binnen hebben. Ze moeten dan ook niet met een tussenpersoon/agent werken. Niks uitzonderlijks dus, enkel kwestie van de juiste documenten in te leveren en mogelijk afhankelijk van het type visum.
En ja, er zullen er zeker zijn waar het al eens uitloopt ondanks alles en waar ze zelf dan geen schuld aan hebben.
Maar het is zoals bij immigratieproblemen in Thailand.
Je hoort op sociale media enkel diegene die een probleem hebben, want die zoeken een oplossing voor hun probleem wat dan een normale reactie is. Ze proberen overal hulp te krijgen.
De duizenden die het gewoon allemaal al jaren zelf afhandelen en waar het allemaal zonder problemen verloopt hoor je niet want die hebben eigenlijk niks te melden.
Maar misschien een uitsmijter wat ook op hun website staat want zoals ik al zei behandelen ze ook aanvragen van Belgen in België ook
“Update 08-06-2023
Let op, vanwege extreme drukte op de Thaise ambassade in Brussel voor mensen woonachtig in België, kunnen visumaanvragen momenteel tussen de 3 en 4 weken duren!”
Je ziet dat zij geen uitzonderlijk statuut hebben…. het is dikwijls gewoon de drukte en daar hebben ze blijkbaar ook geen invloed op.
Je kan het allemaal hier lezen https://www.visumdienst.com/
Beste Ronny, ja ik weet van het hoe en wat aangaande visumaanvragen. Dit keer had ik een buro ingeschakeld omdat ik zelf erg weinig tijd had. Gegeven het feit dat zij mij meedeelden dat zelfs een reservering van een ticket niet nodig is, meende ik dat zij wat andere íngangen bij de ambassade zouden kunnen hebben. Zou me niets verbazen. En ik suggereer toch nergens dat mijn snelle binnenkomst met het visum buro te maken heeft dacht ik. Dat was slechts een opmerking ter ondersteuning aan mijn uitspraak dat er helemaal geen sprake is van fraude van het visum buro, en dat alles vlekkeloos verliep bij de eerste de beste controle. Inderdaad nog nooit zo snel, binnen 5 seconden was ik erdoor, wat uiteraard toeval is.
5 seconden lijkt me anders dan ook wel weer overdreven kort gezien je paspoortgegeven moeten worden gecontroleerd, foto nemen, vingerafdrukken, gegevens ingevoerd en stempel in je paspoort geplaats.
Wat de aanvraag betreft. Die booking confirmation staat ook niet vermeld op de lijst voor Non-immigrant aanvragen van de ambassade welke je moet volgen van dat visumkantoor en zou de individuele aanvrager dat dan ook niet moeten voorzien. . Maar goed, blijkbaar is het volgens de manual dan wel weer een eis.
Trouwens waarom een ticket kan je afvragen
Ik zie niemand een aanvraag indienen als die niet de intentie heeft om toch niet naar Thailand te gaan.
Een reden zou kunnen zijn dat bij eventuele problemen men kan terugvinden welke vlucht die persoon genomen kan hebben.
Of wil men zo vermijden dan mensen hun visum te vroeg aanvragen, want een visum heeft maar een bepaalde geldigheidsperiode. Heeft geen zin dat 6 maand op voorhand aan te vragen wat wel zou gebeuren denk ik….
Ok laat het dan hooguit 10 seconden zijn geweest, ik heb het uiteraard niet gecontroleerd. Gelijktijdig met het aannemen van mijn documenten moest ik mijn vingerafdrukken al laten nemen, paar seconden later volgde al de foto terwijl hij het paspoort met een schuin oog controleerde, direct gevolgd door de scan van de QR code en het zetten van de stempel. Nog nooit zo snel meegemaakt.
Probleem is zelden de IO zelf. Tenminste ik heb daar nog nooit last van gehad. Gaat steeds vlot.
Wel van mensen voor je die niet orde zijn, of de soms ellelange rijen voor je aan de beurt bent en/of te weinig balies die dan open zijn.
Daar verlies je tijd, niet bij de IO.
Gelukkig heb ik daar weinig last van want ga meestal met mijn vrouw langs immigratie. Werd me nog nooit geweigerd.
Ja, dat ze het visum bij binnenkomst hebben gecontroleerd en hij daardoor supersnel Thailand is binnengekomen is natuurlijk onzin.
Ze zullen daar aan de balie de datums en type visa zeker wel controleren.
Maar ze gaan daar (bij een normale situatie) echt niet controleren met welke aangeleverde documentatie men dat visa heeft verkregen.
Dan zou de binnenkomst wel eens heel erg lang gaan duren.
Groet,
Jos K.
De bedoeling van een visum is o.a. een bewijs leveren dat bij de aanvraag geen redenen zijn gevonden om de toegang te weigeren. Men kan dat inderdaad moeilijk aan de grens allemaal gaan controleren.
Maar het hebben van een visum wil nu ook niet zeggen dat men dan onvoorwaardelijk toegang heeft. Dat wordt uiteindelijk toegestaan door de IO.
Een IO mag ook iemand met een visum de toegang weigeren indien hij daar een reden voor heeft. Zonder reden weigeren omdat die IO daar zin in heeft zoals vele denken is ook niet zo.
Er moet dan een reden gegeven worden die trouwens ook in o.a. het paspoort wordt gezet.
“10. Royal Thai Embassies and Royal Thai Consulates-General have the authority to issue visas to foreigners for travel to Thailand. The authority to permit entry and stay in Thailand, however, is with the immigration officers. In some cases, the immigration officer may not permit foreigner holding a valid visa entry into Thailand should the immigration officer find reason to believe that he or she falls into the category of aliens prohibited from entering Thailand under the Immigration Act B.E. 2522 (1979).
Er is een standaard lijst waarom iemand alsnog kan geweigerd worden
11. According to the Immigration Act of Thailand B.E. 2522 (1979), foreigners who fall into any of the following categories are prohibited to enter Thailand:
zie link
https://www.immigration.go.th/en/?page_id=2771
Antwoorden weer gelezen en verder rond geneusd op de diverse sites.
In manual wordt gevraagd (blz 31) wanneer je binnen komt en weer weg gaat. Een datum te prikken.
Op blz 32 wordt dan vliegticket gevraagd, echter dat is dan de inkomende vliegdata en verder geen uitvlieg data, begrijp ik nu.(correct?)
Bij Breda visum dienst vul je ook maar 1 vliegdatum in en deze staat op een te downloaden formulier en dat is ook de binnen komende vlucht. Daar staat dus ook nummer en geen nummers.
De verwarring zou dus zijn, dat je op blz 31 2 data invult, echter maar 1 (binnen komende) vlucht registreert op blz 32. In eerste instantie dacht ik ook dat je dan 2 vlucht gegevens zou moeten invullen. Echter begrijp ik nu dat maar 1 data (binnen komende) wordt ingevuld.
Net zo’n dom ding, dat bij een Multiple Entry visum een travel plan wordt gevraagd, echter dit niet geïntegreerd zit in de visum aanvraag. Je krijgt later een mail hierover waarbij wordt gevraagd dit naar Den Haag te sturen!? ok, gedaan toen, maar wel raar.
Je mag ook met een enkel vertrekken dus dat er maar een datum gevraagd wordt ttz die van binnenkomst moet eigenlijk volstaan. De rest is bladvulling.
Dat is ook de belangrijkste als er rekening gehouden wordt met de geldigheidsperiode van het visum.
Wanneer iemand vertrekt of zelfs terugvliegt is eigenlijk een nutteloze eis. Alsof je niet zou mogen verlengen of dat iedereen verplicht is terug naar huis te vliegen als men Thailand verlaat.
Dat travel plan is inderdaad ook zoiets. Het is trouwens een plan en plannen mag men toch veranderen.
Gewoon invullen en er verder niet teveel over nadenken is het beste. Is ook nutteloos…. alvast erover nadenken dan. 😉