Melder: Paul
Op 25/12/24 heb ik mijn visum verlengt in Jomtien.
Om 8h30 papieren opgehaald bij Kasikorn bank maandelijkse stortingen en bewijs account op mijn naam.
Om 9h15 aangemeld bij de balie van Jomtien immigratie, 5 minuten later kon ik wachten met mijn ticket aan loket 8 met de volgende papieren bij de hand:
– TM7, kopieën paspoort, kopie huurcontract en gegevens huisbaas, bankgegevens, affidavit, inkomsten die gelegaliseerd werd door de ambassade in Bangkok (pensioenfiche bijgevoegd).
Het affidavit hield ik even achterwege daar er links en rechts beweert, werd dat enkel het bewijs van maandelijkse stortingen voldoende was, maar de officier vroeg er meteen naar en zei dat dit nodig is om te bewijzen waar uw geld vandaan komt.
Na 10 minuten was alles geregeld en vrijdagnamiddag mag ik mijn paspoort ophalen, heel vlot verlopen dus.
Reactie RonnyLatYa
Bedankt. Altijd interessant om de laatste ervaringen van lezers in hun immigratiekantoor te lezen.
****
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief1 februari 2025TB Immigration Infobrief Nr 010/25: 60 dagen verlenging via Thai Marriage
- Visumvraag1 februari 2025Thailand Visa vraag Nr 019/25: Visa exemption – verlenging van 30 dagen
- Visumvraag1 februari 2025Thailand Visa vraag Nr 018/25: Wat als ik mijn 60 dagen Visa exemption overschrijd? Kan ik dan alsnog 30 dagen verlenging bekomen?
- Leven in Thailand1 februari 2025Je maakt van alles mee in Thailand (258)
Volgens mij wordt het maandelijks bewijs van stortingen alleen als voldoende geaccepteerd voor landen waar de ambassade geen affidavit voor wil verstrekken.
In dat geval moet uit de bankafschriften ook duidelijk blijken dat de maandelijkse bedragen door internationale overboekingen tot stand zijn gekomen.
De maandelijkse stortingen zijn ingevoerd omdat landen zoals USA, UK, Australie vanaf 1 jan 2019 besloten hadden om geen Affidavit meer uit te geven.
Kan je lezen in dit immigratiedoc
https://aseannow.com/topic/1076820-confirmed-here-is-exactly-what%E2%80%99s-needed-for-retirement-marriage-extensions-income-method-from-2019/
In dat doc worden die 3 landen genoemd, maar er staat nergens dat het maar beperkt is tot die landen. Zij worden enkel maar als voorbeeld genoemd want er staat “such as” (zoals)
Er staat ‘”…due to the fact that embassies of various countries such as United States Of Americaa, United Kingdom and Australia have canceled the issuance of income certification letter….”
Maar er zijn inderdaad immigratiekantoren die dit lezen als dat dit enkel voor die landen geldt daar waar dit voor alle landen zou moeten gelden. Indien je m.a.w. een bewijs levert dat aan de maandelijkse stortingen werd voldaan dan zou eigenlijk een Affidavit overbodig moeten zijn.
Maar zoals we weten heeft elk kantoor zijn regeltjes en toepassingen.
Ik heb op 12 nov mijn jaarverlenging gedaan bij Immigration Jomtien zonder affidavit. Dit omdat de ambtenaar het jaar ervoor me duidelijk gemaakt had, dat hij die niet nodig had. Wat ze wel willen zien en bij u dossiertje voegen , is uw pensioenfiche. Die heb je blijkbaar in eerste instantie niet voorgelegd omdat hij samen met je affidavit zat.
Inderdaad en dat is ook de correcte toepassing ervan.
https://aseannow.com/topic/1076820-confirmed-here-is-exactly-what%E2%80%99s-needed-for-retirement-marriage-extensions-income-method-from-2019/
In chiang mai gaat het nog steeds heel makkelijk. Vriendelijke mensen. Omdat wij beiden moeilijk ter been zijn worden we nog extra geholpen en persoonlijker, zelfs zonder nummertje. Zelfs copytjes werden door hun gemaakt. Enkel affidavit nodig en bewijs van huwelijk zodat er maar 1 persoon moet voldoen aan de financiele voorwaarden. 2 uur later weer alles geregeld. Voor 2 personen
En zo hoort het ook Nicky. Het is niet altijd kommer en kwel bij immigratie, wat we dan meestal mogen lezen of horen.
Jammer genoeg leest en hoort men meestal de vele positieve ervaringen niet.
Iets dat goed gaat is natuurijk ook niet zoveel over te vertellen of spectaculair als verhaal. Laat staan dat men dan nog zou moeten toegeven dat het dankzij immigratie goed verlopen is en zonder de nodige sponsoring daarvoor.
Gelukkig zijn er ook lezers die het af en toe wel eens doen, zoals jij in je reactie 😉
Ronny,
Ik denk dat je akkoord bent dat het grootste deel van de problemen bij immigratie te wijten zijn aan slecht voorbereide dossiers.
Daarnaast is het opvallend dat sommige Farang de neiging hebben om verantwoordelijkheid voor hun fouten bij anderen te leggen. Wanneer de situatie niet verloopt zoals verwacht, uiten ze vaak hun frustraties op dit blog.
Uiteindelijk vertrekken ze wel met de staart tussen de benen na het lezen van het deskundig advies van de dossierbeheerder.
Daar heb je zeker een punt. Anderzijds krijg je op een vraag ook niet zelden telkenmale een ander antwoord. Veel hangt af van wanneer bij wie of waar je gaat. Dat ieder kantoortje en of iedere ambtenaar zo zijn eigen regeltjes heeft is op zich dan ook niet zelden een reden tot frustratie.
Zelf heb ik bv al enkele malen gevraagd of het 800.000 Baht attest van de dag zelf hoort te wezen. Wel ik heb daar als antwoord op gekregen ja moet zeker van de dag zelf tot het mag max 72 uren oud zijn. Dus ja ga ik voor ik naar immigratie ga maar altijd dezelfde dag eerst naar de bank. De dag zelf moet je ook wel een bank verrichting hebben gedaan.
Echt heel duidelijk en concreet is het zelden.
Dus ja de waarheid ligt dan wel ergens in het midden als je het mij vraagt.
Ik ben zeker dat er meer zijn die zonder problemen hun verlenging uitvoeren dan diegene die elk jaar een probleem daarmee hebben.
Bij de 800 000 Baht is de regeling bijna overal dat de bankbrieven 3 to 5 dagen oud mogen zijn. Zeker in de grotere kantoren.
Het bankboekje moet een update van de dag zelf hebben.
Dat heeft een reden. Met dat bankboekje bewijs je dan dat tussen het afleveren van die bankbrieven en de update er niks met dat bankbedrag is gebeurd.
Voor Update hoef je eigenlijk in de bank zelf niet te zijn. Geld afhalen en er staan daar ook wel ATM waar je het boekje kan updaten.
Na 17 jaar in Thailand, steeds in hetzelfde immi kantoor, ben ik nog maar 1 maal terug gestuurd geweest omdat er iets niet in orde was. En ja, het was mijn domme fout.
Het is een fabeltje dat elke ambtenaar zijn eigen regeltjes heeft. Dat elk kantoor wel eens wat extra vraagt, daar kan ik mee akkoord gaan maar binnen het kantoor zelf hebben ze toch wel vaste regels. En als je die regeltjes kent dan ben je meestal wel in orde voor het volgend jaar.
Ik ga voor mijn bankattest altijd dezelfde dag. Dan is er geen discussie mogelijk. Het antwoord dat het attest 3 dagen oud mag zijn is dan niet meer relevant.
Een jaarverlening hoeft niet stressvol te zijn. Is het vervelend, ergens wel, maar klagen kan men altijd en overal. En heb je twijfels dan is Ronny de redder in nood maar kom achteraf niet klagen dat je iets niet wist.
Ach ieder zal wel eens meemaken dat hij iets vergeet of wat ook, maar maakt daar dan geen drama van denk ik dan. Zoals ik sommige dan tekeer hoor gaan op sociale media over wat ze die dag dan weer allemaal meegemaakt hebben met die van immigratie.
De waarheid en echte oorzaak wordt dan zelden ook vermeld….
In zekere zin bevestig je hetgeen ik al schreef. Vraag omtrent het bankattest blijft dus onbeantwoord. Het zou in principe 3 dagen oud mogen zijn maar je gaat maar best de dag zelf naar de bank want dan heb je zeker geen problemen ??
Misschien wordt de vraag ook niet duidelijk en concreet gesteld. Hoe oud moeten bewijzen zijn? Gaat het dan over de bankbrieven of het bankboekje of misschien nog wat anders?
Ik vraag me ook altijd af aan hoeveel
personen jullie die vraag daar dan altijd
stellen als ik lees van die zegt dat, de
andere zegt dat en nog een andere zegt
het anders. Lopen jullie daar rond en
iedere IO die je tegen komt stel je dan die
vraag of wat moet ik dan daar bij
voorstellen
De IO die je bewijzen ontvangt volstaat
toch en aan andere moet je dat toch niet
gaan vragen dan.
Dat is zo. Een degelijke voorbereiding is het begin van alles.
Niet zelden zie ik ook in immigratiekantoren dat men daar aankomt met documenten waarvan ze vinden dat immigratie dat moet aanvaarden, want zij vinden dat voldoende…
Daar waar het natuurlijk immigratie is die zal bepalen wat voldoende is.
Als ik iedereen een tip mag geven.
Van zodra de verlenging binnen is, begin dan al aan de voorbereiding van het volgende jaar. Alles zit dan nog vers in het geheugen en een jaar later hoef je dan enkel bepaalde documenten nog maar te vervangen door een recente en klaar.
En dan heb je nog het groepje dat komt aandraven met allerlei overbodige documenten die ze dan al dan niet laten legaliseren hebben, zonder dat iemand dat eigenlijk ooit gevraagd heeft.
Ze geven dat dan af en vragen aan de IO en vragen of het zo in orde is.
Die knikt want vindt in gans dat pak wel wat eigenlijk maar nodig is. De rest gaat de vuilbak in of krijgen ze terug.
Buiten gaan ze dan verklaren dat er allemaal nieuwe documenten worden gevraagd, die ook moeten gelegaliseerd worden en gelukkige hadden ze die bij…. en hup… en we zijn weer vertrokken voor een hele hoop onzin, waar ze zelf voor gezorgd hebben en wat eigenlijk niemand gevraagd heeft
Akkoord Ronny maar dan heb je ook nog de niet onbelangrijke groep expats die alles laat regelen via een Visum kantoortje. Die betalen en hebben nooit enig probleem of hoeven nooit enige vraag te stellen. Enige frustratie hebben die mensen ook nooit. Paspoort afgeven en twee dagen erna terug gaan ophalen.
Ik heb daar geen problemen mee hoor maar sta me toe toch een beetje te lachen met mensen die dan beweren dat die immigratie officieren allemaal dezelfde regeltjes hanteren.
Het gebruiken van visakantoren is op zich niet verboden. Je mag je laten bijstaan. En in principe moet je zelf dan nog aanwezig zijn
Ofwel hebben die mensen geld genoeg, niks mis mee.
Ofwel het lukt hun gewoon niet omdat ze het niet kunnen begrijpen…. nochtans aan de toog en op sociale media wel als je ze daarna bezig hoort…
Ofwel voldoen ze niet aan de financiele eisen en dat is dan de wetgeving omzeilen en dat is dan corruptie. Ook als je niet aanwezig moet zijn trouwens.
Ik ken heel wat IO die perfect hun werk doen, maar corruptie is gewoon aanwezig zoals overal in het land, maar is niet iets dat typisch immigratie is.
Trouwens die visakantoren doen eigenlijk niet veel. Ze vragen identiek dezelfde formulieren aan jou en dus doe je al het grootse deel van het werk. Ze leveren die dan in jouw plaats af. Ze rekenen daarvoor een hoofdprijs want er moeten ook andere betaald worden. Moeten ze bovendien ook de financiele kant afhandelen omdat die aanvrager niet aan de financiele eisen kan voldoen, dan kost dat nog een pak extra. Maar dan ben je wel illegaal bezig. Dat heeft dan niets met extra regeltjes te maken, maar de illegaliteit waar je aan deelneemt.
Je moet trouwens pakweg een 8-tal formulieren inleveren. Hoeveel verschillende versies kan die IO daar dan van maken voor een aanvraag denk je?
Ik doe het, net zoals duizenden andere, trouwens in een uurtje. Ik heb direct mijn paspoort terug zonder dat het 2 dagen verdwenen is waarvan je niet weet wat ermee gebeurt door dat visakantoor. Zo eenvoudig om te kopieeren en de kopies te verkopen waarmee dan wat ook kan gebeuren in welk land ook.
En uiteindelijk kost het mij en zovele andere dan 1900 Baht en wat kopietjes.
Goed was nog de groep vergeten voor wie het fysiek wat moeilijker wordt …
Daar gaat hij weer … onze fred …
I.p.v. altijd maar oeverloos te kakelen kom eens met echte aantoonbare feiten.
Ga je ons nu echt wijsmaken dat personen die hun visum regelen via een ‘kantoortje’ andere regels en wetten voorgeschoteld krijgen? Daar moet ik mee lachen.
Laat me toe fred om hierop te reageren.
Je verkoopt hier toogpraat, zelfs als je nuchter bent.
Wat betreft het gebruik van een visumkantoor ben ik al een 3-tal jaartjes ervaringsdeskundige. Ik ben 79 jaar jong en de hersencellen beginnen al te sputteren. Dit is de reden dat ik de jaarlijkse heisa met mijn visum vanaf nu graag overlaat. Mijn Thaise echtgenote regelt nu alles in samenwerking met een visum kantoor. De medewerker komt bij mij thuis om mijn dossier klaar te maken.
Als jij denkt dat ik andere previleges heb dan jullie, dan heb je het volledig mis. Mijn papieren moeten perfect in orde zijn. Zelfs de dag van de aanvraag ga ik mee naar het immigratiekantoor. Het enige gemak is dat ik me geen zorgen meer hoef te maken, die mensen weten perfect wat er gevraagd wordt.
Dus stop met onzin te verkopen. De regels bij immigratie gelden ook voor mij.
Prettige dag,
Omer.
Ik spreek niet over mensen die gebruik maken van een kantoortje zoals jij omwille van het comfort.
De meeste mensen die ik ken die werken met een kantoortje doen dat alleen opdat zijn niet willen of kunnen voldoen aan de financiele eisen.
Wie geen gebruik maakt van een kantoor moet zijn rekening met daarop 800.000 Baht bewijzen om te voldoen aan de regels. De mensen waarover ik het heb moeten dat niet.
Zelfde regels ?
Het is maar hoe je het bekijkt.
Neen, geen zelfde regels want ook de financiele kant door een visumkantoor laten bewijzen is illegaliteit en die heeft geen regels.
Op een dag kan hun dat wel eens zuur opbreken. Al zullen die dat nu wel weglachen want het gaat al zo lang goed… Dikwijls genoeg om naar een andere provincie te verhuizen en men daar dan vraagt hoe ze aan die verlenging komen
Zulke personen zijn bijna verplicht de rest van hun tijd in Thailand bij dat visakantoor te blijven, waarook ze gaan wonen. Dikwijls worden zulke verlengingen door die visakantoren zelfs niet in het immigratiekantoor van hun woonplaats gedaan, maar in een ander of kleiner kantoor waar ze minder in het oog lopen. Idem voor de daaraangekoppelde 90 dagen melding die de visumkantoren dan ook wel regelen.
Maar ze hebben je wel in de tang als ze willen natuurlijk en worden ze ooit opgedoekt staat daar ook netjes je naam in hun administratie vermeld.
Maar dat is hun probleem natuurlijk, niet diegene die de regels wel volgt, zelfs als die een visumkantoor gebruiken om zich te laten bijstaan, want daar is op zich niets illegaal aan.
Kan best begrijpen dat het met de jaren wat moeilijk wordt, maar waarom ga je niet gewoon met je vrouw naar het immigratiekantoor en laat dat visumkantoor voor wat het is. Ze zal toch onderhand wel weten wat er nodig is.
En dan te bedenken dat het Lamphun IMI kantoor, die valt onder die van regio Chiangmai, en je hier al je paperassen incl pasfoto in tweevoud moet aanbieden.
Heb van mijn kennissen waar dan ook in Thailand nooit vernomen dat ze het waar ook dubbel moeten aanleveren.
Maakt mij overigens niet uit als ze het in tienvoud willen hebben kunnen ze het krijgen.
Maar is wel vervelend om weer naar buiten te gaan op zoek naar een kopie shop.
Voor de rest is het personeel wel redelijk vriendelijk, hangt overigens ook af van de ambtenaar die je aanvraag begeleid.
Maar hoe minder ik daar hoeft te komen des te beter het is, ben dan ook maar wat blij met de 90 dagen online melding.
Kan me uit het verleden nog herinneren de chaotische toestanden in het oude overvolle IMI kantoor in CM vlakbij de airport en later nog bij de shopping mall die nu gesloten is.
Janneman.
Jan,
in Kanchanaburi ook dubbel hoor. En vroeger in Bangkok ook herinner ik me.
En meestal overal in dubbel als het een Thai Marriage betreft.
Klopt.
Trouwens in ons immigratiekantoor (SriRacha) hebben ze een afzonderlijk lokaaltje waar men tegen democratische prijzen een kopie kan laten maken. Wanneer er iets ontbreekt in je dossier dan wacht de immigratieofficier wel, je hoeft helemaal niet terug te komen.
Om heel eerlijk te zijn durf ik wel eens klagen als de kantoorverantwoordelijke er weer eens niet is. Dan moet je je paspoort achterlaten want onder de ‘under consideration’ stempel (zeg ik het goed?) moet zij haar handtekening zetten. Dan mag je de volgende dag terug keren. Dat heb ik al een paar keer voor gehad.
Zoals je zegt, diegene die nooit in orde zijn, die komen hier jammeren. De rest die hoor je niet.
Dat begrijp ik Ronny, maar ik kom voor verlenging op basis van Retirement met gebruik makend van de 8k optie.
Wat me dan wel weer verbaast daar mijn ega altijd meegaat, Thai met Thai praat makkelijker. En ik hou mijn mond dicht.
Ben ooit eens in het verleden te CM alleen gegaan, vraag kwam van de officier u bent gehuwd met een Thaise, waar is uw vrouw.
Is dat ze altijd vragen of we gehuwd zijn, en dan ook een kopie willen zien van onze huwelijks akte en een kopie van mijn ega haar Thaise ID.
Kom toch voor een retirement en niet voor spouse verlenging.
Maakt mij niet zoveel uit neem altijd meer mee dan noodzakelijk voor de aanvraag, maar geef deze paperassen dus niet af alleen als ze er om vragen.
Kwam laatst ook nog goed uit daar ze ook een extra foto nodig hadden, anders was er toen ook nog een rit naar de fotograaf in het verschiet gelegen.
Daarom is mijn advies geleerd door de jaren heen, neem wat extra mee in je tas.
Kan geen kwaad.
Janneman.
Dat vragen of je gehuwd bent, ook als retired heeft meestal te maken met waar je verblijft.
Niet gehuwde moeten een bewijs van eigendom of huurcontract voorleggen. Voor gehuwde volstaat dan een bewijs van gehuwd zijn, haar ID en Tabien baan.
Extra kopieen meenemen van wat gevraagd wordt kan geen kwaad. Kan je later ook nog wel gebruiken of zelfs volgend jaar bepaalde doc.
Maar ik heb er geweten die lieten ongevraagd alles vertalen, zelfs naar het Thai en legaliseren daar waar dat nergens gevraagd wordt.
Ik heb daar geen bewijzen van maar het zou me niet verbazen dat het bepaalde immigratiekantoren op ideeen zou kunnen brengen of heeft gebracht…. zoals het legaliseren van een Affidavit of zoals ik onlangs las een visumondersteuningsbrief.
Er moet er maar ene op eigen initiatief mee beginnen en op een immigratiekantoor moet er maar iemand zijn die dat eigenlijk geen slecht idee vindt en het wordt een regel..