TB Immigration Infobrief Nr 057/23: Immigration Jomtien – Affidavit Belgische ambassade
Melder: Bert
Ik arriveerde eind vorige maand in Thailand vanuit België onder een visumvrijstelling, met het plan om een ‘retirement visa’ aan te vragen op basis van een maandelijks inkomen van meer dan 65.000 THB. Voor mijn situatie (waarbij er 15 dagen over moeten blijven van de 30 dagen verblijfsrecht onder visumvrijstelling) moest dit uiterlijk op vrijdag 8 december gebeuren. Daarom ging ik op woensdag 6 december naar het immigratiekantoor in Jomtien.
Ik dacht dat ik alle benodigde documenten had: mijn paspoort en kopieën van de identiteitspagina, de pagina met de aankomststempel van de immigratiedienst op Suvarnabhumi Airport, en de ontvangstbevestiging van de adresregistratie (die ik de dag na aankomst in Jomtien had gekregen). Ook had ik mijn ‘blue book’ en ‘chanot’ van mijn condo, en mijn inkomensverklaring met de door de Belgische ambassade in Bangkok verstrekte bevestiging.
Tot mijn teleurstelling werd mij verteld dat de bevestiging van de Belgische ambassade niet wordt geaccepteerd door het hoofdkantoor van de Thaise immigratiedienst. Dit geldt ook voor bevestigingen van de ambassades van de VS en Denemarken, omdat deze de echtheid van de inkomensbedragen niet garanderen.
Nu sta ik voor problemen, aangezien ik niet meer over 800K THB op mijn Thaise bankrekening heb. Ik ging ervan uit dat ik dit bedrag, gezien mijn pensioen van ruim 6,5K per maand, niet hoefde aan te houden. De spaarrentes bij Belgische banken zijn momenteel hoger dan in Thailand, en ik wil niet ruim 21K EUR hier ongebruikt laten.
Vroeger woonde ik permanent in Thailand, maar nu wil ik slechts 5 tot 6 maanden per jaar overwinteren. Daarom informeer ik andere Belgen dat het immigratiekantoor in Jomtien de bevestiging van de Belgische ambassade niet accepteert.
Belgen met een hoog pensioen moeten dus kiezen voor andere visatypen of het bekende bedrag bij een Thaise bank aanhouden. Ik begrijp dat de ambassademedewerkers vanwege privacyregels geen toegang hebben tot belastingdossiers. Toch denk ik dat de Belgische ambassade een rol kan spelen in het vinden van een oplossing, waarbij aangewezen ambassadepersoneel toegang krijgt tot belastingdossiers, mits de aanvrager van de inkomensverklaring daarvoor toestemming geeft.
Misschien kan de Vlaamse vereniging in Pattaya dit bespreken met de ambassade.
Ik wens alle Belgische langverblijvers succes met hun visumaanvragen. Zelf ben ik begonnen mijn banktegoeden op te schroeven tot 800K THB, die ik het hele jaar onaangeroerd laat, om het vereiste bankbedrag te behouden.
Hopelijk helpt deze informatie anderen, en inspireert het tot het zoeken naar een passende oplossing.
Reactie RonnyLatYa
- Het steeds terugkerende probleem met het Affidavit over al dan niet aanvaarden en ook klassiek is dat het over Immigratie Jomtien gaat. Ik vrees dat het nu ook wel een welles, nietes aan reacties zal opleveren. Maar de feiten zijn voor jou wat ze zijn natuurlijk, wat die reacties ook mogen inhouden.
- Wat mij soms wel opvalt uit sommige reacties uit Jomtien is dat het Affidavit niet zou worden aanvaard bij het omzetten naar een Non-immigrant, maar mogelijk wel aanvaard wordt bij een jaarverlenging en als je ook een bankboekje toont waarop stortingen of tenminste beweging van geld merkbaar is.
- Het is natuurlijk zo dat die bedragen van het Affidavit niet gecontroleerd zijn. Bovendien bevestigt de ambassade dit nu ook met een extra stempel op het Affidavit. Wel vraagt men nu een bewijs van waar het geld komt bij het aanvragen van je Affidavit. Officieus is er dus wel een zekere controle, maar of immigratie daar belang aan hecht?
2 jaar geleden zei men dat het nu opgelost was en men het Affidavit nu wel moest aanvaarden. Ik zei toen al dat dit zeker niet het geval zou zijn bij alle immigratiekantoren en het niet de ambassade was die beslist of een immigratiekantoor dat verplicht dient te aanvaarden. Er kwam een reactie waarin men zei dat mijn informatie niet correct was en elke immigratiekantoor dat nu wel aanvaarden. Niet dus…. zoals ik toen ook al zei.
Ik ga er niet opnieuw op in, maar je moet die infobrief van toen maar eens lezen en ook de reacties. Ik hoop dat het lukt voor jou
TB Immigration Infobrief Nr 047: Belgisch Affidavit
- Of men de privacywetgeving zal aanpassen omwille van dat Affidavit betwijfel ik.
De Vlaamse Vereniging in Pattaya ken ik maar heb daar geen contact mee. Misschien zijn er lezers die dat wel hebben en kunnen zij het nog eens via hun onder de aandacht brengen bij de ambassade.
5. Gezien de mogelijkheid dat men enkel bij het omzetten het Affidavit niet aanvaard, maar misschien wel bij het verlengen zou je het volgende kunnen proberen. Je hebt tijd tot vrijdag en anders eerst verlengen met 30 dagen. Je vult je bankrekening tot het gewenste bedrag. Bij een omzetting hoeft het bedrag er immers niet 2 maand voor aanvraag op te staan. Enkel misschien bewijzen dat het uit het buitenland komt. Maar dan heb je alvast die Non-O en je 90 dagen. Nadien een jaarverlenging vragen van die 90 dagen met het Affidavit dat nog geldig is. Laat voor zekerheid wel die 800 000 Baht op je rekening staan.
Indien het Affidavit voor de jaarverlenging dan toch wordt aanvaard kan je die 800 000 alsnog gewoon gebruiken. In het andere geval als je dat bankbedrag moet gebruiken gelden de regels daaromtrent natuurlijk.
Succes
*****
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Visa vraag”. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand21 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (195)
- Lezersvraag21 december 2024Kun je een bewijs van een Thais adres in het Engels krijgen voor een Belgische bankrekening?
- Lezersvraag21 december 2024Hoe kun je als expat in Thailand omgaan met crypto?
- Lezersinzending19 december 2024Japanse autoverkopen dalen in Thailand, terwijl Chinese auto’s marktaandeel winnen (lezersinzending)
Beste Ronny
Bedankt om je in mijn vraag te verdiepen en je hulp om een oplossing te vinden. De suggestie die je onder punt 5 beschrijft lijkt mij zeer de moeite van het proberen waard. Het saldo van mijn rekening is intussen vopdoende aangevuld, maar ik betwijfel of ik een aanvaardbaar bewijs kan aanvoeren dat het geld uit het buitenland komt. Meer dan 95% van dat bedrag heeft immers zes of zeven jaar onaangeroerd op een aparte spaarrekening, die ik spijtig genoeg vorige week definitief afgesloten heb.
Ik hou jou en de geïnteresseerde lezers zeker op de hoogte van het verdere verloop. Groetjes, Bert
Maar als het geld al in Thailand is/was wordt dat wel aanvaard ga ik vanuit.
Ik vermoed toch niet dat je die 800 000 dan hebt afgehaald en nu ergens in een sok bewaard? 😉
Maar hou ons op de hoogte
Het probleem zit bij de Belgische ambassade. Deze verstrekt een Affidavit zonder dat er wordt gecontroleerd of de persoon in kwestie inderdaad zoveel verdient als hij beweerd. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse ambassade die vraagt om het inkomen te bewijzen bv door recente bankafschriften. De visumondersteuningsbrief, Affidavit, wordt door de immigration, tenminste hier in Buriram, wel aanvaard.
Als je een affidavit aanvraagt bij de Belgische ambassade moet je het bewijs van je inkomsten bijvoegen, anders krijg je geen affidavit. Als de aangebrachte bewijsstukken niet echt zouden zijn pleeg je dus valsheid in geschriften, wat een strafbaar feit is. Dus is dit weer eens een schemerzone. Er is controle op de aangegeven inkomsten en dan weer niet ten gronde.
Ben verleden maand voor mijn jaarverlenging gegaan hier in Udon Thani bank afschriften aanvaarde ze
niet moest een affidavit zijn ? Voor de Belgen als je een affidavit aanvraagt moet ge wel degelijk bewijs
leveren dat ge dat bedrag wel degelijk hebt !
Hier in Hua Hin wordt het affidavit van België ook niet meer aanvaard voor een omzetting van visa naar Non O.
@Geertg. In feite controleert de Belgische ambassade ook hoor. Ik had bijvoorbeeld de gedetailleerde aanslagbrief van de belastingdienst over mijn inkomsten in het jaar 2021bij de aanvraag van mijn affidavit gevoegd. Het is wellicht een erg want rouwende houding van de ambassade, maar ik denk dat men daar denkt “vertrouwen is goed, controle is beter.” Maar de privacyregels laten niet toe dat het ambassade personeel zelf ons fiscale dossier consulteert. Het zou bij mij nooit in me opkomen, maar ik kan me wel voorstellen dat er wel eens iemand zou durven te knoeien met zo’n zelf aangeleverd bewijsstuk. Jammer, maar helaas. Ik overweeg alvast om mijn visumaanvraag volgend jaar in België zelf aan te vragen bij de Thaise ambassade in Brussel, waar ze het bankafschrift betreffende je maandelijkse pensioenbetaling gewoon zouden aanvaarden. In ieder geval vind ik het persoonlijk erg sneu. Maar ik zit op dit eigenste moment aan te schuiven. Op hoop van zege(n)
Dat bewijs van inkomen moet je ook maar leveren sinds 1 juli 2021. De ambassade controleert inderdaad of het bedrag wat op het Affidavit ingevuld werd wel overeenkomt met de geleverde bewijstukken, maar dat beperkt zich tot wat de aanvrager aanlevert.
De goodwill van ambassade is er dus wel om zo goed mogelijk aan de eisen van immigratie tegemoet te komen. Jammer genoeg kunnen ze niet meer doen als zulke bijgevoegde stukken vragen en die controleren. Ze kunnen niet de echtheid van die bedragen bevestigen, want dan zouden ze die inkomsten moeten kunnen controleren aan de bron.
De ambassade heeft toen volgend bericht rondgestuurd naar de aanvragers van een Affidavit.
“Vanaf 01.07.21 zal legalisatie plaatsvinden – op vertoon van de nodige bewijsstukken. De legalisaties uitgevoerd door de Ambassade zullen echter systematisch het volgende vermelden :
“This legalization only concerns the signature of Mr. … or Ms. … and in no way prejudges the accuracy of the information mentioned therein”.
Deze wijziging wordt ook officieel meegedeeld aan de bevoegde Thaise autoriteiten. Op verzoek en indien nodig kan een kopie van deze mededeling u gratis worden verstrekt voor verduidelijking bij de plaatselijke immigratiediensten.”
Voor sommige immigratiekantoren volstaat wat de ambassade doet, andere niet.
Wat geschiedenis
Alles is begonnen voor 2018 toen immigratie vaststelde dat vele buitenlanders het niet zo nauw namen met “een verklaring op eer” en maar wat invulde op hun Affidavit. Zolang dat maar voldoende was voor hun jaarverlenging.
Immigratie liet dan de ambassades weten dat het Affidavit in zijn toenmalige vorm niet meer zou aanvaard worden, of ze moesten erbij vermelden dat de correctheid van het bedrag gecontroleerd was.
Dat zoiets er zat aan te komen wisten de ambassades want de Nederlandse Ambassade was een van de eerste die de officiële berichtgeving daarover niet hebben afgewacht. Ze hebben dan het Affidavit afgeschaft en vervangen door de visumondersteuningsbrief.
Maar andere ambassades besliste ineens om geen Affidavit meer uit te geven vanaf 2019 omdat ze die vermelding er niet kunnen op zetten. Het gaat dan over de ambassades van o.a. USA, UK en Australië. België zei dat het niet zou veranderen. Men zou het blijven uitgeven voor wie het vroeg maar ook zij konden die vermelding er niet op plaatsen.
Vele buitenlanders kwamen daardoor in de problemen. Niet alleen zij die valse verklaringen hadden afgelegd, maar vooral zij die wel correct het inkomen invulde.
Immigratie heeft dan de mogelijkheid van effectieve maandelijkse stortingen ingevoerd. Voordien was dat geen optie.
Je kan dat immigratieorder hier lezen
https://aseannow.com/applications/core/interface/file/attachment.php?id=561475
De Belgische ambassade heeft dan op op 1 juli 2021 beslist om toch te proberen om zoveel als mogelijk tegemoet te komen aan de eisen door bij de aanvraag een bewijs te vragen en dat te controleren.
Maar meer dan controleren wat de aanvrager aanlevert kunnen ze momenteel ook niet doen.
Het ene immigratiekantoor vindt dat ok, het andere zal het weigeren.
Voor de belgische ambassade moet je toch je bankuittreksels bijvoegen of jaaropgave van de pensioendienst. Voor je belastinv
aangifte is dat het bewijs en voor de ambassade niet???
Voorheen met de Oostenrijkse consul was er geen probleem. Hij bevestigde je inkomen op basis van de hem de voorgelegde officiële dokumenten.
Ja dat zou kunnen maar oplossingen bedenken die in ons voordeel zijn is niet zo moeilijk.
De ambassade daarentegen is gebonden aan wetgevingen die ze niet zomaar naast zich kan neerleggen.
Als immigratie wil dat men bevestigt dat het inkomen gecontroleerd werd op echtheid en juistheid en dat ze dit moeten bevestigen, dan kunnen ze blijkbaar niet aan die eis voldoen omdat ze dat niet mogen.
Met de tegenwoordige middelen is het voor nerds trouwens niet echt moeilijk om documenten die je van het internet haalt aan te passen en er als officiële documenten te laten uitzien en die vervolgens kan indienen.
De Nederlandse Ambassade heeft dat slim opgelost omdat ze die mogelijkheid blijkbaar wel hebben. Ze gebruiken geen Affidavit meer en dus is er ook geen officiële verklaring meer nodig van de aanvrager.
Je doet de aanvraag, stuurt de nodige documenten mee en de ambassade controleert dan of die documenten en de vermelde bedragen op die bewijsstukken wel juist zijn. Dan kan ze omdat zij blijkbaar wel toegang hebben tot bepaalde kanalen zoals de belastingdienst.
Er staat dan ook “Alle bedragen die u als inkomen opgeeft, moet u kunnen aantonen aan de hand van bewijsstukken en dienen verifieerbaar te zijn bij de Nederlandse Belastingdienst.”
Nadien maken ze een visumondersteuningsbrief op waarin ze een bepaald inkomen bevestigen en klaar.
Ik zie dat voor België eigenlijk ook wel als een oplossing of toch iets in die richting.
Schaf dat Income Affidavit gewoon af en als iemand een bewijs van inkomen nodig heeft dan zou misschien het volgende kunnen overwogen worden.
(Is de procedure in grote lijnen zoals ik het zie en de wettelijkheid en haalbaarheid dient ook hier afgetoetst te worden)
De aanvrager stuurt een formulier naar de ambassade waarin bevestiging van inkomen wordt gevraagd. Eventueel met de reden en dat hij toegang geeft aan de bevoegde diensten om dit mede te delen.
De ambassade stuurt dat document naar de belastingen. Die controleert en bevestigt een bepaald inkomen. Die stuurt dat terug naar de ambassade en vermits de ambassade dit rechtstreeks van de belastingen ontvangt zou men daarop een stempel kunnen zetten met bijvoorbeeld “gecontroleerd op juistheid door de Belgische instanties” met een legalisatie van de handtekening van de Belgische belastingambtenaar die het ondertekend heeft door de ambassade
Het inkomen is dan officieel gecontroleerd, tenminste het bedrag wat men officieel aan de belastingen heeft aangegeven en zou dan normaal wel moeten aanvaard worden.
Eigenlijk niet vele anders dan die visumondersteuningsbrief.
Wat de Oostenrijkse Consul trouwens doet is ook al jaren niet correct want ook hij kan dat niet controleren. Hij geeft trouwens ook geen Affidavit uit maar een eigen verklaring dat hij het inkomen heeft gecontroleerd aan de hand van de documenten dat je hem geleverd heeft. Hij kan ook nooit weten of er al dan niet met die documenten geknoeid is.
Maar zolang men dat aanvaardt bij immigratie is dat geen probleem.
Doet de Oostenrijkse consul in Pattaya nog steeds en zijn verklaring wordt zonder problemen
hier bij immigration in Hua hin geaccepteerd.
Onlangs in oktober mijn haarverlenging retirement visa O op basis van maandinkomen meer dan thb 65000 verkregen.
Was ook nooit een probleem toen ik nog ,5 jaar geleden in Pattaya woonde
Waarom kan of wil de Belgische consul dit niet doen?
Denk niet dat het te maken heeft met niet willen.
Blijkbaar heeft men de bevoegdheid niet om toegang te hebben tot de belastingdossiers van een Belg.
En dan stopt het want kan men dat niet controleren op juistheid.
Ironisch genoeg kan dat misschien best een gevolg geweest zijn van mensen die ooit geklaagd hebben over het feit dat er teveel mensen toegang hebben tot hun dossier en ze dat een inbreuk vonden op hun privacy.