Melder: Stefaan

Ter info: Online 90 dagen melding geweigerd. Gisteren netjes mijn 90 dagen melding online ingediend. Vandaag krijg ik de melding dat ik me persoonlijk moet aanmelden, omdat ik juni teruggekeerd ben van een trip in het buitenland met een single-entry.

In juni heb ik bij mijn terugkeer me nochtans netjes persoonlijk aangemeld bij immigratie. Waarom ze nu mijn 90 dagen melding weigeren begrijp ik niet. Dat ganse gedoe begint me stilletjes te vervelen.

Nog dit. Vorige maand bij de aanvraag van mijn jaarverlenging was alles netjes in orde. Toen moest ik mijn paspoort achterlaten in hun kantoor en kon die de dag nadien weer ophalen. Reden: hun diensthoofd was er niet om haar handtekening te plaatsen op de ‘under consideration’ stempel. Alweer een extra verplaatsing.

Dus morgen mijn PERSOONLIJKE 90 dagen melding. Eind deze maand mag ik me nog een keer verplaatsen om mijn jaarverlenging af te halen (1 uur heen – 1 uur terug).

Welkom in Thailand.


Reactie RonnyLatYa

Gezien je zegt teruggekeerd te zijn, zal het een Re-entry zijn waarmee je terug binnenkwam. Iets dat door immigratie werd toegestaan voor je vertrek. En Entry daarentegen hoort bij een visum. Iets wat de ambassade heeft toegekend. Het verschil? In tegenstelling waar je bij een re-entry een eerder bekomen einddatum van een verlenging terugbekomt, bekom je met een entry een volledig nieuwe verblijfsperiode.

Het is de laatste tijd hier ook al meer gemeld dat sinds dit jaar en na een binnenkomst, de eerstvolgende 90 dagen melding in het immigratiekantoor zelf dient te gebeuren.

Het was eerst niet meteen duidelijk of dit nu landelijk zou toegepast worden, maar gezien de meldingen hierover mogen we nu wel aannemen dat dit toch het geval lijk te zijn.

Zoals ik eerder ook al zei, is het eigenlijk een stap terug. Jammer.

Een “Under consideration” stempel wordt meestal toegepast bij een “Thai Marriage”, maar kan ook bij een “retired” toegepast worden. Hangt van je immigratiekantoor af. Standard is dat meestal een maand, maar kan maximaal tot 30 dagen na einddatum van je vorige jaarverlenging zijn.

Dat het diensthoofd er niet was is pech en meestal is er dan ook wel een plaatsvervanger die mag tekenen. Maar blijkbaar is dat in uw immigratiekantoor niet het geval. Weer een lokale organisatie waar 1 persoon het voor het zeggen wil hebben denk ik. Maar inderdaad, allemaal extra verplaatsingen die eigenlijk voor niks nodig zijn en kan dan wel begrijpen dat je het daar wel mee gehad hebt. Vooral als het weer een heel eind rijden is.

Voor de lezer algemeen

Gelieve bij zulke meldingen ook aan te geven welk immigratiekantoor je gebruikt. Andere kunnen daar dan ook rekening mee houden als ze datzelfde immigratiekantoor zouden gaan gebruiken, of het geeft de verschillen aan die immigratie toepassen.

*****

Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

14 reacties op “TB Immigration Infobrief Nr 047/24: Online 90 dagen melding geweigerd na binnenkomst”

  1. Adriaan zegt op

    Hallo Romny,
    Afgelopen week mijn jaar verlenging geregeld op immigratiekantoor Hua Hin. Nadat ik eerst geinformeerd had mbt welke papieren nodig zijn voor deze verlenging, was het duidelijk dat men ook de Bank Book wilde zien ondanks dat ik een visum ondersteuningsbrief had van de NL ambassade.
    Met een uitdraai van mijn NL bank en de Bangkok Bank was de verlenging een fluitje van een cent.
    Beide uitdraai van de banken werden grondig bestudeerd alsmede de visum ondersteuningsbrief mbt het bedrag genoemd in de brief tegen de dagkoers van de Baht.

    Het enige wat ik mij nu afvraag is waarom de NL ambassade de visum ondersteuningsbrief niet in het Thai schrijft ipv Engels?

    Vriendelijke groet,
    Adriaan.

    • RonnyLatYa zegt op

      Waarschijnlijk mogen ze enkel documenten in het Engels of Nederlands uitgeven. Wil je dat in het Thai dan moet je die zelf laten vertalen.

      Dat men ook een bankboek wil zien bij een visumomdersteuningsbrief heeft meer te maken dat men wil zien van geld geld je leeft. Dat hoeft dan niet niet meteen die 65000 Baht te zijn. Gebeurt wel meer.

  2. gianiko zegt op

    Mijn 90 dagen online werd na 5 jaar dat ik dit reeds doe nu voor het eerst geweigerd en ik weet niet waarom.
    Maar ik had gelezen dat je de online melding nu nog maar vanaf 2 weken tot een week voor eind datum kan indienen. Ik weet niet of dit de reden is van mijn weigering maar zal het de volgende keer gaan zien.

    • RonnyLatYa zegt op

      Normaal is het 15 dagen voor de 90ste dag. Online toch.

      “2. Procedure for Notification of residence for more than 90 days via the Internet can be report 15 days in advance.”
      https://www.immigration.go.th/en/

      15 dagen tot een week voor einddatum is hoe dat het oorspronkelijk wel opgezet was.
      Zo een voorbeeld kan je nog zien op de website van Immigratie Bangkok.
      https://bangkok.immigration.go.th/en/90days-report/

      Maar misschien hebben ze het weer terug veranderd.
      Je weet maar nooit. Heeft trouwens ook geen zin om te wachten tot de laatste dag. Je wint daar eigenlijk ook niks mee.

      • gianiko zegt op

        Beste RonnyLatYa
        Het klopt volgens mij idd dat het nu weer is zoals het oorspronkelijk was nl. vanaf 15 dagen voor tot een week voor de 90ste dag. Dit was veranderd tot de laatste dag voor de 90ste dag en zo heb ik het de laatste 2 jaar ook altijd gedaan zeg maar zo een 4 a 5 dagen voor de 90ste dag. Omdat mijn laatste online melding (4 dagen voor de 90ste dag) werd geweigerd denk ik dus dat de oorspronkelijke regel weer van kracht is.
        Maar goed over twee weken is het weer zo ver dan zal ik(14 dagen van te voren mijn melding indienen) zien of mijn online melding nu wel geaccepteerd wordt.

  3. Frans Middelkoop zegt op

    Over de laatste 3 maanden hebben verschillende van mijn vrienden en werk collega’s gemeld dat hun eerste 90-day report, na terugkomst uit het buitenland online werd geweigerd en ze zich in persoon moesten melden. Dit zijn mensen met werk visa’ en retirement visa’s.

    De immigratie dienst gaf aan dat dit een nieuwe regel is.
    Immigratie kantoor; Chaeng Wattana Bangkok.

    Ook wordt nu bij extensions van visa gevraagd om een copy van je laatste TM30.
    Bewijs op je smart devise wordt niet geaccepteerd.

    • RonnyLatYa zegt op

      Ja dat blijkt sinds het begin van dit jaar nu de regel te zijn, zoals ik ook al zei in mijn reactie op deze melding.

      Jammer dat ze hun website’s na 9 maanden nog steeds niet aangepast hebben…

      En vermits ze graag stempelen, waarom dan geen extra stempeltje bij de re-entry stempel zetten dat dit zegt. 😉

    • gianiko zegt op

      Het is toch raar voorheen woonde ik in Cha am en moest je een TM 30 hebben voor een jaar verlenging.
      Nu woon ik in Hua hin en heb al twee keer verlengd echter een TM 30 wordt hier niet verlangd, sterker nog toen ik mij ging aanmelden bij Immigratie middels een TM28 (melding van verhuizen naar een andere provincie)
      vroeg ik of ik een TM30 moest invullen ( ik kon dat op dat moment niet doen omdat ik de vereiste documenten niet had) maar men had mij toen gezegd dat ik dit niet hoefde te doen het was namelijk een zaak van de eigenaar om dit te doen , ook werd mij verteld na navraag dat dit geen probleem zou zijn bij de volgende jaar verlenging het geen nu al twee keer is gebleken ook.
      Dus overal is het anders zoals we inmiddels al weten en steeds maar weer vaststellen .

      • fred zegt op

        Immigratie Jomtien Bij mijn laatste jaarverlenging begin dit jaar geen enkele eis of opmerking omtrent de TM30. Ik woon al jaren op hetzelfde adres en ben ondertussen al wel 10 keren vanuit het buitenland Thailand binnengekomen.

        Mijn TM 30 is al vele jaren hetzelfde vergeeld exemplaartje.

        Nu is het zoals hier dikwijls vermeld. Het kan volgende keer weer helemaal anders zijn. Veel blijkt af te hangen bij wie je terecht komt en wanneer.

  4. Stefaan zegt op

    Beste lezers,

    Ter aanvulling: Dit betreft het immigratiekantoor SriRacha

    Het is daar altijd wel iets hoor. Vorig jaar ben ik voor mijn jaarverlenging 4 maal mogen langs gaan en mijn dossier was perfect in orde. Na 10 jaar Thailand ken ik de procedure van buiten.

    – Eerst was ik 2 dagen te vroeg (ik was daar op donderdag en mocht na het weekend terug keren)
    – De week nadien lag hun systeem plat en moest ik de volgende dag opnieuw passeren. De volgende dag lag hun systeem nog altijd plat en hebben ze manueel mijn dossier nagekeken. Alles was in orde en ik mocht vertrekken. Ze zouden alles ingeven van zodra ze terug online waren.
    – Bij het afhalen van mijn visum op de afgesproken datum was hun diensthoofd er weer niet. Paspoort achterlaten en de volgende dag terug afhalen.

    Dus in totaal 4 keer mogen rijden. Op zijn West-Vlaams gezegd … dit is soms met een mens zijn kl*t*n spelen 🙁 Ik moet bijna een uur rijden tot aan het kantoor. Dit kost me telkens geld en tijd. Maar goed, netjes blijven glimlachen zeggen ze dan.

    Mijn Thaise echtgenote heeft al gesuggereerd om terug te keren naar Belgie want ze is de Thaise bureaucratie ook grondig beu. In Belgie werd zij als vreemdeling nooit lastig gevallen. Ze heeft daar 12 jaar gewerkt en gewoond. In het begin enkel de wijkagent gezien om haar domicile te controleren. Na 5 jaar nog eens een klein gesprek om haar F+ kaart te bekomen. Voor de rest helemaal niets. Wij de Farang in Thailand kunnen daar enkel maar van dromen.

    Gelukkig zijn we niet gefrustreerd 😉

    • Paul zegt op

      Straf, 2 dagen te vroeg om een nieuw visum aan te vragen.
      Dit is inderdaad met een mens zijn voeten rammelen.

      En als hun informatica systeem niet werkt, dat is pech. Maar dan hadden ze evengoed de eerste keer je dossier manueel kunnen nakijken zonder je nog eens extra te laten rijden.

      Ik moet ook in Siracha zijn voor mijn jaarverlenging. Dat het diensthoofd daar vele malen niet aanwezig is kan ik enkel maar bevestigen. Gelukkig woon ik om de hoek en is dit voor mij niet erg. En dat mens dat de 90-dagen meldingen behandelt die weet precies niet wat een glimlach is. Wat is die steeds onbeleefd en arrogant. Maar, zoals je zegt, wij moeten wel altijd netjes ‘ja knikken’ en ons laten behandelen alsof we fraudeurs zijn.

  5. Stefaan zegt op

    Ronny,

    Mijn excuses voor de verwarring.
    Het was inderdaad een (single) Re-entry dat aangevraagd werd op het immigratiekantoor.

  6. Jahris zegt op

    Ter aanvulling op dit onderwerp: ik kon na terugkomst uit Nederland mijn 90-dagen melding gelukkig gewoon nog steeds online doen, via het immigratie kantoor in Lopburi.

    Ik ben in juni een paar weken op vakantie geweest in Nederland, en de 19e weer teruggekeerd in Thailand. Een paar dagen eerder, op de 17e, kreeg ik op mijn vakantie adres de online herinnering dat ik mijn 90 dagen melding voor 2 juli moest doen. Dat heb ik 1 juli gedaan, en kon gewoon nog online. Wel heb ik toen nog steeds als ‘Arrival date’ mijn datum van emigratie opgegeven, te weten augustus 2023, en dat had naar ik heb begrepen de datum van de laatste binnenkomst moeten zijn, dus 19 juni 2024. Deze melding werd binnen een paar uur wel gewoon goedgekeurd, met de notificatie dat de eerstvolgende melding voor 29 september moest gebeuren.

    Ik verwachtte daarom per 15.9 wederom een herinneringsmail maar die heb ik niet ontvangen. Misschien omdat ik me nu wel in persoon moest melden, dacht ik nog. Vanochtend toch maar gewoon geprobeerd om de 90-dagen melding online te doen, ditmaal dan wel met de Arrival date van 19 juni 2024. Ook deze werd direct goedgekeurd.

    Ik ga er vanuit dat de verkeerde Arrival date bij mijn melding op 1 juli er voor heeft gezorgd dat ik mijn meldingen nog steeds online kon afhandelen. Want bij die één na laatste melding op 1 juli leek het alsof ik niet recent was weggeweest (althans volgens de door mij opgegeven info in de melding), mijn Arrival date had ik tenslotte op augustus 2023 gezet. En bij de laatste melding van vandaag 16 september is er – na mijn nieuw opgegeven Arrival date van 19 juni – alweer een eerdere 90 dagen melding geweest, die van 1 juli. Leid mij ook tot de vraag waarop Immigratie dan de Arrival date controleert, die bepaalt tenslotte toch vanaf wanneer de 90 dagen gaan lopen. Dat zullen ze toch niet alleen op basis van mijn formuliertje doen? Ik weet het niet, het is Thailand, maar ja..

    Nu wonen er hier in Lopburi erg weinig farang geloof ik, Immigratie heeft hier vooral te maken met Birmezen die veelal in de bouw en landbouw werken. Kan ook zijn dat ze daarom wat makkelijker zijn in de afhandeling, wie weet.

    • RonnyLatYa zegt op

      Bij het verlaten van Thailand vervalt de 90 dagen telling en begint opnieuw bij 1 bij terug binnenkomst.
      De eerstvolgende is dan 90 dagen na binnenkomst.

      Dat je een herinnering kreeg, zelfs als je Thailand verlaten hebt is normaal. Wordt automatisch door het systeem verzonden. Komt niemand voor tussen.
      Bewijst eens te meer dat sommige systemen of kantoren onderling nog niet gekoppeld zijn, want anders zou het systeem opmerken dat je Thailand hebt verlaten.

      Het online systeem is voor gans Thailand van toepassing. Echter de afwerking gebeurt door het immigratiekantoor dat je adres onder zijn bevoegheid heeft. Daardoor kan het ook komen dat elk immigratiekantoor zijn eigen regels toepast.

      Dat ze het niet opgemerkt hebben kan inderdaad doordat je nog die oude Arrival date hebt gebruikt. Ze kijken dan gewoon naar wat je invult en als dat nog binnen het oude reportingventers valt zullen ze dat mogelijk niet direct opmerken of verder kijken. Heeft ook weinig zin je hoofd te breken over wat er kan gebeurd zijn.
      Maar wel zoals eerder al gezegd een bewijs dat sommige systemen of kantoren onderling nog niet gekoppeld zijn, want anders zou het systeem opmerken dat er iets niet klopt.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website