Melder: Rob V.

Begin deze maand hielp ik mijn vader met het aanvragen van een visum voor 3 maanden naar Thailand (Non-Immigrant Visa O, familiebezoek). Gezien we reeds een account hadden van een aanvraag vorig jaar verliep dat best vlot (het vervallen van die lastige verzekeringseis met Covid dekking scheelt een boel). Na het inloggen en aanmaken van een nieuwe aanvraag kom je dan bij de pagina waar je de persoonsgegevens moet invullen. Die vulde ik in eerste instantie handmatig in, totdat ik opmerkte dat de browser niet helemaal bovenaan was begonnen, en ik naar boven scrolde en daar de velden zag om de paspoortpagina en pasfoto up te loaden. Na het uploaden van het paspoort kwam toen de vraag “wilt u de persoonsgegevens automatisch invullen op basis van uw paspoort?”, toen op ja geklikt. Natuurlijk goed gekeken of de velden goed waren ingevuld, vooral de velden voor de voornaam, middennamen en achternaam. Dat leek allemaal prima in orde. Bij de volgende pagina, waar je de reisgegevens moet invullen sprong de browser weer iets naar beneden, maar daar was ik nu op bedacht. Het verder invullen van de aanvraag ging soepel.

Echter, bij het indienen en betalen ging het fout. Nadat ik op de “pay now” knop drukte kwam er de foutmelding ” ‘< ‘ is an invalid start of a value”. De betaling en dus aanvraag kon niet doorgezet worden. Mijn vermoeden was dat op de een of andere manier bij het automatisch inlezen er een < teken zoals dat onderaan het paspoort (onzichtbaar?) in één van de naamvelden is gekomen. Helaas kun je de aanvraag niet opnieuw openen om de velden nog eens bekijken of aan te passen.

De oplossing liet zich raden: maar een nieuwe aanvraag gedaan en deze keer handmatig alle velden ingevuld om er zeker van te zijn dat er door de computer niet per ongeluk een teken wordt meegenomen welke ongeldig is. Gelukkig kwam er zo geen foutmelding meer. Na het betalen kwamen we terug op de startpagina van de visum website. Succes! Of…? Na een uur was er nog geen geld afgeschreven, terwijl dat meestal wel vlot gaat. Toch maar de creditcardmaatschappij gebeld en deze wist te vertellen dat de vervaldatum verkeerd was ingevuld en de betaling daarom afgebroken. Opnieuw ingelogd en alsnog betaald met de juiste data, wanneer je weer op de startpagina van de visumwebsite komt. Meteen maar opnieuw ingelogd en in het statusoverzicht was direct te zien dat de aanvraag in behandeling was genomen.

Welke lessen heb ik hier uit geleerd?

– Vertrouw niet op het automatisch invullen. Meestal zal het wel goed gaan, maar wellicht waren de meerdere lange namen iets waar de computer over struikelde bij het automatisch inlezen en is er zo per abuis een < teken uit de “gecodeerde” regel onderaan de paspoortpagina (onzichtbaar?) in één van de velden terechtgekomen. In plaats van dat dit al meteen een foutmelding geeft als je naar de volgende pagina wil verslikt de website zich hier pas bij het betalen van een aanvraag in…

– Let bij het invullen van de creditcard data goed op of alles klopt. Nadat de betaling in behandeling is kom je zowel bij een succesvolle als mislukte betaling op de startpagina terecht zonder foutmelding. Je krijgt ook geen e-mail met digitale ontvangstbevestiging dat aanvraag en betaling ontvangen zijn. Dit kun je alleen maar checken door opnieuw in te loggen en in het statusoverzicht te zien of aanvraag al in behandeling genomen is.

– Je kunt geen gereedstaande aanvragen verwijderen dus die ene aanvraag waarvan bij betaling een foutmelding kwam, die zal er wel tot Sint-juttemis in blijven staan… Ach ja.

Na het indienen van de aanvraag was deze op het eind van de tweede werkdag reeds goedgekeurd. Dus dat loopt verder soepeltjes. We zullen de enige niet zijn die tegen de twee probleempjes bij de aanvraag aanliepen, dus vandaar dat ik dit zou even aan jou en de lezers laat weten. Terugkoppeling omtrent vragen en ervaringen met visumaanvragen zijn immers nuttig voor anderen die in een dergelijke situatie komen.


Reactie RonnyLatYa

Inderdaad Rob, zulke terugkoppelingen zijn heel nuttig voor toekomstige visumaanvragers waardoor hun aanvragen soepeler kunnen verlopen of problemen kunnen worden voorkomen.

De ambassade heeft ook een pagina waar enkele veel voorkomende fouten worden aangehaald en hoe ze te voorkomen. Maar zulke lijsten zijn nooit beperkend natuurlijk en ervaringen van lezers zijn een belangrijke aanvulling daarop.

Common Mistakes in applying for Thai e-Visas

https://hague.thaiembassy.org/th/publicservice/common-mistakes-e-visa

****

Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

6 reacties op “TB Immigration Infobrief Nr 047/23: Thaise ambassade Den Haag – Ervaring met online aanvragen van visum Non-O”

  1. Jan zegt op

    Een andere is de credit card waarmee je betaald.
    Als er zoals bij mijn broer (ik heb geen creditcard) het geval was stond er tussen de voor letters een . En wat blijkt daar kan het systeem van de Thaise ambassade niet mee omgaan.
    Wij hadden vorig jaar het al 2 betaald maar er gebeurde dus niks payment not fulfilled of zo iets zagen we.
    Toen de creditcard maatschappij maar eens gebeld wat het probleem kon zijn, en deze kwam met een oplossing waar we niet hadden aan gedacht want er staat bij betalen neem alle letters en tekens over van de creditcard, maar de oplossing was laat de . Punten eens weg en doe het nogmaals werkt het niet dan bel ons terug dan kijken we verder.
    En wat blijkt de . Punten ertussen uit en de betaling werd direct geaccepteerd.
    Rob V. Kun je dit niet ergens in je pdf file erbij vermelden

    • Rob V. zegt op

      Beste Jan, ja dat is ook een goede opmerking. Het komt vaak voor dan een formulier met invoervelden alleen correct verwerkt kan met A t/m Z en 0 t/m 9. Andere, vooral “bijzondere” tekens kunnen een probleem vormen. Puntjes op de creditcard of bankpas is dus zeker ook iets waar een website over kan struikelen.

      En zoals jij en Jacqueline aangeven: een verschil tussen op wiens naam de account bij die E-visa website staat en de naam van de rekeninghouder. Handig om te weten dat die overeen moeten stemmen.

      Maar mijn PDF dossier hier op het blog gaan over het Schengenvisum en Immigratie naar Nederland. Ronny is de Thailand visum specialist. Vandaar dat ik mijn ervaring naar Ronny heb ingestuurd zodat hij en lezers wat wijzer worden van mijn ervaring. Of het nu op ervaringen met een visum voor Nederland of Thailand gaat, of algemene lezersvragen, wil het nog weleens voorkomen dat men de afloop of verdere ervaringen niet hier deelt op het blog… Terwijl we juist veel kunnen leren van andermans problemen, fouten en oplossingen.

      Dus lezers stuur vooral goede en minder goede ervaringen en afloop van een of andere lezersvraag in, daar hebben we allemaal wel wat aan.

  2. Jacqueline zegt op

    Ik had voor mij een account gemaakt en een visum aanvraag ingediend en betaald met de creditcard die op mijn naam staat en gekoppeld aan onze gezamelijke rekening en in 1x goed . Gelijk een account voor mijn man aangemaakt en het visum voor mijn man op precies dezelfde manier aangevraagd als het mijne en proberen te betalen met dezelfde creditcard ( op mijn naam ) en de betaling kon niet gedaan worden . De bank gebeld en die zagen dat de creditcard in orde was en er met de creditcard niets was gebeurd en wisten niet waar het aan kon liggen , de ambassade gebeld en er was geen storing en er zou normaal gesproken betaald kunnen worden . Op internet kon ik ook geen oplossing vinden en in de verschillende FB groepen ook niet . Na nogmaals op veel verschillende manieren proberen te betalen bedacht ik mij dat als ik op mijn account eens zou proberen om voor mijn man het visum aan te vragen en warempel de betaling lukte meteen . Misschien dat iemand aan deze info wat heeft . Jacqueline

  3. bennietpeter zegt op

    Het is al maanden geleden, maar het is GEEN goed idee om autofill te gebruiken.

    Gebruikte dit voor invullen adres, echter werd ook mijn naam veranderd. Dus een verandering in uit gelezen naam van het paspoort door het systeem. Zijn deze toevallig hetzelfde, heb je geluk, zo niet dan komt het op een afwijzing. Had gedacht dat autofill alleen mijn adres zou invullen, echter dus niet.
    Dit veld is niet hierop bewaakt en wordt gewoon veranderd.
    Wel was het veld “bewaakt” bij uit lezen paspoort, want er kwam een melding over 2e naam, welke ik dus niet heb. Pas op met autofill!

  4. Harmans Jansen zegt op

    Voor wat het waard is. Ik heb eind september zonder problemen mijn non-o voor 1 jaar met driemaandelijkse re-entry via de website in Nederland aangevraagd en ik dacht een dag later gekregen.

  5. Rob zegt op

    Moderator: Graag een bron van je bewering.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website