Melder: TheoSanam

Dinsdag 16 juli naar Immigration in Chachoengsao geweest voor de verlenging van mijn Non-O verblijf. Verblijf geldig tot 23 augustus, maar 45 dagen van tevoren kan je een aanvraag voor verlenging indienen. Online een afspraak maken, kan niet meer, gewoon binnenlopen en vaak ben je de enige bezoeker. De bekende documenten overlegt te weten:

– aanvraagformulier TM7

– kopie alle pagina’s paspoort

– kopie ID-kaart echtgenote en kopie Tambien Baan

– kopie huwelijksakte en Kor Ror 2

– Bankbrief met bevestiging saldo per heden, bankoverzicht afgestempeld door bank van afgelopen 6  maanden en kopie van alle pagina’s van het bankboek

– routebeschrijving naar ons huis en 5 foto’s van ons in en rond het huis.

Na afgifte krijg ik direct een drietal formulieren ter ondertekening, zodat ik weet wat er gebeurt als ik regels overtreed. Na ca 1,5 uur stil zitten bij de ambtenaar kreeg ik de stempel Under Consideration tot 15 augustus.

Bezoek 16 juli was net 2 dagen te vroeg om mijn 90-dagen melding te doen, maar geen probleem want dat kan online zoals ik afgelopen jaren heb gedaan. Dacht ik. Ook die regels zijn blijkbaar weer veranderd. Na de online 90-dagen melding werd deze direct afgewezen. For first-time requests of a 90-day notification in each country visit, in-person presentation at the immigration office is required.

Dus vandaag weer naar Immigration en daar werd mij verteld dat sinds 2 – 3 maanden na binnenkomst in een kalenderjaar de 1e melding in persoon gedaan moet worden. En op mijn bevestiging van de 90-dagen melding werd aangetekend dat ik 15 augustus (einde Under Consideration) weer een 90-dagen melding moet doen. Afgifte van de verlenging van mijn Non-O verblijf geldt niet als 90-dagen melding. Jammer dat in deze tijd van online in Chachoengsao (en wellicht ook andere kantoren) steeds minder online kan.


Reactie RonnyLatYa

Bedankt Theo. Ik waardeer het ten zeerste dat sommige de moeite nemen om hun recente ervaring met immigratie te delen.  Duurt op zich eigenlijk niet veel langer dan een vraag verzinnen…. en toch

– Er zijn nu wel meerdere immigratiekantoren die de aanvraag 45 dagen voordien aanvaarden i.p.v. de standaard 30 dagen. Wordt lokaal beslist zoiets.

– Als het een immigratiekantoor is met relatief weinig aanvragen, heeft het ook niet zoveel zin om eerst een online afspraak te maken.  In Kanchanaburi is dat net zo.  Je kan daar wel een online afspraak maken, maar er zijn amper aanvragers aanwezig. Ik doe dat dan ook niet en loop ook steeds zo binnen wanneer het me past.  

– De documenten die je moet leveren zijn dezelfde als ik in Kanchanaburi moet afleveren.  Valt allemaal best mee vind ik steeds en helemaal niet zo ingewikkeld of veel als vele willen laten uitschijnen voor een Thai Marriage. Nadien geven ze een telefoontje, meestal dezelfde dag nog of de dag nadien en vragen ze wanneer het past dat ze langs komen. Ik verwittig dan mijn buurman wanneer ze komen, want die moet bevestigen dat hij mij kent, ik daar inderdaad woon en geen overlast veroorzaak. Kan die buurman toevallig niet dan vraag ik hun op een andere dag te komen. Was nog nooit een probleem. 15 minuten duurt zo een bezoekje meestal en dan neemt hij/zij ook nog eens wat foto’s. Ze hebben er waarschijnlijk al meer van mijn huis dan ik. Daarna op de afgesproken datum je paspoort ophalen en klaar. Vraag op dat moment meestal ook al een re-entry aan. Houd allemaal niks in.

– “drietal formulieren ter ondertekening”. Ik weet dat het ene de overstay betreft, het andere is wanneer de omstandigheden waaronder de verlenging verandert, je dat moet melden, maar kan het derde formulier niet direct thuisbrengen. Kan je misschien even uitleggen welk formulier je bedoelt.

– 90 dagen melding. Normaal is het zo dat als dit de eerste melding is met dat paspoort, dit in het immigratiekantoor moet gebeuren, al wil het ook wel eens online lukken van de eerste keer.  Daarna zou het gewoon altijd online moeten lukken.  Ook als je het land verlaten hebt.  Je eerste online melding is dan 90 dagen na binnenkomst. Moet wel nog steeds met hetzelfde paspoort zijn en op hetzelfde adres.  Tenminste, zo heb ik het toch al verschillende keren gedaan en dat ging steeds goed.

Kom je Thailand binnen met een nieuw paspoort, of heb je een nieuw paspoort in Thailand ontvangen van je ambassade, dan is het een ander verhaal en zou het weer de eerste keer in het immigratiekantoor moeten gebeuren.

Zo staat het eigenlijk ook op de online site

“The online service do NOT support if: – There have been a change of new passport. The foreigner have to make the notification in person or authorizes another person to make the notification at the immigration office located in the locality in which the foreigner have taken residence. After that, the foreigner can make the next 90 days notification by online service.

https://www.immigration.go.th/en/

– “afgifte van de verlenging van mijn Non-O verblijf geldt niet als 90-dagen melding.”  Dat is eigenlijk hoe het al jaren werkt. Enkel de eerste verlenging geldt dan als een 90 dagen melding (alhoewel ik het nergens meer in de teksten zie staan). Bij volgende verlengingen loopt ook de normale 90 dagen telling gewoon door.

Maar er zijn ook immigratiekantoren die bij elke jaarverlenging de telling gewoon op 0 zetten.

Het is weer zoiets waar men lokaal zijn zin mee doet en je komt het dan enkel te weten als je het daar vraagt, of men je het daar zegt.  Wordt de telling op 0 gezet geeft men gewoonlijk een papiertje mee wanneer de volgende referentiedatum is. Anders gewoon de voorziene datum.

*****

Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

6 reacties op “TB Immigration Infobrief nr 038/24: Immigration Chachoengsao – Jaarverlenging Thai Marriage en 90 dagen melding”

  1. fred zegt op

    Het is inderdaad allemaal heel afhankelijk van waar je zijn moet bij wie en wanneer. Ooit stelde ik in Jomtien een duidelijke vraag omtrent het 800.000 Baht bankattest voor de jaar verlenging. Mijn vrouw (Thai) en ik stelden de vraag of dit attest van de dag zelf moest zijn en of dat bv ook 1 dag oud mocht zijn (wat iemand ons vertelde) We vroegen het aan 3 verschillende ambtenaren en kregen 3 maal een verschillend antwoord. Dat ging van dat moet van de dag zelf zijn naar dat mag van de dag voordien zijn tot mag maximum 3 dagen oud zijn.
    Sindsdien ga ik het voor alle zekerheid maar vroeg de dag zelf halen wanneer de bank opengaat.

    Vragen stellen heeft daar eigenlijk weinig zin. Gewoon niks vragen en enkel doen wat men je vraagt is het beste.

    • RonnyLatYa zegt op

      “Vragen stellen heeft daar eigenlijk weinig zin. Gewoon niks vragen en enkel doen wat men je vraagt is het beste.”

      En hoe kom je dan te weten wat men je vraagt? 😉

  2. Lung addie zegt op

    Betreffende de online 90d melding met nieuw paspoort:
    je ken het eenvoudig zien of je al dan niet naar immigratie moet. In de uitnodigingsmail, tot het uitvoeren van een 90d melding, staan de gegevens als: naam-voornaam….. en het paspoortnummer vermeld. Zie je dat dit nog steeds het oude nummer is dan moet je zelf naar immigratie. Zie je dat het reeds het nieuwe nummer is, dan kan je online de melding uitvoeren.
    In mijn geval, Chumphon Immigratie, was het reeds het nieuwe nummer en geen enkel probleem bij de eerste melding met het nieuw paspoort.

    • RonnyLatYa zegt op

      Inderdaad Addie, die herinneringsmail is een mogelijkheid om dat te controleren, maar niet altijd.

      Als aanvulling.

      Dat nieuwe nummer kan immigratie ook maar kennen als je hun laat weten dat er een nieuw paspoort is.
      Daarvoor moet je altijd langsgeweest zijn voor o.a. jaarverlenging met dat paspoort, overzetten gegevens van oud naar nieuw paspoort,.. en natuurlijk moeten ze dan dat nieuwe nummer aangepast hebben in de 90 dagen database. Wat dan ook niet altijd gebeurd vermoed ik.

      Een manier om dat te controleren is dan inderdaad naar die herinneringsmail kijken of dat dan werkelijk gebeurd is na zo een kennisgeving. Dat kan als je Thailand niet verlaten hebt en de meldingen ononderbroken gebeuren, want enkel dan krijg je ook die herinneringsmail. Normaal moet je dan gewoon online verder die meldingen kunnen maken en als ieder daar zijn werk correct doet werkt dat prima zoals dat bij jou het geval was

      Na een binnenkomst met een nieuw paspoort zal je geen herinneringsmail krijgen voor je eerstvolgende 90 dagen melding, die dan 90 dagen na binnenkomst is.
      (Je kan eventueel nog een mail krijgen op basis van je laatste online melding in Thailand, maar niet meer relevant want is op basis van oude info voor je vertrek en die datum kan je ook gewoon negeren. Mogelijk is men op dat moment zelfs nog in het buitenland)
      Controleren a.h.v. die herinnerngsmail valt dan weg.

      Pas wanneer je opnieuw een online melding maakt en die dan aanvaard wordt, zal de herinneringmail terug actief worden en dit dan als herinnering voor de daaropvolgende 90 dagen.

      • TheoSanam zegt op

        Even ter verduidelijking van mijn inzending. Ik heb al 6 jaar hetzelfde paspoort, dus niet nieuw. Oktober 2022 heb ik een online 90-dagen gedaan. In 2023 ben ik 2x in Thailand gearriveerd en heb in juni en november een online 90-dagen gedaan. Maar blijkbaar moet iedereen nu bij een 1e binnenkomst in een kalenderjaar in persoon verschijnen voor een 90-dagen melding.

        • RonnyLatYa zegt op

          Dat kan best. Ik zeg ook niet dat dit niet zo is in Chachoengsao.
          Ik verduidelijk enkel hoe het normaal voorzien is volgens de voorschriften.

          Maar misschien nog wat verder verduidelijken.

          Gezien die online 90 dagen meldingen door je lokaal kantoor worden afgehandeld kan het inderdaad zijn dat zij nu op die manier werken. Zij kunnen dat zelf beslissen. Gewoon op de knop “gelieve uw immigratiekantoor te contacteren” te klikken en klaar.
          Of andere immigratiekantoren ook zo werken is dan nog de vraag, maar misschien krijgen we daar binnenkort meer meldingen over.

          Die 90 dagen online werkt eigenlijk zoals de e-visa aanvragen.
          De aanvraag gebeurt via een centrale site die iedereen in Thailand gebruikt. Volgens het adres/verblijfplaats dat je opgeeft wordt dat naar het betreffende immigratiekantoor gestuurd voor verdere afhandeling.

          Die e-visa site voor aanvragen van visum doet net hetzelfde. Werelwijd gebruikt iedereen dezelfde site om zijn e-visa aan te vragen. Volgens de gegevens van de aanvrager wordt dat dan naar de betreffende ambassade gestuurd voor verdere afhandeling.

          Daardoor krijg je natuurlijk ook dat elk immigratie kantoor, of ambassade in geval van een evisa, ook weer bepaalde dingen zelf kan gaan bepalen.
          En dan krijg je weer die verschillen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website