Melder: André

Het immigratiekantoor, steevast een nachtmerrie. Gisteren, woensdag 9 augustus, was het weer zo ver. Naar het welbekende immigratiekantoor voor mijn jaarlijkse verlenging. Een ritje van 60 km heen en 60 km terug.

Netjes op tijd in de bank om mijn bankboekje te updaten en mijn statement aan te vragen. Omstreeks 10 uur was dit klaar en 10 min. later zaten we al in volle spanning bij immigratie.

Tot mijn verbazing zaten er nog 6 wachtenden voor ons. Er waren 2 beambten beschikbaar en blijkbaar had één ervan een blaasontsteking want om de haverklap was die verdwenen. Het resultaat was dat het middagpauze was en we nog altijd niet aan de beurt waren.

Middagpauze van 12 tot 13 uur … vergeet het maar. Onze dames kwamen terug binnen gesijpeld om 13u45, moe van het shoppen. En ja, eindelijk, een half uurtje later mocht mijn vrouw aanschuiven met haar 2 bundeltjes papieren.

Alles netjes gecontroleerd tot ik opeens heel wat gedoe zag op haar bureel met de verwijzing naar een kalender. Wat gebrabbel heen en weer, mijn vrouw stond recht en we mochten terug vertrekken. De boodschap was, kom volgende week maar eens terug. De papieren zijn perfect in orde, maar jullie zijn te vroeg. Op haar bundeltjes werden 2 post-its aangebracht met als datum maandag 14 aug. Zo is het altijd wat, maar blijven glimlachen is de boodschap!


Reactie RonnyLatYa

Bedankt, maar moeten we nu ook raden welk “welbekende immigratiekantoor” dat is?

Ik heb zo een vermoeden dat ze pas de aanvraag aanvaarden vanaf 30 dagen voor einddatum van je verblijfsperiode. Dat is zowat de standaardperiode, maar er zijn er die het ook 45 dagen voordien al aanvaarden.

Kan zijn dat jullie nog vroeger waren natuurlijk.


Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

34 reacties op “TB Immigration Infobrief Nr 029/23: Het immigratiekantoor, steevast een nachtmerrie”

  1. Willem zegt op

    Ik heb nooit ellende. Soms willen ze een andere kopie zien of dit soort kleine dingen. Dan is het gewoon even naar de copyshop en met de extra kopieen weer terug naar het loket. 10 minuten verloren. Ellende? Nee.

    Erger u niet, verbaas u slechts.

    Het zijn ook vaak de aanvragers die een fout(je) maken.

    • André zegt op

      Mijn dossier was PERFECT in orde!

      Als ik 3 dagen té vroeg ben is dit gewoon de mensen pesten.
      Tergend langzaam werken en de middagpauzes niet respecteren is gewoon de klanten neerbuigend behandelen.

      Ter info:
      Het kantoor was SriRacha
      Ik heb al vele malen mijn verlenging ingediend, dit is de EERSTE maal dat ik problemen heb.

      • François Nang Lae zegt op

        De eerste maal problemen… wat bedoel je dan met ” steevast”?

      • Raymond zegt op

        U meld dus aan ons dat U alles perfect gedaan heeft en vermeld terloops dat U eigenlijk 3 dagen te vroeg was. Wie maakt dan een fout. U zelf lijkt mij. Dat de immigratiedienst niet overal even behulpzaam is doet hier niet terzake. U bent boos terwijl U zelf te vroeg was met Uw aanvraag. Dan valt in deze de immigratiedienst niets te verwijten. Zijn gewoon de regels. Dat sommige kantoren 45 dagen van tevoren toestaan voor verlenging wil niet zeggen dat dit standaard is. Als U alles perfect wilt doen had U ook even kunnen informeren bij Uw kantoor hoelang van tevoren U uw aanvraag kunt indienen. Dit is gewoon klagen om vanalles terwijl Uzelf in deze de fout in bent gegaan.

        • Maurice zegt op

          Raymond,

          Ik ben ook wel eens benieuwd waar er geschreven staat hoeveel dagen me nu effectief op voorhand je jaarverlenging MAG aanvragen. Ronny, onze specialist weet het blijkbaar ook niet. Hij heeft een VERMOEDEN dat het ofwel 30 dagen ofwel 45 dagen betreft.

          Ik vind je reactie behoorlijk arrogant. Onze topic starter wordt, ondanks dat zijn dossier netjes voorbereid was, gewoon terug naar huis gestuur omdat hij volgens de beambte 3 dagen te vroeg was. Ik zou ook behoorlijk pissig zijn moest men dit met mij doen.

          André heeft alle recht van klagen. Iedereen weet ondertussen wel dat elk immigratiekantoor er hun eigen regels en wetten op nahoudt. Verwarring troef!

          Als jij het dan beter denkt te weten dan mag je, in ieders belang, misschien eens duidelijk uitleggen wat de juiste regelgeving omtrent de termijn nu juist is.

          Uw reactie houdt eigenlijk geen steek. Als André effectief wist dat hij 3 dagen te vroeg was dan had hij wel een weekje gewacht op zich aan te melden voor zijn jaarverlenging. Uw leedvermaak is in elk geval benden alle peil.

          • RonnyLatYa zegt op

            Staat misschien wel ergens in immigratierichtlijnen maar daarom niet altijd voor ons beschikbaar. Het hang van het immigratiekantoor af en voor zover ik weet en is niet officieel opgelegd van boven af.

            In “the haiger” stond enkele maanden terug dit

            1. Tourist Visa: Holders of a Tourist Visa can apply for a short-term extension (usually 30 days) within the last 30 days of their visa’s validity.

            2. Non-Immigrant Visa: Those with a Non-Immigrant Visa can apply for a long-term extension (90 days to one year) within the last 30 days of their current visa’s validity.

            3. Visa Exemption: Individuals who entered Thailand under the visa exemption scheme can apply for a short-term extension (usually 30 days) within the last week of their allowed stay.

            https://thethaiger.com/guides/visa-information/visa-extension-in-thailand

            Dat is ook samengevat wat de meeste immigratiekantoren toepassen.
            Met uitzonderingen soms 45 dagen Non-immigrant verlengingen en bij verlenging van verblijfsperiode bekomen met een Tourist visa soms ook maar de laatste week of 2 weken ipv 30 dagen.

            Maar indien de IO akkoord gaat mag dat dus altijd vroeger.
            Ik heb al geweten 2 maand ipv 30 dagen omdat iemand dringend moest afreizen om familiale redenen en hij waarschijnlijk niet terug zou zijn om te verlengen.
            Heeft men toen toegestaan. Je ziet dat ze niet altijd onredelijk zijn.

          • Raymond zegt op

            Maurice, over arrogant gesproken, als je commentaar levert op mijn reactie, zorg er dan zelf ook voor dat jouw reactie Wel gefundeerd is. De aanvraag periode hoeft misschien niet overal hetzelfde te zijn, zoals ik in mijn eerdere reactie aangaf, maar dit is eenvoudig op te lossen door Vooraf bij desbetreffend immikantoor te informeren wat de eisen zijn. Bij mij werd er duidelijk aangeven vanaf 30 dagen. Ook Ronny geeft vaak bij zijn adviezen aan dat de meeste kantoren 30 dagen aanhouden, maar dat er ook kantoren zijn die 45 dagen toestaan. Dit kunt U zelf terugzoeken op dit blog. Uw reactie komt mij dus behoorlijk arrogant over. En leedvermaak? Hoe komt U hierbij? Wijs alleen de vraagsteller/klager op het feit dat dit voorkomen had kunnen worden. Daarbij geeft topic-starter ook aan dat bezoek aan immikantoor “steevast een nachtmerrie” is, en geeft in volgende reactie aan “al vele malen verlenging ingediend, en dit is de Eerste maal dat ik problemen heb”. Dus dit is de eerste keer dat er iets niet goed gaat. Dan is het nu voor mij dus gewoon klagen om eigen fout goed te praten. Misschien een tip voor U Maurice : Voor aanvraag verlenging Eerst informatie opvragen immikantoor. Maar als U het beter weet…. Veel plezier.

            • Peter zegt op

              Er wordt hier toch wel serieus rond de pot gedraaid hoor.

              Er is een vermoeden van 30 dagen, dan zijn er weer gevallen gekend van 45 dagen en dan kan ieder kantoor nog eens zijn eigen regels en wetten opleggen. Misschien is het wel 40 dagen of 35 dagen en zo kan je nog eventjes doorgaan.

              En als je het niet weet moet je je maar informeren. Zo heb je natuurlijk altijd gelijk.

              En toon me maar eens aan WELKE fout de topic starter gemaakt heeft. Volgens mij geen enkele.

              Volop commentaar geven is makkelijk hoor dat kan ik ook. Maar ik heb op zijn minst wat medeleven met IEDEREEN die onterecht behandeld wordt door de immigratiebeambten (zo zijn er heel wat voorbeelden gekend).

              Dus ja, een immigratiekantoor is steevast een nachtmerrie. Elk jaar ga ik daar naar toe met een klein hartje zelfs als ik alles tot in het kleinste detail voorbereid heb. Want voor je het weet vinden ze weer iets nieuws uit waardoor je mag terug keren. En dat is de hele opzet van dit topic.

              En nee, onze melder André had dit helemaal niet kunnen voorkomen omdat er GEEN duidelijke regels zijn. En kom nu niet af dat hij zich maar moest informeren want dit is onzin.

              • RonnyLatYa zegt op

                Heeft niets te maken met rond de pot draaien als het geen officieel regel is maar men dat lokaal mag voorschrijven.

              • Raymond zegt op

                Hoe moeilijk kan het zijn. Alom bekend dat ieder immikantoor er zijn eigen regels op na houdt. Hoe voldoe je aan alle regels? De Enigste oplossing is vooraf informeren, en dit ieder jaar opnieuw. Als U dit onzin vindt moet U niet verrast en boos opkijken als ze u terugsturen doordat U hun regels niet volgt. Bent U soms van mening dat de immigratiedienst zich maar aan uw wensen moet aanpassen? Moet niet gekker worden. En ja, dat de immigratiedienst niet altijd even gemakkelijk is, het zij zo…. Gewoon pech. Feit blijft dat dat de topicstarter volgens immigratie te vroeg was. Als zij 30 dagen hanteren, dan moet de klant aanpassen en niet andersom. En dan daarom boos te worden? Hoe moeilijk is het om even te vragen wat de vereisten zijn. Onzin volgens U, want U wilt standaard regels voor heel Thailand? Droom zacht….

                • Peter zegt op

                  Och Raymond, ik heb er geen last van hoor.

                  Ik vind het wel hilarisch dat IEDEREEN onder ons weleens problemen kan ondervinden met immigratie omdat ze ten pas en ten onpas hun eigen regels kunnen opleggen.

                  Als ik je goed begrijp zou je je dus voor al hun uitzonderingen vooraf moeten informeren om te vermijden dat je dossier afgekeurd wordt. Grotere onzin heb ik nog niet gehoord.

                  Om de haverklap lees je hier verhaaltjes van gefrustreerde mensen waarvan hun dossier afgekeurd werd omdat men weer een eigen futiliteit uitgevonden had om de mensen te pesten. Dus al die mensen zijn zelf in fout omdat ze zich niet geïnformeerd hadden?

                  De enige oplossing is jawel, duidelijke regels, goed omschreven, waar zowel de aanvrager als het immigratiekantoor zich aan moet houden. Dan zouden al die boze mensen hier niet komen klagen.

                  De reacties hier op dit topic zijn weer om te wenen. Velen weten het weer beter terwijl de melder van het probleem wel degelijk een punt heeft. Moesten ze dit met mij doen zou ik ook gefrustreerd zijn.

                  En nu ga ik verder dromen …

  2. Eric H zegt op

    Wel 6 wachtenden voor je Andre?
    Moet je eens op het immigratiekantoor van Khon Kean komen.
    Op bepaalde tijden is het zo vol dat er geen stoel meer te krijgen is en voor het kopieerapparaat staan lange rijen want men wil over extra kopieen van hebben.
    Dan worden alle papieren wel 10 keer doorgebladerd tot men iets vind en kan je weer naar de stad om iets te regelen waar bv een verkeerde datum op staat omdat iemand een document heeft afgegeven die niet heeft opgelet op de juiste datum.
    Weer terug en alles wordt weer tot in den treure bekeken totdat ze ineens beginnen te stempelen en dan weet je dat alles in orde is.
    Gelukkig woon ik er niet ver vanaf maar je bent toch een hele morgen kwijt.

  3. Bc zegt op

    Dan heb je nog niets te klagen. Vaak wordt er geld gevraagt anders gaan ze moeilijk doen zeggen ze

  4. theoweert zegt op

    Je spreekt over het welbekende immigratiebureau of wij weten waar jij woont.
    Nu woon ik ook 60 km van mijn bekende immigratiebureau in Sisaket. Maar dat is zeker niet een steevaste nachtmerrie, bijna een “feestje”. Meestal der jaarverlenging in een kleine twintig minuten rond en kom meestal pas rond 11.45 uur en men springt er meer personen op, zo dat ik zelfs in de lunchpauze van hun de verlenging in ontvangst kan nemen.

    Maar daar heb jij niets aan, maar als het bij jouw steevast een nachtmerrie is dan zal er toch wel ergens iets fout gaan. Ben je steeds te vroeg ? en hoeveel jaren is dat al een probleem?

    Dat iemand een blaasontsteking hebt en dat ze zijn gaan shoppen en de steevaste nachtmerrie, geeft mij het gevoel dat er al niet opwekt het immigratiekantoor ben binnen gestapt. Kom binnne met ene gulle lach en wens iedereen een goedemorgen hardop in het Thais. Zal je zien dat dat en heel ander effect geeft.

    • André zegt op

      Het gedrag van de ambtenaren in Thailand is algemeen gekend.
      Hun neerbuigende houding, waar je beter geen opmerkingen over maakt, wekt heel wat frustraties op.

      Als één van die ambtenaren om de haverklap een kwartier verdwijnt ga je mij niet wijsmaken dat dit een normaal gedrag is. Tijdens haar werk was ze dan nog voortdurend op haar GSM bezig, wel ja, dan ben ik niet verwonderd dat ze op 3 uren tijd amper 6 dossiers kunnen afhandelen (met 2 personen dan nog wel).

      De openingsuren van het kantoor staan duidelijk vermeld. Middagpauze tot 13 uur. En dan gaan ze doodleuk om 13u45 terug aan het werk. Om dan nadien weggestuurd te worden omdat je 3 dagen te vroeg bent met je dossier, sorry hoor! Een beetje meer beroepsernst zou op zijn minst wenselijk zijn.

      Trouwens, ik ben altijd vriendelijk, ik ben na dit voorval met de glimlach buiten gegaan. Het heeft toch geen zin om tegen die mensen te discussiëren.

      Morgen (dinsdag) terug naar de bank en met mijn reeds gecontroleerd dossier (dat dus perfect in orde was) een tweede poging wagen.

      Misschien nog even dit. Diezelfde dame heeft geen enkele schroom om ons te melden dat, wanneer de politieambtenaar bij ons thuis komt controleren, we hem het best een goede fooi geven. Ze zal er wel haar deel van krijgen. En tot alle hilariteit, die politieambtenaar die ons vorig jaar bezocht heeft stond naast haar in burgerkledij (mijn vrouw had hem herkend, ik niet …)

      • André zegt op

        Vandaag opnieuw langs geweest voor een tweede poging.

        Vorige week dus terug naar huis gestuurd omdat we drie dagen té vroeg waren en vandaag wederom pech. Hun informaticasysteem lag plat waardoor ze geen aanvragen elektronisch konden behandelen.

        Mijn dossier werd nog eens kort doorbladerd en was in orde. Ik mocht alle papieren afgeven samen met mijn paspoort. We mogen morgen langs gaan om mijn paspoort terug af te halen en ze zullen mij een ‘verlenging’ geven van 30 dagen ?!?

        Deze namiddag kreeg mijn vrouw al een telefoontje met de melding dat de immigratiepolitie morgenvroeg om 8uur zal langs komen om foto’s te nemen.

        Ik begrijpt totaal niet waarom ze me nu een verlenging geven van 30 dagen. Ze hebben nog een dikke 3 weken om jaarverlenging goed te keuren. Dus een morgen DERDE verplaatsing en voor mijn uiteindelijke jaarverlenging nog een VIERDE verplaatsing. Is dit de Thaise logica?

        • Peter zegt op

          Beste André,

          Het is precies alsof de duivel met je dossier gemoeid is.

          Vorige week sturen ze je terug omdat je 3 dagen te vroeg was en vandaag moeten ze je 30 dagen verlenging geven omdat ze geen tijd meer genoeg hebben om je dossier te behandelen!

          Dit begrijp ik nu helemaal niet meer. Ik heb de indruk dat ze daar deftig met je voeten aan het spelen zijn. Een andere verklaring heb ik niet.

        • RonnyLatYa zegt op

          Is geen 30 dagen verlenging, maar 30 dagen under consideration. Als alles in orde is krijg je dat jaar. Je zal niks verliezen of winnen.
          Heb ik toch al dikwijls uitgelegd. Niks vreemd aan

  5. SiamTon zegt op

    Mijn ervaringen zijn uitsluitend, die van het kantoor ‘Immigration’ in Jomthien.

    Al die jaren dat ik in Jomthien heb gewoond, heb ik nooit problemen gehad met dit kantoor. Maar ik zorgde er altijd voor, dat mijn papieren prima in orde waren. Bovendien ga ik altijd (zeer) netjes gekleed, let ik op mijn uiterlijke verzorging en gedraag ik mij respectvol naar de ambtenaren toe van dit kantoor.

    Regelmatig zie ik farangs, die hun papieren niet in orde hebben en/of (zeer) slordig zijn gekleed en/of zich uiterlijk (ernstig) verwaarlozen en/of zich ook nog eens min of meer misdragen. Ja, ……………… dan vraag je ook om moeilijkheden.

    Vr.,gr.,
    SiamTon

  6. Sjaak S zegt op

    Dit jaar in Hua Hin: Ik arriveer kort na de middagpauze, parkeer mijn auto en loop meteen naar de kopieerdame die daar al zo lang ik er kom haar werk perfect doet. Had ik nog pasfoto’s nodig? Jawel. Ze werden meteen gemaakt. Ze vulde alle papieren voor mij in.

    Binnen tien minuten was ik klaar bij haar. Ik betaalde een paar baht en liep verder naar het kantoor. Ik was meteen aan de beurt en tien minuten later stond ik alweer buiten.

    Ik moet wel vermelden dat ik vooraf een reis naar Bangkok heb ondernomen, waar ik een nachtje verbleef. Ik moest mijn inkomstenbevestiging bij de Duitse ambassade ophalen want ze sturen niets meer op. Je moet er persoonlijk langs.

    Afgezien van de lange reis naar Bangkok, duurde het langer om van het hotel naar de ambassade te lopen dan de handeling bij de ambassade zelf. Ook dat was van korte duur.

  7. André zegt op

    Ronny,

    Het betreft het immigratiekantoor van SriRacha.

    We hadden ons juist geteld 33 dagen voor de vervaldatum van mijn huidige verblijfsperiode aangemeld. Ik veronderstel dat de door jou aangehaalde 30 dagen wel eens kunnen kloppen. Daar heb ik helaas nog niets van op papier gezien maar is eigenlijk nu toch niet meer van belang.

    Ik ken de ganse procedure perfect van buiten. Ik heb nog nooit problemen gehad, buiten 1 keer een kopietje tekort (wat in 10 min. opgelost was). Dit jaar was dus een koude douche.

    • RonnyLatYa zegt op

      30 dagen is zowat de standaard periode. Sommige aanvaarden het ook wel 45 dagen voordien.

      Maar zoals je terecht zegt is het mensen pesten in zulke gevallen. Alsof die 3 dagen wat uitmaken
      Onbelangrijke mensen die door hun postje wel eens willen laten zien hoe belangrijk ze wel niet zijn.

      En zoals je ook terecht zegt heeft het toch geen zin om tegen die mensen te discussiëren.Sommige weten zelfs niet dat ze verkeerd zijn.
      En of het nu geschreven is of niet maakt niet veel uit. Als je ze op fouten wijst of het niet volgen van eigen geschreven lokale regels voelen ze zich gekrenkt en gaan ze wel wat uitvinden dat uiteindelijk toch in je nadeel uitdraait .

      Iedereen krijgt er wel eens mee te maken. Ik ook hoor. Ik zeg dan ook meestal zo weinig mogelijk en toon mijn Thai Smile.

      Al moet ik zeggen dat ik ook al veel IO ben tegen gekomen die hun taak wel perfect doen omdat die wel de nodige kennis bezitten. Heb je ook geen problemen mee.

  8. PimWarin zegt op

    Het is, na het lezen van de diverse ervaringen met immigratiekantoren, mij toch wel duidelijk dat er veel verschil is tussen de dienstverlening en dienstbaarheid van de verschillende kantoren.

    Zelf heb ik ervaring die ik beter niet tot in detail hier kan beschrijven omdat ik vrees voor de repercussie van het betreffende kantoor.
    Een jaar of 3 jaar geleden stelde men, toen ik een nieuwe jaar verlenging aanvroeg, dat ik al een jaar in “overstay” was en derhalve door de emigratiepolitie zou worden opgehaald en naar het detentiecentrum zou worden gebracht.
    Uit de computer gegevens bleek dat er iets was misgegaan met een re-entrypermit een jaar daarvoor. Omdat men op het betreffende kantoor toch wel elke drie maanden keurig de verblijfsvergunning had afgestempeld was het wel duidelijk dat het kantoor een “foutje” had gemaakt.
    Uit coulance wilde men daarom ook wel toestaan dat ik direct een ticket naar Nederland boekte en de overstayboete op het vliegveld zou betalen.

    Ik ging hier niet mee akkoord en vertelde de groep medewerkers (die gaandeweg de onaangename discussie uitgroeide tot de volledige bezetting van het kantoor) dat ik in ieder geval tot aan de hoogste autoriteit zou meldden dat mijn verblijfsvergunning elke drie maanden was gestempeld terwijl deze verblijfsvergunning niet geldig was.
    Uiteindelijk bemoeide een Kolonel van de immigratie zich ermee en na een aantal gesprekken werd de mogelijkheid geboden voor een oplossing.

    -Ik moest aan de Nederlandse ambassade meldden dat mijn paspoort was kwijtgeraakt en een nieuwe aanvragen.
    -Met dit maagdelijk schone paspoort moest ik een borderrun maken.
    -Ik zou dan met deze legale stempel in het nieuwe paspoort een driemaands verblijf kunnen aanvragen en daarna vervolgens een jaar visum.
    -Zo gezegd, zo gedaan.

    De zaak heeft is tot in het hoogste districtsoverleg aan de orde geweest want alle beambte bij de grensovergang waren op de hoogte en keken elkaar aan en zeiden tegen elkaar, dat is die farang met die overstay!

    Er is inmiddels een vrij radicale personeel wisseling geweest op het immigratie kantoor en of mijn kwestie daar iets mee te maken heeft weet ik niet maar ik heb zo mijn vermoedens.
    Destijds hadden mijn vrouw en ik een paar intensieve ontmoetingen met de Kolonel buiten het kantoor en zij liet wel iets in die trant doorschemeren.
    In ieder geval kom ik niet meer op dat kantoor, we gaan sindsdien naar het hoofdkantoor, dat is dan wel 80km maar men heeft daar weet van de zaak en zijn uitermate vriendelijk en behulpzaam en er is een bijna vriendschappelijk contact.

    Ik heb in het verhaal hierboven de details maar weggelaten want je weet maar nooit.

    • RonnyLatYa zegt op

      “Omdat men op het betreffende kantoor toch wel elke drie maanden keurig de verblijfsvergunning had afgestempeld was het wel duidelijk dat het kantoor een “foutje” had gemaakt.”

      Een verblijfsvergunning moet helemaal niet afgestempeld worden elke 3 maand.
      Dat is een 90 dagen melding adresmelding wat je bedoelt, maar toen kon men natuurlijk wel al zien dat je in Overstay was.
      Vele denken dat de datum die ze bij de 90 dagen adres melding krijgen hen het recht geeft om te blijven tot die datum, maar die datum zegt enkel wanneer de volgende adresmelding dient te gebeuren indien men nog ononderbroken in Thailand is.
      De 90 dagen is op geen enkele manier een verblijfsrecht zoals het er normaal ook bij gedrukt staat.

      Ik denk zelfs dat ik je dat toen ook al gezegd heb, of in ieder geval was het toch iemand met een gelijkaardig verhaal.

  9. janderk zegt op

    Beste André (en anderen).

    In Thailand staat/zit men niet stil. Ook niet met de computers en software.
    Neem nu de 90 dagen meldingen.
    Ook die kan je nu met internet indienen, maar niet ver van te voren.
    Je krijgt zelfs een berichtje als tijd is voor je 90 dagen.
    Deze software is eerst uitgebreid getest door de Imm. Ambtenaren.

    Zo ook de verlengingen van 1 jaar.
    Er wordt langzamerhand een nieuw systeem uitgerold.
    Het wordt getest door de Immigration ambtenaren.
    Voorheen kon er wel wat gesjoemeld worden met de tijd.
    Maar nu kan met een aanvraag niet in behandeling nemen als die te vroeg is.
    Het is een simpele software test, die niet is te omzeilen.
    Het eerste wat moet worden ingegeven is de datum van de aanvraag.
    En als deze voor de berekende datum van 30 dagen ligt kan de ambtenaar niet verder.
    Hij/zij kan daar niet mee sjoemelen. Antidateren is niet mogelijk want vandaag is toch vandaag en niet over drie dagen.
    De computerdatum van grote systemen is niet aan te passen zoals bijvoorbeeld uw eigen computer

    We kunnen natuurlijk wel alles schuiven op de onbehulpzame Imm. ambtenaren.
    Maar hier is de vooruitgang die helaas de ergernis volgens mij veroorzaakt.

    Wees geduldig. hou je aan de regels. En probeer niet elke keer een uitzondering te maken omdat het jou beter uitkomt.
    Als je je dossier in orde hebt dan zal de stempel in je paspoort snel worden gezet.

    Mogelijk worden we over niet al te lange tijd verrast met een aanvraag systeem voor de verlenging. En weet dan dat dit al langere tijd is uitgeprobeerd door deze “vervelende” immigration ambtenaren.

    En dan blijft dus altijd nog een eerste keer. Zoals bij je eerste 90 dagen melding. Dat je persoonlijk moet verschijnen. Met het hele papieren dossier, Waarbij de ambtenaren alles minutieus zullen controleren.

    Voor alles blijft het natuurlijk dat respect en beleefdheid altijd moet.

    En wat de financiële vereisten betreft. Deze zullen in eerste instantie op papier moeten worden geleverd.
    Maar ik sluit een koppeling met het banksysteem niet uit. In Thailand kijkt men anders tegen de privacy aan dan in Nederland.

    Groet Janderk

  10. william-Korat zegt op

    Vooropgesteld dat het voor vele een stressvolle afspraak is, lees ik toch met verbazing de vele vreemde benaderingen bij het Immigratiepersoneel en opsteller.
    Het geklaag over de afstand van het kantoor en de huisvesting van aanvrager.
    Het is toch bij eenieder bekend dat er vrijwel altijd EEN kantoor per provincie is, dus klagen over de afstand begrijp ik niet zo, dat is de toon zetten in je betoog meer niet.
    Of mis ik iets?

    ‘Mijn vrouw mocht aanschuiven met de papieren’ heb mijn vrouw altijd in de buurt als retirement visum houder, maar doet de handelingen zelf IK ben de aanvrager voor een verlenging.
    Accepteert men in Korat echt niet dat mijn vrouw het afhandelt.
    Achteraf het tijdvak waarin je een visumverlenging mag doen, controleren, dat is het eerste waar men naar kijkt bij mij.
    Dresscode, immigratie et cetera gaat mij niet aan, maar wederom als je daar zit als iemand die het even tussendoor wenst te doen krijg je weerstand en bij sommige ambtenaren zelf nul op rekest.
    Je vermeldt er niets over dus twijfelaartje.

    Het gaat in ‘mijn’ kantoor al jaren zeer netjes, maar van twee kanten uit moet er begrip zijn.
    Controle hier van de papieren buiten onder afdak door studenten of eerstejaars medewerkers voordat je een nummer krijg om het officieel af te laten stempelen ‘binnen’.
    Bank papieren of je geld erop staat een jaar lang hierzo is het belangrijkste plus uiteraard je TM7.
    De rest bestaat uit veel kopieën van weet ik veel wat, afgetekend per A4.
    Ga een maand van tevoren een puntenlijst halen die ik in veertien dagen afwerkt, kan je ook met je laatste 90 dagen ophalen natuurlijk.
    In de laatste tien dagen verlengen met mijn vrouw als back-up.
    Voor de vrijgezellen onder ons de landlord anders ben je aangeschoten wild.
    Een Thais sprekende en lezende huiseigenaar is noodzaak aangezien er diverse Thaise papieren tussen zitten, die die persoon moet tekenen.
    Weg ‘promoveren’ naar de outback van IMM personeel bij fouten is hier normaal en dat willen er weinig als je hier je ‘leven’ op aan het opbouwen bent.
    Fouten zijn dus altijd door een ander gemaakt.
    Heb goede hoop dat het de volgende keer weer ‘netjes en correct’ gaat.

    • matta zegt op

      Je hebt volkomen gelijk dat er één kantoor is per provincie. Echter de provincie Chiang Mai is bijna zo groot al België , niet iedereen woont in de nabijheid van een immigratiekantoor. Misschien moet je slechts een tiental kilometers rijden er zijn anderen die honderd en meer kilometers rijden.

      Uiteraard niemand verplicht ons om in Thailand te komen wonen. De nadelen hieraan verbonden zijn algemeen gekend en geweten.En ja hier horen inderdaad andere regels en wetten en daar moet je dan maar bij neerleggen.

    • Conimex zegt op

      Een per provincie, dat zal vaak wel kloppen, helaas mag je niet naar je dichtstbijzijnde, maar moet je naar de immigratie van je provincie, 15 minuten rijden bij mij vandaan zit ook een immigratie kantoor, maar daar willen ze me niet helpen, want dat is een andere provincie, het immigratie kantoor waar ik heen mag, zit een uur rijden bij me vandaan. Natuurlijk, het is maar een keer per jaar, tenzij ze je voor iets onbenulligs weer naar huis sturen.

      • RonnyLatYa zegt op

        Dat is inderdaad zo. Je kan in afstand dichter bij een ander kantoor wonen en toch naar een ander moeten gaan dat verder ligt. Elk kantoor krijgt een bepaalde area waarvoor het dan verantwoordelijk is voor afgiften van vergunningen en/of controle op de buitenlanders die er zich bevinden.
        In de toekomst is het de bedoeling alles online mogelijk te maken maar daar gaan we nog wat geduld voor moeten hebben vrees ik.

  11. Lung addie zegt op

    Betreffend die 3 dagen te vroeg:
    30 dagen VOOR is geen 33 dagen VOOR. Indien men daar afwijkingen begint op te maken waar moet je dan de grens trekken? Als 3 dagen Voor ook goed is, zijn dan 5 dagen ook goed, zijn dan 7 dagen ook goed? Regels zijn regels en die leef je na, dat is het meest eenvoudig, voor iedereen..
    Persoonlijk een pensioendossier voor een Thaise weduwe van een Belgische man behandeld. Zij was 8 dagen te jong om, om als weduwe, het overlevingspensioen te kunnen krijgen. Zij kreeg dus 1 jaar een overbruggingspensioen en dan waas het gedaan. Je kan hier ook op je achterste poten gaan staan en beginnen mekkeren over die 8 dagen. Een grens is een grens en daar wijk je niet van af of het stopt nooit.

    • Bertrand zegt op

      Allemaal juist Addie, regels zijn regels maar er staat NERGENS duidelijk omschreven vanaf hoeveel dagen men nu daadwerkelijk je jaarverlenging mag aanvragen.

      Als jij ons eens kan aantonen waar we de juiste termijn kunnen terug vinden, dan heb je een punt. Nu sla je de bal verkeerd want onze topic starter heeft geen enkele regel overtreden! Zelfs Ronny weet het niet (sommigen spreken zelfs van 45 dagen …).

    • matta zegt op

      Ben niet 100% zeker ,maar dacht dat de wet aangepast was in 2021 en de periode verlengt van 12 maand naar 18 maand

  12. Driekes zegt op

    Vorige week mijn 90 dagen melding online gedaan, op de dag van dat mijn 90 dagen waren verlopen nog geen nieuws, op naar de imm en daar zei men, sorrie we hebben het over het hoofd gezien en uiteraard met een glimlach, op naar de volgende 90 dagen.

    • RonnyLatYa zegt op

      Wat wederom bewijst dat het niet zozeer het 90 dagen online systeem is dat niet werkt, maar wel diegene die de melding moeten afwerken, m.a.w. je lokaal immigratiekantoor.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website