Melder: Joskeshake
Wat ik dit jaar ondervonden heb bij immigration in Jomtien is dat ik buiten het bewijs van inkomen van min 65.000 baht geleverd door Belgische ambassade, men ook vraagt of ik een bankrekening had en daar moest ik bij de bank een statement of hoe je ook noemt gaan halen en copies van alle bladeren.
Dus ik kan niet meer zeggen dan dit, niemand anders die dit al meegemaakt heeft de laatste tijd?
Reactie RonnyLatYa
Dat zijn van die lokale regels en er zijn wel meerdere immigratiekantoren die gelijkaardige bewijsstukken vragen. Staat eigenlijk los van de officiële eisen die gevraagd worden.
In uw geval of je wel voldoende geld beschikbaar hebt en/of overmaakt om van te leven. Hoeft dan zelfs niet specifiek die 65000 Baht te zijn elke maand, maar bijvoorbeeld een bepaald bedrag elke 3 of 6 maand. Als je maar een redelijk bedrag beschikbaar hebt, is het meestal al voldoende voor hun.
Gebeurt soms ook bij hen die het bankbedrag van 800 000 Baht gebruiken. Dat bedrag staat dan wel op de bank, maar men wil dan ook wel eens zien van welk geld er dan geleefd wordt als er buiten die 800 000 Baht geen verdere bewegingen op die rekening te zien zijn.
Eigenlijk wil men gewoon zien van welk geld je leeft.
Staat eigenlijk los van de officiële financiële eisen en hangt het van het lokaal immigratiekantoor af. Valt onder die fameuze regel dat steeds bijkomende bewijsstukken kunnen gevraagd worden indien de IO dat nodig acht. En soms komen ze met zoiets af.
Of dit nu een vaste eis is in Jomtien? Ik weet het niet. Zou kunnen maar kan ook gewoon een steekproef zijn en jij toevallig aan de beurt was. Kan best zijn dat je volgend jaar die vraag niet krijgt of dat ze weer wat anders bedenken 😉
We horen het wel of er nog andere die vraag nu krijgen in Jomtien.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending2 december 2024Integratie (lezersinzending)
- Lezersinzending2 december 2024Te koop van een lezer: Ford Everest Turbo Diesel 4-Wheel Drive
- Lezersinzending2 december 2024Belgium here we come! (lezerrsinzending)
- Visumvraag2 december 2024Thailand Visa vraag Nr 215/24: Immigration Chonburi – Afspraak bij immigratie niet mogelijk
Beste Joske, ik ben Nederlander en woon in Jomtien. Nederlanders kunnen bij verlenging van de verblijfsduur van hun Non-O visum om hun maandelijkse inkomen van 65,000 Baht te bewijzen nog steeds gebruik maken van de Oostenrijkse consul. Ik heb dat deze week nog op die manier probleemloos gedaan. Voor Belgen geldt een andere regeling, zoals geen Oostenrijkse consul. Vreemd en jammer dat jullie Belgen anders behandeld worden, best verwarrend eigenlijk.
Het is zoals Ronny terecht schrijft: het is gewoon om te zien waar je hier leeft. Ik gebruik de 800.000THB methode, met een Fixed Deposit account. Ook aan mij werd reeds een copy, geen statement. van mijn Saving Account gevraagd om na te gaan waarvan ik leef. De bedragen waren niet belangrijk, moesten enkel geloofwaardig zijn. Is enkel om na te gaan of je hier eventueel niet werkt en dus inkomsten hebt.
Niets buitengewoons aan dus.
Ik kan niet praten voor heel Thailand, maar heb ervaring in 4 provincies…Jomtien is het èrgste. Vorig jaar ook netjes alle documenten en copieën aangeleverd. Werd teruggestuurd omdat het bank certificaat slechts 3 maanden terug ging. Wanneer ik de beambte erop wees en vriendelijk verzocht mij dit aan te tonen, haalde ze een document tevoorschijn waarop wettelijk vermeld was dat het om 2 maanden ging…Ze nam parmantig een stift en zette voor de 2 een 1 zodat het dan plots 12 maanden werd…en ik kon opnieuw naar de bank.
Eigenlijk zijn het 2 zaken.
2 maand voor aanvraag dient de 800 000 Baht er op te staan Dit volgens de officiële regels.
Er zijn echter wel meer immigratiekantoren die een gans jaar vragen Dit om de 2 andere officiële regels te kunnen controleren nml dat het bedrag van 800 OOO er 3 maand na goedkeuring is blijven op staan, en/of dat je gans het jaar niet onder de 400 000 bent geweest.
Hoe moeten ze dat anders controleren.;Dat ze dat beter kunnen communiceren is ook zo natuurlijk.
Het is een vaste regel in Pattaya Jomtien immigratie office
, voor u zich aanmeld, ga langs de bank en vraag een statement voor immigratie doeleinden van je rekening, dan hoef je niet terug heen en weer te lopen. Succes.
In Huahin werd ik dit jaar ook verrast door de vraag van immigration om een copie van mijn bedrijfspensioen jaaroverzicht en dat van de SVB . Ik had ze gelukkig meegenomen. Uiteraard waren de bedragen in overeenstemming met de ondersteuningsbrief van de Ambassade.
Na 18 jaar was dit de eerste keer dat men hier om vroeg. Ik houd overal rekening mee nu en print iedere maand een overzicht van mijn bankrekening uit met daarop de “international transfer” en zelfs print ik de overzichten uit van Wise waarin staat dat het geld onderweg is in THB.
Helaas is het niet anders want we weten niet hoe de pet morgen weer staat .
Ik zie het verder niet als een probleem en moet ook zeggen dat het in Huahin altijd vlot is verlopen. 15 min. later sta ik weer buiten met nieuwe verlenging.
Ook immigratie Prachin Buri heeft aanvullende eisen.
Van de week ben ik eens langs geweest om me te laten informeren welke documenten ze verlangen voor een jaarverlenging van mijn verblijfsduur. Aangezien er ongeveer elke 2 jaar een andere bemanning zit, zijn de vereiste documenten die men verlangt steeds anders.
Nu moet ik bv al mijn banktransacties van een heel jaar tonen. Van mijn Nederlandse bankrekening wel te verstaan. Ook eist men dat ik de handtekening van de Nederlandse ambassade medewerker die mijn visum ondersteuningsbrief heeft ondertekend laat legaliseren door consular Affairs van het Ministry of Foreign Affairs in Bangkok. Dat betekent 2 * naar Bangkok (150 km) op en neer of overnachten. Ik word daar niet blij van
Je kunt je een rit besparen, ondersteuningsbrief moet je per post op en terug laten sturen, die legalisatie kan je ook terug naar je huisadres laten sturen, je moet dus een keer naar buitenlandse zaken, vergeet geen afspraak te maken.
Ik ga ook voor mijn jaarverlenging bij de immigratie te jomtien.
Ook ik moest buiten mijn affidavit, mijn maandelijkse stortingen kunnen aantonen. ( plus copies van mijn bankboek) en een bankstatement van de dag zelf.
Door dat dat onderwerp hier op thaiblog al meerdere keren ter sprake gekomen is. Had ik me voorbereid en had alles bij.
In eerste instantie had ik wel alleen mijn affidavit voorgelegd (gewoon om te kijken als ze het zouden aanvaarden). Maar in jomtien is dit niet voldoende en willen ze wel degelijk een bankbewijs van je maandelijkse stortingen en een bankstatement.
Ik ga steeds in immi Hua Hin:
– 2021 baht was alleen affidavit voldoende
– 2022 affidavit + bewijs maandelijkse overschrijving 65k (afdrukken Wise volstonden)
– 2023 affidavit + bewijs maandelijkse stortingen + bewijs inkomen inkomsten uit België (ze aanvaarden mijn fiscale fiche van het jaar 2022
Blijkbaar in alle kantoren verschillend MAAR OOK binnen hetzelfde kantoor.
Het hangt er dus van af wie voor u zit en hoe zijn pet die dag staat.
TIT
beste joske shake, ik heb toevallig, een week geleden een papier gevraagd, in Jomtien wat de benodigde documenten zijn, in verband met mijn zelfde verlenging, volgende maand, als jouw. Ik denk dat je in de war gebracht ben door optie 1 (zie brief hieronder) waar idd gevraagd wordt naar , bankafschrfiften etc, maar optie 2, staat dit niet beschreven.
P.S. beste joske, heb op allerlei manieren geprobeerd, om het A4 tje hier in te plakken, maar lukt niet, als je, mij je e-mail adres geeft kan ik het je toesturen, maar dat zal wel niet mogen op de site, misschien kan iemand vertellen hoe we dit moeten aanpakken
groet Ed