Melder: Haki
Ervaring met online afspraak voor jaar-extension Non Imm “O”-visum en Re-entry bij Immigration Div.1 op Chaeng Wattana complex in Bangkok.
Voorheen kostte het me altijd een dag om mijn jaarverlenging te regelen. En omdat ik nu niet het geduldige type ben dat graag rustig gaat zitten wachten en wel wat beters te doen heb, zag ik uit naar het online afsprakensysteem dat al een tijdje in de pen zat. Nadat ik eind december nog bot ving om online afspraak te maken, lukte dit (op aangeven van Ronny LatYa) op 13 januari 2022 wel. Ik heb toen via https://www.immigration.go.th/?page_id=20131 (of https://www.immigration.go.th/en/#serviceonline) mijn voorkeur data en tijd (24 januari om 09.30 uur voor extension en 10.45 uur voor re-entry) aangegeven en had verder mijn hotmailadres opgegeven, in de gedachte dat daar wel een ontvangstbevestiging zou volgen. Niet dus (dachten we, wat achteraf dus verkeerd gedacht bleek) en later bleek het erg verstandig dat we ook een screenshot van de opgegeven afspraak hadden genomen, alvorens deze te versturen. Deze fotoscreens laten uitprinten en daarmee op de bewuste dag naar het immmigratie complex.
Daar, in hetzelfde complex (waar meerdere banken zitten) eerst naar de bank voor update en de bekende bank statement. Vervolgens naar de immigratie (om 0900uur) waar dus bleek dat er iets niet goed was aan onze online afspraken: we hadden geen loketnummers gekregen (dachten we!!!)! Gelijk had ik al vermoeden dat dat te wijten was dat ik mijn hotmail adres had opgegeven, maar wel 5 of 6 personen, die we ernaar (soms uitdrukkelijk!) vroegen antwoordden steeds, dat er geen probleem bekend was met hotmail maar dat ze ook niet wisten waarom ik dan geen loketnummer toegewezen had gekregen. Goed dat we screenshots hadden om onze afspraak te bewijzen!
Om ca. 09.30 uur werden we wel geholpen, maar ook dat ging niet vlekkeloos. Kennelijk was hun internet/computer verbinding zeer traag, hetgeen wel bleek uit het vaak minutenlang wachten van “onze” immigratie ambtenaar, die de extension in behandeling had genomen, achter haar computerscherm. Jammer en het resultaat was dat we pas 10.20 uur mijn paspoort met visumextension terugkregen.
Vervolgens gingen we voor de re-entry, naar de “nummer”-balie en legden wederom uit dat we geen loketnummer hadden, ondanks onze online-afspraak, en toonde ons screenshot. Er werd gelijk een loketnummer voor ons afgedrukt en om 10.30 uur melden we ons bij het desbetreffende loket; om 10.40 uur was ook dat gedaan!
Na thuiskomst en opening van mijn email, de verrassing! We hadden dus wel een bevestiging gekregen van beide afspraken. Echter hadden ze die bevestigingen beide op zondag (!), dus een dag voor de afspraak en 10 dagen na het maken van de afspraak, verstuurd. Logisch dus dat ik niet meer mijn email geopend had en bovendien ws dit zo korte termijn, dat ik ook geen print meer van de afspraak had kunnen maken. Voor de volledigheid: ik doe alles op laptop en heb geen smartphone!
Resumé: Voorheen was ik een volle dag kwijt, nu maar een halve, dus zeker een vooruitgang, maar vatbaar voor verbeteringen (veel eerder versturen van bevestiging en snellere interne internetverbinding).
Overige nieuwtjes (voor mij althans); Omdat ik elk jaar maar korter dan 2x 90 dagen verblijf, vroeg ik me af of ik helemaal geen 90 dagen melding hoef te doen. Antwoord was dat dat telkens automatisch bij de extension aanvraag gebeurd, dus zolang ik niet langer dan 2x90dagen verblijf en ik wel extension aanvraag, hoeft er geen aparte 90 dagen-melding worden gedaan. Niet nu en niet volgende jaren (voorzover de nu geldende regels dan nog gelden).
Dan vraag ik me nog het volgende af. Ik ga voor extension van een Non Imm “O” (retired)-visum en niet voor bijvoorbeeld visum op basis van marriage. Wel begeleid mijn vrouw me telkens naar immigratie (mede om mij kalm te houden ;+)) en elk jaar moet ook zij diverse formulieren tekenen, ofschoon ik haar huisboekje en getekende kopie id-card, bij al de gevraagde extension-documentatie heb gedaan. Waarom zij toch die documenten moest tekenen, werd gewoon niet beantwoord! Wellicht heeft een ander daar wel antwoord op?
Reactie RonnyLatYa
– Wat de 90 dagen betreft. Dit klopt voor zover je de jaarverlenging aanvraagt voor je eerste 90 dagen van verblijf om zijn, of indien je ook niet langer blijft dan 90 dagen na je jaarverlenging. Indien dit wel zo is moet je wel een 90 dagen melding maken voor je de jaarverlenging aanvraagt, of indien je langer dan 90 dagen na je jaarverlenging blijft moet je dat ook doen.
Eigenlijk moet het dan zo zijn dat je jaarverlenging precies halfweg je verblijf valt om dan geen 90 dagen te moeten maken en dan mag je de rest van het jaar, tussen 2 jaarverlenging, natuurlijk ook niet meer komen voor langer dan 90 dagen want dan moet je die wel maken. Maar het is een goede zaak dat bij een jaarverlenging men de teller terug op 1 zet. Er zijn wel meer immigratiekantoren die dat doen, alhoewel de voorschriften eigenlijk zeggen dat enkel de eerste jaarverlenging telt als een 90 dagen melding.
“5. The first application for extension of stay by the foreigner is equivalent to the notification of staying in the Kingdom over 90 days.”
Notification of staying in the Kingdom over 90 days – สำนักงานตรวจคนเข้าเมือง – Immigration Bureau
De lezer moet dus rekening houden dat het hier een specifieke situatie betreft die voor jou geldt en daarom niet voor iedereen zal gelden. Ze moeten kijken wat hun immigratiekantoor toepast. Indien die de teller terug op 1 zetten bij hun jaarverlenging zullen ze normaal ook een nieuw papiertje krijgen met de nieuw meldingsdatum op. Zo gebeuren er geen vergissingen.
– Waarom je vrouw ook formulieren moet ondertekenen? Waarschijnlijk de kopie van de Tabien Baan en haar iD. Omdat het je vrouw is en erbij is denk ik.
In Kanchanaburi mag je niks ondertekenen vooraf. Enkel ter plaatsen en als er al een handtekening op staat is het ofwel een nieuw formulier opmaken of opnieuw tekenen.
Niet druk in maken. Is maar een handtekening 😉
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?