Melder: JanDerk
Een verlenging van je Retirement Visa. Alhoewel dat niet de juiste benaming is, is het elke keer weer een jaarlijks ritueel. Ik doe het inmiddels al 16 jaar. Nog nooit een probleem mee gehad. Maar de meeste foreigners lezen erg slecht wat er voorgeschreven is. Zo zag ik er een aantal buitenlanders boos worden omdat het bleek dat ze niet alle zaken bij zich hadden.
Ik heb vandaag de verlenging gekregen bij Imm. Div. 1. Ja dat grote gebouw met de vele aanvragers. Ik maak er altijd een dagje uit van. Vandaag was er een uitgebreide straat ingericht om de Covid 19 vragen te beantwoorden. Om 10.00 uur kwam ik aan en om 10:01 uur was ik binnen. Daar de bekende formulieren over de strafmaatregelen bij overschrijden van visumregels en andere geboden/verboden getekend. Om 10:10 uur had ik mijn nummertje (81) te pakken en kon het wachten beginnen.
Zoals ik zei, ik zie het als en dagje uit. Immers als gepensioneerde mag ik toch niet werken en dat haalt hier gelijk de druk weg. Ik heb wel andere dingen te doen, maar geen is er zo belangrijk als de verlenging voor 1 jaar. En dit is maar een dag. Het nummer was duidelijk zo hoog dat ik voorlopig nog niet aan de beurt zou zijn. Op dat moment is het misschien verstandig om een door het “overheidsgebouw” te lopen om het te verkennen. Het is een immens gebouw en er zitten vele overheidsdiensten in. Maar er zijn ook op de beneden verdieping vele winkeltjes, eettentjes, koffiehoekjes en natuurlijk ook de bekende 7/11. Ook vind je hier vele banken. Dus als je toch daar vast zit, maak van de nood een deugd. Ook weet dat bij de immigration een vaste lunchpauze wordt gehouden van 12:00 tot 13:00 uur. Dan is er echt niemand die je vragen zal beantwoorden.
Als je vraagt wanneer je nummer aan de beurt is geven ze je meestal vriendelijk antwoord. Maar ook als je toevallig je te laat bent zijn ze niet boos en helpen ze je vriendelijk. Mijn nummer (81) was pas in de middag aan de beurt. Maar in de ochtend was alles stroperig en leek er geen schot in te zitten. Om 13:00 uur was nummer 44 aan de beurt. Maar daarna in een sneltreinvaart 81 was om 14:28 uur aan de beurt.
Als je alles bij je hebt (in mijn geval mijn, 1 de aanvraag, 2 mijn paspoort, 3 kopieën alle bladzijden paspoort waarop de stempels staan, 4 de visum ondersteuningsbrief van de Ambassade, en de inmiddels ingevulde verklaringen over geboden en verboden) is er een enorme snelheid.
Ik was om 15:05 uur buiten bij mijn auto met de beoogde stempel en natuurlijk 1900 Baht armer.
Als je een retirement visa extensie hebt neem de tijd. Maar bereid je voor, dan valt het niet tegen. Zie het als een dagje uit.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Citaat: ..heb vandaag de verlenging gekregen bij Imm. Div. 1. Ja dat grote gebouw met de vele aanvragers…
Nou dat is mij duidelijk, in Sakhon Nakhon heb je het geregeld. Of mis ik iets ? Er zijn 76 provincies, licht even toe in welke provincieplaats je bent geweest.
Immigration Division 1 is Bangkok.
De andere regio’s zijn
BRANCH LIST
Bangkok (Immigration Division 1)
Central and Eastern Region (Immigration Division 3)
Northeast Region (Immigration Division 4)
Northern Region (Immigration Division 5)
Southern Region (Immigration Division 6)
Immigration Division 2 is de luchthaven Suvarnabhumi als ik me niet vergis
beste Ger,
Als regelmatige lezer van deze blog had je bij onderzoek al tot de conclusie kunnen komen dat in heel Thailand diverse immigration divisies heeft.
Er is pas nog een stukje verschenen over afspraken maken. Als je dat had geprobeerd om te kijken of jouw immigratie buro daar ook van deze afspraak mogelijkheid gebruik maakte was je vermoedelijk opgevallen dat de divisies 1 en 2 niet een afspraak module hebben.
Divisie 1 is voor de gehele provincie Bangkok met al zijn districten en subdistricten, zeg maar de amphur’s en tambon’s. Voor de meeste van je immigration activiteiten moet je bij dat immens grote gebouw zijn. Daar zijn, met uitzondering van bepaalde speciale visa, de meeste soorten verlengingen.
Als je een speciaal visa hebt val je als je in Bangkok woont wel onder Divisie 1 maar voor dat speciale visa naar een apart kantoor.
De divisie 2 is gelegen vlakbij het vliegveld. Daar worden alle activiteiten gecoördineerd van het vliegveld. De eerste stempel en al je stempels die je op het vliegveld krijgt vallen onder de verantwoording van Divisie 2.
Wat nog meer in dat gebouw van de divisie 1 zit is de hele aansturing van de overige immigratie divisies.
(2,3,4,5,6 en dus ook 1)
De enige uitzondering in Bangkok is de 90 dagen melding. Deze kan meestal online(ook in Bangkok’s divisie 1) mocht er iets bijzonders zijn (bv overschrijding of de eerste 90 dagen melding) dan moet je naar een apart gebouw. Kijk op de website dan zie je het direct.
Maar overal geldt de immigration heeft een middagpauze van 12:00 uur tot 13:00 uur. Een voordeel is dat daar in de provincie nogal losjes mee kan worden omgegaan. Maar in Bangkok (Divisie 1)is het strikt.
Om 12 uur “pennen neer”
En dan nog even dit. Als ik het heb over een visa, dan is dat vaak een verlenging van je verblijfstijd.
(en dan wordt de reden genoemd). Voor velen van ons zal dat een retirement/ getrouwd met een Thaise vrouw/ of leven bij je eigen kinderen zijn.
Als je vragen over het verlengen hebt kijk op dit blog. Er zijn veel artikelen aan de hand van RonnyLatYa, die een heel goed beeld geven wat en hoe. Maar hij is een van ons en niet de vertegenwoordiger van de Thaise overheid.
Beste Janderk,
zo gaat dat hier ook bij mij: geen enkel probleem. Hier in Chumphon komt wel weinig volk, maar dat maakt niets uit voor mij. Mijn tijd heb ik gratis en ik bekijk dat ook als een jaarlijkse uitstap met achteraf een winkelrondje …. het is maar zoals je het bekijkt.
Voor diegene die lang moeten wachten en van jogging houden.
Sinds enkel jaren is er een joggingpiste op het 2de verdiep van Chaeng Wattana.
Misschien een idee om de tijd te verdrijven 🙂
https://www.nationthailand.com/in-focus/30350498
https://www.gamaniak.com/media/zap/poster/piste-course-centre-commercial.jpg
https://i.pinimg.com/originals/1f/ee/dc/1feedc42fc536a50911b6e18d51dce35.png
Over wachttijden gesproken. Ik moet binnenkort in Jomtien weer mijn jaarlijkse marriageverlenging verzorgen. In Jomtien lopen de wachttijden inmiddels oom sterk op, mij is verteld ruim een uur voor openingstijd aanwezig te zijn, danwel via een van de aanwezige bureautjes een nummer te regelen. Heeft iemand hier goede ervaring mee? Wat zijn hiervan de kosten. De feitelijke aanvraag regel ik dan zelf
Beste Hans, Ik was er woensdag 29 december om 9.30 uur. Toen stond er een wacht rij van het immigratie kantoor tot aan het strand. De volgende dag was ik er om 6.00 uur in de morgen en ik was nummer 10 in de wacht rij.
Ik maakte er een afspraak voor mijn jaar verlenging. Dit lukte en ik kreeg aan afspraak tussen 9u30 en 10 uur. Er stond die dag ook een hele lange rij wachtenden. Ik printte het document met mijn afspraak af. Ik ging naar immigratie tegen 9u30. Toonde het aan de verantwoordelijke die de rij staande hield en mocht gelijk naar binnen. Eenmaal binnen kreeg ik het gekende nummertje en werd gelijk bediend. Weet niet of ik geluk heb gehad maar ik was dolgelukkig dat ik die heel lange rij kon ontwijken en was eigenlijk op 20 minuten weer buiten. Ik had er uiteraard voor gezorgd dat ik alle vereiste documenten klaar had.
Volgens mij staat dat afspraken systeem nog in zijn kinderschoenen maar anderzijds lijken ze er toch al rekening mee te houden.
Persoonlijk vind ik het misschien niet slecht het systeem helemaal ingeburgerd raakt zie verplicht. Het zou misschien die lange wachttijden wat verminderen alhoewel ik denk het nu allemaal wat anders is dan normaal.
Dank voor dit optimistische bericht. Even over punt 4: de “Visum ondersteuningsbrief van de Ambassade” – betreft dat de Nederlandse Ambassade in Bangkok? Is die brief makkelijk te krijgen?
Ook maak ik uit je beschrijving op dat er niet elk jaar allerlei bank- of andere financiële informatie gevraagd wordt bij de verlenging. Klopt dat?
Zie https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/thailand/wonen-en-werken/visumondersteuningsbrief
Beste Oscar,
Een visum ondersteuningsbrief is gemakkelijk te verkrijgen.
Stuur de aanvraag en je bewijsstukken op naar de ambassade. (adres op de site van de ambassade)
Voeg er een retour envelope bij.
Als je meer inkomensbewijzen hebt is het verstandig om daar een samenvatting bij te voegen.
Maar let wel al de bewijsstukken zelf moeten er wel zijn.
Voeg een betalingsbewijs in de envelope of voeg eventueel geld toe voor de leges.
Let op: zowel de aanvraag als de retour envelope moeten aangetekend verstuurd worden. Dus de retour envelope genoeg frankeren.
Een visum ondersteuningsbrief is een half jaar geldig. Vraag hem niet te vroeg maar ook niet te laat aan.
Na de aanvraag duurt het ongeveer twee weken dat je hem in huis hebt.
ivm covid is de visum ondersteuningsbrief alleen maar per post aan te vragen.
succes
Ook in Bangkok is het vanaf nu mogelijk om online een afspraak te plannen. Ik heb mijn recente verlenging in Chiang Mai ook met een online afspraak gepland. Ik was binnen 40 minuten weer buiten met weer een extension of stay.
Ik ben over 2 weken aan de beurt om afspraak voor verlenging te maken. Helaas ben ik genoodzaakt hiervoor naar Immigration Div. 1 in Bangkok te gaan. Elk jaar kost me dat een dag. Ik heb ook getracht om online afspraak te maken, maaar dat bleek onmogelijk. Jij schrijft dat “Ook in Bangkok is het vanaf nu mogelijk om online een afspraak te plannen”. Kun je ons daarover hier op het blog nader over informeren hoe je dat dan moet doen?
Ik heb nl wel beter idee voor een “dagje uit” dan een dagje Immigratie. Bovendien kost het mijn vrouw telkens een dag vakantie van haar werk; haar aanwezigheid is gewenst omdat tevens gebleken is dat haar aanwezigheid de procedure versnelt en problemen/vragen beter beantwoord worden.
Dus graag je reactie hoe we dan online in Bangkok afspraak kunnen maken.
Langs het afspraken systeem
https://www.immigration.go.th/?page_id=20131
of via deze weg
https://www.immigration.go.th/en/#serviceonline
Dat heb ik geprobeerd maar krijg dan volgende melding:
Announcement
Immigration Division 1 would like to inform that we will close our online booking site in order to develop and improve the system. From 24th June 2021 onwards. And you will benotified when the process is complete.
Sorry for any inconvenience.
Dit antwoord kreeg ik dus ca. 2 weken terug. Ik zal het nu weer eens proberen, nu Ronny bevestigd dat het nu mogelik moet zijn.
Net weer geprobeerd met de url van ronny: https://www.immigration.go.th/?page_id=20131
en inderdaad kan ik nu afspraak maken voor zowel extension als re-entry.
Ik had 2 weken terug het geprobeerd via de url :https://www.immigration.go.th/en/#serviceonline
Wellicht dat het daar aan heeft gelegen.
Dank aan allen en vooral Ronny!
Haki
Beste Haki,
Als je geweest bent op je afspraak, laat op het blog weten:
Of de afspraaktijd werd gehaald en hoelang het hele proces duurde.
Als de afspraaktijd niet werd gehaald hoeveel minuten(of uren) er vertraging was.
Het is voor de lezers van dit blog misschien interessant.
groet
Janderk
Net zoals in ziekenhuizen (niet de particuliere) is het een verspilling van tijd maar weet er iemand of er een QR code op het bonnetje met het nummer staat?
Zo niet, dan heb ik nog wel een idee voor de ideeenboxen die bij immigratie staan t.w. gebruik een app zodat je kan zien hoeveel mensen er nog voor je zijn en dan zie je ook de snelheid. Als het stroperig gaat en je er ook al voor de lunch zit dan kan je beter de tijd gebruiken om aan het water bij Pak Kret onder het genot van een hapje en een drankje te relaxen.
In het ziekenhuis waar ik kom gebruiken ze dit systeem om de medicijnen af te halen. Zelf had ik ooit meer dan 150 wachtenden voor mij dus mooi de tijd om allerlei dingen te gaan doen en 3 uur later terug te komen voor mijn zakje. Zo’n systeem is ook al beter voor mijn bloeddruk hhh
In Jomtien /Pattaya is het door de balie medewerker verstrekte nummertje wel voorzien van de QR code.
Het was bij mij inderdaad ook zo gemakkelijk, maar de afgelopen keer wilden ze een copy van het blauwe huisregistratie boekje, een copy van het id van de huiseigenaar met handtekening, een handtekening van de huiseigenaar op een verklaring en een statement van de bank, zo lang ze plots geen andere eisen stellen, klinkt alles erg gemakkelijk.
citaat: ‘Zo zag ik er een aantal buitenlanders boos worden omdat het bleek dat ze niet alle zaken bij zich hadden’
Zij die het eerst boos worden hebben meestal ongelijk.
Beste oom Addie en Conimex.
Op dit blog wordt heel vaak geschreven over wat er allemaal extra wordt gevraagd en wat de aanvrager(ster) overbodig vond. Het is gewoon de praktijk en voorkomen is beter dan genezen.
Als ik heen ga. heb ik een attache koffer bij me.
Daar heb ik allerlei extra’s in. Zoals bijvoorbeeld het blauwe boekje(en kopieën). eventueel bankafschriften (met kopieën), extra pasfoto’s (andere grootte en verschillende foto’s) en wat je nog meer kan bedenken.
Lees het blog na en maak een lijstje van de meest voorkomende extra’s
Je weet dat ze er allemaal naar kunnen vragen (hoeft niet, maar de ambtenaar die je de verlenging verleent heeft de wettelijke mogelijkheid om te vragen om extra informatie).
Het vervelende is dat je nooit in discussie moet verzanden. Het einde van het liedje is dat de immigration ambtenaar zich kan beroepen op de aan het in de Thaise wet neergelegde artikel dat hij/zij moet oordelen of alle bewijzen voldoende zijn. Zo kan hij/zij om bankafschriften vragen waarop de inkomens zijn gestort.
Dus een visum ondersteuningsbrief is niet meer dan een ondersteuning van de aanvraag. (het is geen bewijs)
Uiteraard geef ik bij de aanvraag alleen datgene wat nodig is en wat staat op de immigration site.
De visum ondersteuningsbrief is altijd door mij aangeboden vergezeld van de nodige bewijzen van mijn pensioenfondsen.
Al het overige blijft in de koffer en komt er niet uit.
Dat ze zoveel papieren dossiers van ons willen hebben is OK, maar teveel papier is niet nodig.
Overigens de mensen die te bang zijn voor hun privacy moeten bedenken of Thailand wel het land is waar ze vrijwillig lang willen vertoeven.
groet Janderk