TB Immigration Infobrief Nr 001/21: Immigration Trat – pre-scan dossier voor jaarverlenging
Melder: Eddy
Het is elk jaar weer spannend om van de medewerker van Immigration te vernemen wat ontbreekt aan mijn dossier. Het is dit jaar voor mij de 2e keer in Trat, Laem Ngop. Net als vorig jaar 2 maanden van tevoren mijn dossier laten checken, je weet altijd zeker dat het e.e.a. veranderd is en je wilt uiteraard goed voorbereid zijn.
En ja hoor, geen verrassing dat er weer veranderingen zijn tov vorig jaar, terwijl mijn dossier situatie niet veranderd is.
Ben blij te zien dat ze de controle goed doen – ruim half uur over gedaan – inclusief hulp van inspecteur en een senior collega. Terug kreeg ik een dossier met blauwe post-its met opmerkingen en rustige uitleg van dingen die ontbreken.
Jullie zijn natuurlijk ook benieuwd wat de veranderingen zijn:
1) ik heb een visumondersteuningsbrief. Vorig jaar moest ik ook een kopie van het bankboekje overleggen, terwijl mijn nettoloon de 800.000 baht overschrijdt. Dit jaar niet nodig zei ze, terwijl op hun vernieuwde “List of documents” expliciet staat: visumbrief + bank certificate + bank book copy. Je zult wel begrijpen dat ik haar niet geattendeerd heb op dat document. Daarnaast noemt het document een andere vereiste: “residence certificate”. Niet genoemd door de medewerker als zijnde nodig.
2) deze is een extra verrassing voor mij. Mijn huurcontract die vorig jaar is goedgekeurd, is niet meer OK. Mijn contract is per maand opzegbaar, deze moet voor jaarverlengingen nu minstens 1 jaar opzegbaar zijn.
Al met al een prettige en korte onderhoud bij de dames van Immigration. Over een paar maanden voor het echie neem ik hetzelfde dossier met blauwe post-it stickers mee. Hopelijk veranderen ze niet opnieuw van eisen.
Tenslotte nog een ding. Op kantoor gesproken met een Duits echtpaar die de verlenging voor de 7e keer aanvroeg. De medewerker zei dat een document ontbrak en hij kon niet goed begrijpen wat voor document het is. Hij sprak ook met een luide stem een paar keer “It’s there (the document that you ask)”, nadat de medewerker probeert uit te leggen wat ontbrak. Tenslotte gaf ik hem de welbekende List, deze lijst was nieuw voor hem. Hij zei dat zijn dossier voldoet aan die lijst. Toen riep een van de senior medewerkers daarop: “Read item no 10 please”. “Aha” zei de Duitser. No 10 is “Others (documents) as requested by the officer”.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Eddy,
Ik bewonder de mensen die al deze beslommeringen jaar in jaar uit aan de dag moeten leggen.
Dat is de enige reden dat ik 6 a 7 maanden per jaar in Thailand verblijf maar er nooit wil wonen.
Dan moet je ook nog het geluk hebben dat de ambtenaren die jou te woord staan goed geluimd zijn de dag waarop jij je aanbiedt.
Ik zou me op deze manier niet welkom voelen.
Maar zoals ik zei, ik bewonder al die farang die dit elke jaar weer moeten ondergaan.
Geniet nog van je verblijf in dat prachtige land.
Groet
Hallo Jozef,
Vergeleken met de beslommeringen van het bekomen van een Schengenvisum voor een vakantie van 3 weken voor mijn vriendin, is een jaarverlenging hier in Thailand peanuts. Ongeveer 12 uur in totaal, en de meeste tijd kost het reizen tussen Ko Chang en het vasteland (Laem Ngop).
In de 3 jaar dat ik een verlenging aanvroeg in Chiang Mai en Trat zijn de immigratie-ambtenaren altijd correct en behulpzaam geweest. Het is juist de falang of toerist die zich verongelijkt voelt, stem verheft en niet flexibel genoeg is om zich aan te passen.
Dag Eddy en Jozef,
Ik ondersteun heel warm de opmerking van Eddy. De mensen in Laem Ngop zijn uitermate vriendelijk en behulpzaam. Ben juist gisteren langsgegaan om de laatste uitdraai van de benodigde papier te halen.
Er viel me een ding op. Meestal waren in het kantoo pakweg vijf “echte “immigratiemensen. In uniform en een of twee “burgers ambtanaren” in een geel shirtje. Nu was het helemaal omgekeerd. Pakwel vijf a zes “gele shirtjes” en een in uniform. Ik herkende de üniformdame”maar geen van de “gele shirtjes;’ . Als ik het zo even onrespectvol mag omschrijven
Beste Jozef
Het is niet anders ik heb tot twee keer toe een thaise vrouw naar Nederland laten komen voor langdurig verblijf (MVV) en dat ging in mijn geval redelijk makkelijk, maar eerlijk is eerlijk eenmaal in Nederland binnen ben je van al die rompslomp af. Dat is hier in Thailand duidelijk niet het geval.
Maar hier maakt het ook veel uit met welk immigratie kantoor (provincie) je te maken krijgt.
Vermits je papieren op orde zijn heb ik hier in mijn provincie (Phetchaburi) geen enkele hinder ondervonden tot nu toe, alles verloopt soepel en ik sta binnen een kwartier weer buiten met mijn stempel voor weer een jaar in mijn pas.
Voor velen is de manier van jou 6/7 maanden hier en de rest in Nederland financieel gewoon niet haalbaar,
voor mij in ieder geval niet.
Groet George
Beste Eddy,
wat voel ik mij vandaag super gelukkig: heb er een ‘bewonderaar’ bij want ik ben 1 van al die mensen die elk jaar opnieuw al deze ‘beslommeringen’, voor het verkrijgen van een jaarverlenging, met succes doorsta en dit reeds sinds verschillende jaren. Ik vraag me wel af wat jij ziet als ‘al deze beslommeringen’? Het komt er enkel op aan dat je uw zaakjes netjes op orde hebt en dat is, vanwege al de nuttige en waardevolle info van Ronny Latya, geen enkel probleem, tenminste als je kan lezen en dan ook nog kan schrijven om 1 document in te vullen. Mensen die hun zaken op orde hebben die hebben geen enkel probleem om een jaarverlenging te verkrijgen. Het zijn enkel diegenen welke dat niet hebben die daar problemen mee hebben en zelfs beroep moeten doen op een ‘agent of zelfs een advocaat’. De reden hiervoor zijn gekend.
Mij neemt het juist geteld een half uurtje voorbereidend huiswerk in beslag om de nodige copies te nemen. Een half uurtje oponthoud in de bank op weg naar immigratie en, in immigratie zelf, naargelang het mijn beurt is, ook een half uurtje. Er werd mij nog nooit iets gevraagd waaraan ik niet kon voldoen. Zo hebben ze mij, tot heden, nog steeds niet de maat van mijn schoenen gevraagd en indien ze dat wel zouden doen kunnen ze die krijgen.
En trouwens, er werd me nog nooit 1THB meer gevraagd dan het officiele tarief van 1900THB daar ik nog nooit beroep heb moeten doen op een ‘extra service’. Van het ogenblik ze een paspoort openslaan weten ze al welk vlees ze in de kuip hebben. Maar ja, voor sommigen is ALLE administratie een onoverkomelijk probleem wegens……. Voor mij is het niet elk jaar een ‘spannende aangelegenheid’ doch een doodgewone procedure.
Ik ben heel blij voor je dat het altijd zo goed gaat bij je jaarverlenging maar om ervan uit te gaan dat een ieder die wel problemen heeft dat dit dan gelijk te wijten is aan slechte voor bereiding is wel erg vooringenomen. Helaas zijn er meer die er zo over denken. Zou het misschien ook aan het immigratie kantoor kunnen leggen of the IO?
Het is algemeen bekend dat het ene immigratie kantoor niet gelijk is aan het andere en dat zelfs binnen hetzelfde kantoor de eisen verschillend kunnen zijn (heb ik meerdere keren meegemaakt).
Ik heb ook meegemaakt in ChangWattana dat het controleren van de documenten in slechts 10 klaar was maar daarna 7 uur wachten tot ik mijn paspoort terug kreeg (met vele andere). Of dat opeens de bankletter nog van dezelfde dag moest zijn en niet meer van de vorige dag zoals al jaren daarvoor. Ik kan nog wel even doorgaan. Elk jaar veranderen de eisen of komt er weer iets nieuws bij. Ik neem alles mee waarvan ik maar het minste vermoeden heb waar ze nu weer naar kunnen vragen, want je weet maar nooit. Toch blijft het elke keer weer een spannende en vaak frustrerende dag ondanks grondige voorbereiding.
Helemaal mee eens Henk. Ik denk ook altijd goed voorbereid te zijn met de nodige kopietjes maar dan is er toch weer een regeltje veranderd of een formuliertje er bij gekomen. Heb ook al tig keren de ervaringen van mensen in andere immigratiekantoren dan de mijne gelezen en er is een gigantische bult willekeur. Mensen die dat niet “willen” zien zijn behoorlijk blond.
Inderdaad, het blijft iedere keer een spannende aangelegenheid. Twee jaar geleden, kreeg ik mijn jaarverlenging niet. Ruim twee maanden van te voren had ik de 800.000 op de bank, de immigratie medewerker stelde ten onrechte dat dit 3 maanden moest zijn. Ik was uiterst verbaasd omdat dit een oud beleid was. Een half jaar ervoor was dit van 3 naar twee maanden veranderd. Het immigratiekantoor ligt op ruim 100 km. Terug naar de bank, die hebben wederom een document (ad. 200 Baht) opgemaakt dat de 800.000 ervoor ook al langere tijd daar aanwezig was. Dus er niet uit geweest was. Opnieuw 200 km reizen, (heen en terug) en na lang overleg door mijn vrouw en de immigratie medewerker uiteindelijk mijn jaarverlenging gekregen. Je voelt je dan even echt niet welkom!
Moderator: Wij hebben jouw reactie het apart geplaatst op TB Immigration Infobrief.