Melder: Jan
Vandaag 08-12 naar Changwattana Immigration voor mijn jaarlijkse retirement verlenging. Dit voor het eerst op afspraak, tijd 10.00 uur. Na het lezen van bevestiging e-mail, moest ik ook een certificate of deposit van mijn bank meenemen, dit geldt alleen voor online afspraken!
De nodige documenten voor verlenging geprint, inclusief kopie van mijn nieuwe health insurance. Voor de zekerheid vroeg van huis om bij de bank aldaar voor mijn certificate of deposit (8.30 open) wachttijd 45 minuten, i.v.m long weekend was dit niet eerder mogelijk.
Hierna naar binnen voor de documentencheck (balie 27). Alles lijkt oke, iets voor tienen de hele stapel papier afgegeven aan de betreffende officer. Kon gewoon naar binnen lopen en gaan zitten. Alles weer zorgvuldig gecontroleerd, komen er weer twee nieuwe formulieren buiten de twee die men normaal krijgt, waarop ik mijn naam en adres en telefoonnummer op moet zetten. Een formulier was over een treatment denk ik. Heb ze niet gelezen, was al lang blij dat het zo snel ging. Deze formulieren werden naast elkaar vastgezet, zelf vast houden en in de camera kijken voor foto met formulieren.
Alles weer gecheckt, foutje ontdekt. Mijn nieuwe Health Insurance 2021, deze gaat in op 10- 12-2020, men moest de oude polis hebben van 2020 en laat ik die net niet bij me hebben. Dus weg snel klaar, terug naar huis om de oude polis van 2020 op te halen. Afgeven, 10 minuten later sta buiten met nieuwe verlenging, thuis 16.15 uur. Had beter zonder afspraak kunnen gaan was dan ook op deze tijd thuis gekomen.
Vraag me wel af waar al dat papier blijft, daar moet per dag enkele duizend kilo’s binnenkomen.
Reactie RonnyLatYa
– Ik ga er maar vanuit dat de verblijfsperiode die je hebt gaan verlengen aanvankelijk bekomen werd met een Non-immigrant O-A visum, gezien je een verzekering diende te tonen.
– Misschien inderdaad vreemd dat ze die van 2020 wilde zien als je ook al een nieuwe had afgesloten of de oude verlengd, maar misschien wilde ze zien of de volledige periode gedekt was en ook aansluitend. Een andere reden kan ik niet zo direct bedenken. Hebben ze naar het “Insurance Certificate” gevraagd en/of de volledige polis?
– Je schrijft “…moest ik ook een “certificate of deposit“ van mijn bank meenemen, dit geldt alleen voor online afspraken !” Waarom zou zoiets alleen voor online afspraken gelden? Dat zijn de normale financiële bewijzen waaraan iedereen moet voldoen bij gebruik van bankbedragen, samen met een update van het bankboekje en heeft toch niks met een online afspraak te maken.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Liefde in Thailand of een dure illusie? (lezersinzending)
- Thailand algemeen19 november 2024Vreemde beroepen (lezersinzending)
- Visumvraag19 november 2024Thailand Visa vraag Nr 209/24: Is een Electronic Travel Authorisation (ETA) vanaf 1 december verplicht?
- Belasting Nederland19 november 2024Thailand belasting vraag: Kun je belasting terugvragen na emigratie naar Thailand?
Mijn ervaring op 2 december in Jomtien voor mijn eerste verlenging van een O-A visum:
1. Inkomensverklaring door Oostenrijks consulaat zonder morren geaccepteerd;
2. Adres: kopie blauwe boek van mijn vrouw waar de gemeente mij weigert bij te schrijven was ok;
3.. TM7 gedownload van de immigratie sites, netjes ingevuld met Adobe in leesbare tekst en ondertekend met pasfoto; voor de zekerheid in drievoud bij me werd bij de voor controle geweigerd. Ik kreeg ter plekke een ander formulier met dezelfde inhoud, enkel een ander font in te vullen in tweevoud. Eenmaal bij de officier bleek dat slechts 1 formulier met 1 pasfoto voldoende was;
4. Bij de officier: nog eens 2 formulieren in volledig Thais door hem ter plekke ingevuld moest ik ondertekenen waarop ik wel kon zien dat m.n. paspoortnummer en naam leesbaar was voor me. Tekst en uitleg waar ze voor dienden amper gekregen;
5. Met de mobiel van de officier werd een foto van me genomen;
6. Nu liep mijn originele multi-entry O-A visum t.m. 31 december 2020 omdat de Nederlandse verzekeraar slecht bereid was te verklaren dat ik gedekt was over 2020 voor allerlei onheil. Inmiddels was door uitschrijving uit Nederland die dekking weggevallen en heb een niet gecertificeerde Thaise verzekering genomen omdat de gecertificeerde verzekeraars allerlei rare uitsluitingen op wierpen. Dus met het plan om in december de LMG goedkope variant te kopen voor 2021, kosten 7700 THB. Zo gezegd zo gedaan. Dus dat LMG certificaat met start datum 1-1-2021, einddatum 31-12-2021 ingeleverd.
Uitkomst: dag later 3 december 2020 een verlenging afgegeven tot en met 31 december 2021.
Heb dus niets qua tijd verloren op mijn verlenging. Netjes van het Immigratie bureau.