TB Immigration Info Brief 069/22: Eisen rond de datum van je retourvlucht door luchtvaartmaatschappijen t.a.v. een visum
Melder: BramSiam
Met enige regelmaat reageren mensen op dit blog met vragen over het beleid van een luchtvaartmaatschappij rond retourdatums. Zelf had ik een probleem toen ik in oktober vertrok met een retourdatum in december. Ik had nog slechts 3 dagen over op visum. De staff van EVA Air bleek niet op de hoogte van het feit dat wanneer je het land binnenkomt voor je (Non-immigrant O) visa vervalt, dat je dan gewoon een 90 dagen stempel krijgt bij binnenkomst in het land. Ze dachten kennelijk dat je retourdatum voor de einddatum van het visum moet liggen. Na veel gebel en gezeur mocht ik toch mee.
In februari ga ik weer voor dit keer 65 dagen. Je mag zonder visum het land voor 45 dagen momenteel en dat kun je nog een keer met 30 dagen verlengen, dus ik heb geen visum nodig. Geen probleem zou je zeggen, maar toen ik voor de zekerheid EVA Air hierover belde kreeg ik als antwoord ‘u kunt wel denken dat u alles weet, maar het kan allemaal veranderen en onze staff op de luchthaven bepaalt of alles in orde is’. Een redelijk arrogant antwoord, maar het zij zo. Dit geeft dus geen vertrouwen dat ik niet opnieuw in de problemen komt bij vertrek, want de staff kent de regels dus helemaal niet.
Het is vreemd dat ze zich überhaupt druk maken over je retourticket. Hun enige zorg zou moeten zijn of je het land binnenkomt, want zo niet dan zitten zij met je opgescheept. Echter iedere Nederlander met een paspoort kan Thailand binnen. Ik ben zeker 200 keer in Thailand binnengekomen en nog nooit was er bij de immigration interesse in mijn retourticket. Mocht je de regels gaan overtreden in deze, dan heb je een probleem, maar dat is dan jouw probleem en niet dat van EVA Air. De hebben je dan al lang legaal afgeleverd.
Ik vraag me dus af waarom luchtvaartmaatschappijen zich druk maken over de datum van je retourticket, of zelfs of je een retourticket hebt? Het is helemaal niet hun zaak en misschien vlieg ik wel met een andere maatschappij terug, misschien doe ik een borderrun, misschien verlaat ik het land via een ander land of reis ik terug met een vrachtschip. Dat is allemaal mogelijk en het is niet hun zaak lijkt me. Kennelijk denken ze er zelf anders over. Heel vervelend en klantonvriendelijk.
Reactie RonnyLatYa.
- Een retourticket is geen verplichting. Het ticket kan dan een retourticket of een doorvliegticket zijn (return/onward ticket).
- Die eis van een retourticket of doorvliegticket bestaat enkel indien er naar Thailand wordt vertrokken op basis van een Visa Exemption. Niet wanneer de persoon in bezit is van een visum of een geldige verblijfsperiode. Je hoefde in jouw geval dan ook geen return/onward ticket te tonen toen je vertrok met je nog geldige Non-immigrant O visum. Die verwarring komt er denk ik omdat een visum in Thailand zegt tot wanneer je er nog kan mee binnenkomen, niet hoelang je ermee in Thailand mag verblijven. Ze hoorden dit inderdaad te weten bij de check-in.
- Immigratie eist het zelden maar kan het ticket vragen. Net zoals kan gevraagd worden of iemand voldoende geld bij zich heeft. Het is niet omdat het nog nooit aan jou werd gevraagd dat het niet bestaat.
- De vliegtuigmaatschappijen vinden dat niet zelf uit. Indien ze dat doen zal het zeker zijn omdat ze daar ergens een opdracht toe kregen. Als je op de website van IATA (International Air Transport Association) je reis invult krijg je het volgende: “Warning: Visitors who are visa exempt but do not hold return/onward tickets could be refused entry.” Er wordt ook niets meer geschreven over 30 dagen en er staat zelfs de vermelding dat “Extension of stay is possible for visa exempt passengers” https://www.iatatravelcentre.com/
- Dat men aan de check-in niet op de hoogte is… tja die maken meestal ook geen deel uit van de maatschappij. Zij checken enkel de passagiers in en zijn inderdaad niet altijd op de hoogte van eisen en visum die uitgeven worden door het land waar men naartoe vliegt. Wel vind je daar meestal een supervisor van de maatschappij en die moet dat wel weten en meestal als hij tussenkomt komt er wel een oplossing.
- Tot slot. De reactie “u kunt wel denken dat u alles weet, maar het kan allemaal veranderen en onze staff op de luchthaven bepaalt of alles in orde is” is inderdaad misschien arrogant en klantonvriendelijk. Doch als ik die reactie zo lees, kan ik me ook niet van de indruk ontdoen dat die arrogante reactie misschien een gevolg was van hoe je jezelf hebt opgesteld tijdens het gesprek…
- Persoonlijk vind ik het trouwens ook een regel die nergens op slaat, maar hij is er nu eenmaal nog en diegene die op Visa Exemption vertrekken zullen er nog wel een tijdje mee te maken krijgen denk ik.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand30 december 2024Dokters (lezersinzending)
- Belasting Nederland30 december 2024Thailand belasting vraag: betreft pensioen afkoop
- Gezondheid30 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Complexe gezondheidsklachten in het buitenland en kan Ivermectine mij helpen?
- Visum Kort Verblijf30 december 2024Schengenvisum vraag: Met mijn kleinzoon naar Nederland
Door omstandigheden zijn we afgelopen maanden 2 keer met Qatar naar Phuket gevlogen vanaf Amsterdam.
Visa exemption. De eerste keer, grote stress bij Qatar want onze terugvlucht was pas in mei.
Ter plekke een ticket moeten boeken. Enkele reis naar Kuala Lumpur. De tweede keer , dit vooraf geregeld en een enkele reis naar Singapore geboekt, niemand iets gevraagd..
En zo kan t dan gaan, geen logica, geen eenduidig beleid, maar we willen toch graag mee… aanpassen dus..
Voorheen reisde ik naar Thailand als gepensioneerde met een Visa-Exemption. Aldaar aangekomen vroeg ik een Non Immigrant O visum aan bij Immigratie in Hua Hin, om daar bijvoorbeeld 120 dagen of langer te verblijven. Op een dergelijke lange termijn had ik mijn retour ticket vastgezet en betaald.
Nu begrijp ik dat deze route risicovol is op straffe van weigering van de vliegreis naar Bangkok, omdat de airline (EVA Air) blijkbaar vraagt naar een retour ticket welke binnen 30 dagen na aankomst in Thailand dient geboekt te zijn.
Wat een gedoe allemaal.
Klopt het aldus dat de aanvraag van een Non-immigrant O via Evisa vóór vertrek de enig juiste methode is geworden?
Zorg enkel dat een retour of doorvliegticket hebt als je op Visa Exemption vertrekt en anders vraag je voordien een visum. Zoals het eigenlijk hoort als je voor langere periode naar Thailand wil.
Heb de KLM de vraag gesteld of ik bij het inchecken problemen krijg als ik zonder visum naar BKK wil terwijl de terugreis 56 dagen later ligt.
Kreeg het onzinnige antwoord dat de KLM zich aan de wet houdt zonder antwoord te geven op mijn vraag.
Toch maar een 60 dagen visum aangevraagd.
Ik begrijp de hele opwinding niet,omdat het reeds jaren bekend is dat je retourvlucht of je onwardvlucht binnen de tijd van je exemption moet plaats vinden.
Op de vraag waarom de vliegmaatschappij zich hier soms druk overmaakt, ligt gewoon aan het feit dat bij een eventuele weigering van extention door de immigration,de vliegmaatschappij verantwoordelijk is voor een retourvlucht.
Denk niet dat het wat te maken heeft met weigeren en omdat ze je dan terug moeten meenemen.
Als je toekomt met EVA Air en ze weigeren je, maar je hebt een doorvliegticket 3 weken later met bijvoorbeeld Asian Air.
Wie is dan verantwoordelijk bij weigering om je mee te nemen?
EVA Air niet want die heeft de regels gevolgd. Je hebt immers een doorvliegticket…
Asean Air? Waarom zouden die je moeten meenemen want die vlucht is pas 3 weken later en zij hebben eigenlijk niks te maken met die weigering.
Ik weet ook niet waarom die regel eigenlijk bestaat.
Persoonlijk denk ik dat het eigenlijk ergens nog een oude regel is dat moest aantonen dat je de intentie hebt om Thailand te verlaten binnen de periode van 30 dagen.
Voor 2014 kon je enkel een verlenging bekomen van 7 dagen op Visa Extension. Pas sinds 29 augustus 2014 heeft men dat naar 30 dagen gebracht.
Misschien heeft het daar iets mee te maken al is dat eigenlijk al even zinloos.
Zo is het toen verschenen in o.a de BP en daar kan je ook de tekst van immigratie lezen zoals het op hun website is verschenen.
https://www.bangkokpost.com/business/429056/tourists-get-extended-visas
Het is wachten denk ik tot de maatschappijen van Thailand een bericht krijgen dat ze die zinloze maatregel mogen schrappen en zolang dat niet gebeurt zal men die regel blijven toepassen.
Al zijn er vliegtuigmaatschappijen die er niet zo nauw op toezien.
Onlangs online inchecken bij KLM.
Je hoeft dan alleen je ruimbagage zelf in de bagage controle te plaatsen. Verder is er dan niemand die jou ticket controleert. Je hebt dan al een instapkaart online geregeld. Ik heb een visum, maar daar is nooit naar gekeken
Dat je al een instapkaart hebt zegt niets. Ik werd pas bij het boarden naar voren geroepen. Ik had, thuis online al ingecheckt en een boardingpass geprint had. Ik reis met alleen handbagage, dus kon ik rechtstreeks door de immigratie zonder contact met EVA air staff. Op het allerlaatste moment dreigden ze me (ten onrechte, want mijn visum was nog geldig) te weigeren. Dit kwam omdat ze dus zelf de regels niet kenden.
Maar zoals ik reeds zei in punt 2 was er ook geen reden om je te weigeren als je nog een geldig visum had. Maar uiteindelijk mocht je mee dus heeft iemand van EVA Air die beslissing toch genomen.
Ik heb eva van de zomer ook gebeld en deze informeerde mij dat indien de terugvlucht datum eerder is dan de visa datum dat je dan een verklaring bij Eva moet ondertekenen dat jij het risico ervaart als je het land niet binnenkomt.
Als je een visa suggestie aanvraag op de site van de ambassade dan komen zij zelf met de optie om een kortere visa te nemen omdat je deze kunt verlengen.
Mij lijkt het dan ook niet vreemd als je het land dan niet binnenkomt.
Wat is dat allemaal.
Als je eerder terugkomt dan je “visa datum” (wat dat ook mag betekenen) moet je een verklaring ondertekenen…
Een korter visa nemen omdat je deze toch kan verlengen..
De datums op een visum zeggen enkel van wanneer tot wanneer je met dat visum Thailand binnen kan. Niks meer en die datums kan je niet veranderen, verlengen of verkorten.
De ambassade bepaalt de begin- en einddatum van je visum en die duur ligt standaard vast. Die hangt al zeker niet af van wanneer je terugkeert.
Het aantal entries bepaalt de geldigheidsduur van je visum, niets anders.
3 maand voor een Single Entry, 6 maand of een jaar voor Multiple entry.
Het visum geeft je echter dan ook nog niet automatisch toegang zoals vele denken. Het is enkel een aanduiding voor immigratie dat op het moment van de aanvraag er geen aanwijzingen waren om je de toegang en overeenkomstige verblijfduur in Thailand te weigeren.
Immigratie zal uiteindelijk beslissen of je die verblijfsperiode dan bekomt en die zal normaal altijd toegestaan worden, of er moest op dat moment nog een ernstige reden opduiken om je die toegang alsnog te weigeren.
Vroeger of later terugkeren dan je “visadatum” (wat je daarmee dan ook mag bedoelen) is alvast geen reden, want de bekomen einddatum van je verblijfsperiode heeft niks met de datums op je visum te maken. Zelfs al kom je nog de laatste dag van de geldigheidsperiode aan, dan zal je nog steeds de overeenkomstige verblijfsperiode bekomen.
Mijn complimenten voor de grote kennis van zaken van Ronny !