Melding : Hennie
Betreft : Immigration Nong Khai
Met permissie wil ik je deze lijst toesturen. Op 31 mei 2019 moest ik voor mijn 90 dagen melding doen bij de Immigratiedienst te Nongkhai. Vroeg wat je nodig dient te hebben voor verlenging van je Retirement Visa. Kreeg deze lijst aangereikt.
Naar mijn idee niet compleet, daar de 3 maanden regeling na je verkregen visa stempel je ook nog de 800.000 baht op je bankrek. dient te hebben staan, alsook de rest van het jaar de 400.000 baht. in deze niet vermeld wordt. Bij de 65.000 baht regeling vragen zij ook meer. Voor mij wel nieuw de 3 foto’s tot in de slaapkamer toe en een google map print. Ook nadat je van alles een kopie hebt gemaakt het originele moet tonen, van bank boek begrijp ik, maar heb een huurhuis dus geen huisboek. Ikzelf ga voor de 800.000 regeling.
Hoop dat de lezers er wat aan hebben
Application For Retirement visa extension
Be advised to bring original and two copies of each document mentioned below though if it’s a letter to the Immigration Officer the original document plus one copy.
Extension application form (TM. 7) in filled form, complete with picture.
1. Photo copies of passport or travel document (Complete with copy of all pages that has anything to do with the current visa, re-entry visa’s, arrival stamp’s and current TM.6 slip etc.) Original Passport Book need to be shown too.
2. Valid visa, category NON-IMMIGRANT “O” (This Visa can only be obtained from a Thai embassy or consulate, outside the Kingdom of Thailand)
3. Applicant’s age must be 50 years or more.
4. In case of having monthly income. Applicant must provide evidence of a monthly income with a minimum of 65,000 Thai baht. This evidence must include a letter of certification issued by the Embassy / Consulate of which applicant hold citizenship, (Embassy /Consulate stamp need to verified by Thai Minist1Y of Foreign Affairs Consular Department at Chaeng Wattana Road, BKK) Income could be pension, interest, investment payoff etc. (Evidence and letters etc. only accepted in English and / or Thai, all other languages must be translated and verified)
5. In case of having a saving deposit account in a bank, with in Thailand. The available balance must be at least 800,000 Thai Baht, and has to be in your bank account for at least 3 months before your visa renewal.
6. The bank must be issue a letter of verification (Bank Statement), stating the current balance of the saving deposit account. (Bank Statement should be made the same day as application for visa extension is submitted) Copies of all pages of Saving Deposit Account Passport Book. Note; money must be in a Thai Bank.
7. In case of having both monthly income and saving deposit Account, must be at least 800,000 Thai Baht (Evidence as mentioned in paragraph 4 & 6 must be provided too.)
8. One photo size 4×6 cm. Full face photo taken within the past 6 months.
9. Copy of I-louse. Registration Book, for the house applicant reside in. (Bring original book too.)
10. Application fee for extension is 1 900 Thai Baht.
11. Have a picture foreigner in your house for 3 (Front yard, reception room and bedroom) . Map a house 1.
12. The last 6 rnonth bank statements.
13. Other needed document as informed by Immigration Officer.
Note; when living in Thailand on Retirement Visa, employment is prohibited.
Reactie RonnyLatYa
Bedankt voor de melding.
Lijkt me meer een lijst die ze ook voor de nieuwe regels al toepasten.
1. Als ze willen dat het bedrag er nog 3 maanden moet opstaan na het toestaan van de aanvraag en dat je dan mag zakken tot 400 000 Baht, dan zal men dat misschien mededelen bij de aanvraag.
Tenslotte gaat het hier over wat men moet aanleveren bij de aanvraag. Niet aan wat je moet voldoen tijdens de jaarverlenging. Er staat trouwens wel dat het 3 maanden voor de aanvraag op de rekening moet staan. Normaal is dat nu slechts 2 maand volgens de nieuwe regels. Maar dat zijn weer de lokale regels waarschijnlijk.
2. Meestal volstaat het bewijs van inkomen van de ambassade, maar er zijn er wel meer die vragen dat het bewijs van inkomen van de ambassade ook nog eens gelegaliseerd wordt door het Thai Ministry of Foreign Affairs.
3. Die foto’s en plan. Moest ik ook leveren hoor in Kanchanaburi voor een “Retirement”. Vroeger werd dat enkel gevraagd bij “Thai Marriage”. Nu zie je het ook meer bij “Retirement”.
4. Registratieboek van het adres. Waarschijnlijk willen ze daarmee zien dat het adres werkelijk bestaat. Moet je dan aan de huiseigenaar vragen als ze dat willen zien. Misschien niet onverstandig om je huurcontract dan ook mee te nemen.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”
Vriendelijke groeten,
RonnyLatYa
Over deze blogger
-
66 jaar en woont in Kanchanaburi/LatYa. Gehuwd in 2004 met zijn huidige Thaise vrouw.
Een carrière bij de Belgische Marine als Radiotelegrafist-Coder en Elektronische oorlogsvoering. De laatste 3 jaar in de Belgisch-Nederlandse Operationele School in Den Helder als onderwijstechnieker communicatie en Mentor. Sinds 2011 op (vervroegd) pensioen.
Hobby’s zijn vooral voetbal en wielrennen kijken, vissen, tuinieren, maar kan ook genieten van gewoon niets doen.
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand19 december 2024Terug in Thailand na een lange pauze
- Immigratie infobrief25 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 049/24: Invoeren van ETA (Electronic Travel Autorisation) uitgesteld
- Immigratie infobrief23 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 048/24: Reizen naar de grenslanden van Thailand (Laos, Cambodja, Maleisië en Myanmar)
- Visumvraag21 september 2024Thailand Visa vraag Nr 170/24: Kunnen we een Visa exemption verblijfsperiode verlengen?
Ik kom net terug van mijn 90 dagen melding bij immigration Jomtien. Het enige wat ze daar vroegen was mijn paspoort. Oude melding eruit en nieuwe melding erin. Ik heb het niet exact getimed, maar het was amper meer dan 30 seconden binnen / buiten. Er zijn dus blijkbaar verschillende interpretaties.
Het gaat hier dan ook helemaal niet over een 90 dagen melding.
Het is een lijst met wat nodig is bij het aanvragen van een jaarverlenging.
“Op 31 mei 2019 moest ik voor mijn 90 dagen melding doen bij de Immigratiedienst te Nongkhai. Vroeg wat je nodig dient te hebben voor verlenging van je Retirement Visa. Kreeg deze lijst aangereikt. “.
In de vragenlijst punt 4, en ik heb je deze m.i. al eens gestuurd Ronny, staat als inkomen ‘investment pay off’ genoemd. Hoofdbetekenis is uitbetaling; daarna afrekening, inkomsten. Zou je dat willen toepassen dan loop je bij de ambassade tegen een gesloten deur aan: alleen bij de belastingdienst verifieerbare inkomsten worden aanvaard. Iemand die renteniert (of een huis in box 3 verhuurt) komt hier dus tekort aan inkomen. Verificatie van de handtekening van de ambassademedewerker op Chaeng Wattana is daar al jaren een eis.
Daarom ben ik op 8 ton bankgeld gegaan. De bankbrief moet daar nog steeds van de dag zelf zijn. Tenslotte is de slaapkamerfoto toegevoegd. Google zie ik niet direct staan maar ik moest een schets inleveren van straat, steeg en huis (lang niet alle wegen staan op Google Maps).
Hallo Erik,
Ja, ik herinner me wel dat je me dat vroeger al eens toegestuurd hebt en dat het ook al enkele jaren is dat men ook een gelegaliseerde inkomstenverklaring van Chaeng Wattana wil zien.
Maar op deze lijst staan natuurlijk de eisen zoals ze voor alle buitenlanders zijn die een jaarverlenging aanvragen. Niet enkel voor Nederlanders. Of dan de Nederlandse ambassade enkel verifieerbare inkomsten wil aanvaarden maakt voor immigratie niets uit.
Immigratie Nong Khai was ook een van de eerste dacht ik die enkele jaren terug de intentie had om zowel een inkomstenverklaring als maandelijkse stortingen te willen zien. Of dat dan uiteindelijk werd doorgevoerd weet ik niet.
Google wordt meestal wel aanvaard, voor zover natuurlijk je adres er op terug te vinden is. Tekening van de weg naar adres is altijd goed.
Hallo Ronny LatYa,
kunt u over de in te leveren foto’s van het huis (condo) iets duidelijker zijn?
1. van wat moeten deze foto’s exact zijn? woonkamer ? slaapkamer? keuken? badkamer? receptie? entree gebouw? of wat meer?
2. moet de aanvrager zelf ook op deze foto staan?
3. de plattegrond moet die van het appartement zijn of van het gebouw met omgeving (google map)?
4. moeten dit afzonderlijke foto’s zijn of mogen deze ook op een A4-tje geprint zijn?
5. hoe groot moet het formaat van deze foto’s zijn.
Vast bedankt voor uw antwoord.
Paul
Hallo Paul
Op basis van de lijst die Hennie zo vriendelijk was over te maken, nl puntje 11:
“Have a picture foreigner in your house for 3 (Front yard, reception room and bedroom) . Map a house 1.”
Is nogal krakkemikkig geformuleerd, maar ik leid hieruit het volgende af:
3 foto’s van uzelf: één vooraan het huis (voordeur, veranda, voortuin,…) , één in de woonkamer en één in de slaapkamer.
Of je deze foto’s zelf mag uitprinten weet ik niet. Voor het formaat zijn er volgens mij geen criteria.
De map heeft als doel dat uw woonst voor de immigratiedienst makkelijk te vinden is bij een eventueel huisbezoek/controle. Dus een schets van de weg van het immigratiekantoor naar uw woonst. Geen plattegrond. Kan dit via Google maps, des te beter, maar een handgetekende schets is ook goed.
Opmerking 1: met “reception room” bedoelt men natuurlijk niet de “receptie” (heeft niemand), maar de ruimte waarin u mensen ontvangt (zeg maar de woonkamer, dus)
Opmerking 2: ik baseer me hierbij ook op mijn ervaring met de foto’s die ik moet afleveren voor mijn jaarverlengingen op basis van Thai wife. Ook hier worden deze drie foto’s gevraagd. Let wel, soms wil men een foto waarop het adresplaatje te zien is. Dat is niet altijd mogelijk op één en dezelfde foto met de “front yard”. Kan het wel, zorg dan dat het zeker te zien is. Kan het niet, maak best deze extra foto.
Ik had de foto’s uitgeprint, twee op een A4 vel. In kleur. Was goed.
Adam heeft het al uitgelegd, maar voor het geval je Kanchanaburi zou bedoelen.
Ik heb de foto’s toen niet zelf genomen. Toen ik mijn jaarverlenging ging aanvragen had ik die niet bij me. Hoeft normaal ook niet bij een “Retirement” aanvraag, maar de immigratieofficier zei dat ze toch nog even zouden langskomen. Toen hebben ze zelf die foto’s genomen.
Normaal is het als volgt :
1. Een viertal foto’s van binnen en buiten het huis. Meestal is een van de slaapkamer er ook bij. Op één van de foto’s moet ook het huisnummer duidelijk zichtbaar zijn.
2. Natuurlijk moet je overal op staan. En liefst met andere personen ook. Huisbaas, vriendin, geburen, etc.. In mijn geval gingen een immigratieofficier telkens zelf ook mee op de foto.
3. Geen plattegrond van je woning. Enkel de weg naar je huis/appartement. Hoeft niet vanaf het immigratiekantoor zelf te zijn, maar je mag een door iedereen gekende referentiepunt nemen zoals bijvoorbeeld een tempel, brug, overheidsgebouw, etc.
Google is meestal wel goed, maar ik had een blad waarop de weg naar het huis was getekend. Dat laatste wordt steeds aanvaard.
4. Mag geprint zijn op een A4.
5. De foto moet zodanig groot zijn dat wat er op staat duidelijk herkenbaar is.
punt 9, copy housebook ( bring original too ) lijkt me een moeilijke opgave. Zie de huiseigenaar nog niet zo snel orginele housebook uit handen geven. Zal meestal ook niet met de aanvrager op pad willen naar immigration. ! Of zie ik dat verkeerd?
Meestal zal een kopie van het huisboek, een kopie van de ID kaart van de huisbaas en een huurcontract ook wel volstaan vermoed ik.
Tja, en anders denk ik dat die aanvrager een probleem heeft. Maar of immigratie daar zal van wakker liggen…
Het beste lijkt mij, je eigen “Yellow Housebook”, het gele boekje afgegeven door het gemeentehuis (Amphor). Een zeer waardevolle officiële nationale registratie van je status als bewoner (เจ้าบ้าน=householder) of (ผู้อาศัย=inhabitant), met de als voor iedere Thai gebruikelijke gegevens.
Adres en jouw naam in Thai schrift. En tevens jouw unieke Thai ID Nummer (6-xxxx-xxxxx-xx-x).
Ik was 30 mei voor mijn verlening in NongKhai. De volgende opmerkingen over de punten genoemd.
8. Moeten 2 foto’s zijn. Ik had er 1. Ter plaatse werden er 4 pasfoto’s gemaakt voor 100 Baht.
9. Geen huisboekje mee. Ik denk ook niet dat een huiseigenaar dat zomaar afgeeft. Ik had kopie ID huuseigenaar en kopie zowel van haar woonhuis als mijn huur huis. Enkel 1e bladzijde. Tevens kopie huurcontract en kopie laatste betalingsbewijs. Dit laatste is misschien overbodig.
11. 4 foto’s waarvan 1 vanaf de straat met mijn echtgenote en mij met duidelijk zichtbaar met huisnummer. Dit had ik niet omdat er geen huisnummer zichtbaar is. Ik mocht dit oplossen door op een vel papier groot het huisnummer te noteren en zo een foto te maken van ons beiden. Ik kon de foto laten afdrukken op het immigratie kantoor, maar moest daar wel 100 Baht voor betalen.
12. Onbekend.
Ik heb wel gevraagt of ik de 800.000 moest laten staan tot de 90 dagen melding en of ik hiervoor ook weer maar de bank moest. Maar dat was niet nodig. Alleen pasport meenemen zei de ambtenaar.
Ik had begin mei bij mijn 90 dagen melding gevraagd of voor de verlening hetzelfde gold als het jaar daarvoor. Toen werd gezegd:”” Ja presies hetzelfde.”” Ga ervan uit dat de regels per dag kunnen wijzigen. In ieder geval zorg ik wel, dat de 800.000 baht nog minstens 2 maanden blijft staan. Immers over 2 maanden kan ik al mijn volgende 90 dagen melding doen. Dan kan ik vrij de 800.000 besteden lijkt mij.
Vreemde situatie bij Ruud NK.
– nieuwe regels betreffende het bankbedrag worden niet toegepast
– moet wel foto’s afleveren met echtgenote
Je zou denken dat Ruud een verlenging aanvraagt op basis van Thai marriage, maar waarom dan 800K? Misschien een gemeenschappelijke rekening?
Graag een oproep: gelieve de jaarverlengingen op basis van Retirement en op basis van Thai wife niet door elkaar te halen. Voor eerstgenoemde zijn de (algemene) regels betreffende het banksaldo gewijzigd, voor laatstgenoemde niet!
Geen verlening op basis van Thai marriage en ook geen gemeenschappelijke regeling.
Tja, er zit een nieuwe staf….. Ik heb daar 16 keer gestaan voor verlenging. Alles op A4, enkel. Fout, moest dubbel. Jaar er op: alles op A4, dubbel. Nee, is een teveel…… Een eigen foto, nee is te groot. Dus zij maken er 4 voor 100 baht, niks te duur. Jaar er op: nette eigen foto, precies op maat. Nee, ga daar maar zitten (linkse stoel) en ze maken met de webcam een foto. Gratis. Prima. Jaar er op: waarom heb je geen foto bij je? 4 Voor 100 baht…….
This is Thailand, steeds andere wensen, en toch in 20 minuten buiten met stempel.
Ja “organiseren” van zaken. Was laatst voor een TM-30 melding in Korat. Ruimte met wel 30 bezoekers en een senior-officer welke aan tafel alle dokumenten kontroleerde: heb ik…heb ik …etc. , dus een stapeltje dokumenten alleen om te vertellen dat je er bent. Vervolgens na wachten aan de beurt: zegt de aardige dame: you not need all these documents, only your passport because you already in system of Immigration. Aaaahhh. Kijk daarmee ontneemt ze printerjuffrouw en de seniorofficer of controlerende student haar job. Stel je voor in de toekomst niet elke pagina met je visumverlengingen en houderpagina en aankomst in het land en TM6 formulier kopieren, scheelt zomaar 10 tot 15 pagina’s want dezelfde pagina’s almede de visumverkengingen staan altijd al in het “systeem”.
Gisteren ging ik naar de immigration in Hua Hin om mijn jaarvisum te laten verlengen. Wat nam ik mee? Paspoort (natuurlijk), bewijs/bevestiging van inkomen (van het Duitse Consulaat – heb Duits inkomen), een kopie van mijn ziektekostenverzekering (niet nodig, wel geaccepteerd), gele boekje en de originele uitdraai van mijn laatste inkomen (daar maakte men daar een kopie van).
Bij de ingang van het bureau zit een man aan, die dan je aanwijst te gaan zitten en je te zijner tijd oproept. Hij vult alle nodige documenten in, dan laat ie je nog een kopie maken (beneden is een vrouw met een copy-shop die precies weet wat er te doen valt), weer terug, kreeg mijn nummer, na tien minuten opgeroepen, alles afgegeven en 1900 Baht betaald.
Wéér tien minuten later kreeg ik de verlenging voor een jaar en kon naar huis.
Dit was een peuleschil. Alles wat ik zelf moest doen, was een paar handtekeningen te zetten en de kopie laten maken.
Waarom zou je in hemelsnaam kopien meenemen van dingen die niet nodig zijn. Beetje raar.
Precies, dat vind ik ook zo vreemd. Waarom Officers Thai Immigration op ideeën brengen? Er gaat al een discussie rondom het verplicht hebben van een ziektekostenverzekering bij een “O-A Retirement “, plus de schrik bij velen dat deze verplichting zich uitbreidt naar andere visa-typen. Wat wil je als je kunt voldoen aan de inkomenseisen dmv een “Thai-wife-visa”? Heb je bij de lage Euro-koers jouw ThB 40K bij elkaar, zul je daar ook nog eens een ziektekostenverzekering van moeten betalen? Lekker!
Hoe dom denk je dat die ambtenaren zijn? Ik had één kopie bij me omdat het niet echt duidelijk was. Eerst was er sprake van dat je bij een nieuwe aanvraag je verzekering moest meenemen en niet bij een verlenging en kort daarop werd er weer geschreven dat dit wel nodig moest zijn. Dus nam ik gewoon het zekere voor het onzekere.
Ik zei al tegen de beambte dat ik waarschijnlijk te veel papieren had meegenomen, waarop hij antwoordde, geef ze maar allemaal, dan kijk ik even na. Simpel.
Hoe moeilijk kun je erover doen om een visum te krijgen? Een of twee pasfoto’s? Je weet het niet, neem dan gewoon twee of drie mee. Ik had er twee bij me, hij had slechts één nodig. Des te beter.
Beste Ronny,
Nu lees ik bij punt 2. (This visa can only be obtained from a Thai embassy or consulate, outside the Kingdom of Thailand)
Ik krijg geen “non immigrant visa” bij bij de Thaise ambassade in Den Haag omdat ik niet kan aantonen dat ik een pensioen heb. (Stop zelf met werken en heb genoeg geld)
Wil een toerist visum 60 dagen nemen, en deze omzetten in Bangkok naar een “Non immigrant”. Maar zo als ik het nu lees kan dit dus niet. Klopt dat?
Vriendelijke groet,
Rob
Je moet dat niet te letterlijk uitkleden want dan zouden er nog weinig een verlenging kunnen krijgen.
Zo staat er dat je een VALID VISA moet hebben, maar je moet helemaal geen VALID VISA hebben maar je moet wel een geldige verblijfsperiode hebben.
In uw geval wordt dan je Toerist status omgezet naar een Non-immigrant status. Dat is geen nieuw visum maar een omzetting van je status. De 90 dagen die je dan bekomt kan je daarna verlengen met een jaar.
Wat je visum betreft. In Essen is dat normaal toch geen enkele probleem om een Non-immigrant “O” te bekomen. Enkel wel een Single entry maar dat is voldoende. Dezelfde dag heb je het. Ik zou die weg verkiezen en een dagje uittrekken om naar Essen te reizen.
Afhankelijk waar je woont. ik woon in regio Eindhoven, Stap om 7.30 a 7,45 in de auto om om 9 uur bij het consulaat in Essen te zijn.
Paspoort, ingevuld formulier (via hun site). een pasfoto, uittreksel burgerlijke stand in verband met huwelijk en een inkomensverklaring + 3 laatste bankafschriften met storting inkomen.
Als ik daar geen mensen voor mij heb die er eerder waren sta ik om 9.10 weer buiten met een 90 dagen visum.
Ik woon sinds 2008 4 maanden en 7 dagen in Nederland en de overige tijd in Thailand op een jaar extensie.
Meldt me bij aankomst altijd binnen 2 dagen of bij imigration in Jomtien of in Uttaradit.
Vraag altijd meteen een verlenging aan. Omdat ik in beide plaatsen bekend ben en mijn gegevens in Thailand in de computer staan nooit problemen.
Hoef alleen dezelfde papieren te tonen welke ik ook op het consulaat gebruik.
In Jomtien vaak binnen 15 minuten klaar (woon er vlakbij en kijk altijd of het druk is en ben er smorgens voor openingstijd) In Uttaradit regelt een “oud”-collega van mijn vrouw het voor mij. Hoef ik me zelf niet eens te melden. Papieren smorgens mee en savonds altijd terug.
Waarom gaat iemand die een jaarverlenging heeft elk jaar naar Essen om een nieuw visum te vragen ?
Bij binnenkomst bekom je een verblijfsperiode van 90 dagen. Een jaarverlenging gaat altijd in aansluitend op die 90 dagen. In totaal is dat dan goed voor pakweg 15 maand verblijf.
Dat valt dan altijd binnen je verblijfssysteem van 4 maand en 7 dagen Nederland en iets minder dan 8 maand in Thailand. Een “Re-entry” volstaat dan elk jaar voor je Thailand verlaat en elk jaar een nieuw jaarverlenging aan te vragen.
Of je moet elk jaar natuurlijk liever een nutteloze reis naar Essen willen maken om daar dan 60 Euro af te dragen ipv een “Re-entry” van 1000 Baht in Thailand te betalen.
Verbaast mij trouwens dat Jomtien zo vroeg een jaarverlenging (2 dagen na binnenkomst) geeft en je zelfs geen “Visumondersteuningsbrief” of inkomstenverklaring van de consul moet tonen. Maar goed, hoe jij het doet via je vrouw heeft geen enkele nieuwswaarde voor andere aanvragers. Laat dat dus achterwegen want je schept alleen verwarring waar niemand wat aan heeft.
Beste Ronny,
Dank voor je snelle reactie. Ik denk dat ik je advies opvolg, en er een dagje Essen van maak.
Heb nog wel een vraag je mbt het omzetten van “toerist visa” naar “non immigrant”. Gaan de 60 dagen van de 90 af. Of start het “non immigrant” op het moment van aanvraag?
Vriendelijke groet,
Rob.
Waarom neem je geen 90 dagen visum in Essen? Afhankelijk waar je woont kost het echt geen dag. ‘s-morgens er vroeg zijn het liefst als eerste ben je om 9.15 klaar.
Jaar visum geldt inclusief de 90 dagen. Dus vanaf binnenkomst. Oh ik vraag het altijd op de tweede of derde dag al aan.
Vanaf Eindhoven is het in 1.15 minuten te doen. Oh ik rijd op zijn duits.
Hier ziijn de bepalingen. de kosten en het aanvraagformulier.
http://thai-konsulat-nrw.euve249425.serverprofi24.de/visa/
Oh – Als iemand zegt “trek er een dagje voor uit” dan wordt niet letterlijk een dag bedoelt (zucht)
Oh – Een jaarverlenging (voor de -tigste keer dat is geen visum) begint altijd aansluitend op je 90 dagen verblijf. Nooit vanaf binnenkomst.
Oh – Daarop noemt het ook een “verlenging”.
Oh – Trouwens bij hem gaat het over een het omzetten van een Toerist naar een Non-immigrant status.
Als je een “Toerist” naar een “Non-immigrant” omzet begint de 90 dagen periode te lopen op het moment dat de aanvraag voor omzetting werd goedgekeurd. De dagen voordien, die je met je “Toerist” hebt bekomen tellen daar niet mee in. Het is een volledig nieuwe verblijfsperiode alsof je zou binnengekomen zijn via een grenspost met een Non-immigrant “O” visum..
Let op. Als je die aanvraag zou indienen, vergeet dan niet dat er nog minstens 15 dagen verblijf moet resten op het moment van de aanvraag.
Maar zoals ik al eerder zei. Essen is een veel betere oplossing en dan ben je meteen van dat gedoe af in Thailand. Zeker in Bangkok.