Betreft: Immigration Buriram
Aanvraag jaarverlening Non-O Thai wife in kantoor Buriram. Vandaag 14/05/19 de jaarverlenging aangevraagd bij het kantoor in Buriram.
Einddatum vorige verlenging: 3/06/2019. Under consideration tot 3/07/2019 (= datum van ophaling).
Ik maak geen opsomming van alle vereiste documenten, omdat ik de nadruk zou willen leggen op een nieuwe vereiste betreffende het banksaldo. Eerder verscheen er op Thailandblog al een bericht (februari jl.) hierover, namelijk dat men bij de ophaling – na de periode van under consideration – een update van het bankboekje moet tonen.
Bij ons echter wordt er nu vereist dat wij 7 dagen voor de dag van ophaling, zijnde 25/06/19, een bankverklaring komen afgeven. Geen bankboekje, daar heb ik specifiek naar gevraagd, maar wel een bankstatement. Volgens de dienstdoende IMO valt het kantoor Buriram onder het ‘hoofdkantoor’ Khon kaen en komt de opdracht van daaruit. Kan ook niet op de dag zelf omdat die bankverklaring ook eerst weer door Khon Kaen moet gecontroleerd worden.
Ik stel me hierbij volgende vragen:
- het geld moet 2 of 3 maanden op de bank staan vooraf aan de aanvraagdatum. Nu zal het er dus nog eens 5 weken extra opstaan. Ik kan daar geen zinnige reden voor bedenken.
- twee jaar geleden kregen we in het kantoor te horen dat Buriram ‘onder’ Khorat valt en mijn aanvraag dus daarnaartoe gestuurd werd voor nazicht en goedkeuring. Nu zou dat Khon Kaen zijn. En als ik me goed herinner, worden volgens Ronny alle aanvragen nagezien door Bangkok. Iemand een idee hoe dat precies zit?
- bij de aanvraag vraagt men een dubbel bewijs: bankboekje en bankbrief. Bij de controledatum slechts één van die twee. Ik bedoel, als men de ene keer 1 bewijsstuk onvoldoende vindt en er 2 vereist, waarom is op een ander moment dan wel 1 bewijsstuk voldoende? Kan ik geen touw aan vastknopen.
Reactie RonnyLatYa
Bedankt voor de melding Adam.
1. Bij een “Thai marriage” is het zo dat het bankbedrag er volgens de regels 2 maand voor de aanvraag moet op staan. (Sommige immigratiekantoren eisen inderdaad 3 maand). Die regels zijn nooit veranderd. Was altijd al zo.
Krijg je natuurlijk te maken met een “Under consideration”, wat meestal wordt toegepast bij een “Thai Marriage”, dan zit je met een bijkomende wachtperiode van meestal 30 dagen na de aanvraag. Er wordt dan soms ook nog eens verwacht dat de som er nog op staat bij uitreiking. In dat geval zit je al gauw aan 2 maand + 1 maand = 3 maand. Men wil dus gewoon zien dat het geld nog steeds op de rekening staat bij ophaling. Dat is de enige zinnige reden die ik kan bedenken.
2. Je haalt twee zaken door elkaar hier.
– De gewone jaarverlengingen (Thai Marriage of Retired) worden normaal door het betreffende lokale immigratiekantoor behandeld. Hangen ze af van een groter kantoor, dan kan het zijn dat sommige aanvragen eerst naar dat hoofdkantoor moeten gestuurd worden voor goedkeuring. Kan zijn dat in dit geval het hoofdkantoor vroeger Khorat was en het nu Khon Kaen is. Waarom dat veranderd is weet ik ook niet. Misschien is er een reorganisatie van de gebieden gebeurd. Dat doen ze al eens om de druk op bepaalde kantoren wat te verlichten, of om welke andere reden ook.
– Dat ik toen zei dat je aanvraag waarschijnlijk eerst naar Bangkok zou worden gestuurd, was dit om een volledig andere reden.
Je had toen een verblijfsperiode op basis van een “Tourist visa”. Die verblijfsperiode kon (en kan) je niet verlengen met een jaar op basis van “Thai marriage (ook niet als “Retired” trouwens). Je Tourist status moest dus eerst omgezet worden naar een Non-immigrant status. Zulke aanvragen moeten dan eerst naar Bangkok worden gestuurd voor goedkeuring. Daarom moet er ook steeds een verblijfsperiode resten van minimum 3 weken bij aanvraag, omdat dit even duurt. Maar er zijn ook wel hoofdkantoren die de machtiging hebben om zulke aanvragen zelf te behandelen in naam van Bangkok. Je zal je dan nog wel herinneren dat, na goedkeuring, je eerst 90 dagen verblijf bekwam. Die kon je dan verlengen met een jaar op basis van je “Thai Marriage”. Sommige geven zelfs beide ineens, d.w.z. 90 dagen en jaarverlenging. Het lijkt dan dat ze een verlenging van 15 maanden hebben bekomen, maar dat komt dus van 90 dagen + 12 maanden.
3. Dat de eerste keer en een bankbrief en een bankboekje gevraagd wordt is zowat overal van toepassing. De tweede keer, bij het ophalen, is meestal een update van het bankboekje voldoende, omdat het dan meestal over een korte controle gaat dat het geld nog aanwezig is. Waarom dit nu bij jullie 7 dagen voor ophalen moet gebeuren en het een bankbrief moet zijn…. Tja, slaat inderdaad nergens op vind ik ook. Ze kunnen dat toch ook zelf even controleren bij het ophalen
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”
Vriendelijke groeten,
RonnyLatYa
Over deze blogger
-
66 jaar en woont in Kanchanaburi/LatYa. Gehuwd in 2004 met zijn huidige Thaise vrouw.
Een carrière bij de Belgische Marine als Radiotelegrafist-Coder en Elektronische oorlogsvoering. De laatste 3 jaar in de Belgisch-Nederlandse Operationele School in Den Helder als onderwijstechnieker communicatie en Mentor. Sinds 2011 op (vervroegd) pensioen.
Hobby’s zijn vooral voetbal en wielrennen kijken, vissen, tuinieren, maar kan ook genieten van gewoon niets doen.
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand19 december 2024Terug in Thailand na een lange pauze
- Immigratie infobrief25 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 049/24: Invoeren van ETA (Electronic Travel Autorisation) uitgesteld
- Immigratie infobrief23 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 048/24: Reizen naar de grenslanden van Thailand (Laos, Cambodja, Maleisië en Myanmar)
- Visumvraag21 september 2024Thailand Visa vraag Nr 170/24: Kunnen we een Visa exemption verblijfsperiode verlengen?
Gisteren naar Roi Et emmigratie geweest voor nieuw jaar vizum, enkel tm7+bewijs van inkomsten gelegaliseerd op de Belgische ambassade en klaar is Kees, dit heeft 40 minuten geduurd
Beste Ronny
Hoeveel maanden het banksaldo er precies moet opstaan vooraf aan de aanvraag bij kantoor Buriram weet ik zelf niet, omdat ik toch nooit onder de 400.000 ga (voor het gemak). Daarom schreef ik “2 of 3 maanden”. Maar wat ik aan die extra controle bij de ophaling niet begrijp is het volgende: waarom is een extra controle nodig? Waarom mag men na de aanvraag geen geld afhalen? Dat het geld er voldoende lang opstaat is toch reeds bewezen? Of zie ik dat verkeerd?
Waarschijnlijk omdat je nog “Under Consideration” bent.
Je vraagt zoiets beter als je daar bent. Waarschijnlijk zullen ze zeggen dat ze dat ook niet weten, maar dat dit van hun baas zo moet….
Inderdaad. Dat heb ik op de dag van aanvraag ook gevraagd, en dat is exact het antwoord dat ik gekregen heb.
Beste Ronny en lezers
Hier nog wat bijkomende opmerkingen over het kantoor in Buriram.
1. De dienstverlening is telkens zeer vlot en vriendelijk, al zit er 1 deugniet van een IMO tussen. Probeert altijd wel iets los te futselen. Als mijn vrouw eens de 90-dagen melding gaat doen zonder mij, moet zij 100 baht betalen (enkel bij die man dus, welteverstaan), “omdat ik niet zelf gekomen ben”. Nogal zielig, vind ik. Als ik dan eens de 90-dagen melding alleen kom doen, vermijd hij oogcontact en is heel kortaf. Dit is slechts een voorbeeldje, maar het is altijd wel iets met hem. Gewoon hopen dat hij er niet is of dat je niet bij hem terecht komt, dus. Van de anderen niets dan goeds.
2. Sinds de laatste 2 verlengingen worden er slechts 3 foto’s vereist ipv 4.Wij brengen altijd een stapeltje foto’s mee waaruit ze dan maar moeten kiezen. Op de sofa en in het bed worden altijd gekozen. De derde gekozen foto was vorige keer aan de voordeur, deze keer bij het adresplaatje. Leuk deze keer was ook het feit dat men de foto’s inscande en daarna teruggaf!
3. Men past altijd de 90-dagen aan tijdens de aanvraag en tijdens de ophaling. Concreet: mijn volgende 90-dagen melding zou op 3/06/19 zijn geweest. Heeft men nu veranderd naar 3/07/19, op de dag van de ophaling (en dus niet 3 maanden later). Doet men telkens zo. Op de dag van de ophaling krijgen we dan weer een nieuwe datum, en dat is dan 3 maanden later. Mag ik eigenlijk nog niet met zekerheid zeggen, maar tot nu toe heeft men het altijd zo gedaan, dus ik ga er wel van uit.
Mvg
Adam
Beste Ronny,
Vandaag naar immigration Hua Hin( nieuw kantoor) geweest en op basis van non -immigrant O visum,getracht jaarvisum te bekomen .Ik wil geen 800.000 bath over maken op mijn Thaise rekening aan deze wisselkoersen.Ben ook niet getrouwd met een Thaise.
Ik was wel in het bezit van een “prove of income” van de Belgische ambassade en bracht ter staving 6 laatste loonfiches mee die ruim 50 % boven de vereiste 65.000 Bath liggen ‘Ik ben overigens 61 jaar oud.
Als dat inkomen niet maandelijks op een Thaise rekening wordt gestort ( zo werd daar verteld)ben je er niks mee ,dus in mijn geval geen jaarvisum.
Is het altijd zo geweest of is dit nieuw ?
Groet,
Ron
Ik weet niet waarom dat geweigerd wordt. Nu niet of vroeger niet.
Ik ken in Thailand alle immigratiekantoren en hun lokale regeltje niet.
Een visumondersteuningsbrief wordt er wel aanvaard. Zie TB Immigration Info Brief 59/19.
In Kanchanaburi wordt mijn Belgisch Affidavit wel aanvaard zonder maandelijkse stortingen.
Meer kan ik daar ook niet over zeggen.
Ik had een vraagje over die 800.000 bath voor het geval mijn affidavit moest worden geweigerd op het immigratiekantoor NAN ( werk al 5 jaar met affidavit en tot nu toe altijd goed verlopen )
Dus mijn vragen
1. die 800.000 bath op een thaise bank mag dit een spaarrekening zijn of moet dit een lopende rekening zijn
2. mag er meer dan 800.000 op staan of moet het bedrag juist 800.000 zijn
3. moet de rekening ( spaar of lopende ) alleen op mijn naam staan of mag dit een gezamelijke rekening zijn ( ben gehuwd met een thaise )
Graag reactie a.u.b
MVG
Filip
1. Hangt van het kantoor af.
Voor sommige moet het een lopende rekening zijn, waar dan al dan niet bewegingen op zichtbaar moeten zijn. Voor andere is een spaarrekening ook goed.
De meeste kantoren aanvaarden tegenwoordig wel beide denk ik.
Moet je lokaal eens vragen als je zeker wil zijn.
2. Minstens 800 000 Baht, en meer mag natuurlijk ook.
3. De meeste kantoren eisen dat het enkel op jouw naam mag staan.
Maar er zijn ook wel kantoren die een gemeenschappelijke rekening aanvaarden. Moet je ook lokaal eerst eens navragen.
Hou er wel rekening mee dat, indien de gemeenschappelijk rekening aanvaard wordt, men waarschijnlijk slechts de helft van dat bedrag als het uwe zal zien. Zelfs al kan je bewijzen dat al dat geld van u komt. Wil je dan 800 000 Baht gebruiken voor je jaarverlenging, dan moet daar dus minstens 1 600 000 Baht op staan.
Ter info.
Als gehuwde met een Thaise kan je ook nog altijd voor een “Thai Marriage” gaan, maar dat hoeft natuurlijk niet. In dat geval volstaat een bankbedrag van 400 000 Baht.
Duurt allemaal wat langer en daarom kiezen ook vele gehuwden voor de verlenging op basis van “Retirement”. Doe ik ook trouwens al gehuwde met een Thaise.
Beste Filip
1. Dit is afhankelijk van het immigratiekantoor, sommige aanvaarden een spaarrekening (fixed account), anderen niet. Vraag het dus best op voorhand. Of, als u op zeker wil spelen, gebruik een lopende rekening (in Thailand een savings account genaamd!)
2. Er mag zeker meer opstaan
3a. Je vraagt een verlenging aan op basis van “retirement” en niet op basis van “Thai wife”. Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat je dan met een gemeenschappelijke rekening zou mogen werken. Voor een gezamenlijke rekening geldt trouwens, als het al aanvaard wordt, dat er meer geld moet opstaan, omdat slechts de helft van het bedrag in rekening gebracht wordt. Veel eenvoudiger is een rekening op (enkel) jouw naam te openen.
3b. Als je getrouwd bent met een Thaise kun je ook een non-O visum aanvragen op basis van je huwelijk. Nadeel: een meer omslachtige procedure (ook voor verlengingen) Voordeel: lager bankbedrag (400.000 baht) Alle informatie over het non-O visum en de verlengingen vind je in de volgende Infobrieven:
https://www.thailandblog.nl/dossier/visum-thailand/immigratie-infobrief/tb-immigration-info-brief-022-19-het-thaise-visum-7-het-non-immigrant-o-visum-1-2/
https://www.thailandblog.nl/dossier/visum-thailand/immigratie-infobrief/tb-immigration-info-brief-024-19-het-thaise-visum-8-het-non-immigrant-o-visum-2-2/
Ad 1. In Thailand heet een lopende rekening: current account. Daarnaast heb je nog een rekening welke saveaccount heet, met een bescheiden rentevergoeding, waar je ook lopende zaken zoals betalingen en overboekingen mee kunt doen. Een fixed account is een rekening om je geld voor een bepaalde vast te zetten voor een hogere rentevergoeding dan een saveaccount bijvoorbeeld voor 3 maanden, in Nederland depositorekening genaamd.