TB Immigration Info Brief 057/20: Immigration Chiang Mai – Extension – Non-immigrant O-A
Melder: Luc
Apply for extension of stay met non-immigrant O-A visum Immigration Chiang Mai. Aansluitend op mijn vorig bericht “TB Immigration Info Brief 050/20: Immigration Chiang Mai – Jaarverlenging Retirement” heb ik op 17/8 mijn aanvraag ingediend en hieronder mijn relaas van een 20 minuten durend geslaagde aanvraag.
Eerste controle aan de ingang van het kantoor door vrijwillige medewerkers: nazicht van documenten en eventuele aanpassingen aanbrengen.
Tweede controle aan info balie in het kantoor: na controle + nummer loket. Het was onmiddellijk aan mij!
De vriendelijke immigratieofficier checkte al mijn documenten, en vroeg betaling van 1900 baht. Na 10 minuten had ik mijn jaarverlenging , en na het nemen van een foto was alles in kannen en kruiken.
Overzicht van de ingediende documenten:
- application TM.7 met 1 pasfoto opgekleefd.
- Copy passport, elke pagina handtekening zetten.
- Copy van TM.30 (residence registration ) + rental agreement. Opmerking: Ik had ook copy van House Registration eigenaar en Letter from Housemaster, maar niet nodig.
- Proof of income from Embassy in Thailand. Opmerking: ik heb gebruik gemaakt van Affidavit gelegaliseerd door onze Belgische Ambassade. Het voorleggen van deze affidavit (inkomen hoger dan 65.000 per maand is voldoende als bewijs in Chiang Mai. Blijkbaar niet geldig voor alle landen, maar voor België zeker en vast. Dus moest ik voor alle duidelijkheid niet beschikken over Bankbewijs, maar als test toch gedaan.
- Proof of income Bangkok Bank. Ik heb geen 800.000 baht op een fixed rekening (hoeft ook niet in mijn geval) maar ik stort elke maand min. 65000 baht (Transferwise) op mijn Bangkok Bank Savings Account.
Volgende documenten zijn hiervoor nodig:
- Letter of Bank: deze wordt ter plaatse in de bank opgemaakt ( bevestiging van account + overzicht van internationale inkomende transfers van het laatste jaar (in mijn geval dus 65.000/maand totaal 800.000 baht) . Deze heb ik op dezelfde dag van aanvraag retirement visa laten opmaken in de bank. (mag 2 dagen oud zijn denk ik).
- Bank account records (1 year statement): dit komt vermoedelijk van de hoofdzetel want heb ik 3 werkdagen op moeten wachten , een lijst van ALLE verrichtingen op mijn account (7 blz. in mijn geval). Deze mag niet langer dan 7 dagen oud zijn voor je hem indient op Immigratie. Dus tijdig aanvragen.
- Copy updated bankbook (tot op vandaag). Ik heb kopie van mijn bankboekje laten nemen in de bank, met op elke bladzijde een stempel van de bank en ook mijn handtekening.
- Origineel bankboekje meebrengen voor controle.
De ‘Proof of income’ documenten van de bank zijn gecontroleerd door immigratie en goedgekeurd, maar niet gebruikt in de aanvraag, vermits Affidavit al voldoende was.
- “Acknowledgment of terms and conditions for permit of stay in the Kingdom of Thailand” (form. STM.2 naam, leeftijd, nationaliteit en de reden van aanvraag (retirement) op in te vullen + handtekening.
- ” The Acknowledgment of Penalties for a Visa Overstay ” vermelding van uw naam + handtekening.
- ” Acknowledge Announcement of the Ministry of interior on 7 april2020 and 23 april 2020 ” op dit document passportnr, date arrival, visa nr, permitted to stay until… en invullen dat je verlenging vraagt voor 365 dagen (1 year) + handtekening.
Deze laatste 3 documenten krijg je aan de infobalie buiten het kantoor. Je kan deze eventueel ( zoals ik ) ook op voorhand gaan ophalen zodat je dossier volledig is op de dag van aanvraag. - certificate van een door de immigratie aanvaarde ” Thai Health Insurance “.
Opmerking: Alleen nodig bij een Non Immigrant O-A visum, niet voor een O visum! Mijn verzekering afgesloten bij AA Insurance (Phillip Rossignol) die mij een goed voorstel heeft aangeboden ( LMG insurance for O-A residents). Verzekering met aanvang 1/9/2020 en geldig tot 1/9/2021. Vandaar dat mijn retirement visa geldig blijft tot 1/9/2021.
Daarmee was mijn aanvraag dossier volledig in orde. Volgend jaar ga ik alleen gebruik maken van de bankdocumenten totale kost 300 baht) en niet van de affidavit (kost 760 baht) tenminste als ik netjes maandelijks min. 65000 bath op mijn Bangkok Bank rekening stort.
Ik denk dat mijn verhaal hiermee volledig is en dat dit alle expats in Chiang Mai hier nuttige informatie kunnen uithalen
Reactie RonnyLatYa
Bedankt voor het prima en uitvoerige verslag.
Nog enkel dit. Je schrijft “(in mijn geval dus 65.000/maand totaal 800.000 baht )” Als je maandelijks 65 000 Baht stort op een rekening moet je geen rekening houden met het totaal van 800 000 Baht. Staat los van elkaar. Het moet enkel minstens 12 x 65 000 Baht zijn.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”
Vriendelijke groeten,
RonnyLatYa
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Bedankt Luc ,
Voor het correct verslag van je extension .
Rol
Dag Luc,
Bedankt voor de heldere info.
Eind oktober ga ik voor een jaarverlenging in Chiang Mai. Ik ga ook gebruik maken van het Affidavit. Ik zal ook zeker mijn ervaring delen op ThailandBlog.
Gegroet,
Iedereen heeft het naar over een tm 30
Die heb ik niet. Ik ben geen huiseigenaar ik ben niets
De manager van mijn mansion moet mij melden bij de immigratie Dat doet ze ook
Ik huur dus gewoon een kamer en heb een contract
Vorig jaar beginnen ze over een tm 30 ik zeg die heb ik niet die hoef ik niet te hebben
Ik kon hoog en laag springen. Ze zijn bij de immigratie gek op tm 30 formulieren.
Dus weer terug. Het meisje op kantoor zo’n ding in laten vullen en weer terug
Nu waren ze tevreden. Slaat nergens op
2 jaar geleden mijn huis gehuurd. De eigenaar is naar immigration gegaan voor registratie TM 30; Ik heb daar een kopie van genomen , en die gebruik ik nu ( steeds dezelfde) voor mijn aangifte.
Dat was vorig jaar, er is dit jaar rumoer geweest rond dit TM30 formulier.
Resultaat was toch dat het indienen van een TM 30 is afgeschaft, behalve als je adres permanent wijzigt?
Iemand die dat zeker weet?