Melder: Luc
Apply for extension of stay met non-immigrant O of non-immigrant O-A visum.
Deze week naar Immigration Chiang Mai geweest om inlichtingen te verkrijgen over retirement visa (apply for an extension of stay) Misschien voor velen interessant om de juiste listing van documenten te kennen, zoals vermeld in office Chiang Mai:
RETIREMENT VISA EXTENSION
Document required (prepare 1 set)
1.Application TM.7
2.Photo 4×6 cm
3.Copy of Passport and signature on every page
4.Copy of Residence registration TM.30
5.Copy of Residence of Proof: Rental agreement or House Registration or Letter from Housemaster
6.Criteria for consideration
– The foreigner need to get NON-Immigrant Visa stamp (NON-O)
– Aged 50 years or more
Proof of Saving or Income / Pension
7.1 There are the documents to show income not less than 65.000 bath per month.
– Proof of income / pension from Embassy or Consulate in Thailand. The amount not less than 65.000 per month certified by his/her Embassy or Consulate in Thailand. The document of proof has 6 months validity period.
7.2 Need the deposit in Commercial Bank of Thailand not less than 800.000 bath within 2 months before apply the visa. And 3 months after apply the visa. After 3 months when get the approved the visa stamp can withdraw money but need the account balance in the bank not less than 400.000 bath
Certificate of the Bank, document of proof has 7 days validity period (letter from bank)
Copy of update bank book until present day every page back to 1 year
Bank account records (1 year Statement)
7.3 There are income each year (7.1) and deposit in the commercial bank in Thailand (7.2) total no less than 800.000 bath count to the day of submission of the request. And the deposit need to keep in the bank before and after to apply. Including can withdraw as no. (7.2)
Certificate of the Bank, document of proof has 7 days validity period
Copy of update bank book until present day every page
Bank account records (Statement)
-Proof of Saving or Income / Pension from Embassy or Consulate in Thailand. Certified by his/her Embassy or Consulate in Thailand. The document of proof has 6 months validity period.
** Saving deposit or fixed account must show only foreigner name
** But if you show the joint account not less than 1.600.000 bath
The applicant who has Non-Immigrant (O-A) from Thai Embassy and need to extend 1 year retirement visa must have their own Thai Healt Insurance from Longstay.tgia.org
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”
Vriendelijke groeten,
RonnyLatYa
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
Dank voor het overzicht, erg handig. Ik heb er een vraagje over. Ik mag in december in Chiang Mai ook weer gaan voor een verlenging van mijn verblijfsperiode op basis van een non-immigrant O (retirement, 800.000 baht in de bank).
Ik zie bij de vereiste papieren staan: “Certificate of the bank, document of proof” en “Bank account records”. De eerste vereiste lijkt me het korte briefje van de bank is (dat al vele jaren verplicht is) waarin staat dat je bij de bank een rekening hebt.
Is de tweede vereiste (“Bank account records”) een overzicht, opgemaakt door de bank, van alle transacties die het afgelopen jaar zijn gemaakt? Zo ja, klopt het dat lokale banken (Bangkok bank in Chiang Mai in mijn geval) dit overzicht niet op kunnen maken, maar dat dat door het hoofdkantoor in Bangkok gedaan moet worden?
Nee, alle banken van Bangkok kunnen z’on transactie overzicht uitdraaien. Daarnaast moet je ook nog zelf copieen maken van je bank boekje van het afgelopen jaar en het bank boekje voor de zekerheid ook meenemen.
TAK
HansSteen
Het lijkt inderdaad wat verwarrend wat betreft de bankdokumenten. Ik denk ook dat naast het bankcertificaat, een kopie van je bankboekje van het laatste JAAR ( mij werd bij immigration information ook verteld om een stempel van de bank op deze kopie te laten zetten ) , origineel bankboekje zeker niet vergeten , en dan een uitprint van de bank van de verrichtingen van het laatste jaar.
Op het informatiebord aan de ingang van immigratie stond het volgende ( letterlijk )vermeld :
BANK DOCUMENTS
1. Certificate or Letter confirmed bank account ( not longer than 7 days )
2. Copy of update bank book / until present date every page back to 1 year
3. Bank account records ( 1 year statement )
Voor alle veiligheid zou ik de update copy en statement bank op de dag van aanvraag extension of stay doen.
Ik ga rond 15 augustus mijn aanvraag indienen en hou Thailandblog op de hoogte hiervan.
Bedankt Luc, ik hoor graag wat de “Bank account records” inhoudt en hoe je die kunt bemachtigen.
Gewoon je verrichtingen van dat jaar. Kan de bank afdrukken.
Op je bankboekje is dat niet altijd te zien. Als je lang geen update van je bankboekje hebt gemaakt krijg je alleen een datum van laatste update, met daarnaast een + en – van alle bedragen samengeteld voor gans die periode dat je geen update hebt gemaakt. Daarmee kan men dan niet zien of je op een bepaald moment onder een bepaald bedrag bent geweest.
Daarom die afdruk van de werkelijke individuele verrichtingen die in die periode zijn gebeurd en daar kan men wel zien of je onder een bepaald bedrag bent geweest of niet.
Ik moest naast een brief van de bank, een ‘’statement’’ van de bank inleveren. Dat is ook 1 A4tje.
Op Samui willen ze dan wel kopieën van alle pagina’s uit je bankboekje om te kunnen kijken waar en hoe je geld vandaan komt. Ik weet niet of ze het ook controleren.
Dag Ronny ,
Zie ook info brief 49/20 en deze info brief
Ik maak al enkele jaren mijn extensie met de 800000 fixed account regel (visa O)in Chiang mai .
Had eerst brugpensioen met bijpassing werkgever vandaar dat bewijslast moeilijker was.
Altijd een statement van de bank (1dag voor extensie) , en een copy van het bank boekje 1 dag voor extensie.(eventueel 100 bath storting erbij ) en de andere nodige documenten .
Nog nooit is er een bewijs van maandelijkse stortingen gevraagd door immigratie op mijn fixed account.
Of een andere account . Is dat nu veranderd ? .
Normaal wacht ik op een goede koers om overschrijvingen te doen .
Indien dit veranderd Is kan ik ook een affidavit aanvragen (nu volledig pensioen) via de Belgische ambassade met belasting bewijs of maandelijks (Monthly), jaarlijks pensioen uittreksel . Wat is dan het beste ( belasting of RVT bewijs ) ?. Hoe lang op voorhand aanvragen Belg. Ambassade ? en hoe lang is een affidavit geldig ? . Volgende extensie pas in begin 2021 .
Dank bij voorbaat Voor uw deskundige uitleg .
Groeten vanuit Chiang mai.
– Als je een bankbedrag van 800 000 Baht gebruikt moet je ook geen bewijs van maandelijkse stortingen leveren. Daarvoor dient dat bankbedrag.
Indien men een uittreksel van een jaar vraagt van het bankboekje en de verrichtingen in dat jaar, kan dat als doel hebben om te controleren of het bedrag er tijdig op stond, het er lang genoeg is blijven op staan (3 maand) en je niet onder de 400 000 Baht bent geweest in het afgelopen jaar.
Als men een bewijs wil zien van wat je leeft (kan gebeuren in sommige immigratiekantoren) en je gebruikt een andere rekening daarvoor kan het zijn dat men die ook wil zien, maar dat hoeven dan geen maandelijkse stortingen te zijn. Stort je op wanneer je dat nodig acht.
– Zoals Luc zegt gaat hij 15 augustus zijn verlenging aanvragen en maakt hij daar verslag van. Je weet dan meteen of het Affidavit nog zal aanvaard worden of niet en of er al dan niet ook stortingen zullen gevraagd worden. Indien stortingen geëist worden zal je sowieso te laat zijn want die zullen moeten gebeurd zijn sinds je laatste jaarverlenging. Vraag men geen stortingen kan een Affidavit voldoende zijn voor je volgende aanvraag.
Ga je in de toekomst voor die stortingen, zorg dan dat het minstens 65 000 Baht per maand is en ongeveer op hetzelfde tijdstip. Indien geen 65 000 Baht kan je nog de combinatiemethode gebruiken en aanvullen met een bankbedrag tot het samen een bedrag van 800 000 Baht is.
– Zoals ook in de gegevens staat is een Affidavit 6 maand geldig. Vraag het gewoon een maand voor je verlengingsaanvraag aan. Post kan immers even duren. Zoals je in de vorige brief kon lezen vraag de ambassade officieel geen bewijs van dat inkomen. Een Affidavit is een verklaring op eer. Verstandig is wel om bewijsstukken aan het Affidavit te hangen als je het gaat indienen bij immigratie. Kan een verschil maken of men het wil aanvaarden of niet. Gewoon een uittreksel van je maandelijks pensioen opvragen en er aan hangen is normaal al voldoende of je belastingfiche 218.11 met je inkomen.
Gewoon even wachten dus op 15 augustus en het verslag van Luc.
Roi, op je fixed account 800.000 bath hoef je uiteraard geen maandelijkse stortingen te doen. Daarnaast kan je uw inkomen ook bewijzen door regelmatige maandelijkse stortingen van. Min 65000 bath/maand te doen op een thaise rekening. En daarnaast heb je nog de affidavit als mogelijk bewijs van inkomen. Ik hen geen 800.000 bath op fixed account, maar heb er wel voor gezorgd dat ik maandelijks 65000 bath op mijn thaise rekening heb gestort, dan ben ik ook in orde.groetjes