TB Immigration Info Brief 040/19 – Het Thaise visum (10) – De “Visumondersteuningsbrief” en het “Affidavit”.
Om de inkomsteneis van een jaarverlenging geheel of gedeeltelijk te bewijzen kan je gebruik maken van een “Proof of income” (bewijs van inkomen).
Als “Proof of income” kunnen Nederlanders gebruik maken van de “Visumondersteuningsbrief”. Belgen hebben hiervoor het “Affidavit” ter beschikking. Beiden voldoen voor immigratie aan de eisen van een “Proof of income”.
1. Visumondersteuningsbrief
www.nederlandwereldwijd.nl/landen/thailand/wonen-en-werken/visumondersteuningsbrief
a. Sinds 22 mei 2017 kunnen Nederlanders bij hun ambassade een “Visumondersteuningsbrief” bekomen om hun inkomen te bevestigen.
b. Men kan dit aanvragen op 2 manieren.
(1) In persoon bij de consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade.
Maak een afspraak via het online afsprakensysteem
https://www.vfsvisaonline.com/Netherlands-Global-Online-Appointment_Zone1/AppScheduling/AppWelcome.aspx
U dient mee te nemen:
· – een geldig Nederlands identiteitsbewijs (paspoort of ID-kaart)
· – een volledig ingevuld aanvraagformulier
· – bewijsstukken die de hoogte van uw inkomen aantonen
· – 50 euro in Thai Baht*
– Wanneer u ’s ochtends een consulaire verklaring aanvraagt, kunt u deze dezelfde dag tussen 14.00 en 15.00 uur afhalen. De verklaring kan ook opgestuurd worden. In het laatste geval levert u zelf een voldoende gefrankeerde envelop aan met daarop uw naam en adres in blokletters.
(2) Schriftelijk per post.
Stuur uw aanvraag op naar:
Netherlands embassy
Attn. Consular department
15 Soi Ton Son
Lumphini, Pathumwan
Bangkok 10330
Schriftelijke aanvragen worden binnen 10 werkdagen na ontvangst van de aanvraag geretourneerd.
U dient mee te sturen:
· – kopie van een geldig Nederlands identiteitsbewijs (paspoort of ID-kaart)
· – het ingevulde aanvraagformulier
· – relevante bewijsstukken
· – een aan uzelf geadresseerde retourenvelop waarop u zelf de benodigde postzegel(s) plakt
· – de tegenwaarde van 50 euro in Thai Baht* contant bijgesloten óf een bewijs van bankoverschrijving.
U kunt het bedrag van 50 euro overmaken naar:
Beneficiary name: Ministerie van Buitenlandse Zaken, betreft RSO-AZI
Beneficiary bank: ING Bank N.V. te Amsterdam
Bank account number: NL93INGB0705454029
BIC: INGBNL2A
* De hoogte van het bedrag in Thai Baht kan verschillen als gevolg van koerswijzigingen.
Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor het juiste bedrag op dit moment.
www.nederlandwereldwijd.nl/landen/thailand/wonen-en-werken/consulaire-tarieven
c. Wat zijn geldige bewijsstukken?
Als bewijs van uw inkomen gelden onder andere de onderstaande documenten:
· – pensioen (jaar) overzicht
· – loonstroken en/of jaaropgave werkgever
· – bewijs van betaling en/of jaaropgave van uitkerende instantie
· – jaaropgave Belastingdienst
· – bankafschriften van uw Nederlandse betaalrekening waaruit maandelijkse storting van inkomen blijkt (een overboeking vanuit een spaarrekening naar een betaalrekening geldt niet als inkomen)
d. Aandachtspunten
· De ingediende stukken moeten recent en origineel zijn, met uitzondering van geprinte online pensioenformulieren en afschriften van internetbankieren. Nadat de ambassade alles gecontroleerd heeft, krijgt u uw originele bewijsstukken terug. Alle bedragen die als inkomen opgegeven worden, moeten bij de Nederlandse Belastingdienst verifieerbaar zijn. Inkomen uit het buitenland dat niet bekend is bij de Nederlandse Belastingdienst kan daarom niet opgegeven worden. Wij wijzen u erop dat onvolledige aanvragen niet in behandeling genomen worden.
e. Geldigheidsduur van de visumondersteuningsbrief
De visumondersteuningsbrief heeft geen geldigheidsduur op zich. Het zal uw immigratiekantoor zijn die zal bepalen hoe oud de visumondersteuningsbrief mag zijn.
g. Aanvraagformulier visumondersteuningsbrief
Het aanvraagformulier kan u hier downloaden
https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/publicaties/2017/05/11/aanvraagformulier-visumondersteuningsbrief
h. Q&A
In de Q&A kan je nog meer veel gestelde vragen en antwoorden over de visum ondersteuningsbrief lezen.
www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/publicaties/2017/05/11/qa-visumondersteuningsbrief
2. “Income Affidavit”
a. Belgen kunnen nog steeds gebruik maken van het “Affidavit” om hun inkomen te bevestigen. Een “Affidavit” is een officiële verklaring die u aflegt en vervolgens ondertekend. De ambassade zal dan je handtekening legaliseren als bewijs dat u het was die deze verklaring heeft afgelegd. Dit wil dus zeggen dat u ten alle tijden volledig verantwoordelijk bent en blijft voor die verklaring en nooit kan terugvallen op de ambassade omdat ze die zou ondertekend hebben. Ze heeft namelijk enkel maar uw handtekening gelegaliseerd, maar nooit bevestigd dat ze het met de inhoud eens was, of het gecontroleerd heeft.
Ik wil daarom toch ook waarschuwen dat diegene die eventueel hier de kans zien om valse inkomsten af te leggen, om zo aan inkomsteneisen te voldoen, zich goed bewust moeten zijn van eventueel valse verklaringen (meineed) en vooral de gevolgen daarvan. Bedenk dat ook immigratie altijd bijkomend bewijs kan vragen van waar die cijfers komen (alhoewel die zelden gebeurt).
b. Het “Income Affidavit” kan je op twee manieren bekomen.
(1) In persoon op de ambassade
Deze methode is verplicht om volgen voor zij die niet ingeschreven zijn op de ambassade.
Je gaat in persoon naar de ambassade (in de voormiddag op werkdagen tussen 0800-1145).
Je neemt mee :
– Ingevuld en ondertekend “Affidavit”.
– 800 Baht voor de legalisatie (2019).
De consulaire tarieven kan je hier terugvinden https://thailand.diplomatie.belgium.be/sites/default/files/content/download/files/2018_12_15_tarifs-tarieven.pdf
– Kopie paspoort persoonsgegevens.
De volgende werkdag kan u dan het gelegaliseerde document ophalen.
U kan ook het document naar een adres laten terugsturen. Kan ook voor zij die niet ingeschreven zijn. In dat geval dient u bij de aanvraag nog bij te voegen :
– een retouromslag met het adres
– een bedrag van 40 Baht om die omslag terug te sturen met EMS.
(2) Via de post
Het gans proces aanvraag/terugzenden kan afgehandeld worden via post. Deze methode is enkel beschikbaar indien u ingeschreven bent op de ambassade.
Normaal zullen het dezelfde documenten zijn als bij een aanvraag in persoon, maar neem hiervoor best eens contact met de ambassade via mail [email protected] om te vragen wat er moet opgestuurd worden, ter attentie van wie en hoe de betaling best kan geregeld worden.
c. Het Affidavit.
Er is voor zover ik weet geen “Income Affidavit” te downloaden, maar het kan wel via mail aangevraagd worden op de ambassade. Stuur een mail naar [email protected] en vermeldt er duidelijk bij dat het een “Income Affidavit” of “Affidavit Pension” betreft, want er zijn natuurlijk nog andere “Affidavit”.
Op een “Affidavit” zal je volgende tekst aantreffen, die je dan daar waar nodig (…..) dan moet invullen :
Affidavit (midden bovenaan)
1. I, the undersigned,….., am a Belgian citizen and bearer of the Belgian pasport Nr ….. , issued on ….. , at ….. , which expires on ….. .
2. I was born on ….. , at ….. . My present adress in Thailand ….. .
3. My income is Eur ….. per month. (Aprrox ….. Baht)
4. Under penalty of perjury, I ….. , assume full and complete responsibility for the veracity of the claims herein.
Sign …..
Date and place …..
d. Geldigheidsduur
Een “Affidavit” heeft officieel een geldigheidsduur van 6 maand en voor de meeste immigratiekantoren zal die termijn ook volstaan. Hou er toch altijd rekening mee dat een immigratiekantoor kan beslissen om een andere geldigheidsperiode te hanteren. Dat zal dan waarschijnlijk minder dan 6 maand zijn. Informeer u tijdig.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie.
Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”
Vriendelijke groeten,
RonnyLatYa
Over deze blogger
-
66 jaar en woont in Kanchanaburi/LatYa. Gehuwd in 2004 met zijn huidige Thaise vrouw.
Een carrière bij de Belgische Marine als Radiotelegrafist-Coder en Elektronische oorlogsvoering. De laatste 3 jaar in de Belgisch-Nederlandse Operationele School in Den Helder als onderwijstechnieker communicatie en Mentor. Sinds 2011 op (vervroegd) pensioen.
Hobby’s zijn vooral voetbal en wielrennen kijken, vissen, tuinieren, maar kan ook genieten van gewoon niets doen.
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief25 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 049/24: Invoeren van ETA (Electronic Travel Autorisation) uitgesteld
- Immigratie infobrief23 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 048/24: Reizen naar de grenslanden van Thailand (Laos, Cambodja, Maleisië en Myanmar)
- Visumvraag21 september 2024Thailand Visa vraag Nr 170/24: Kunnen we een Visa exemption verblijfsperiode verlengen?
- Nieuws uit Thailand3 december 2022Puntensysteem om verkeersovertredingen te bestraffen wordt vanaf 9 januari ingevoerd
Ik ben op 12/04/2019 naar immigratie in Nakhon Pathom geweest voor een aanvraag van een retirement visa. Ik had een affidavit bij van de Belgische Ambassade. Daar kreeg ik echter te horen dat door de nieuwe wet deze niet meer aanvaard word. Ik zou iedere maand minstens 65000 bath op een Thaise rekening moeten zetten. Dit kan ik niet doen, daar ik in Belgie ook nog diverse maandelijkse betalingen moet doen. Ben dan nog eens naar immigratie in Bangkok zelf geweest en daar kreeg ik hetzelfde te horen. Bij navraag bij de Belgische Ambassade wisten ze daar niets van. Heel vreemd.
Vriendelijke groeten,
Cornelis Rudi
Ik ben vorige maand in Kanchanaburi om mijn jaarverlenging geweest met een “Affidavit”.
Werd zonder problemen aanvaard.
Misschien omdat ik er ook een brief van de pensioendienst bijvoeg (in het Engels) en dat dit een verschil maakt. Ik weet het niet.
Het is de eerste keer dat ik verneem dat het geweigerd werd.
Voor u rest dan nog het bankbedrag van 800 000 Baht.
Gaat dan niet dan misschien overschakelen naar het Non-immigrant “O-A” .
https://www.thailandblog.nl/dossier/visum-thailand/immigratie-infobrief/tb-immigration-info-brief-039-19-het-thaise-visum-9-het-non-immigrant-o-a-visum/
Beste cornelis rudi.
Vreemd en zeker erg voor u.
Heeft u dit probleem alsnog kunnen oplossen, en zo ja hoe dan precies?
Groet. George.
Hallo Cornelis Rudi, dat is vervelend en kan mensen in moeilijkheden brengen.
Interessant te horen hoe dit nu verder is afgelopen of opgelost?
Sjaakie
Alweer wat nieuws, dat het affidavit en/of de ondersteuningsbrief niet meer geaccepteerd worden door de Thaise immigratie. Ook ik zit in precies hetzelfde schuitje als Cornelis Rudi en met ons nog zeer velen mag ik veronderstellen. De visumbureautjes lachen zich nu al kapot en de corrupte immigratieambtenaren wrijven zich al in hun handjes…..
Er staat toch niet dat het Affidavit niet meer geaccepteerd worden door de Thaise immigratie.
Hij heeft het over Nakhon Pathom en blijkbaar heeft hij het nog eens gevraagd in Bangkok.
Ik kan bevestigen dat het nog wel wordt aanvaard in Kanchanaburi. Je zal het lokaal eens moeten navragen.
Waar lees je trouwens dat de dat de visumondersteuningsbrief niet aanvaard wordt ?
Hallo , i moet begin juli opnieuw naar immigratie in NAN, voor mijn jaarverlenging , ik heb al telkens het Affidavit bewijs afgeleverd door de Belgische ambassade ,gebruikt . Ik las nochtans onlangs op deze site dat thet Affidavit bewijs voor Belgen nog steeds geldig was en voldoende en nu lees ik dit dan weer dat het niet zo is .. Is er iemand die hier enige duidelijkheid kan geven , want op den duur weet men echt niet meer wat men moet afleveren, groeten Filip
Wie zegt hier dat het niet meer aanvaard wordt in NAN ?
Misschien gewoon eens contact nemen met NAN. Eenvoudige oplossing en zo ben je zeker .
Ga ik zeker doen , ben momenteel nog 3 weken in Belgie , eens terug een belletje doen naar Nan immigratie, die overigens elk jaar zeer vriendelijk en behulpzaam zijn..
Beste RonnyLatYa,
Gisteren 18 april 2019 naar immigratiekantoor Aranyaprathet geweest voor 90 dagen melding. Tijdens het bezoek heb ik tevens gevraagd naar eventuele wijzigingen in de procedures voor mijn jaarverlenging in augustus aanstaande. De medewerker verteld mij dat ik bij mijn bank een verklaring moest vragen naar stortingen van minstens 65000 Baht per maand vanaf maart 2019. Tevens wilde hij ook nog de ondersteuningsbrief van de Nederlandse ambassade hebben. Ik vertelde hem dat ik gemiddeld meer dan 65.000 Baht per maand heb gestort en dit via de bank kan overleggen vanaf augustus 2018. Tevens kan ik mijn belastingaangifte in Thailand overleggen met een inkomen gestuurd naar Thailand van meer dan 800.000 Baht over 2018. Daar had de (vriendelijke man) echter geen boodschap aan, niks gemiddeld maar minimaal 65.000 Baht vanaf maart 2019. Mijn opmerking dat maart al voorbij was en ik dat dus niet meer kan rechtbreien leidde tot een overleg met andere medewerkers waarna ik te horen kreeg dat het vanaf april akkoord was mits ik ook de ondersteuningsbrief kon overleggen.
Ik ben eens gaan kijken op diverse internetsites en daar blijkt inderdaad te staan voor verlenging op basis van retirement minstens 65.000 Baht per maand en bij verlenging op basis van Huwelijk met Thaise echtgenote gemiddeld 40.000 Baht per maand.
Bewijs van inkomen op basis van een belastingaangifte in Thailand heb ik (helaas) niet kunnen vinden. Dat zou voor mij een hoop wekt, tijd en geld besparen omdat ik dan de ondersteuningsbrief niet meer nodig heb.
Ik overweeg toch om weer een verlenging aan te vragen op basis van mijn huwelijk met mijn Thaise echtgenote. Dit geeft mij meer flexibiliteit per maand.
Met groet van Antoine
https://forum.thaivisa.com/topic/1076820-confirmed-here-is-exactly-what%E2%80%99s-needed-for-retirement-marriage-extensions-income-method-from-2019/
Kijk eens naar 2.18 – rechter kolom – 1) A personnel income tax form together with payment slip.
Geldt niet voor “Retired”
Trouwens voor Retirement was het altijd al “minstens” 65 000 Baht en nooit “gemiddeld”.
Alleen verwacht je immigratiebureau nu ook nog eens boven die visumondersteuningsbrief die werkelijke stortingen te zien. Niet conform de reglementen want er staat duidelijk bij
– 2.18 – rechter kolom – OR 3) Income certification certified bij embassy or consular.
– 2.22 – rechter kolom – OR 2) Income certification certified bij embassy or consular.
Eigenlijk zijn die maandelijkse stortingen er gekomen voor aanvragers van landen die geen Affidavit meer wilde uitgeven. Zo kregen ze toch nog de kans om aan de financiële eisen te voldoen d.m.v. inkomen.
Sommige immigratiekantoren willen nu beide hebben, dwz een bewijs van de ambassade en nog eens die stortingen. Slaat nergens op, want bepaalde ambassades geven geen Affidavit dus het gaat volledig aan zijn doel voorbij.
Maar wat kan je er aan doen. Niets vrees ik want ieder kantoor maakt zijn eigen regeltjes.
Misschien is de oplossing inderdaad om over te schakelen naar een Thai Marriage. Daar is alles nog bij het oude .
Hai Ronny.
Voor de duidelijkheid, overschakelen naar een Thai Marrriage, hangt daar niet de eis aan dat het huwelijk minimaal 3 jaar geduurd moet hebben voordat van die mogelijkheid gebruik gemaakt kan worden?
Groet, Sjaakie
Neen, dat is zeker geen officiele eis.
Nog nooit van gehoord trouwens.
Ik maak geen gebruik van een inkomensondersteuningsverklaring of Affidavit, heb permanent minimaal 800.000 Thb op een Thaise bankrekening, heb een O-A Visa wat jaarlijks verlengd wordt, maar lees en luister en vraag mee voor anderen.
In Rayong heb ik de vraag gesteld mbt. het minimaal 65.000 Thb inkomen elke maand op je Thaise bankrekening in Thailand te moeten ontvangen.
Het antwoord was zoals Ronny zegt, dat was een extra mogelijkheid voor diegenen waarvan de Ambassades geen verklaringen meer verstrekken mbt. tot hun inkomen, bv. USA, VK, Australië, etc.
Dat men dit nu anders gaat doen op andere Offices van Immigration is een rampenplan voor sommigen.
Mijn advies is al jaren, vergeet al dat gedoe met Affidavit en Inkomensondersteuningsverklaring.
Ik weet het, niet iedereen zal dat helaas kunnen realiseren, maar toch, zorg als je maar even kan, linksom, rechtsom of dwars door het midden, voor een bedrag van 800.000 Thb op een Thaise bankrekening en laat die er het gehele jaar op staan. Je voldoet dan ook altijd aan de nieuwe eisen, in het kort, minimaal 2 maanden 800 + minimaal 3 maanden 800 + minimaal 7 maanden 400.
Sterkte Cornelis Rudi en degenen die met deze nare tegenslag en dit probleem te maken hebben of nog krijgen. Ik hoop dat de Immigration Offices dit verkeerd gebruik van de regels alsnog inzien.
Sjaakie
Vergeet nog te melden, dat mijn advies zoals gezegd in mijn eerdere reactie van start af ook het zeer nadrukkelijke advies was en is van het Immigration Office in Rayong.
Sjaakie
Gezien de reacties hier draait het blijkbaar volledig in de soep…EN, indien dit werkelijkheid wordt dan zijn er 2 mogelijkheden:
1) diegenen die er niet aan toe komen om 65.000.-Thb op hun rekening te storten elke maand kunnen dan hun koffertjes pakken…tenzij de vereiste waarborg van 800.000.-Thb zoals voorgeschreven op de rekening staat.
2) de corrupte ambtenaren worden “in no time” schandalig rijk door er een mouw aan te breien…dit laatste zal waarschijnlijk een bijzondere bijval genieten.
Tijd om eens na te denken…Misschien boeltje pakken en T’land laten voor wat het is…
Yan
pfff, alweer zo’n negatieve uitlating en alweer veralgemenen.
als je graag je boeltje wil pakken doe dat dan gewoon maar verziek hier toch niet telkans de sfeer met je negatieve reacties .
Vele geruchten, 400 zou 500000 & 800 zou 1000000 worden.
De werkelijkheid is, dat spijtig genoeg, ieder Immigratie bureel, zelfs officier, zijn eigen interpretatie van de regels heeft, en die mag toepassen.
In Pattaya zou de Letter of Income uitgeleverd door het Oostenrijks Consulaat nog altijd geldig zijn voor het Immigratie kantoor in Jomtien.
Daar gaan we weer.
Momenteel zijn de bedragen nog altijd 400 000 en 800 000 Baht.
Van zodra dat officieel verandert is het pas een feit.
Tot zolang, laat geruchten maar waar ze thuishoren. Aan de togen in Pattaya.
Beste mensen,
Als ik dit lees en de vele reacties die volgen, begrijp ik één ding wat wat aangegeven
wordt door RonnyLatYa de juiste is.
Ik zelf vind dit erg belangerijk.
65000 Bath aan maandelijks inkomen(salaris).
800.000 Bath op een rekening voor het hele jaar.
Heb je dit niet en probeer je het op een andere manier, kun je problemen verwachten.
Ik gun echt iedereen zijn fijn tijd in Thailand.
Het probleem blijft dat de regel niet overal wordt toe gepast(het zij zo).
Met vriendelijke groet,
Erwin
Beste Erwin Fleur
Je schrijft
“65000 Bath aan maandelijks inkomen(salaris).
800.000 Bath op een rekening voor het hele jaar.
Heb je dit niet en probeer je het op een andere manier, kun je problemen verwachten”
Ik heb beide niet, je vergeet dat er nog iets is als de combinatie methode.
Dit wilde ik enkel nog even vermelden.
Groet George
“Tot zolang, laat geruchten maar waar ze thuishoren. Aan de togen in Pattaya.”
Een van de reden waarom ik na 15+ jaren, Pattaya heb verlaten en nu in Thonglor(Bangkok) woon.
Niet te min lees ik nog regelmatig de verschillende Pattaya fora en Thai Visa.
Geruchten worden soms werkelijkheid, en dan soms niet.
Beter zo goed mogelijk voorzien zijn op eventuele veranderingen,zonder natuurlijk paranoia te worden.
In 98 zijn ze naar 400 000/800 000 gegaan. Toen hoorde ik in Pattaya al dat het niet lang zou duren voor ze naar 500 000/1000 000 gingen gaan. De laatste jaren hoorde ik zelf 800 000/1600 000….
Nu ja, als je elke dag roept dat het morgen zal regenen zal je ooit wel eens gelijk krijgen. Meestal zeggen ze dan nog zie jewel. Ik had het voorspeld….
Ik heb na pakweg 15 jaar ook Pattaya achter mij gelaten richting Bangkok (Bankgkapi). Was op zich geen verbetering, maar toch dik 10 jaar uitgehouden. Nu Latya (Kanchanaburi) en we zien wel wat de volgende jaren brengt maar …verhuizen helpt niet veel op dat gebied. Dezelfde geruchten ontstaan nog steeds op dezelfde plaatsen en door dezelfde mensen, alleen worden ze nu ook verspreidt via sociale media….
Ieder voor zich moet bepalen wat hij wens te geloven of niet.
Mijn advies, beter een plan B en zelfs C hebben.
Vroeger was er een ” grandfathering”, blijkt niet altijd meer in voege voor sommige nationaliteiten.
Optimist of realist met een tikje pessimistisch, aan ieder zijn eigen keuze.
“je vergeet dat er nog iets is als de combinatie methode.”
Wij hebben het geluk dat wij dit nog kunnen gebruiken, 3 nationaliteiten niet meer.
Ook nu bestendig 400000, van de 800 op een bankrekening, niet aankomen. Indien we
Indien wel, (ziekte, hospitaal) wat zijn de consequenties?
Staat niet in de reglrmenten wanneer je er wel lag aankomen. Wel staat er in dat wanneer je er aan komt er een onmiddellijke intrekking van de verblijfsperiode kan volgen. Zal van de omstandigheden afhangen.
Ik heb daar al eens over geschreven
“– An Aliens qualifications does not meet criteria or conditions for consideration to permit to stay within the Kingdom as previously submitted due to changes of void there of what so ever”
Je voldoet niet of niet meer aan de voorwaarden van de nieuwe regels om een “retirement extension” te bekomen of te behouden
Voorbeeld: Bij de aanvraag staat er onvoldoende geld op, of nog niet lang genoeg, of je bent onder die 400 000 Baht gegaan, ….. Allemaal redenen waardoor de verlenging kan geweigerd of ingetrokken worden.
https://www.thailandblog.nl/visumvraag/nieuwe-retirement-regels/
Dus 400000 moeten bestendig op je Thaise bankrekening staan, kan alleen afgehaald worden indien men:veranderd van extentie mogelijkheid, van definitief verlaten van Thailand, of eventueel bij overlijden door je erfgenamen.
De andere 400000 moeten ook 5 maanden op de 12 onaangeroerd blijven.
– Veranderen van extentie mogelijkheid.
Hangt ervan af wat je bedoelt. In principe niet, want als je in het jaar gecontroleerd wordt kan je met onmiddellijke ingang je jaarverlenging ingetrokken worden.
Wil je af van die jaarverlengingen en schakel je in de toekomst over van jaarverlenging naar een visum met “Borderruns” kan je dat afhalen natuurlijk.
– Definitief Thailand verlaten.
Ja, geen probleem. Kan je gewoon afhalen.
– Bij overlijden door je erfgenamen.
Dit moet je even verduidelijken want ik zie het verband niet meteen.
De andere 400 000 Baht moet 2 maand voor de aanvraag, tot 3 maand na de toekenning op de bankrekening blijven. Dat kan misschien zelfs tot 6 maand oplopen indien er gewerkt wordt met een “Under consideration” stempel van 30 dagen.
Met verbazing lees ik hier de reakties. Veel van hen zijn negatief. Dit terwijl de regels duidelijk zijn. Daar is geen twijfel over. Daarnaast kan en mag n immigratie officer aanvullende informatie vragen. Dit staat ook duidelijk in het visum dossier.
Hoe de immigration gaat checken of je aan de eisen voldoet kun je gewoon vragen. Dan krijg je altijd antwoord. Uiteraard is de Thaise taal moeilijk, niet alleen horen en begrijpen, maar ook begrijpend lezen is door de gebruikte tekens lastig. Laat iemand hier maar eens n briefje in het Thais geschreven lezen en vraag dan maar eens wat er staat. 6 keer lezen en het nog niet begrijpen. Dat is dikwijls het resultaat. Dit geldt ook voor geschreven wetteksten. Meestal moeilijk te begrijpen.
Dus begrijpelijk dat per kantoor er verschillen ootreden.
Ook als Thai met n Schengenvisum naar Europa reizen wordt er op de luchthaven ook dikwijls nog eea gecheckt. Dit terwijl men n visum heeft.
Voor het O-A visum is een medische verklaring nodig. Deze heb ik gedownload en moet door een arts worden ingevuld en getekend. Mijn huisarts kan dit niet omdat hij geen “gereedschap” heeft om deze vreselijke ziekten zoals olifantitus, tubercolose, sifilus etc vast te stellen. Waar in Nederland kun je deze verklaring getekend krijgen. In Thailand kost dit 100-200 baht en wordt niets echt onderzocht.
Uw, vaste, huisarts kan als hij wil als ” gereedschap ” uw dossier bezien en gebruiken en als daarin de betreffende ziektes, nog, niet voor komen de verklaring afgeven, hangt dus sterk samen met de flexibiliteit van uw huisarts.
Sjaakie