Melder: Lung Addie
Beste lezers van TB.
Ik stel vast dat er nogal wat mensen zijn die falen in het maken van de 90 dagen melding online. Ook ik faalde en kreeg droogweg als melding: GEWEIGERD.
Waarom? Daar heb ik het raden naar. Maar er naar raden ligt niet in mijn aard. Mogelijk is het nog steeds een overblijfsel van beroepsmisvorming, maar ik ga graag dieper op de feiten in en wil het waarom weten. Ik ben geen leek in het werken met computers en vooral databases werden en worden door mij heel veel gebruikt, dus weet wel een beetje hoe die dingen werken.
Als ik de opzet van de online Immigratie pagina voor de 90d melding bekijk dan zie ik een mooie opzet met in principe weinig mogelijkheden tot vergissingen. Alles mooi met in te vullen vensters, de noodzakelijke aangeduid met een rood sterretje, voor sommige vensters zelfs een verschijnend keuzemenuetje waaruit je het gepaste item maar aan te klikken hebt. Dus alles goed en wel en toch zijn er velen die falen.
Ik meen op het juiste spoor te zitten betreffende de oorzaak van dit falen maar heb daarvoor een beetje de hulp van de lezers nodig. Ik kijk niet uit naar diegenen die als melding kregen: raadpleeg uw lokaal immigratiekantoor, doch naar de mensen die een WEIGERING kregen.
Waar kijk ik naar uit als antwoorden?
De schrijfwijze van:
provincie – district (ampheu) en gemeente (Tambon)
Zo wordt bijvoorbeeld:
-mijn provincie op verschillende manieren geschreven: Chumphon – Chum Pon – Chumpon – Chumporn. In het lijstje op de website staat enkel CHUMPHON.
-mijn disctrict: PATHIU – Pathio -– Patio. In het lijstje staat enkel PATHIO en Patho.
-mijn gemeente: TALAE SAP – Tala Sap – Talae Sab. In het lijstje staat enkel Tala Sap.
Voor een database zijn dit allemaal verschillende zaken en worden niet herkend als ze afwijken van de gegevens welke in de lokale database zitten. Na het invullen van de immigratiepagina gebeurt er een CROSS CHECK van de ingebrachte gegevens met zowel de hoofd database en de lokale database. Indien deze niet overeenstemt met wat in de ingebrachte gegevens staat dan wordt dit gewoon geweigerd. Een computer denkt namelijk niet na.
Hier, lokaal, wordt als schrijfwijze voor mijn district steeds PATHIU en voor de gemeente TALAE SAP gebruikt, niets anders. (ben zelfs nog eens extra gaan kijken naar de tessabaan om zeker te zijn van de schrijfwijze)
Nu mijn vraag:
De mensen die een weigering opliepen, hebben die weet van mogelijke verschillende schrijfwijzen van hun gegevens? Indien ja, gelieve deze via TB te melden als reactie.
Met groeten,
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie.
Gebruik hiervoor enkel https://www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”
Vriendelijke groeten,
RonnyLatYa
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur24 november 2024Gedicht v/d week: De stilte van een oranje ochtend
- Leven in Thailand24 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (180)
- Lezersvraag24 november 2024Legalisatie handtekening van mijn Thaise vrouw voor volmacht (Nederlandse) notaris?
- Lezersvraag24 november 2024Hoe regel ik een huwelijk in Thailand en breng ik mijn partner naar België?
Het is hetzelfde probleem als met de GPS. Als je gaat zoeken met fonetische schrijfwijzen kom je er nooit uit. Daarom bij het invullen van de aanvraag langzaam scrollen en naar de Thaise schrijfwijze kijken. Dan ben je er zo uit.
Beste JJ,
de Thaise schrijfwijze verschijnt automatisch wanneer je de eerste letters van bv de ampheu of tambon invult. Maar weet jij dan ook welke schrijfwijze ze in hun database gebruiken? Dit is tenslotte een database die enkel voor buitenlanders gebruikt moet worden. Is dat programma in het Thais of in het Engels opgebouwd? Indien je daar een antwoord op weet dan lees ik het graag.
Ik heb ook getobd totdat ik er achter kwam dat je ook op het lege vakje kan klikken en dan een keuze menu krijgt. Zo heb ik Tambon, Amphur en Ban aangeklikt waarbij ik zag dat ze Amphur anders schreven dan ikzelf maar toch aangeklikt. Nu werkt het wel.
https://extranet.immigration.go.th/fn90online/online/tm47/TM47Action.do?cmd=acceptTerm Er wordt gezegd dat het alleen werkt met Internet Explorer maar ik gebruik Google Chrome
Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben.
Als je het invulvakje aanklikt verschijnt er een rij namen met ook de Thaise schrijfwijze.. Dan verschijnt er wel een naam die op jouw schrijfwijze lijkt. Ik schrijf altijd Muang Chiang Mai. Die is er niet, maar wel Mueang Chiang Mai; met de Thaise naam. Klaar. Ik heb daar nooit een probleem mee gehad en ik doe dit nu ongeveer twee jaar. Maar uit uw antwoord maak ik op dat ik het niet begrijp? Ik ken uiteraard ook niet de onderliggende software en databases.
Op 20 april online melding gedaan via Brave. Zonder problemen. Aanmelden kan pas vanaf de 14e dag (within 15 days). Controleer heel precies alle gegevens op typfouten. Gebruik de pop-up menus. Op maandag kreeg ik binnen 3 uur mijn Approved. Dat neemt niet weg dat soms ook de site zelf een storing heeft.
Beste Addie,
Ik noem je geen Lung (want dat ben je niet van mij en volgens mij zitten we in dezelfde leeftijdscategorie).
Ik ben inmiddels al bijna 15 jaar in Thailand. Ik heb altijd genoeg tijd gehad om mijn 90 dagen melding in persoon te doen. In het begin moest ik naar andere provincies rijden.
Nu echter met de Covid-19 ben ik een beetje af van in persoon de meldingen te doen(zo ook de TM30).
Dus ging ik kort geleden met de 90 dagen melding aan de slag.
Ook ik kreeg op dezelfde donderdag bijna direct de “geweigerd mededeling. ”
Ook ik was ongewis waarom.
Ik ben ook niet van gisteren en heb goed gekeken naar mijn 90 dagen melding.
Het viel mijn op dat ik een (heel)foutje had gemaakt van het huisnummer; het moest zijn 567/59. Ik had ingevuld 576/59.
Een echt hele kleine vergissing.
Ik heb de 90 dagen melding op vrijdagochtend (om 08.30 uur) opnieuw ingediend met verder exact dezelfde adresgegevens, maar nu met de juiste huisnummering.
Om 10.00 uur had ik de “Approved in de bus.”
Het maakt dus weldegelijk uit of alles juist is.
Nog een extra opmerking hierbij. Ik hebt de aanduidingen zoals Tambon, Amphur, Chamwat allemaal weggelaten. Dat kan alleen maar verwarrend werken.
Doe je voordeel er mee.
Beste Jan,
bedankt voor deze info. Idd, ja alles moet 100% kloppen anders loopt het mis. Ik heb de zaak natuurlijk ook gecontroleerd betreffende huisnummer, pasportnummer, departurekaartnummer…. Voor de provincie, de ampheu en tambon heb ik wel degelijk het pop-up menu gebruikt maar, behalve voor de provincie, is er bij de ampheu en tambon, in dat pop-up menu, geen enkele schrijfwijze welke met het gebruikte hier overeenstemt. Dus moet ik ervan uitgaan dat er daar verschil zit tussen de gebruikte databases. Het is maar een kleine moeite om hier persoonlijk naar immigratie te gaan. Ik zal proberen de ‘big boss’ te spreken en hem vragen dat eens te vergelijken met hun eigen database…. is geen moeilijk vent…… en het is hier altijd heel kalm in Chumphon immigratie…. ze zijn daar al blij als ze iemand zien…..
Groeten, addie.
Ik heb in de afgelopen jaren meermalen online 90 dagen melding zonder problemen kunnen doen. Na mijn laatste bezoek aan Nederland in 2019 lukt het mij helaas niet meer. Om de een of andere reden wordt mijn online aanvraag niet geaccepteerd, krijg niet weigering maar verzoek om mij bij immigratie kantoor te vervoegen. Uiteraard gedaan en meermalen gevraagd wat er aan de hand is. In februari nog met hoofd afdeling gesproken over deze kwestie. Als ik nl. op de app van Innigratie kijk staat daar dat ik tot 31 december 2019 mag blijven maar dat is inmiddels dus 31 december 2020 geworden. Ik vermoed dat er ergens of een fout is gemaakt of dat het systeem niet geupdate is met mijn nieuwe aankomstgegevens in 2019. Immers mijn TM6 nummer is veranderd en dat zou de oorzaak kunnen zijn. Eind april weer online proberen, ga er van uit dat het niet lukt. Dan naar immigratie en verder uitzoeken want dat heb ik met hen afgesproken in februari 2020.
Beste RNO,
heb je dan ook, na uw terugkomst in Thailand, een nieuwe TM30 ingediend? Indien niet, dan kan daar de fout zitten.
Ik heb het via de pc gedaan en zonder problemen wel tussen e 14 dagen en 7 dagen voor de vervaldatum. Ik heb iets gelezen dat er een vrijstelling is van 90 dagen tot eind juli
Beste Dree,
er is idd een vrijstelling maar niets belet om het alsnog te doen. Dus vrijstelling of niet, het zou via online ‘moeten’ werken maar het loopt deftig mank, dat is een feit.
Mijn 90 dagen eindigen op 25.04.2020 , heb voor de 1 ste maal op 14 april een online melding gemaakt met als resultaat # pending # en tot vandaag nog steeds # pending # . Ga morgen eens langs bij het nieuwe immigratiekantoor van Phrae , zien wat de reden is .