Melder: Wim
Bezoek aan Immigratie Ubon Ratchathani stad 22-2-2021 voor verlenging NO-O retirement verlopen op 05-03-2021.
De benodigde documenten:
- Update bankboekje van 800.000 THB rekening
- Paspoort origineel – 1 Kopie alle gebruikte pagina’s
- Departure card origineel – 1 Kopie
- Bankboekje 800.000 THB rekening. Origineel met elke drie maanden een gemaakte update.
- 1 Kopie van de naam/nummer/rekening pagina.
- 1 Kopie vanaf het begin van het boekje!! (2017).
- Bankboekje ander account. Om te bewijzen waar ik van leef. Origineel werd 3 jaar geleden gevraagd, daarna niet meer en nu weer wel maar toen en nu geen kopie, alleen inzage!!
- Bankstatement Origineel van 800.000 THB rekening zelfde dag als verlenging. Geen kopie
- Pasfoto 4*6 cm. 1 origineel
- Geel boekje origineel werd niet gevraagd. 1 Kopie
- Blauw huisboek origineel werd niet gevraagd (Ik sta daar niet in). 1 Kopie
- ID card echtgenote origineel werd gevraagd. 1 Kopie van voor- en achterzijde
- Formulier TM7 werd ter plaatse voor mij ingevuld.
Het was niet druk om 09:15 uur. Ik was daar met mijn echtgenote. Een jongedame van de plaatselijke universiteit die goed Engels sprak nam aan de buitenzijde van het feitelijke kantoor alle documenten door, stempelde deze en liet deze door mij ondertekenen. Zij deed dat op een snelle en efficiënte manier. Ze wist duidelijk waar ze mee bezig was. Niets ontbrak. Zij vulde ook het TM 7 formulier voor mij in.
En toen hield de efficiëntie op. Nadat zij de documenten binnen had afgegeven duurde het 1 uur en 10 minuten, het was nog steeds niet druk, voordat er binnen een foto van mij werd gemaakt en nog wat (welke?) documenten moesten worden ondertekend.
Als klap op de vuurpijl werd daarna gezegd dat ik het paspoort de volgende dag kon ophalen. De verantwoordelijke die uiteindelijk alles moest goedkeuren was er, net als vorig jaar, niet. Leuke als je in tegenstelling tot ikzelf ergens ver weg woont.
Ikzelf heb een jaar geleden al een post gestuurd naar Thailandblog om te melden dat een drie maandelijkse update van het 800.000 THB bankboekje moest worden gedaan (Ubon Ratchathani). Een paar maanden geleden werd op dit blog dit nog eens bevestigd door een andere lezer (Ubon Ratchathani). Ook werd door een andere lezer gesteld dat dit in Ubon Ratchathani niet nodig was want er werd niet naar gevraagd. Die drie maandelijkse update werd bij deze verlenging nog eens duidelijk woordelijk en schriftelijk herhaald.
Op zich is het makkelijk als je de documenten op orde hebt maar ik blijf het voor een deel van de vereiste documenten een vorm van wantrouwen vinden.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Wim,
Ik begrijp het niet goed. Als je je jaarverlenging gaat aanvragen bij immigratie moet je je eerst aanmelden met al je documenten. Die worden zorgvuldig nagekenen. Als je dossier in orde blijkt te zijn dan kreeg ik altijd een datum wanneer ik mocht terugkeren (3 tot 4 weken later).
Pas dan moest ik me terug aanmelden met mijn paspoort en werd mijn jaarverlenging erin aangebracht. Ik veronderstel dat iedereen zich 2 maal moet aanmelden of ben ik verkeerd?
Roger,
Hier in Chiang Mai, krijg je direct je paspoort met stempel terug, laatst (november) stond ik in 25 minuten weer buiten met stempel en al.
Hangt ervan af of men met een “Under considerations” stempel werkt of niet.
– Indien ja moet je meestal een maand later terugkomen voor de definitieve verlenging (wordt bijna steeds gebruikt bij Thai Marriage, maar kan ook bij “Retired” gebruikt worden alhoewel minder gebruikelijk)
– Indien neen, dan krijg je de verlenging meestal meteen. Dat is meestal bij “Retired” het geval
Roger.
Hier in Udon Thani, krijg je direct je paspoort met stempel terug, laatst (december 2020) stond ik in 25 minuten weer buiten met stempel en al. Ja, inderdaad, net als laksi schrijft 🙂
In mijn situatie gaat het ook om retirement. Mijn Thaise echtgenote gaat mee, maar speelt in het gebeuren verder geen rol.
Ik denk te weten waar het verschil in procedure ligt. Mijn verlenging gebeurt op basis van mijn huwelijk en niet op basis van retirement. Zou dit de reden kunnen zijn?
Na het indienen van mijn dossier krijgen we steevast een bezoekje thuis van de immigratie politie. Dan worden er foto’s gemaakt, worden er twee onafhankelijke getuigen gevraagd … dit alles om te controleren als we effectief gehuwd zijn en samenwonen. Na dit alles wordt het dossier overgemaakt naar Bangkok en na een 3 tot 4 weken mogen we ons opnieuw aanmelden en krijg ik de verlenging in mijn paspoort.
Ik denk dat hierbij het verschil in beide procedures uitgeklaard is.
Dank.
Sorry maar iets dat me opvalt hier is dat velen er voor kiezen een verblijf in Thailand aan te vragen op basis van hun huwelijk met een Thaise. Alhoewel dit een hele rompslomp met zich meebrengt zoals een extra papierwinkel, foto’s tot en met, controles aan huis telkens weer, getuigen, 2-3 weken moeten wachten en terug moeten gaan en noem maar op…
Waarom hebben jullie dat er allemaal voor over? Als het toch ook eenvoudiger kan met een verblijf op basis van retirement?
Zal in de meeste gevallen te maken hebben met financiële redenen. Voor een verlenging op basis van marriage zijn de financiële eisen heel wat minder. Ongeveer de helft van wat wordt geëist voor een verlenging op basis van retirement 400.000 ipv 800.000 of 40.000 p/m ipv 65.000 p/m.
De leeftijdsgrens, je moet minimaal 50 jaar zijn voor retirement, was voor mij een probleem om te kiezen voor retirement.
Die extra papier winkel valt nogal mee. De eerste keer is het wat meer werk, maar daarna is het enkel copy and paste van dezelfde gegevens.
Enige wat er jaarlijks veranderd is de laatste pagina van je paspoort, omdat je vorig jaar een nieuwe stempel erbij hebt gekregen en een paar nieuwe foto’s.
De dag van aanvraag, smorgens naar het gemeentehuis voor bewijs dat we nog steeds gehuwd zijn, door rijden naar de bank voor bewijs geld op de rekening, en daarna naar immigratie om de aanvraag in te dienen. Of eventueel dag ervoor naar gemeentehuis.
In mijn regio is er enkel een huisbezoek bij de eerste aanvraag, daarna niet meer.
En omdat we kinderen hebben dewelke naar een Thaise school gaan, geen enkel probleem om te bewijzen dat we als een gehuwd koppel samenwonen.
Stempel in paspoort, na 30 dagen terug, en we zijn weer goed voor een jaar.
Toen ik 50+ werd er wel aan gedacht om over te schakelen naar retirement. Ik heb genoeg inkomen per maand maar vond het verhogen van 400k op de rekening naar 800k overdreven.
Heb dan maar besloten om het te blijven doen via huwelijk.
Mijn vrouw heeft destijds alles uitgezocht m.b.t. de verschillende visa. Dat ik kon kiezen tussen een verlenging op basis van pensioen of op basis van mijn huwelijk heb ik zelfs nooit bij stilgestaan.
Ik was de mening toegedaan dat, als ik gehuwd ben met een Thaise echtgenote, ik dan ook een visum zou aanvragen op basis van ons huwelijk. En eerlijk, ik heb een heel goed pensioen, maar die 800000 THB die men vraagt voor een retirement visum vind ik ook overdreven. Zelfs die 400000 waar men niet mag aankomen is voor mij een pure pestmaatregel. Ik heb trouwens nooit begrepen waarvoor die eventueel moet dienen? Is dat een borgsom die men kan opeisen?
Al bij al ben ik hier meer dan gelukkig. Heb ondertussen een leuke woning gebouwd en leef hier samen met vrouwlief en haar familie rondom ons. Financieel heb ik helemaal niets tekort.
De ongemakken, ons opgelegd door de regering, neem ik er dan maar bij. Ons, de farangs, wordt het niet gemakkelijk gemaakt. Een mooi voorbeeld is, als men op hotel gaat logeren, men bij de terugkomst telkens terug moet aanmelden bij de immigratiedienst. Ook de 90 dagen melding vind ik een overbodige maatregel die volgens mij weinig nut heeft.
Ik heb ondertussen geleerd dat we hier te gast zijn en het onze plicht is de ons opgelegde regels te volgen. Maar goed, we wijken af van het onderwerp. Laten we maar genieten van de zon zolang deze schijnt.
Prettige dag iedereen.
Mooi verhaal Roger, maar weer dat van we zijn een gast hier gedoe.
We zijn geen gast hier wij wonen en leven hier net als de Thaise bevolking, Met de ups en downs sommigen betalen zelfs nog inkomsten belasting hier.
En dan zijn er ook nog die hier sterven.
Regels vind je overal en ook de Thaise bevolking behoort zich aan de regels te houden.
Nee ik voel me verre van een gast.
Jan Beute.
Beste Jan, er is een groot verschil tussen hoe je denkt en je voelt over een bepaalde situatie en hoe de situatie in werkelijkheid in elkaar steekt. Wil men dat laatste niet tgelkens onde ogen zien, dan men er een oplossing voor, namelijk de situatie ten eigen gunste rechtvaardigen. Maakt niet uit, moet ieder voor zich weten, maar besef dan in ieder geval dat je steeds maar weer voor één jaar in Thailand geduld wordt. Jij hebt het financieel goed voor elkaar en daarom deert het niet. Maar er zijn er zoveel die dus wel voor een marriage-status moeten kiezen omdat een andere reden niet van toepassing is op hun situatie. Maar ook al sterf je op den (hopelijk lange) duur in Thaialnd, je was slecht passant.
Dat wordt helemaal niet naar Bangkok gestuurd …
Voor gewone verlenging hoeft dat niet . Niet voor Retired, niet voor Thai Marriage, niet voor Thaise kinderen, ….
Enkel indien men overstapt van Tourist naar Non-immigrant kan het zijn dat men dat naar Bangkok moet sturen, omdat dat immigratiekantoor niet de nodige bevoegdheden heeft om verandering van status goed te keuren.
Beste Wim,
Immigration Ubon Ratchathani heeft zoals je waarschijnlijk weet twee locaties en dat verklaart waarschijnlijk waarom je terug moest komen want er is maar één persoon die de uiteindelijke goedkeuring geeft. Zelf heb ik dat ook ondervonden.
Beste Wim,
Half jan 2021 ben ik in Ubon R gearriveerd en heb ‘n visum voor 90 dgn verblijf.
Maar, gezien de dagelijks veranderende toestand/voorwaarden in Nederland, blijf ik misschien langer!
Ben nu nog op tour door Nrd Th maar wil, wanneer ik terugben in Ubon, inf of ik ‘n extension kan krijgen net als vroeger: 30 dgn voor Th Bth 1900,=
Als ‘t lukt zal ik dat melden op T B
In principe kan je een verblijfsperiode van 90 dagen, bekomen met een Non-immigrant visum, niet verlengen met 30 dagen. Enkel met een jaar.
Wel een verblijfsperiode van 60 dagen bekomen met een Tourist visum. Kost dan inderdaad dan 1900 Baht zoals elke verlenging.
Maar momenteel geldt ook nog de zogenaamde Coronaverlenging nog. Die is dan 60 dagen. Kost ook 1900 Baht. Moet je dan wel aanvragen voor 30 maart maar misschien wordt het ook wel verlengd.
Eigenlijk enkel voor verblijfsperiode bekomen met een toeristen visum, maar ik heb ook al wel eens gelezen dat men het toestaat bij verblijfsperioden bekomen met een Non-immigrant visum. Moet je lokaal maar eens naar informeren dan.
Ik heb er laatst nog een immigratiebrief over gemaakt.
TB Immigration Infobrief Nr 010/21: Nieuwe verlenging verblijfsperiode voor toeristen mogelijk tot eind mei 2021
https://www.thailandblog.nl/dossier/visum-thailand/immigratie-infobrief/tb-immigration-infobrief-nr-010-21-nieuwe-verlenging-verblijfsperiode-voor-toeristen-mogelijk-tot-eind-mei-2021/
Waarvoor heb je een 3 maandelijkse bankboek update nodig vraag ik mij af al lezende dit verhaal.
In je bankboek kunnen ze toch zien al je bij en afschrijvingen, en het lopende saldo.
Mocht je gedurende het loopjaar onder de 4K komen al was het maar voor 1 dag, ja dan ben je de pisang.
En natuurlijk de 2 en 3 maanden voor en na de verlengdatum de 8K niet te vergeten.
Maar 3 maandelijkse update wat een onzin, zeker weer een zelf bedacht regeltje door de lokale immi om de applicant het leven zuur te maken of om even te laten zien wie hier nog steeds de baas is.
Jan Beute
In principe zou men je elke 3 maand of eigenlijk gelijk wanneer, kunnen laten opdraven om te kijken of je niet onder die 400 000 Baht bent gezakt tijdens het jaar.
Ik heb echter geen weet van een immigratiekantoor die dat ook doet. Meestal enkel na de eerste 3 maand en dan bij de volgende verlenging.
Je moet wel je bankboek regelmatig een up-date geeft.
Duurt het te lang tussen twee up-dates dan kan je niet meer zien of iemand onder die 400 000 Baht is gezakt. Er verschijnt dan enkel maar twee getallen. Wat je in totaal over gans die periode hebt opgenomen of bijgestort. Je kan het dan enkel nog zien met een uitdraai van de bank.
Misschien bedoelen ze dat .
Je kunt het altijd zien Ronny, zowel bij een uitdraai als bij een bankboek.
Elke transaktie ook zelfs bij bijschrijving van rentes en aftrek van de 15% belasting.
Staat er op volgorde met transaktie code en datum.
Zelfs als je bankboek vol is en je verkrijgt een nieuwe rolt het gewoon weer verder.
Vaak staat bij de eerste pagina in je nieuwe boek BF(before) en het bedrag en datum van de laatste transaktie in je oude boek
De eenigste update die ik doe ( zo noem ik mijn retirements bankboekje altijd ) is voor ik na de immi ga voor de jaarlijkse verlenging.
Doe dan een kleine storting zodat er geupdate kan worden.
Jan Beute.
Neen, je kan niet altijd alle bewegingen zien op je bankboek.
Toch al zeker niet bij Kasikorn.
Ik heb dit vorige maand nog ondervonden toen ik na 2 maand mijn bankboek liet update. Ik gebruik dat boekje amper en als ik er dan toevallig eens aan denk neem ik het mee naar een update machine en laat een update maken.
Wat na 2 maanden zonder update verschijnt is dan een totaalbedrag van wat ik opgenomen heb en een totaalbedrag van wat ik er bijgezet heb.
Dat wordt dan voorafgegaan door een code die je achteraan in het boekje kan terugvinden.
ACM = Deposit Accumulation/Withdrawal Accumulation before update book date
Wil je de details zien dan moet je ofwel een uitdraai aan de bank vragen of natuurlijk gewoon online gaan kijken.
Bij de Bangkok bank weet ik het niet. Gebruik ik enkel voor immigratie en daar zijn amper bewegingen die zo weinig zijn om er een samenvatting van te maken denk ik
Bij uw oranje Thanachart Bank kan het dan best anders zijn, maar voor zover ik weet is er door immigratie geen verplichting om die bank te gebruiken.
Wat ik daarmee dan allemaal bedoel is dat je best regelmatig een up-date van het bankboekje maakt (toch het boekje dat je voor immigratie zou gebruiken, want anders kan het zijn dat aan de hand van je bankboekje immigratie niet altijd kan zien of je beneden een bepaald bedrag bent geweest in een bepaalde periode.
Je kan natuurlijk ook van bank veranderen en een rekening bij de Thanachart Bank openen want blijkbaar heeft men daar het probleem niet.
In mijn verhaal betreft het een 800.000 THB SCB FIXED rekening. Behalve de 3 maandelijkse update en de opname van de rente op de dag van verlenging doe ik niets met deze rekening.
Bij mijn savings rekening (BKB) is na een update van het boekje van zeg na een jaar de mutaties van de eerste zes maanden niet meer zichtbaar. Dus altijd zorgen dat je het bankboek updated binnen 6 maanden na de laatste update zodat alle mutaties in het bankboekje zichtbaar zijn.
Immigratie Ubon wil namelijk zien waar ik van leef dus moeten alle mutaties zichtbaar zijn.
Normaal zou ik nooit een update van mijn savings bankboekje doen, waarom zou ik want ik zie alle mutaties op mijn telefoon.
Of dat bij een Fixed account ook zo is weet ik niet. Als bij de FIXED rekening ook de mutaties na een half jaar vervallen is dat dus niet meer te zien.
Voor de verlenging doe ik dus op de dag van verlenging een update van het 800.000 THB account en boekje en toch willen ze een bankstatement. Wantrouwen lijkt me en de bank is weer 200 THB rijker.
Beste Wim,
ook ik gebruik, voor immigratie jaarverlenging, een FIXED account van SCB bank. Op een fixed account zijn, het kan wel, normaal gezien geen mutaties gedurende de looptijd van het account, hetzij 1 jaar hetzij 2j…. Behalve dan de intrest na looptijd. Het heeft dan ook geen enkele zin daar een ‘statement’ van te maken want, indien er geen mutaties zijn dan is er ook geen update of statement…. het boekje gaat uit de machine komen net zoals het erin gegaan is.
Wat wel nuttig is: bij de aanvraag van uw ‘bankletter’, bij de bank, hen duidelijk maken wat er precies in die brief moet staan: dat u de eigenaar en enige eigenaar van die rekening bent. Dat er ongewijzigd een bepaald bedrag op die rekening aanwezig is van…. tot…. Normaal is dat voldoende en eenmaal je die brief hebt maak je er een eigen copy van en dan weten ze wat er moet instaan bij volgend gebruik: enkel de data wijzigen. (hier, in mijn bankkantoor, slaan ze die brief zelf ook op daar ze weten dat ik die ieder jaar opnieuw nodig heb)
Toen ik, hier in Chumphon Immigration, voor het eerst gebruik maakte van zo een bankbrief, kreeg ik ook te horen:’dit is geen statement’. Ik wees er de I.O. vriendelijk op: dit is een FIXED account en indien hij meer wou weten wat en hoe een FIXED account is hij contact kon nemen met de betreffende bank via mijn telefoon. Wat hij ook deed. Het is ergens normaal dat niet elke IO op de hoogte is van bankzaken. Het enige wat voor hen telt is dat je het geld wel degelijk hebt en dat je het ten ALLEN tijde, indien nodig, kan opnemen ZONDER kapitaalverlies. Wat wel degelijk het geval is bij een FIXED account. Je kan je geld steeds opnemen met enkel verlies van de hogere rente welke een fixed account te bieden heeft.
Ook hier wordt een ‘copy’ van het geupdated Saving account gevraagd om na te gaan waarvan je leeft. De bedragen spelen echter geen enkele rol zolang ze maar geloofwaardig zijn.
Tot heden, en dat is nu reeds jaren zo, geen enkel probleem.
Ik heb een fixed account bij de bangkok bank voor 2 jaar, maar als ik daar jaarlijks mijn bewijsbriefje ga halen berekenen ze de rente tot dan toe en wordt het in boekje bijgeschreven en “geupdate”.
Ik ben afgelopen week bij de Thanachart bank, de bank met de oranje kleur ( nu onderdeel van de TMB bank ) geweest ivm de aankomende belasting aangifte.
Was er in meer dan een half jaar niet meer geweest en toen ze mijn beide bankboekjes aldaar updaten ratelde de printer geruime tijd door de paginaas om alle transakties 3 maandelijks halfjaarlijkse en maandelijkse verlengingen van depositoos incl bijgeschreven rentes en betaalde bronbelastingen in het boek te printen met transaktie datums en al.
Er wordt niks berekent het zit allemaal al in het computer systeem van de bank.
Het berekenen van de rente door het bank filiaal stampt nog uit het stenentijdperk.
Jan beute.