Wie Thailand bezoekt zal zeker wel eens een tempel van binnen gezien hebben. Wat direct opvalt, is de gemoedelijkheid. Geen dwingende protocollen en geen keurslijf die bepaalt wat wel en niet mag. Je schoenen uit, niet te bloot gekleed en niet met je voeten naar een heiligdom wijzen dat zijn eigenlijk de enige regels.

Buitenlanders worden geen strobreed in de weg gelegd. Iedereen is welkom. Dat is in de gebedshuizen in sommige landen wel anders. Het toont voor mij maar weer eens aan hoe vriendelijk en gastvrij Thais zijn. Je heiligdommen zonder problemen delen met buitenstaanders is toch wel bijzonder.

Wanneer je een tempel bezoekt zie je de Thai druk in de weer met wierook, kaarsjes, bladgoud en lotusknoppen. Een prachtig en indrukwekkend gezicht. En dit alles heeft ook een doel: het verwerven van verdiensten. Je karma oppoetsen om het maar even simpel te zeggen. Je karma is een soort CV, die je nodig hebt in een volgend leven. Anders dan bij beleggen geven de rendementen in het verleden wel garantie voor de toekomst, aldus de Thai. Je wilt immers niet reïncarneren als een sprinkhaan, om vervolgens gefrituurd in een stalletje bij Soi zoveel te komen liggen.

Juist om dat soort onheil te voorkomen, bezoeken de Thai de plaatselijke Wat ongeveer één keer per week. Daar brengen ze offers, luisteren ze naar het gezang en de preken van de monniken. De gemeenschap brengt geld bijeen voor bouw- en restauratiewerkzaamheden aan de Wat.

Monnik worden

Er zijn vele manieren om aan je Boeddhistische curriculum vitae te werken. Jongens bijvoorbeeld, die kunnen monnik worden. Meestal voor een aantal maanden. Hiermee verwerven ze tevens verdiensten voor de gehele familie. Er zijn overigens maar weinig Thaise vrouwen die non worden, maar ze bestaan wel.

Een populaire manier voor vrouwen om verdiensten te verwerven en gulheid te betrachten (dana), is monniken voedsel aan te bieden. Monniken mogen alleen eten wat ze krijgen. Ook dit is een bijzonder schouwspel. Het speelt zich af in de vroege ochtenduren in de straten van Thaise steden. Kort na zonsopkomst, worden de tempels verlaten en trekken de monniken blootsvoets door de straten voor de aalmoezenronde (bintabat). De ontvangen etenswaren (vaak rijst) moet voor 12.00 uur genuttigd worden.

Meestal doen de Thaise dames na deze goede daad, ook nog snel even een wens voor de korte termijn. Dat kan een prijs in de loterij zijn of een rijke farang. Wachten op je geluk in een volgend leven duurt immers nog zo lang.

Jouw lot (karma) hangt dus voor een groot deel af van verworven diensten. Zo kun je door goede daden te verrichten, meer voorspoed verwachten in de volgende incarnatie.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

14 reacties op “Thaise Boeddhistische rituelen en het beïnvloeden van je karma”

  1. Walter zegt op

    Als ik in Thailand ben bezoek ik ook regelmatig een WAT
    je vind er echt rust en hoe groot of klein de WAT is er is altijd wel iets moois te zien.
    Ook de Monniken hebben graag dat je als Farang binnekomt en als je dan nog het ritueel kent zijn ze helemaal blij en roepen ze om bij hen te komen en zegenen ze je met water en krijg je een armbandje
    uiteraard hangt daar een klein donatie aan gekoppeld

    maar wat is nu 20 of 50 Bath voor een Farang

  2. jan splinter zegt op

    Ga soms mee met de vrouw naar haar Tempel ,vindt het wel aardig daar.De hoofd monnik is er is en en soms wat leerlingen is, daar als jonge monnik begonnen.Maar het mooiste vindt ik daar wordt nog alles weg gegeven wat de tempel krijgt ,plus hij geeft gratis les aan kinderen uit Birma. Daarin kan ik me vinden, niet in die toeriste tempels. Vindt ik puur geldklopperij

  3. jeffery zegt op

    Seven,

    Bij de boedhisten kun je een dubbel geloof aanhouden.

    Wanneer je een of meer van de 8 paden bewandelt ben je boedhist
    Je zult dan ook ontdekken dat je al voor een groot gedeelte boedhist bent.

    jeffrey

  4. HansNL zegt op

    Ik vertoef regelmatig, redelijk rustbrengend, in een grote tempel in Khon Kaen.
    En soms in een hele kleine tempel in Chiang Yuen, midden in de natuur, en dat is uiterst rustbrengend.

    Net als jij ben ik, zij het niet geheel met het goede gevolg, opgevoed in een religie.
    Net als protestanten kan ik absoluut niet bidden met mijn gezicht op een “afgodsbeeld”
    Wat in feite Boeddabeelden niet zijn.

    Waarom ga ik dan wel naar een Wat?
    Ik voel me daar thuis, de monniken laten me met rust als ik zit te “lezen”, en soms spreken ze me aan.
    Ik heb ellenlange gesprekken gehad met diverse Abts, met een wederzijds heel vergaande nieuwsgierigheid en belangstelling.

    En inderdaad, het hebben van een andere religie is totaal geen belemmering om welkom geheten te worden in het midden van de “gemeente” als ik het zo mag zeggen.

    Meedoen met de rituelen?
    Waarom niet?
    Het doet deugd aan de familie, het doet geen enkel kwaad, en het is geen verraad.

    Welnee, eerder een bevestiging van je wens te willen leren.
    En leren is belangrijk in het Boeddisme, gelijk in mijn religie, en gezien je uitingen ook in jouw religie..

    En wellicht heb je daar geen behoefte aan, maar het laat wel aan anderen zien dat je er bij wil horen.

    It gives you, your wife and family oodles of face!
    And that is hugely important!

  5. Harry zegt op

    Meedoen met de rituelen?
    Waarom niet !

    Een van de hoogste geboden uit het Christendom en Islam is anderen goed doen. Waarmee kan je je Thaise relaties nog meer goed doen, dat hiermee ?
    Het hoogste gebod uit de monotheïstische godsdiensten Christendom en Islam is geen andere goden te aanbidden. Nah, dat doe ik niet, want Buddha heeft nooit geclaimd een god te zijn, doch enkel een leraar, wegwijzer. Die gedenk ik dus.

  6. Mr Bojangles zegt op

    “Anders dan bij beleggen geven de rendementen in het verleden wel garantie voor de toekomst? ”
    Ik snap wat je bedoelt, alleen die ‘rendementen’ heb ik nog niet gezien, die komen denk ik pas “in de toekomst”. 😉 Althans, ik mag hopen dat die kapitalen die ik aan arme mensen heb uitgegeven straks voor rendement gaan zorgen.

    • l.lagemaat zegt op

      Moet dankbaarheid van arme mensen altijd verzilverd worden?

    • Wil van Rooijen zegt op

      Ik weet heel zeker dat je alreeds de rendementen hebt genoten.
      Tel je zegeningen

  7. Soi zegt op

    @caprice: op elk stokje staat een nummer. De bedoeling is [devoot] met het potje op en neer/heen en weer te schudden totdat één stokje uit het potje valt. Het nummer op dat stokje correspondeert met één van de papiertjes met tekst, die vlakbij ergens op ’n schap of ’n kast of anderszins op nummer gerubriceerd liggen. Je pakt zo’n papiertje van het stapeltje met hetzelfde nummer, je leest de tekst (ook in het Engels gesteld), en je doet er al dan niet jouw voordeel mee. Het papiertje mag je houden, je mag het ook terug leggen, en zo je wil nog eens opnieuw schudden. Een kleine bijdrage in de aanwezige collectebus wordt zeer gewaardeerd.
    Soms zie je kleine automaten met lichtjes en geluid. Het lijkt op een rad van avontuur. Een munt van 10 baht zet dat ding in werking. Na wat gekleurde oplichtende lampjes aan en uit blijft een wijzer op een nummer staan. Ook nu kun je een overeenkomstig genummerd tekstje pakken.

  8. Davis zegt op

    Leuk is ook kleinere lokale of girale wat’s te bezoeken.
    De monniken zijn steeds zeer geïnteresseerd. Tevens oefenen ze graag hun Engels.
    Als je dit – nederig – beleefd, ervaar je gelijk ‘sanuk’ :~)

  9. walter zegt op

    In Wat Chalong staan inderdaad 3 beelden maar dat zijn geen boeddha beelden maar van 3 monniken
    en de hoofdmonnik die heeft een paar honderd jaar geleden een opstand geleid tegen de chinezen die toen Thailand bezette. en de chinezen van het eiland verdreven.
    Heb ik mij laten wijsmaken ??

    • RonnyLatPhrao zegt op

      In elke Wat vind je wel referenties naar vroegere monniken. Het hangt van hun status af en wat ze tijdens hun leven betekent hebben voor o.a. die Wat, dat dorp, voor de bevolking, of voor Thailand in het algemeen. Kan dus allerlei redenen hebben en staat er meestal ook wel bij vermeld, of je kan het gewoon vragen.
      Soms is het alleen hun foto, soms een (wassen) beeld maar ook hun lichaam als mummie, het volledige skelet of gedeelte ervan kan je soms bekijken onder een glazen stolp.
      Het zal natuurlijk ook wel met de financiële mogelijkheden van een tempel te maken hebben.
      Waarschijnlijk zijn het hier dus drie belangrijke monniken geweest, maar dat er ook Boeddha beelden in die Wat te vinden zijn zal ongetwijfeld ook juist zijn. Tenslotte is het een Wat.

      Hier kan je wat meer lezen wat meer over Wat Chalong (officiële naam Wat Chaitararam) en van wie de drie beelden zijn. Tevens is er een video over. Er moet trouwens nog een chedi zijn met een geheim relikwie….

      https://vimeo.com/115664456
      http://thailand.tv/video/wat-chalong/

  10. FonTok zegt op

    Lol.. Geen dwingende protocollen en geen keurslijf die bepaalt wat wel en niet mag. Je schoenen uit, niet te bloot gekleed en niet met je voeten naar een heiligdom wijzen dat zijn eigenlijk de enige regels.

    Dat zijn toch al regels (protocollen)?

    En wat te denken van je mag als vrouw niet de boeddha aanraken of met je hoofd boven een zittende monnik uitkomen, of hoger zitten dan een monnik. En wat je wel en niet mag doen en zeggen (met name vrouwen). Geen sex op boeddha dagen. Geen alcohol op boeddha dagen. en ga zo nog maar even door.

    Ben het niet met je eens. Het is niet anders dan in een kerk.

    • FonTok zegt op

      Nog een paar….. Alle dingen gaan in een veelvoud van 3. Er zullen dus nooit 4 monniken komen. Bij een feest moet met links om de tempel ( 3 x ) (je rechter arm dus aan de binnenkant van de tempel). Bij een begrafenis rechts om de tempel met de kist ( 3 x ) (je linker arm is aan de binnenkant van de tempel) en waag het niet om een keer extra te gaan. Als er wordt geofferd dan mag je het neergezette eten niet aanraken tijdens het branden van de daarvoor aangestoken wierook, de gever mag het ook daarna niet opeten. Wel iemand anders.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website