De coronacrisis in Thailand treft niet alleen werkenden die massaal hun baan verliezen maar ook de monniken merken dat de armoede in Thailand aan het toenemen is. Tijdens hun dagelijkse ochtendronde krijgen ze veel minder voedsel van burgers dan voorheen.
Veel tempels hebben moeite om de kosten van elektra en water te betalen, bezoekers aan tempels zijn minder vrijgevig.
Minister Tewan maakte gisteren bekend dat er een steunfonds voor tempels en monniken komt. Dit fonds moet de ruim 40.000 tempels en 300.000 monniken financieel bijstaan. Het precieze bedrag wordt later vastgesteld. De verwachting is dat iedere monnik 100 baht per dag bijstand zal krijgen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Er zit veel geld bij een aantal tempels, solidariteit geldt hier blijkbaar niet. Dus toch weer de gemeenschap hiervoor op laten draaien.
Idd er zit veel geld in de tempels. Een tempel waar ik maar best de naam niet van noem, heeft grond overgekocht van een buurman. Zijn daarvoor naar de tempel moeten gaan en zijn daar bij een soort boekhouder terecht gekomen. Met verbazing stelden ze vast dat dit juist hetzelfde was als gelijk welk eender bedrijf. Van de luxe die ze te zien kregen viel hun mond open. En dan de monniken maar de straat op sturen voor te bedelen ? Ik wou hier wel meer schrijven maar heb mij wijselijk bedacht ?
Vele Thaise mensen zijn sterk beïnvloed door het boeddhisme. In mijn optiek zelfs doorgeslagen, want iedere week weer “wan pak” en het aanschaffen van allerhande bloemen en fruit etc om te offeren conform hun gebruik, kost mij door het bestedingsgedrag van mijn vrouw, een aardig vermogen zo over de jaren gemeten. De cocusnoten die kan je niet vervangen door een kommetje water, want dat is heiligschennis dus gaan we er maar mee door. Onmiskenbaar heeft het wel een sterke invloed op vele Thais met betrekking tot het huwen en overlijden etc. Ik vind dat wel wat hebben en het geeft wel een gevoel van samenzijn en betrokkenheid. Maar op de keper genomen is een theaterstuk die zijn weerga niet kent en de mens betaalt er grof voor, ondanks dat ze vaak maar weinig te verhapstukken hebben. Ook het maar telkens weer bouwen van nieuwe tempels is te aanschouwen. Hebben ze er nu niet al genoeg van staan. Handen vol geld kost dit en wel goed voor de werkverschaffing en dus meer monniken, maar ja die moeten ook eten en kosten het nodige. Zo houd je een ritueel in stand. Enige hernieuwde gedachten over hoe dit gebeuren in de toekomst zou moeten plaatsvinden zal er wel niet zijn. Vasthouden aan het oude en bekende is voor velen kennelijk noodzakelijk en een leven zonder ondenkbaar. Maar van mij mag het allemaal wel wat minder en vernieuwing is iets waar we tegenwoordig niet meer zonder kunnen.
Jacques dat het offeren aan tempels en monniken jou geld kost is niet de schuld van jouw vrouw, maar van jezelf. Toen ik pas getrouwd was deed mijn vrouw hetzelfde. Ik heb haar toen de keuze gegeven, mij of die onzin. Ze heeft gekozen. Dat is ondertussen 40 jaar geleden en nu begrijpt zelfs zij dat geven niet meer. Weinig hebben en het dan nog weggeven aan een hoop bedelaars, want zo noem ik monniken.
Leo dat was bij mij niet opgekomen het zo tedoen, De eerste jaren speelde dat ook niet een of twee keer geen probleem later meer toen aantal jaren het haar ook proberen te laten in zien en ze heeft haar geloof daar niets mis mee. Maar het spanderen aan monniken en tempels is ze gaan in zien.
Maar dit onderwerp is niet nieuw een paar jaar geleden was ook zoiets op deze blog toen een bekende NLer in de tempel liet inwijden . Toen was er ook iemand die daar op schreef dat zijn twee zoons ook ingewijd werdt en s’morgens vroeg ze langs de weg zag lopen, toen hij comentaar kreeg was het een slecht stukje wat hij als komentaar kreeg. Maar hij vergat dat je op slechte stukjes in zijn ogen niet moet zeggen als het op iets slaat wat jezelf geschreven hebt.
Beetje karma voor de monniken is nooit weg. Na alle verhalen over obese monniken in Thailand want ze mogen niet sporten en ze mogen niet zelf hun eten maken krijgen ze dit nu weer terug op hun bordje of kommetje. De Thais koken niet gezond voor de monniken want heb je ooit een lepel groente in de kom zien scheppen ? Ze krijgen veel fruit ( bevat vaak suikers) en zoete gerechten als toetjes en eten welke niet bijdraagt aan hun gezondheid.
Bij elke ceremonie hoort een gevulde envelop voor de monniken en dat gaat van geboorte, huisinwijding, autoinwijding, crematie tot huwelijk. Vele monniken krijgen dagelijks meerdere keren bij zo’n ceremonie geld en dan is het niet 1 envelop maar soms een stapeltje. Kom mij niet vertellen dat de monniken geen geld hebben, als er nu een crisis is dan moeten ze de broekriem maar aanhalen en met een paar duizend bahts minder per dag aan inkomsten leven. Wat Jacques ook al aanduid dat er regelmatig nieuwe tempels verschijnen en dat is als men geld ruikt en ook graag een eigen tempel = veel geld wil ontvangen, in elk dorp staat er nu toch wel een tempel of meer waarom dan een nieuwe bouwen.
Bijstand voor een geloof dat het leven als lijden ziet en waarin het geluk wordt gezocht in het hiernamaals.
Geloof is vaag en blijft een vage bedoeling in de huidige tijd.