KLM hard geraakt door coronacrisis
KLM heeft het moeilijk zo blijkt uit de vervoerscijfers van de maand maart. Daarin zijn de wereldwijde effecten van het COVID-19-virus sterk terug te zien; steeds meer landen sloten hun luchtruimen en passagiers stopten met reizen. Gedurende de maand werden zo steeds meer vluchten geannuleerd tot uiteindelijk in de laatste dagen van maart het niveau van nog slechts circa 15% capaciteit ten opzichte van vorig jaar.
Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een halvering (-54%) van de KLM passagiersaantallen in het gehele netwerk vergeleken met dezelfde maand vorig jaar.
Bij een lager vervoer van -49% in passagierskilometers en een lagere capaciteit van -32% stoelkilometers, daalde de bezettingsgraad met 22%-punt in vergelijking met maart 2019. De passagiersafname was met -61,3% het meest significant op bestemmingen in Azië en met -57,4% op bestemmingen in Europa en Noord-Afrika. De cargo-benuttingsgraad daalde met 0,2%-punt. Dit komt door een combinatie van een capaciteitsdaling van -24.5% en een vrachtvervoersdaling van -24.7%. De capaciteitsdaling is met name een gevolg van de daling in de belly capaciteit door alle annuleringen van vluchten.
KLM is de zomerdienst in april gestart met nog circa 10% van de vluchten ten opzichte van vorig jaar. Voor Transavia is de gehele vluchtuitvoering gestaakt. Komende periode zal op basis van de ontwikkelingen bekeken hoe het netwerk zich verder zal ontwikkelen
“De wereldwijde coronacrisis raakt de KLM-groep keihard. Met 30.000 mensen, 700 vluchten per dag, een prachtig geoliede operatie ten behoeve van onze klanten, hebben we nu in heel korte tijd vrijwel alles – letterlijk – moeten parkeren. De wereldwijde economische impact is enorm en het is onduidelijk wanneer het wereldwijde KLM-netwerk weer terug zal zijn op zijn oorspronkelijke omvang. Het herstel van de markten en daarmee van KLM en Transavia zal in ieder geval veel tijd vergen. Voorlopig opereert KLM daarom vanuit de thuishaven in Nederland met een aangepast routenetwerk. Er worden tal van maatregelen genomen om het bedrijf zo goed mogelijk door deze crisis te navigeren.”
KLM President & CEO Pieter Elbers
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
ik kan mij geen vliegmaatschappij voorstellen die niet enorm te lijden heeft onder deze pandemie.
Vandaag nog een betrouwbaar bericht gelezen over de Duitse Lufthansa,die met de huidige omstandigheden een verlies maakt van ca 1.000.000 Euro per uur.
Per uur waarvan ik eerst dacht, dat ik het misschien verkeerd gelezen had,en dat ze misschien per/dag of per/week bedoelden.
Het grootste reis ondernemen ter wereld de TUI stond zonder directe hulp van de Duitse regering voor het absolute einde van hun activiteiten,en zou in een klap 70.000 werklozen veroorzaken.
Haast al hun vliegtuigen staan werkloos aan boden,schepen liggen in de hafen,en hun dagelijkse werk bestaat hoofdzakelijk nog uit, het in ontvangst nemen van annuleringen.
Ook de Lockdown maatregelen die vele kleine middenstanders over de hele wereld verplicht moeten meemaken,zullen vele offers kosten die zakelijk nooit meer op de benen komen.
Middenstanders,werknemers,die mochten ze überhaupt hulp krijgen,met leed,schulden,en armoede achterblijven.
Heerlijk verhaal, ik las laatst ook een reactie van Ruud in dit blog welke dacht dat de Thaise banken misschien wel om zouden vallen en dat terwijl een ieder toch moet weten dat een zelfstandig land onbeperkt geld bij kan drukken en helpen en zeer zeker als je weet dat er een spaarpotje in Thailand is van ruim 200 miljard USD als gevolg van de crisis in 1997. Zelf ben ik wat meer door de wol geverfd (persoonlijk geraakt) na de (beurskrach) in 1987, de bijna 1 miljoen verborgen werklozen – WAO-ers, in de jaren 80 en 90, de TomYam Kung crisis in 1997, de internetcrisis in 2000, de SARS in 2003 , de Kredietcrisis in 2008 en nog een paar meer en nog wat ontslagrondes, reorganisaties en meer onheil en ken de verhalen nog dat men in de jaren 80 in Polen nog aan ruilhandel deed want men had geen geld en zo ken ik nog wat meer ervaringen. En ja ja, na elke crisis blijkt maar weer dat de economie het beter gaat doen dan voor de crisis en er meer werkgelegenheid en ondernemershap is dan daarvoor en dat overal de economie blijft groeien en er sterker uitkomt. Dus niet doemdenken maar kijk naar het verloop van elke crisis in het verleden en wees een beetje geduldig en dan blijkt dat men sterker uit een crisis komt.
Natuurlijk kan een land onbeperkt geld bij drukken. Maar of dat verstandig is? Het voorbeeld zie je in buurland Cambodja waar het niet mogelijk is om in locale munteenheid te betalen. Als er geen vertrouwen meer is in je eigen munteenheid dan ben je als land wel erg ver weg gezakt.
Grote verschil is dat dit probleem wereldwijd is. Je kunt wel door de “wol geverfd” zijn maar dit hebben we nog niet eerder gezien.
Zijn daar de besparingen op brandstof en onderhoud van afgetrokken?
Personeelskosten mogelijk ook omdat deze onder de Duitse uitkerings instanties overgenomen worden.
Het blijft natuurlijk een heel nare geschiedenis wereldwijd, waarvan iedereen hoopt dat dit niet te lang gaat duren!
Beste I. Lagemaat, Verlies is het overblijvende negatieve saldo, wat na ALLE kosten en zelfs besparingen uiteindelijk nog zichtbaar blijft.
Het zijn harde klappen in deze tijd niet in het minst voor de vele families met sterfgevallen!
Daar is geen herstel meer mogelijk!
Ook de Nederlandse staat als aandeelhouder van de KLM zal nu zijn tijdelijke verlies moeten nemen.