De Thai gaat kort door de bocht

Door Hans Bos
Geplaatst in Column, Hans Bos
Tags: ,
15 december 2017

We weten het: verkeer in Thailand is een absolute chaos. Dat heeft jaarlijks dik 20.000 doden tot gevolg en daar maalt niemand om. De overheid biedt hier en daar wat doekjes voor het bloeden, maar omdat oom agent hier meer belangstelling heeft voor zijn eigen portemonnee, is het dweilen met de kraan open.

De doden en gewonden vallen voor het grootste deel onder de motor/scooterrijders. Ik schat dat minimaal de helft geen rijbewijs heeft en dus ook niet is verzekerd. Als dat al het geval is, want waarom geld uitgeven voor een verzekering terwijl Boeddha wikt en beschikt over je lot?

Het heeft dus ook geen zin om een helm te dragen, want je gaat niet voordat het je tijd is. Merkwaardig is dat de helft van de motor/scooterrijders geen helm draagt, maar wel dochter of zoon heeft voorzien van een hoofddeksel. Alsof zij het niet kunnen helpen dat pappie of mammie die ene hersencel niet inschakelen. De Thai draagt geen helm voor zijn eigen veiligheid, maar om de standaard politiële boete van 200 baht te voorkomen. Remedie: boete betalen en motor laten staan totdat iemand deze met rijbewijs en helm komt ophalen.

Opgevallen: Thaise bestuurders nemen de binnenbocht te ruim en de buitenbocht te krap. Dat krijg je bij gebrek aan rijlessen. De kortste weg tussen twee punten is weliswaar een rechte lijn, maar elke dag moet de tegenligger een ruk aan zijn/haar stuur geven om een botsing met mij te vermijden. Ik moet dat ook doen en het zal een keer gebeuren dat ik er een op mijn motorkap krijg. Met alle schade aan mijn auto van dien.

Deze week nog meegemaakt: een jongedame, bergafwaarts op haar scooter. Uiteraard geen helm, de rechterhand aan rem en gashendel. In de linkerarm een kind en een smartphone. Ach, wat zal ik me zorgen maken. Boeddha regelt het toch allemaal…

Over deze blogger

Hans Bos
Hans Bos
Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.

17 reacties op “De Thai gaat kort door de bocht”

  1. De Inquisiteur zegt op

    Met alle respect: het verkeer is geen totale chaos hier in Thailand.
    Ontspannen rij ik dagdagelijks rond en regelmatig doe ik verre verplaatsingen. Kwestie van aanpassen en alert zijn.
    Iedere dode is er een te veel maar de tol wordt vooral door de bestuurders van de lichte motorfietsen betaald.
    Ik vind dat men zwaar overdrijft, het lijkt wel haast crimineel wanneer je je zelf gemotoriseerd wil verplaatsen. En wat nut heeft het om potentiele Thailandgangers voortdurend angst aan te jagen?
    Ik ben al 13 jaar ongevalvrij met ongeveer 30.000km per jaar … .

    • Peterdongsing zegt op

      Ik ben het met de Inquisiteur eens, ik zit ook in de Isaan, net boven Roi et, ook hier rij ik dagelijks normaal ontspannen rond zonder problemen. Let eens op hoeveel auto’s er schade hebben, bijna geen enkele. Klopt dat het voornamelijk de tweewielers zijn die kwetsbaar zijn, maar dat komt door eigen gedrag. Maar neemt niet weg dat er vreselijk irritant gereden wordt. Ik erger me vooral aan constant op de verkeerde rijbaan rijden, dus ga ik ook maar aan de verkeerde kant inhalen.

      • Leo Th. zegt op

        Ook mijn irritatie als voorliggers constant de rechter rijstrook ( in Thailand) aanhouden, temeer wanneer dat gepaard gaat met een matige snelheid. Toch betrap ik er mij zelf ook op dat ik niet altijd gebruik maak van de linker rijbaan, vaak is het wegdek hiervan namelijk slechter. Maak dan wel veelvuldig gebruik van mijn achteruitkijkspiegel. Een andere ergenis is de rijplek van veel scooterrijders, nemen 2/3 tot 3/4 van de weg in zonder rekening te houden met overige weggebruikers. Verbaas mij ook met regelmaat over het rijgedrag op tolwegen, met name de tolweg vanaf Bangkok naar Chonburi. Auto’s passeren mij daar met een bloedgang met nauwelijks onderlinge afstand. Maar net als de Inquisiteur zou ik ondanks deze irritaties het verkeer beslist geen chaos noemen. Natuurlijk moet je alert zijn maar dat is in Nederland niet anders met de talloze gemotoriseerde maaltijdbezorgers, overige scooterrijders en fietsers, die blijkbaar veelal kleurenblind zijn, althans rood van groen niet kunnen onderscheiden.

    • jhvd zegt op

      Sorry hoor, ik denk dat jij vier nullen ( 0000 ) teveel heb geschreven of je vergist je met een ander land.

      met vriendelijke groet,

      • De Inquisiteur zegt op

        Verklaar.

    • John Chiang rai zegt op

      De laatste dode vond ook dat hij zich goed aanpaste en alert reed,totdat hij een van de 20.000 doden werd die jaarlijks te betreuren zijn.
      Doden die vaak te betreuren zijn,door overmatig alcohol gebruik,het rijden zonder rijbewijs,en het ontbreken van werkelijke kennis aan verkeersregels,waaronder ook een niet gering aantal jeugdigen,die qua leeftijd nog helemaal niets te zoeken hebben op een motorfiets.
      Jeugdigen waarvan schijnbaar de ouders ook niet op de hoogte zijn,in wat voor gevaren deze vaak nog kinderen, zich werkelijk begeven.
      Iemand die in Thailand lang ongevalvrij aan het verkeer deelneemt,heeft dit buiten alert en vooruitziend rijden,ook aan het niet onbelangrijke aspect geluk te danken.
      Dat men een potentiële toerist alert maakt op deze gegevens,heeft volgens mij niets te maken met een overdreven bang maken,maar meer met het feit,dat er een duidelijk verschil is in verkeers veiligheid met het thuisland. Hoewel dit laatste feit,van de meeste hardnekkige Thailandlovers en zelf benoemde verkeers deskundigen graag wordt afgestreden,terwijl de getallen ieder jaar een andere waarheid spreken.
      Zowel mijn Thaivrouw als ook ik komen graag naar Thailand,zonder dat we voortdurend alles verdedigen en in de hemel prijzen,waarvan het realistisch gezien, ver vandaan is.

    • LOUISE zegt op

      Hallo inquisiteur,

      13 jaar ongeval vrij ligt absoluut niet alleen aan u.
      A: gewoon mazzal gehad
      B: gewoon mazzel gehad. etc..

      Wij 2 maal een aanrijding.
      1- de motorbike ging rechts langs ons, terwijl wij aan de as van de weg wachtte tot wij onze straat in konden rijden.
      Hij maakte er gewoon een extra rijbaan bij en reed met een enorme bloedgang op de Thepprasit road en tegen onze auto aan.
      Schade van achter naar voor en een halve bumper er af.
      Toyota Fortuner is iets langer dan een Fiat 500, dus men kan nagaan hoe hard hij reed, terwijl wij stil stonden.
      En een thai die op onze buitenbaan wilde rijden, maar vergat dat wij daar al reden.

      al met al heeft ons dar veel geld en tijd gekost.

      Dus inquisiteur, ik vind het niet overdreven en durf rustig te beweren dat door de snelle reakties van o.a. de farang bestuurder, er veel ellende voorkomen wordt.

      LOUISE

    • buijze zegt op

      vandaar nummer 1 in de wereld voor de meest dodelijke ongelukken

  2. Pieter zegt op

    En dan te bedenken dat men van plan is een puntenrijbewijs in te voeren, wat ik vandaag las.
    Men denkt aan een begin van 12 punten.
    Als je ze verspeeld hebt kun je het R.B. voor langere tijd kwijt zijn.
    Ja daar zullen die Thai die geen R.B. hebben zich veel van aantrekken.

  3. Ronnysisaket zegt op

    Ik rij sinds jaar en dag in Thailand en wat mij opvalt is dat ik zo weinig ongevallen zie, waar ik mij wel toe beperk is het rijden overdag want volgens mij zijn 90% van de ongevallen te wijten aan het dronken rijden s’nachts ,ik hoor ook keer op keer dat wanneer er iets gebeurt het te maken heeft met alcohol.

    Gr ronny

  4. Khun Yan zegt op

    Wat men er individueel ook van moge denken, ik erger me dagelijks rot aan het gedrag van de Thaise bestuurders. Verkeersregels bestaan voor hen niet en het is steeds “ik, ik,ik…ik heb voorrang en ik kan links inhalen en ik kan de idioot uithangen al dan niet met 4 op een brommer met het mobieltje in aanslag…ik heb zoals meer dan 40% van mijn soort geen rijbewijs maar dat zal me worst wezen….Bovendien, als ik met een Fortuner rijdt is elke andere weggebruiker aan mij ondergeschikt en doe ik wat ik wil”…IK=Thai (vrij!)
    Alles begint bij educatie en als men dat al eens wilde toepassen dan kwamen we al een eind verder…maar neen, laat de jongsten maar met zijn 4 of 5 op een motorfiets rondhollen zonder helm en de ouderen straalbezopen (ook zonder helm)…

  5. Rob Tha Mai zegt op

    Volgens mij hebben we hier veel struisvogels. Steek mijn kop in de grond en weet niets.
    Ga eens kijken in de ziekenhuizen en de tempels.
    Als er in Nederland een zwaar ongeluk is, wordt de straat (cq. snelweg) uren afgesloten. In Thailand is alles binnen 30 minuten opgeruimd, alleen door de beschildering van een spuitbus kan je zien dat er een ongeluk gebeurd is.

  6. sjeng zegt op

    Hans heeft groot gelijk.
    Let maar eens op hoe top alle farang rijden :
    Nooit een ongeluk,
    Altijd zich aan de snelheid houden,
    Uiteraard altijd een helm op,
    Nooit geen klein kind op de brommer/motor voor zich tussen de benen.
    Sterker nog allemaal het correcte rijbewijs.
    Nooit maar dan ook nooit een farang die met drank op een voertuig besturen.
    Nee die Thai snappen d’r echt niks van dat ze maar eens een cursus bij al die farangs gaan nemen die weten nl perfect hoe het moet…….Toch….

    • Jacques zegt op

      Inderdaad er zijn nogal wat buitenlanders die zich aanpassen aan het rijgedrag van vele Thaise mensen. (Gelukkig zijn er ook nog wel die hun best doen, generaliseren is ook een vak) . Deze aanpassers zeggen dat dit het land zo aantrekkelijk maakt ?!!!!. Je hoeft je nergens aan te houden en doet maar wat. Heerlijk toch of toch ook weer niet. Ik weet het wel. De opvoeding (mentaliteit), het ontbreken van een goede rijopleiding en examen, het slechte wegdek, dit zijn enkele facetten die meespelen in de verkeersmalaise. Ik ben zo blij dat mijn Thaise vrouw enkele decennia in Nederland is groot geworden en het verschil weet wat goed en verkeerd is in het verkeer. Desalniettemin is ze al twee keer aangereden de laatste vier jaar en dit overkomt je op de gekste momenten. In de drie jaar dat ik nu continue in Thailand verblijf heb ik al zestien verkeersdoden gezien, vrijwel allemaal met de motorbike al dan niet met zijspan.
      Om over de tragische verkeersongevallen om de tv maar niet te spreken, want dat is een gebed zonder end.
      Voor diegene die stellen dat er veel auto’s rondrijden zonder aanrijdingschade zou ik toch een bril aanbevelen of misschien de sterkte aanpassen, want waarom zie ik er dan zoveel met schade. Soms willen mensen ook niets zien of weten.

  7. frans zegt op

    Als ik mijn dagelijkse bakkie leut drink hier in khon kaen valt het me op, dat de wat oudere generatie over het algemeen rustig rijdt. Ook de mensen die op de driewiel rijden. Het zijn de jonge lui( vooral jongens) die met hun macho gedrag graag laten zien dat ze snel kunnen rijden, al of niet met drank op. Weing verantwoordelijksheid gevoel naar andere weggebruikers. En gaat het is, dan is het ook goed mis. Ze berusten er kennelijk in. Bij controle wordt het stuur gewoon omgegooid en nemen een andere weg. Geen agent die er achter na gaat. TIT

  8. Henk zegt op

    Verschil tussen de isan en Bangkok is duidelijk aanwezig.
    Het aantal auto’s met schade aan de voor en achterbumper is extreem hoog.
    Dagelijks komen we ongevallen tegen. Veelal blikschades maar ook motorbike drivers welke afgevoerd worden zonder teken van leven.
    Rijstijl van de Thai is min of meer egoïstisch.
    Bumperkleven is een sport. Echter bij verkeerslichten staan ze ver uitelkaar.
    Snijden, geen richting aangeven, de verdrijvingdvlakken niet gebruiken enz is meer standaard dan uitzondering. Bellen zonder handsfree? Gewoon dagelijkse kost.
    Dagelijks gebruiken we auto, taxi, bus, tuktuk en soms de motorbike taxi.
    Maar mijn favoriet is toch de taxi boot.
    De meest ontspannen manier.
    Aantal ongelukken in de kenissen kring deze maand:
    2 met de motorbike
    3 met auto’s
    Echter vreemd genoeg zie je bijna nooit een ketting botsing met meerdere auto’s wat verbazingwekkend is gezien het bumperkleven.

    • pete zegt op

      men maakt een paar grote vergissingen aangaande de thaise rijstijl en de farang rijstijl.Ten eerste heeft 100% van de farang een rijopleiding genoten en zodoende op de hoogte van de regels in het verkeer .
      80% van de Thai heeft nooit een rijopleiding gehad dus niet op de hoogte van de regels.
      Zodoende zijn er verkeersregels voor verzekeringsmaatschappijen maar in het dagelijkse verkeer moet je rekening houden met het feit dat er officieus geen verkeersregels zijn.
      Wanneer je dit systeem begrijpt begin je te begrijpen hoe het thaise verkeer en de Thaise denkwijze in elkaar zit enkun je met oplettend en defensief rijden relaxt deelnemen aan het verkeer.

      prettige tijd toegewenst in een relaxt Thailand waar je b.v. met 60km p uur op de middenbaan van de snelweg kunt rijden en de Thai je rustig links en rechts passeren zonder enige wanklank


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website