Rijden als een dolle stier

Door Robert Jan Fernhout
Geplaatst in Column
Tags: , ,
13 juni 2023

September 2021. Max Verstappen wint op Zandvoort. Anno 2023 weten we niet beter dan dat Max meestal wint, maar zelfs toen was het niet echt spannend, want na 72 luidruchtige rondjes gedraaid te hebben kwam de top 5 in precies dezelfde volgorde binnen als waarin ze vertrokken waren. Wat hier volgt is een ontnuchterend verhaal over autorijden in Thailand. Maar eerst even wat over Red Bull.

Red Bull is een Oostenrijks energiedrankje dat geïnspireerd is op een Thais energiedrankje met de naam ‘krating daeng’, waarbij ‘krating’ een soort van bizon is en ‘daeng’ staat voor de kleur rood. Het is tot op de dag van vandaag een allemachtig populair drankje in Thailand, zeker bij beroepen waarvoor men in hoge staat van paraatheid dient te verkeren, zoals beveiligingsmedewerkers en chauffeurs. De meningen zijn verdeeld over of het drankje echt werkt of niet. Zelf moet ik constateren dat tenminste de helft van de beveiligingsmensen hier te pas en vooral te onpas slaapt op het werk. Ook achter het stuur vallen de Thai regelmatig in slaap, met alle ellende van dien.

Op 3 september 2012, diep in de nacht, reed een snelle Ferrari een motoragent dood in Bangkok. De Ferrari reed door. Een oliespoor leidde politie naar het huis van de Yoovidhya familie, de mensen achter het Thaise Red Bull. Uiteindelijk bleek de jonge Vorayuth ‘Boss’ Yoovidhya de bestuurder te zijn. Ik wil de lezer verder niet met al het juridische getouwtrek van de afgelopen 11 jaar vervelen, maar waar het op neerkomt, is dat ‘Boss’ nooit echt ter verantwoording is geroepen in Thailand, tot grote woede van de Thaise bevolking. In ontwikkelingslanden wil het rechtssysteem voor de rijken nog wel eens anders werken dan voor de minder vermogenden.

Het komt helaas regelmatig voor in Thailand; rijkeluiskinderen in snelle bolides die een hoop ellende veroorzaken. Zo was er een 16-jarig meisje dat in 2010 een ongeluk veroorzaakte, waarbij 9 mensen in een busje om het leven kwamen. Haar familie had goede connecties en ze kwam met een taakstrafje weg. Regelmatig is het wel raak hier met een dergelijk opzienbarend ongeluk. Thailand staat er slecht op wat betreft de verkeersveiligheid; het land voert al jaren de ranglijsten voor de meeste dodelijke verkeersslachtoffers per hoofd van de bevolking aan. Volgens officiële statistieken komen er zo’n kleine 60 mensen per dag of 20,000 mensen per jaar om in het Thaise verkeer, op een bevolking van een kleine 70 miljoen. Saillant detail is dat voor deze statistieken alleen degenen die op slag dood zijn meetellen. Degenen die later in het ziekenhuis overlijden worden gemakshalve niet meegeteld. Het echte overlijdensgetal is dus nog schrikbarend veel hoger.

Het is ook geen wonder. De Thaise rijopleiding is een lachertje, handhaving is er nauwelijks en de ‘mai pen rai’ instelling van de Thai werkt ook niet echt mee. Je treft echt van alles aan op de weg, inclusief bestuurders die menen – als je geluk hebt op de vluchtstrook – tegen het verkeer in te moeten gaan. In het donker. Zonder licht. In Nederland kom je dan op de radio. Daarnaast is rijden onder invloed een probleem van enorme proporties hier.

Nog niet zo lang geleden reed ik ‘s avonds op de motor naar huis. In mijn spiegels zag ik hem aankomen; een pick-up truck die werkelijk over de hele weg zwabberde. Even later stopte hij langs de kant van de weg, en ik besloot de bestuurder aan te spreken. Wel wetende dat een reprimande hier altijd verkeerd uitpakt – de Thai hebben een hekel aan gezichtsverlies lijden en dat kan vaak in absurde nietsontziende woede ontaarden – besloot ik in mijn beste Thais de ‘bezorgdheidsbenadering’ toe te passen. ‘Is alles OK met je? Ik zag je van links naar rechts over de weg slingeren… ben je ziek of zo?’ Zonder enige vorm van gêne keek hij me wat loom aan, en maakte vervolgens een gebaar met zijn hand dat nog het beste te omschrijven is als ‘een fles naar de mond brengen’. Ik denk dat wat de beste man mij duidelijk wilde maken was: ‘ik heb gewoon veel te veel gezopen om nog te kunnen praten, laat staan rijden.’ Ik heb hem maar vriendelijk verzocht zijn roes langs de kant van de weg uit te slapen, het beste wat ik onder de omstandigheden kon bedenken.

Zolang er corruptie in het systeem zit, en er geen echte wil is om het probleem flink aan te pakken, zal er weinig veranderen. Laat je ook niet gek maken door reisgidsen en websites die het probleem nog wel eens willen romantiseren. De meest lachwekkende beschrijving van het Thaise verkeer die ik ooit gelezen heb, beweerde dat de Thai zo rijden ‘omdat het de vloeiende kriskras bewegingen van de boten op de klongs (kanalen) in Bangkok reflecteert.’ Leuk bedacht, dat dan weer wel. Nee, het gaat nog lang duren voordat iedereen hier zich gewoon netjes aan de regels gaat houden, zonder bizarre ongelukken en wilde kamikazeacties. En zo relatief saai en veilig als zeg 72 rondjes Zandvoort gaan we het hier op de weg nooit meemaken, helaas.

Dit artikel is een speciaal voor Thailandblog bewerkte versie van een verhaal uit het nieuwe boek ‘Gekheid op stokjes’ door Robert Jan Fernhout. Het boek is te bestellen bij alle boekwinkels in Nederland en Vlaanderen, en via de webwinkels zoals https://www.bol.com/nl/nl/p/gekheid-op-stokjes/9300000149873451/

Over deze blogger

Robert Jan Fernhout

44 reacties op “Rijden als een dolle stier”

  1. FrankyR zegt op

    Hm,

    Het helpt niet als de handhaving zelf ook met een slokje op de weg opdraait. In de afgelopen 1,5 jaar minstens drie verhalen gelezen over politieagenten die beschonken op de motor zaten!

    Mvg,

  2. Sjaak S zegt op

    Verkeer in Thailand… een eindeloos verhaal. Het is hier wel mooi beschreven en naar aanleiding hiervan moet ik iets van mijn hart…

    Wij wonen in een vrij rustige straat, maar de laatste maanden wordt het steeds drukker. Vooral vrachtwagens die zwaar beladen met grond op de binnenwegen rijden en onze straat als shortcut gebruiken (volgens mijn vrouw omdat ze op de grote wegen belasting moeten betalen en dit op de binnenwegen proberen te vermijden).

    Een paar maanden geleden hebben we een winkeltje gebouwd aan de voorkant van onze tuin, ongeveer twee meter van de straat af. Maar zelfs wanneer er klanten stonden, werd er niet langzamer gereden. We hadden al eerder overwogen om een drempel op de straat te plaatsen, zodat het verkeer gedwongen wordt langzamer te rijden.
    Twee weken geleden heb ik dat gedaan en hoewel de meeste mensen dat een goed idee vonden, werden er toch klachten ingediend bij de Moo Baan. Ook klaagden mensen bij mijn vrouw. Ze dachten dat hun motor kapot zou gaan (ik had extra een opening gemaakt zodat motors en fietsers er tussendoor konden rijden).
    Ik had de drempel bovendien rood geverfd, zodat hij van veraf zichtbaar was.
    Desondanks bleven sommigen er met hoge snelheid overheen rijden.
    In plaats van vaart te minderen, klaagden ze dat de bumpers van hun voertuigen beschadigd zouden raken.
    We moesten de drempel weer weghalen. Men maakte zich meer zorgen over mogelijke ongelukken veroorzaakt door de drempel dan over de ongelukken die voorkomen zouden worden als het verkeer werd afgeremd.
    Ik begrijp deze mentaliteit niet. Wat stellen we ons aan als er een vrachtwagen langs raast en ons huis staat te trillen? Of wanneer er kinderen voor de winkel staan die nu echt niet opletten of er een auto aankomt of niet, en die mogelijk aangereden worden. Op een ochtend vonden we een van onze katten dood voor onze poort op straat. Waarschijnlijk aangereden door een snelheidsmaniak.

    Ik heb de drempel weggehaald. Wat dat betreft voel ik me hier in Thailand al lange tijd machteloos. Helaas spreek ik niet genoeg Thais om iets te kunnen zeggen en als buitenlander sta ik sowieso zwak. Misschien moet ik maar niet in Thailand wonen als het me niet bevalt dat het verkeer ongehinderd snel kan rijden.

    • Boonya zegt op

      Het verkeer hier in Nederland begint al aardig op dat in Thailand te lijken.
      Dus niets vreemds onder de zon

      • Soi zegt op

        In 2021 kwamen in Nederland 582 mensen om het leven door een verkeersongeval. Dit is 4,6 procent minder dan in 2020, toen er 610 verkeersdoden vielen, en het laagste aantal sinds 2015. Vergeleken met 2000 is het aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen gehalveerd, ondanks de groei van de bevolking. Niet zomaar wat roepen. Lees dit even: https://ap.lc/7ZukY

  3. Helmoed zegt op

    Ik herken niets in het verhaal, het lijkt alsof de schrijver de over regelgeving van Nederland naar Thailand wil halen. De gemiddelde rijder in Nederland rijdt slecht, ik heb wel eens gehad, dat iemand achter mij aan reed omdat die niet wist hoe op een locatie te komen, later kreeg ik commentaar waarom ik zoveel mijn richting aanwijzer gebruikte! Ik rijd al jaren in Thailand ik vindt dat de Thai goed rijden en dat precies zoals de schrijver zegt het een fluitje van een cent is om een rijbewijs in Thailand te halen, heel anders dan de extreme prijzen die in Nederland voor en rijbewijs betaald moeten worden.

    • Jacob zegt op

      Wat een onzin; “De Nederlander rijdt slecht en de Thai goed”. De statistieken qua doden spreken een hele andere taal.

      Maar de Nederlander heeft in deze er niets mee te maken, dus die vergelijking gaat mank. Het aantal verkeersdoden in Thailand is schrikbarend hoog (ondanks de veronderstelde bovengemiddelde verkeerskunde die u de Thai toeschrijft). Daarvoor zijn meerdere oorzaken mijns inziens; gebrek aan kennis, gebrek aan toezicht, gebrek aan adequate wegen (gescheiden rijbanen voor snel en langzaam verkeer, zeker op grotere wegen), gebrek aan politieke wil om er iets aan te doen en ook het ontbreken van de wil er iets aan te doen bij de bevolking. En dan vergeet ik vast nog wel een oorzaak of 2.

  4. Philippe zegt op

    Overbekende Franse schrijver / dichter Jean de la Fontaine (1621/1698) heeft ooit geschreven “Selon que vous serez puissant ou misérable, les jugements de cour vous rendront blanc ou noir…”
    Vrij vertaald “Afhankelijk van of je machtig of ellendig bent, zullen gerechtelijke uitspraken je wit of zwart maken…” …. er is dus in 400 jaar niet veel veranderd en het zal in de toekomst ook niet veranderen …
    Zij die geld, macht en/of connecties hebben zullen altijd, of toch bijna altijd, de dans ontlopen wanneer ze in aanraking komen met het gerecht (tenminste als het zover komt)..
    Voor Jan met de pet is het een ander verhaal en het maakt niet uit waar, dit geld zowel in Belgie, Nederland, Thailand …als … noem maar op.
    Dit wat het 16-jarige meisje en Red Bull betreft.
    Dat Thailand ergens aan den top op de ranglijsten wat de meeste dodelijke verkeersslachtoffers per hoofd qua bevolking staat zal waarschijnlijk zo zijn, tenminste dat lees ik méér dan regelmatig en andere “sites” bevestigen dit min of méér door dagelijks dodelijke accidenten te melden / rapporteren.
    Ik woon niet in Thailand maar heb er de laatste decennia duizenden km aldaar op de baan afgelegd en dat U me nu gelooft of niet nog nooit heb ik een accident gezien laat staan meegemaakt, misschien ben ik met de helm geboren.
    Wel heb ik me dikwijls de vraag gesteld “is dit wel verantwoord:
    a) 3 à 4 personen op één scooter
    b) pick-up wagen 6 tot 8 meter hoog, met wat dan ook, geladen
    c) oude pick-up wagen met in laadbak een 10-tal arbeiders …
    ja, dat wel”.
    Ik ben dus, godzijdank, tot op heden nog nooit echt geconfronteerd geweest met roekeloos rijgedrag van de locale bevolking wat niet gezegd kan worden van de farangs op twee wielen die soms na …..(vul het zelf in) hun eigen naam niet meer normaal kunnen uitspreken.

    Weet je, dat tweede (gevaarlijk rijgedrag) zal zich met de jaren zelf oplossen, in Europa heeft het ook wat geduurd .. maar wat de bescherming van de “fils à papa” betreft zie ik, spijtig genoeg, niet direct een verbetering. Hypothetisch voorbeeld: meisje wordt verkracht a) Jan ga terecht de bak in b) zoon van “x” ga vrijuit want meisje heeft aanleiding gegeven en ga zo maar verder ..

    Finaal, misschien een domme vraag maar onafgezien van de NL licentie “is Max Verstappen nu een Belg of een Nederlander ?” Hij is in Belgie geboren (Hasselt denk ik), de mama is Belgisch, de papa Nederlander, hebben blijkbaar nooit in Nederland gewoond … of is hij een Monegask gezien hij nu in Monaco woont (waarschijnlijk omdat het qua circuits centraler gelegen is 🙂 ? of ook Red Bull verhaal onder een andere vorm).
    Mvg

    • Joost zegt op

      Ik heb tijdens mijn reizen door Thailand ook weinig meegemaakt op het gebied van ongelukken. Een paar keer een scooter onderuit zien gaan, maar dat stelde zowel voor de bestuurder, als de rest van het verkeer weinig voor. Maar dat ik het, net al u, zo weinig heb gezien/meegemaakt is waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid gezien het haast ontelbaar aantal ongelukken op de Thaise wegen.

      Wat betreft Max Verstappen, hij heeft zowel de Nederlandse als de Belgische nationaliteit en woont niet in Monaco omdat het centraal gelegen is met betrekking tot de cirtcuits. Die liggen letterlijk over de hele wereld. Wel een hele leuke veronderstelling moet ik zeggen! Nee, hij woont daar omdat er geen belasting hoeft te worden betaald.
      Zelf zegt ‘ie altijd dat hij daar woont omdat het zo mooi is, voor het lekkere weer, en de rust. Dat is allemaal waar maar meer een fijne bijkomstigheid. De onderliggende reden is gewoon dat Verstappen en Red Bull miljoenen niet hoeven af te dragen aan de belasting hier in Nederland of waar dan ook.

      • Philippe zegt op

        Max: Natuurlijk is dat zo Joost, daarom dat ik schreef “of ook een Red Bull verhaal onder een andere vorm” ik verwees hiermee naar deel 1 van mijn schrijven .. (centraal gelegen was een grapje) Money talks !.
        Eerlijk gesproken “zouden wij dat ook niet doen ?”.
        Soit: Eén ding is zeker, dat hij nu Belg of Nederlander is, sinds Senna sowieso de beste piloot ever, Hamilton mag zijn helm nog niet vast maken ! 🙂

        • Joost zegt op

          Ik dacht nog, ‘ o, wat charmant, iemand die helemaal niet weet hoe dat zit met Monaco en de belastingvoordelen. Laat ik dat ik eens even haarfijn uitleggen.’ Ik zal het maar houden op naïviteit en even een gebrek aan begrijpend lezen (ik had de link met het dramatische verhaal over dat meisje helemaal niet gelegd).

          En inderdaad, het is de beste piloot by far sinds Senna. Niks aan toe te voegen! 🙂

  5. Chris zegt op

    Er zijn zoveel zaken die moeten veranderen om de verkeersveiligheid in Thailand te vergroten.
    Een van de belangrijkste is naar mijn mening de houding van de Thais ten aanzien van de openbare ruimte en de medeweggebruikers.

    • Jos M zegt op

      Helemaal met je eens Chris.
      Veel Thai hebben gewoon lak aan de mede weggebruikers of het gebruik van de openbare ruimte
      Wij wonen op een markt vlak bij Khon Kaen, naast onze winkel is een klein steegje waar onze motoren en die van de buren geparkeerd staan.
      Het gebeurd dagelijks dat die uitrit geblokkeerd wordt door Thai die lekker hun auto daar neerzetten en dan de markt oplopen.
      Als ze zien dat je een foto van hun kenteken maakt worden ze boos…..

      • Dirk zegt op

        Heb ik ook al eens mogen ondervinden. Ik stond correct geparkeerd aan een winkel. Bij het buitenkomen had er ene er niet beter op gevonden om mij te blokkeren. Heb bijna een uur mogen wachten vooraleer ik weg kon. Mijn echtgenote vond dat niet erg.

        Dat is typerend voor een Thai. Zich van niets en niemand iets aantrekken. En dan lees ik hieronder dat ze sociaal zijn. Laat me niet lachen. Maar het zal wel aan ons liggen (ons aanpassen of anders hebben we hier niets te zoeken).

  6. Ralph zegt op

    Ik woon al 6 jaar in Hua Hin en nog nooit een probleem gehad in het verkeer. En als ik al eens een crash zie dan is hst 9/10x een tourist op een Forza 350 die zichzelf overschat heeft. Als je gewoon links blijft rijden en niet onverwachts van baan wisselt kan er weinig gebeurren.

    Ik vind het verkeerd in Thailand geweldig. Lekker langs de auto’s af als er file staat. Een Bahtje of 1000 aftikken als je eens gepakt wordt met een Samsong teveel. Zo werk dat hier gewoon. Omarm het maar, net als corruptie hier, anders heb je hier niks te zoeken. Ik vind het prachtig.

    • Willy zegt op

      Thailand staat in de wereldtop qua aantal verkeersdoden!

      Maar geen nood, omarm dat maar want anders heb je hier niets te zoeken. Erger zelfs, als je téveel gedronken hebt betaal je gewoon een kleine boete en doe je gerust verder.

      Wat een ziekelijke mentaliteit. Meer kan ik er niet over zeggen.

      • khun moo zegt op

        Met een serieuze mentaliteit heb je nu eenmaal weinig te zoeken in Thailand.
        5 dagen feest wanneer er iemand overlijdt, lekker eten en films kijken.

    • @ Ralph. Kijken of je het ook nog prachtig vindt als je door een dronken Thai invalide wordt gereden…..

    • Louis zegt op

      Hoe kan je straffeloosheid in het verkeer goed praten? Ik lees hier veel onzin, maar jouw reactie spant toch wel de kroon.

      Triestig hoor Ralph.

    • jan zegt op

      Moderator: off-topic

    • Hans Bos zegt op

      Ralph, dan heb je je ogen in je zak. Ik woon bijna 18 jaar in Thailand, waarvan 13 in Hua Hin en ik heb legio ongelukken gezien, tot zelfs een Thais meisje wier hoofd verpletterd werd door het wiel van een vrachtwagen. Ze had haast en natuurlijk geen helm op.

  7. Johny Prasat zegt op

    Rijden in Thailand met weinig regeltjes is een verademing tegenover België en Nederland. In Thailand weet je gewoon dat jezelf moet opletten, bijna niemand kent het verkeersreglement. Toch verloopt het daar zonder teveel regelgeving verrassend vlot. In Thailand moet je opletten voor de weggebruikers in het verkeer. Bij ons daarentegen moet je vooral opletten om niet tegen de regeltjes te zondigen. Ontspannend rijden met weinig risico op een bekeuring of een middelvinger, dat is Thailand.

    • André zegt op

      Hoezo, Thailand heeft volgens jou geen verkeersregels? Wat een onzin is dat nu! Die regels zijn er wel degelijk maar weinigen kennen ze of passen ze toe.

      Hier dan komen vertellen dat het voor de buitenlanders een verademing is om hier te rijden omdat je zogezegd aan alles je laars kunt lappen (omdat er weinig risico is op een bekering) is toch wel frappant.

      Ik ben een defensieve chauffeur. Als ik me in het verkeer begeef heb ik ogen tekort. Afstand houden? Telkens weer is er een zot die zich juist voor je neus invoegt. Bumperkleven, daar is een Thai werkelijk de grote specialist in. Heb je groen licht? Opgepast … voor je het weet rijdt er een ander door het rood. En dan zwijgen we nog maar over de levensgevaarlijke U-turns en degenen die aan 70 km/uur op het snelste rijvak van de motorway blijven rijden.

      Het enige voordeel is inderdaad dat je hier geen middelvinger krijgt 🙁

    • Peter zegt op

      Grappig om te vernemen dat je je hier onbezonnen kunt gedragen in het verkeer omdat zowat iedereen zijn laars lapt aan alle wetgeving.

      Het groot aantal verkeersdoden is onbelangrijk als ik je moet geloven. Bekeuringen en handhaving hoeven helemaal niet, doe gerust wat je zelf goed dunkt.

      Van mij krijg je alvast wel een dikke middelvinger maar dat zal je een zorg wezen.

  8. Soi zegt op

    Alhoewel je niet mag generaliseren en niet alle observaties vanuit cultuur kunt verklaren, liggen toch heel veel alledaagse zaken van en in de Thaise samenleving verankerd in de manier waarop Thai elkaar vanaf ieders geboorte meegeven hoe te handelen in sociale situaties. Vandaar dat er op de Thaise wegen de komende jaren weinig tot niets zal veranderen, zoals de 7 dodelijke dagen van half april en rondom oud-nieuw dat elke jaar opnieuwe weer bewijzen: https://www.who.int/thailand/activities/ccs-roadsafety
    Oktober 2015 ging het op Thailandblog hier al over: https://ap.lc/vgAkR
    En waarom verandert er niets? Omdat Thaise weggebruikers Thai zijn, en zo ook degenen die moeten toezien op een veilig gebruik van die weg.

    In Thailand gaat het om ‘sabaai-sabaai’. Een culturele bepaaldheid. Door generaties en eeuwen heen zo gevormd. Het is de neiging om in alle omstandigheden niets met conflict of confrontatie van doen te willen hebben, mijden, ontwijken. Dat kan als je maar genoeg naar ‘sanoek’ streeft: plezier hebben, geen zorgen, we zien morgen wel weer, want: maaipenraai- het maakt niet uit. Deze algemeen geldende houding maakt dat het je verantwoordelijk voelen voor of in een bepaalde situatie je niet gegeven is, en je dus al helemaal niet aansprakelijk hoeft op te stellen. Laat staan het de ander tot verantwoording roepen. Dit laatste alleen al is absoluut niet aan de orde, want kan zeer extreem uitpakken. Daarnaast kent Thailand volop een show-off cultuur. Dat alles maakt dat verscholen achter een enorm stuurwiel in een gepimpte cabine er een akelige gedraging tevoorschijn kan komen: “eerst ik, en dan pas jij”. Dat een dergelijk gedrag gevolgen kan hebben? Als het al niet de gewoonte is elkaar aan te spreken waarom er dan nog rekening mee houden.
    Lees ook maar eens: https://pala.be/nl/artikel/van-thaise-glimlach-tot-grimlach

    • jan zegt op

      Vergeet niet dat het hier ook zo was in de jaren 60/70…er werd zelfs gedronken voordat men naar het werk ging….ook als men met gevaarlijke stoffen moest werken zoals bv bij Metallurgie Hoboken.

      En in 1970 bij de in aanbouw zijnde Messe Düsseldorf (naast vliegveld) begon men al n week voor de kerst te ZUIPEN …op het werk….heel de dag..halve liters!!!!!

      • Soi zegt op

        Dat kun je toch echt niet menen die vergelijking van Thailand anno 2023 met het Nederland van de jaren 60/70. Je hebt het over omstandigheden van meer dan een halve eeuw geleden. Denk je nu werkelijk dat je de verkeerssituaties van Bangkok nú kunt meten aan die van Amsterdam tòen? Na de jaren 60/70 van vorige eeuw is in heel veel landen veel meer bewustwording ontstaan zoals bij voorbeeld over het destructieve effect van alcohol in het verkeer. Vraag je eens af waarom deze bewustwording nog steeds niet ontstaat in hedendaags Thailand, terwijl in de afgelopen 6 decennia toch meer dan genoeg kennis bij is gekomen. Heeft die kennis Thailand niet bereikt dan? En behalve kennis: auto’s en scooters zijn zo veel meer veiliger zowel passief als actief, de infrastructuur is beter, communicatie idem. Hoezo rijden Thai dan nog steeds met hele gezinnen op een brommer: zonder helm, een baby op de arm, jonge kinderen tussen de volwassen ingeklemd, smartphone op TikTok, laverend door het verkeer, na een u-turn aan de rechterzijde blijven rijden, zonder omkijken naar links, tussen het verkeer door zonder zich rekenschap te geven van de onvoorzichtigheid en vooral onverschilligheid die ze ten toon spreiden? Maar als je bedoelt dat Thailand blijft steken op een niveau van Nederland van destijds: ja, dan heb je gelijk.

  9. GeertP zegt op

    Ook dit is iets wat gewoon wat tijd nodig heeft, vergeleken met 10 jaar geleden is er vooruitgang geboekt, je haalt niet zomaar een rijbewijs met THB 500,-in een envelop en degene die al eens gepakt zijn met teveel alcohol bedenkt zich wel 2 keer om nogmaals de fout in te gaan, geduld vrienden.

    • Bertrand zegt op

      Een 2-tal jaren terug heeft mijn vrouw haar rijbewijs behaald. Als ik zie welke kennis ze (niet) heeft over de wegcode dan ben ik niet verwonderd hoe de Thai in het algemeen zich gedraagt in het verkeer.

      Ze kennen gewoon de regels en wetten NIET! En het weinige dat ze dan kennen, daar vegen ze dik hun voeten aan. En is er vooruitgang geboekt? Daar heb ik sterk mijn twijfels over. Elke dag opnieuw zie ik halve zotten op de weg. En wees maar gerust, drank, drugs en egoïstisch rijgedrag zijn de grote boosdoeners.

      De weinige keren dat ik als passagier bij mijn schoonvader in de wagen zit mag je mij gerust een pamper geven. Hij is al redelijk op leeftijd maar hanteert een typisch Thais rijgedrag.

      Ik heb hier als eens gelezen dat, als je een wagen hoort claxonneren, dat je er zeker mag van zijn dat het een buitenlander is. Wat ik hieruit begrijp is dat een Thai het rijgedrag van zijn landgenoten normaal vindt, ze ergeren er zich niet aan. En laat dit net het grootste probleem zijn. Maar goed, het groot aantal verkeersdoden zal dan ook wel normaal zijn.

      • Robert_Rayong zegt op

        Bertrand,

        Als het echt te gortig wordt durf ik zeker ook eens te claxonneren. Dan krijg ik ALTIJD onder mijn voeten van mijn vrouw. Ze is doodsbang dat er ooit eens een zot zal stoppen en me zal bedreigen met een vuurwapen. Naar het schijnt is dit hier niet abnormaal.

        Zo zie je maar, Thailand, het land vol met verrassingen die wij als normaal zouden moeten beschouwen.

  10. eli zegt op

    Ik geloof dat tweederde van de verkeersdoden op een bromfiets rijdt.
    Dat 99% van de slachtoffers Thai is, al kan dat iets minder zijn.
    Ik zie dat op de drukke straat waar ik aan woon, (Thanon Onnut) behoorlijk gescheurd kan worden door die brommerrijders, vooral als verderop het stoplicht op groen springt.
    Maar ik zie ook dat ze inhouden als iemand de weg oversteekt. Ik maak vaak mee dat ze mij met een handgebaar beduiden dat ik over mag steken. Ik maak dan een hoofse buiging om ze te bedanken en sukkel de straat over. Vier rijbanen.
    In de zeven jaar dat ik er woon heb ik twee keer een ongeluk zien gebeuren, allebei met brommers.
    Een keer ben ik zelf aangereden toen ik tussen stilstaande auto’s door overstak. Op de wegas reed een motortaxi met passagier me aan. Dit kwam omdat ik vergat in zijn richting te kijken. De twee rijbanen die ik nog over moest steken waren leeg dus ik wilde een sprintje trekken. Schade bleef beperkt tot een gekneusde bil.
    Zoals hiervoor al is gezegd: het gaat hier anders dan in Nederland maar ik vind de Thai meer, veel meer sociaal in het verkeer dan de agressieve Nederlander, het getoeter als men in een file staat was het eerste dat ik (niet) miste in Bangkok.
    En iemand vertellen wat je van diens rijgedrag vind kan best, als je het maar vriendelijk doet.
    Het probleem van veel westerlingen is dat ze hun verkeersmentaliteit meenemen en botvieren op de Thai.

    • John2 zegt op

      Beste Eli,

      Ik woon nu al een dikke 8 jaar in Thailand. Ik ben het verkeer hier al een beetje gewoon en mag wel zeggen dat ik het rijgedrag van de Thai al goed ken.

      Ik ben het helemaal niet eens dat een Thai sociaal is in het verkeer. Integendeel zelfs. Het zijn regelrechte egoïsten. Ik kan het aantal keren niet opsommen dat ik dik in de remmen moest omdat er ene plots voor mijn neus kwam invoegen. De vrachtwagenchauffeurs zijn daar heer en meester in. Ik ben altijd op mijn hoede als ik er een moet voorbijsteken.

      Vorige week had ik ei zo na een flinke botsing met een kanjer van een oplegger. Ik had groen licht en reed op het middelste vak (3 vaks baan). Een vrachtwagen reed door het rood (dat mag als hij linksaf moet maar enkel als de weg vrij is). Hij hinderde me zelfs tot op het middelste vak. Ik moest volop in de remmen totdat ik stil stond. Schandalig gewoon. En hij reed gewoon door alsof er niets aan de hand was.

      Ik kan je tal van andere voorbeelden aanhalen die aantonen een Thai zich weinig aantrekt van anderen. Elke dag opnieuw zie ik stupiditeiten. Van zotten die slalommen tussen het verkeer in tot chauffeurs die iedereen hinderen door aan 30/uur te rijden. Zelfs tegen het verkeer in rijden is hier heel normaal.

      Nee hoor, een Thai is niet sociaal (en dit niet enkel in het verkeer …).

      • eli zegt op

        Goed hoor jij hebt een andere mening. Dat mag.
        Ik zie op de weg Thai die anderen in laten voegen en Thai die inhouden voor voetgangers.
        Jij ziet het met een hollandse bril.
        Veel plezier en wind je vooral niet op.

        • khun moo zegt op

          inhouden voor voetgangers ?

          Ik heb in 42 jaar Thailand nog nooit meegemaakt dat je op een zebra pad veilig bent.

          • Jan zegt op

            Iedereen met een beetje gezond verstand weet maar al te goed dat het onbezonnen oversteken op een zebrapad in Thailand wel eens zelfmoord kan zijn.

            Hier het omgekeerde komen beweren onder de mom van een eigen mening staat los van de realiteit. Dit is gewoon de boel een beetje opjutten. En zeker als men dan nog het lef heeft ons te verwijten dat we een Hollandse bril op hebben.

        • Soi zegt op

          Dit heeft niets te maken met het hebben van een andere mening, maar met het op juiste wijze willen zien wat de alledaagse realiteit is. Ik zie ook dat Thai ruimte maken zodat de ander kan invoegen. Maar ik zie ook dat zonder omkijken rechtsaf wordt geslagen en twee brommerrijders worden geschept. Als jij beweert dat: “het probleem van veel westerlingen is dat ze hun verkeersmentaliteit meenemen en botvieren op de Thai”, is dat geen mening maar nonsens.

        • Kris zegt op

          Een Thai die stopt voor voetgangers??? Wat een onzin.

          En anderen laten invoegen? Absoluut niet, diegene die wil invoegen wringt zich er gewoon tussen.

      • Chris zegt op

        Beste John
        Dat egoisme op de weg heeft een achtergrond. Het heet omgevingspsychologie.
        In de mindset van de Thais is de openbare ruimte niet een ruimte van en voor iedereen en waar iedereen dus wat moet inschikken soms, maar een ruimte waar het recht van de sterkste telt. Die ruimte begint bij het hek van de eigen woning, die als een kasteel wordt beschouwd en waar alleen familie en goede vrienden toegang hebben.

        • William-Korat zegt op

          Volgens mij is het egocentrisme Chris.
          Egoïsme heb ik nog niet veel Thaise mensen op kunnen betrappen.
          Dat veel Thaise denken dat de wereld om hun heen draait daarentegen is ruim aanwezig.
          Zie daar dit talent van een Thai waar vele buitenlanders als een dolle stier tegenin gaan in de diverse onderwerpen.

        • khun moo zegt op

          Goede analyse,
          Ik kijk na 42 jaar nog steeds met verbazing naar het verkeer in bangkok.
          Wij maken veel gebruik van de stads bussen.
          Ik heb nog nooit een vrachtwagen gezien die een personen auto voor laat gaan bij invoegen.
          Het is er tussen wringen en zodanig dicht op je voorganger gaan staan dat er zelfs geen 10 cm meer over is.

          Oversteken op de weg doen we tot we een groepje mensen hebben en wachten dan een moment af dat er geen auto’s of motoren aankomen.
          Zebra paden zijn er , maar hebben geen functie.

          Op het platteland moet je ook voorzichtig zijn in het verkeer.
          Maar ja , wat wil je wanneer je tussen de buffels en rijstvelden opgegroeid bent en van je Farang schoonzoon een auto krijgt.
          rijbewijs halen kost alleen maar geld , mocht je zo wie zo aangehouden worden dan is de boete slechts een fractie van de kosten van het halen van het rijbewijs.
          En de schoonvader ziet het belang er helemaal niet van in.
          We gaan rijst oogsten en de buffels verzorgen.
          Nog even 3 glaasjes thaise whisky om wakker te worden en we vertrekken.
          Geen tijd voor die onzin van een rijbewijs. Je ziet toch dat ik kan rijden.
          Zet onze nieuwe auto zo neer dat de buren deze goed kunnen zien.
          Verkeers regels zullen best bestaan, maar waarom zou je als auto wachten op een motor fiets.

  11. Jack zegt op

    Nee, een zebrapad betekent in Thailand helemaal niets, hoogstens dat dit een plek is waar wellicht voetgangers mogen oversteken, maar het betekent absoluut niet dat auto’s voor je gaan stoppen zoals dat bij ons het geval is. Mijn vrouw woont al 30 jaar in Nederland en is er nog steeds elke keer verbaasd over dat automobilisten zomaar voor je stoppen als je richting het zebrapad loopt.

    • André zegt op

      Klopt Jack!

      Vorige maand nog … ter hoogte van Central Pattaya … mogen springen voor mijn leven OP het zebrapad. Een onnozelaar die aan hoge snelheid kwam aangestormd. Mijn rechterknie vol bloed (mooie schaafwond).

      En ja hoor, de politie, die deed alsof ze niets gezien hadden. SCHANDALIG noem ik dit.

      En dan zijn er hierboven betweters die durven te beweren dat ze een Thai regelmatig zien stoppen voor overstekende voetgangers. Ik leef hier nu al zo lang en heb nog NOOIT een wagen zien stoppen of vertragen voor zebrapaden.

      • Jack zegt op

        Ik ben wel erg geneigd om te stoppen voor het zebrapad als iemand wil oversteken, maar (!) voor hun eigen bestwil rijd ik soms ook door, want als ik stop en de voetgangers steken over dan kan het zijn dat achter mij rijdende auto’s mij passeren en gewoon doorrijden. Dan creer je een levensgevaarlijke situatie.
        De Thai zelf kennen maar 1 regel: het recht van de sterkste. Dus vrachtauto’s, dan gewone auto’s, dan brommers en als laagste de voetgangers.

  12. eli zegt op

    Veel mensen hier noemen een afwijkende mening nonsens of onzin.
    Of die persoon komt de boel een beetje opjutten hier lees ik ook.
    Ik zeg dan maar: als jullie je in het verkeer net zo gedragen als hier op het blog snap ik wel waarom Thais een hekel aan jullie hebben. Alleen jullie visie telt blijkbaar, de rest is onzin. Terwijl ik alleen maar mijn ervaringen vertel.
    Ik zeg niet dat alle Thai doen wat ik vertel, ik zeg wat ik meemaak. Ik breng wat nuance in geklets van zich superieur wanende farangs.
    Denk eens na over wat jullie schrijven stel ik voor en kijk in het verkeer uit als je oversteekt of linksaf slaat.

    • Roger_BKK zegt op

      Ik weet wel wie zich hier superieur gedraagt hoor Eli.

      Blijkbaar ben jij de enige die afwijkende commentaar komt posten dat totaal niet strookt met de werkelijkheid. Maar goed, misschien zijn wij met zijn allen verkeerd en heb jij het bij het rechte eind. Bij deze mijn excuses.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website