Paniek in Afferden
In het land van Maas en Waal ligt het nauwelijks 1700 inwoners tellende kleine plaatsje Afferden behorend tot de gemeente Druten.
In het centrum staat nog de toren van een eerder gesloopte kerk overeind en ook de in 1890/91 in neogotische stijl gebouwde kerk met de naam Sint Victor en Gezellen.
Tot zover niets schokkends ware het niet dat ik begin van dit jaar benaderd werd door een onrustig geworden echtpaar van deze plaats. Kende de mensen niet maar ze hadden via via vernomen dat ik Thailand redelijk ken. Ze wilden komen praten omtrent het Boeddhisme. Wat was er aan de hand? De deuren van hun kerk waren al een tijd op slot en het gerucht deed de ronde dat vreemde Thaise snoeshanen gestoken in oranje gewaden hun kerk wilden kopen. Men vreesde islamitische toestanden zoals in Den Haag met een daar haat predikende Iman.
Maakte hen duidelijk dat ik best wil praten maar dat het wel zoiets zou worden als biechten bij de duivel maar hen wel gerust kon stellen.
De kerk is bij gebrek aan Roomse kerkgangers en het daarmede verband houdende gebrek aan inkomsten begin dit jaar (2017) verkocht aan de boeddhistische stichting Dhammakaya Nederland. Deze stichting bestaat sinds 2014 en heeft ten doel meer kennis te verschaffen omtrent de boeddhistische leer en om zoals men het zelf omschrijft steeds meer Nederlanders te informeren omtrent de wijsheden en technieken van het boeddhisme om het in hun leven te gebruiken om meer voldoening, welzijn of zingeving te vinden. Door activiteiten te ontplooien voor zowel Thai als Nederlanders tracht men meer eenheid binnen de verscheidenheid in de samenleving te bewerkstelligen.
Doelstellingen
- Mensen doceren en inspireren tot een boeddhistische leefwijze met vrijgevigheid en meditatie.
- De meditatiemethode en beoefening bekender te maken.
- Het kloosterleven in de Thaise Theravada-traditie bevorderen, opbouwen en ondersteunen.
Binnen het boeddhisme bestaan 18 stromingen waarvan Theravada (leer van de ouderlingen) sinds eeuwen de belangrijkste is met wereldwijd meer dan 100 miljoen volgelingen.
Volgens de stichting stijgt het aantal Thai in Nederland snel en is de aard van de Thaise immigrant snel aan het veranderen. Ze zijn vaak beter opgeleid en meer geïnteresseerd in meditatie dan in ceremonies.
Meditatie
De voormalige kerk is nu omgedoopt tot ‘ubosot’ waar meditatie een centrale plek gaat krijgen. Een aanhanger zijn of worden staat niet voorop. “Het gaat erom dat mensen zich als boeddhisten gedragen, niet dat ze boeddhisten zijn. Net zoals het er niet om gaat wat je bent, maar om wat je doet. Mensen mogen zelf weten wat ze ervan meenemen.” Aldus de woorden van Luang phi Sander. (Sander Oudenampsen – penningmeester van de stichting)
Verleden week heb ik het echtpaar weer ontmoet en in geuren en kleuren het verloop te horen gekregen. In de voormalige pastorie wonen nu enkele kloosterlingen maar overlast ervaart men in Afferden geenszins. “Wellicht ga ik er nog eens een meditatiecursus volgen” krijg ik van mijnheer te horen. Lachend vult zijn vrouw aan: “Wat zal ik dan een ideale man krijgen.”
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand tips10 november 2024Thaton – Chiangrai; geen gemakkelijke keuze
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
- Bezienswaardigheden12 oktober 2024Mijn pareltje in Bangkok
- Bangkok17 september 2024Wandelen door Chinatown
Je woont er niet gek ver weg vandaan, Jo, ga er maar eens kijken, want het lijkt mij ook
wel wat voor jou.
Om met die mevrouw te spreken, misschien wordt jij dan ook wel een ideale man!
Was vorig jaar bij de opening. Het hele dorp stond volgens mij op straat om te zien wat er gebeurde.
Er waren veel belangstellenden. Mijn vrouw heeft het nog steeds over mijn act ter plaatse maar ja dat is ons geheim.
Verder heel veel duitsers en italianen ter plekke. Deze wat schint een verbintenis te hebben met een wat vlakbij Milaan en eentje in de buurt van ik dacht Iserloh of Hannover.
De aanschaf en bekostiging van deze tempel is betaald door een thaise filantroop. Deze man was ook aanwezig bij de opening.
Wij komen al jaren ieder jaar in Thailand, en wonen in het land van Maas en Waal. (hier valt Afferden, ook onder) Ik vindt het op zijn minst ten de kop van dit artikel op zijn minst overtrokken. De (kleine) roomse gemeenschap, wilde de kerk graag behouden. Het bisdom stelde dat dit te duur was, niet zonder slag of stoot is de kerk toen toch verkocht. Maar de Afferden hadden geen enkel probleem of Boedisten, Taoïsme of de lokale voetbal vereniging er in zou trekken. Dit volgens onze lokale weekkranten, de Maas en Walter en de Waalkanter.
oh even zoeken op afferden en tempel op you tube staan filmpjes
Dan zijn die mensen die je bedoelt uitzonderingen, kijk maar eens op het volgende artikel uit de Gelderlander van een paar manden geleden
https://www.gelderlander.nl/druten/katholieke-kerk-afferden-krijgt-tweede-leven-als-boeddhistische-tempel~a591053f/
Zolang die 18 verschillende stromingen elkaar de hersens niet inslaan en ook andersdenkenden in hun vrijheid laten vind ik het best.
Mag hopen dat deze tempel niks te maken heeft met Wat Dhammakaya (en Dhammachayo) in Pathumtani want de naam voorspelt niet veel goeds.
Ja hoor, Chris, dat is die vreselijke (ironisch) , zendingsgerichte Dhammakaya beweging. In onderstaand verhaal staat die meneer Sander ook al genoemd.
Die kerk wordt geen ‘ubosot’ want dat is de heilige ruimte waar monniken worden ingewijd en waar vrouwen niet binnen mogen komen. Het zal wel een ‘wihaan’ worden, de gemeenschappelijk hal waar iedereen welkom is, zelfs vrouwen, homo’s en farangs.
https://www.thailandblog.nl/achtergrond/verdeelde-thaise-boeddhisme-band-staat/
Deze sekte is in zoveel schandalen verwikkeld dat het volgens mij geen zuivere koffie kan zijn.
Ik heb niet zoveel met de tempels.
Is die Dhammakaya beweging niet van die Mercedes monnik?
Zo krijgen de namen: “bedelmonnik” en “oranjesupporter” toch wel een andere betekenis 🙂
http://www.abc.net.au/news/2016-03-29/head-thai-monk-to-be-summoned-by-police-over-1958-mercedes-benz/7272536
M.vr.gr.