Op de “motorfiets” in Thailand
Inmiddels rijd ik nu al weer vanaf november 2014 op een scooter rond. Voor de Nederlandse wet een motorfiets, maar in Nederland zouden wij het een “opgevoerde brommer noemen”. Een Honda CPX 150 CC. Zeer tevreden mee.
Achteraf gezien (mijn lengte 190 cm) had ik het grotere model de Forza een 250 CC hebben moeten kopen , iets groter en robuuster en daar had ik waarschijnlijker wat prettiger opgezeten.
Ik lees hier op Thailandblog verhalen en ervaringen over de meest vreselijke ongelukken, verwondingen en soms zelfs met een fatale afloop. Triest om zo aan je einde te komen. HHet is wat te gemakkelijk om dit alleen aan drank en zonder een helm te rijden weg te schrijven. Maar niet drinken en een helm maken de kans op overleven wel groter. Ik rijd hier in Pattaya ook rond met en soms zonder helm. Oké ik drink geen alcohol dat scheelt maar ben er inmiddels ook wel achter dat je hier een ongeluk hebt zonder dat je zelf wat fout doet. Eer rijden zoveel idioten om je heen en scheuren langs je heen werkelijk niet te geloven. Kinderen rijden met zijn tweeën of zelfs soms drieën als gekken om je heen, als jij ze raakt , ben jij de schuldige…
Mijn rijbewijs “halen” was hier ook een aparte ervaring. Tijdens de remtest trapte ik zo hard op de rem dat het apparaat van de grond kwam. De Thai keken er verbaasd naar en moesten er hard om lachen. Maar toch geniet ik van het rijden op mijn “motortje”, ik geniet van de wind om mijn kale kop, de vrijheid van bewegen en de drukte om mij heen.
Als Amsterdammer houd ik van drukte om mij heen. Ik weet sommigen van U vinden dit een afwijking, maar alleen op de heide ergens op het platteland zou voor mij dodelijk zijn… Een ieder zijn meug zou mijn vader zeggen.
Na alle verhalen gelezen te hebben en de commentaren met andere ervaringen over het rijden op een “motorfiets” zit ik nu toch op een andere manier op mijn motor. Ik rijd nog defensiever dan ik al deed. Ik hoef niet zo nodig meer hard te rijden en heb inmiddels onbewust veel vaker mijn helm op.
Ik had al na een korte tijd hier te wonen en leven al niet zo een hoge pet op van de Thaise rijstijl, maar ook ik heb inmiddels al hier de nodige ongelukken voor bij zien komen, vele mensen levenloos op het asfalt zien liggen. In mijn ogen een vreselijke dood om zo te sterven want uit eigen ervaring heb ik na een ongeluk eens opgelet hoe lang het duurde voordat de ambulance er was. Het duurde bijna een uur en dat is te lang om in kritieke gevallen te kunnen overleven.
Ondanks dit alles rijd ik nog steeds rond met veel plezier op mijn “motortje” , maar ben ik duidelijk voorzichtiger geworden. Ik hoop dat U dit ook gaat doen, geniet van het rijden, draag zoveel mogelijk een helm en stay safe.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand21 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (195)
- Lezersvraag21 december 2024Kun je een bewijs van een Thais adres in het Engels krijgen voor een Belgische bankrekening?
- Lezersvraag21 december 2024Hoe kun je als expat in Thailand omgaan met crypto?
- Lezersinzending19 december 2024Japanse autoverkopen dalen in Thailand, terwijl Chinese auto’s marktaandeel winnen (lezersinzending)
Beste Bart,
Worden er Forza 250 CC te huur aangeboden ? Zo ja in welke regio.
Hou het veilig op de weg.
Mvg
Je rijdt rond op eem Honda PCX150 en je had waarschijnlijk
liever een Honda Forza 300 gehad. Ik ken verschillende mensen die Forza 300 hebben en achteraf toch liever hun PCX
hadden gehouden
Op een motor is het idd altijd en overal zaak dat je beschermende kleding draagt, en idd, de helm is daar de belangrijkste van.
Ik draag daarbij dan ook altijd een broek en jas met kevlar bescherming erin. Dat hoeft echt niet warm te zijn. Mijn motorjas + broek in Thailand zijn van gaasstof, met bescherming bij alle gewrichten.
Als ik sommige mensen met slippers, korte broek, tanktop en soms een Willempie helm op zo’n brommotor zie scheuren houd ik mijn hart vast. Ga je zo onderuit, of klap je ergens op….vul het maar in.
Ook het blind 2 of meer rijstroken opschuiven, en dan liefst ook nog de U-turn maken als er verkeer aan komt razen, zorgt vaak voor mooie taferelen.
De meeste ongelukken worden niet veroorzaakt door het snele rijden, maar door acties zoals hierboven beschreven; niet kijken wat ze doen, en dan ook geen enkele bescherming.
Hi Michel,
Zoek al lang beschermende kleding van gaasstof, maar kan het hier in Thailand niet vinden. Kun je me een tip geven? Dank!
Ik heb er in TH nooit naar gezocht dus zou niet weten waar de e kopen, maar ga eens kijken in een grote motorzaak in BKK.
Mijn pak heb ik meegenomen naar TH. Gekocht in Spanje, maar heb ze ook in NL al gezien bij wat grotere motorzaken.
Mijn pak is van Alpinestars. Niet goedkoop, maar ook niet te verslijten.
Braadijs. Ga eens naar een motocross zaak de grotere motor cross zaken hebben ook beschermde kleding. succes.
Ik begrijp niet Bart, dat mannen op leeftijd nog op een brommer/scooter gaan rijden? Dit zouden ze in Nederland ook nooit doen! Oke’ je moet al een Biker zijn, een heerlijke dikke motor te rijden’ Maar dit is niet in vergelijking’ Een tweedehands auto kost hier geen drol’ en dit is voor mensen op leeftijd, wel zo veilig.
Ik zie ook hoog bejaarden nog krampachtig op een 125 cc rijden, en dan denk ik’… dit zou verboden moeten worden!
Pieter,
Een PCX is wel bijzonder rijveilig. En het rijplezier is zalig, én tegen een lage prijs.
Na kennismaking met de PCX in Thailand, heb ik drie jaar in België gereden.
Defensief rijden is een must. Ik ben lijnbus chauffeur, en beroepsmatig dus zeer defensief rijdend. Zowel met lijnbus of scooter moet je de blunders van anderen telkens een stapje voor proberen te zijn.
Een scooter heeft grote voordelen in Thailand : goedkoop, handig, gratis luchtkoeling, parkeren, …
Bij 37 graden voelt het op de scooter nog aangenaam. Liever dan in een auto of bus waar ze de airco op 16 graden instellen.
Hoe het veilig !
Beste Pieter.
Laat ik beginnen te zeggen dat ik het eens ben dat je in Thailand het best in een stevige truck rond kunt rijden.
Binnen de stad is dat echter nauwelijks een optie. Deze zelfde morgen ging een vriendin, achterop een mototaxi, met baby 1 jaar oud met deze ervaren rijder onderuit op weg naar de kliniek omdat iemand voor hen plots naar links ging. Grote bult hoofd baby, veel paniek en geen geld voor CTscan. Nu is het afwachten.
Verder: Ik vind het een dure drol, om hier een tweedehandsauto te kopen. 10 jaar oud, afgeragd, in holland hooguit 1800 euro, hier betaal je lustig het 3 voudige.
Gaarne jouw goedkope adresje!!
Hallo Jasper’
Geef me je E mail maar’ dan praten we verder’
[email protected]
Pieter
Tweedehands auto’s zijn in Thailand redelijk aan de prijs, dat terzijde.
Maar ik heb zelf ook de keuze gemaakt om een auto te nemen in plaats van een motorbike, simpelweg om de reden dat ik bij een ongeluk toch liever in de auto zit als op een motorbike. Dan maar liever wat langer onderweg tijdens de spits. Maar het voordeel is wel dat je buiten de stad ook ineens eens stuk mobieler bent als je eens wat verder weg moet. Verder zit je lekker in de AC en een muziekje er bij.
Pattaya kan wel wat lastiger zijn qua verkeer maar daar is het in de binnenstad ook juist goed op te lossen met de baht bus of laat op de avond met de motorbike taxi.
Hey Pieter, waarom mag ik als 80 jarige niet op een motorcycle rijden? Ik rijd hier auto en motor dagelijks, al zo,n 40 jr. Ik scheur door het dorp tussen de 80 en 100 km/u, op de grote weg altijd min.100km/u. Het is hier geen Nederland, gelukkig niet.
Theo’… Allereerst!… Vrijheid / Blijheid’ Iedereen moet zelf beslissen hoe zij/ hij dood wil’ Maar…. In Nederland zijn de wegen waterpas, waar geen knikker gaatje in te bespeuren valt’ Alles is strak en 100% netjes afgewerkt! Hier in Thailand, zijn de wegen een gevaarte’ dikke kuilen, in het wegdek, lijken wel vrouwen borsten’ Waar een achtbaan niks bij vergeleken is’ Honden steken over. Scooters die je van alle kanten proberen in te halen’ Zeker 40% heeft geen geldig rijbewijs, en de wet van de Jungle heerst! Ik heb net mijn Harley Davidson verkocht om deze reden! Natuurlijk rijden wij auto, en heb een Honda Forza er alleen bij, voor kleine boodschapjes’ En Ja’ je ben sneller’…. in het ziekenhuis! Heb een paar jaar terug een ongeval gehad, een auto reed ons van de motor (Honda Magna, 750 cc) en zonder te stoppen reed hij heel erg hard weg’ (niet verzekerd natuurlijk’) De kosten aan de motor waren voor mij, de kosten voor het ziekenhuis werden gedekt door mijn zorgverzekering, dus dit werd wel vergoed maar…. wel even een paar weken uit de running’ en nog meer littekens in men lichaam’
Beste theoS, Helemaal met u eens dat als men nog capabel is, er niets verkeerd aan is om te mogen motor rijden. Zeer te kort door de bochtopmerking van Pieter. Iedereen moet maar zelf afwegen of die het veilig vind ja of nee???
Uw 2e opmerking slaat helemaal op niets en is eigenlijk te gek voor woorden! In de bebouwde kom, waar kinderen spelen door het dorp scheuren met n kleine 100 km/u is asociaal en onverantwoordt!!! Dan hebt u totaal geen respect voor de wonenden aldaar!
Het is hier geen Nederland? Gelukkig hebben ze daar wel de regels dat men zich normaal in het verkeer moet gedragen en daar past 100km/u niet bij. Het spijt me, zelfs voor een 80 jarige is dit niet gepast!
Ik woon ook in Duitsland, zoals u weet kan men daar onbeperkt gas geven zodra het verkeersbord het aangeeft auf die Autobahn, maar ik zeg u een ding: in de bebouwde kom, door de dorpen is het 50Km/u tot soms, jaaaa 30km/u en het leuke is dat er in ieder dorp een tot meerdere flitspalen staan….Hoezo, het is gelukkig geen Nederland? Duitsland is erger en maar goed ook! Als Thailand ook zo slim was zouden er wat minder doden vallen!
Ok, ik probeer het nog een keer…..
Hoe kun je zo dom zijn? Als je betrokken bent bij een ongeval, maakt niet uit wie de schuld draagt, kan je geen aanspraak maken op je NL reis- en ziektekostenverzekering. Je MOET een geldig NL motorrijbewijs hebben wil je daar aanspraak op kunnen maken.
Rijd je je dood, transport van je stoffelijk overschot terug naar NL zal niet vergoed worden. (35.000 Euro)
Heb je geluk, en je hebt bijvoorbeeld “slechts” een gecompliceerde beenbreuk. Herstel operatie of fysiotherapie zal in NL niet vergoed worden. De ziekten kosten verzekeraar hoeft het niet, maar meestal vergoeden ze toch wel de spoedeisende hulp in Thailand.
Ik ken twee gevallen van jonge jongens, 16 jaar, die een ernstig ongeval in Thailand hadden. Beiden comateus patient. Na een lange behandel periode in Thailand mochten beiden terug naar NL. Echter, zowle de reiskosten als de ziektenkosten weigerden dat vervoer te betalen (Arts, verpleegkunidge, apparatuur, liggend in bed.) vlucht kostte 180.000 Euro.
Dom, dom, dom. Rijdt niet op een motor (brommer, opgevoerde brommers bestaan hier niet!!!!) zonder geldig NL motorrijbewijs. Haal een internationaal rijbewijs bij de ANWB. De verhuurder maakt geen probleem. Aan de politie betaal je 400 Baht voor het rijden zonder geldig rijbewijs. Maar denk na!!!!
Arjen.
Zo’n 15 jaar geleden heb ik een ongeluk gehad in India :
Gebroken heup.
Gezien de toestand van het plaatselijke kliniekje was ter plaatse opereren niet aan de orde, dan was ik waarschijnlijk mijn been kwijt geweest.
Er kwam een verpleger uit NL met div. apparatuur, werd na 11 dagen met ambulance naar vliegveld gereden, had 12 stoelen nodig want ik werd liggend vervoerd.
Ambulance naar Bronovo Den haag en daar geopereerd. 3 maanden revalidatie.
Alles is betaald door mijn reisverzekering (OHRA), geen enkel probleem !
Dus niet zo zeuren, zorg gewoon voor een goede (doorlopende) reisverzekering !
En ik rijd lekker rond op mijn Honda Click
Ik ben het met je eens Bart, je hoeft hier zelf niets verkeerd te doen om bij een ongeval betrokken te worden. Net als iedereen kan ik div. voorbeelden opnoemen van mensen op de weg die als een idioot rijden, zonder helm, met vrouw en kinderen, allemaal op 1 motortje. Ik heb er inmiddels 60.000 km opzitten op mijn Honda click, nog nooit gevallen, of een ongeluk(je) gehad, maar veel bijna ongelukken.
Je komt hier altijd in de problemen door toedoen van anderen, die schijnbaar geen idee hebben wat hun gedrag op de weg voor gevolgen voor anderen kan hebben. Veel geluk op de weg, en idd, altijd een helm op !!!!!
He Bart, goed dat je mijn aandeeltjes een beetje sponsert met je Aegon shirt.
Over rijden op z’n brommertje zal ik maar niet verder op ingaan, is al genoeg gezegd.
Maar blijft lekker even de frisse wind door je haren, ja Bart dat kan jij nu weer niet zeggen.
Leuk verhaal over de verkeers veiligheid en het genieten van rijden.
Goed dat je iets veiliger gaat rijden met helm op.
Het is echt tijdens iedere rit, auto motor of fiets etc, fouten van andere weggebruikers oplossen om zelf veilig van A naar B en terug naar A te komen zonder kleerscheuren in letterlijke zin.
Ook Farang rijden vaak net zo, of beroerder, als dat de Thai dat doen.
Al dan niet in beschonken toestand.
Het is zo lekker hé dat stoer doen.
Ze lachen je hartelijk toe als jij op straat geland bent.
@Arjen, Bart zegt dat hij wel een Thai rijbewijs heeft gehaald.
Maar helaas zijn er nog velen die vinden dat het prima gaat zonder.
Het rijden an zich hoeft geen verschil te maken.
Maar inderdaad velen denken niet aan eventuele gevolgen.
Moet je maar even kijken hoe ik ga op mijn kasaki klx 250 offroad dus een klein motorfietsje ik doe van allerlij beschemrde kleding aan ze lachen er om kan mij niet schelen als ik val geen pijn in het hoofd.ik doe dat ook bij zeer kleine afstanden en wat die anderen doen moeten zij zelf weten. en van af 50cc is een motor rijbewijs voor nodig ?.Of hier in thailand niet.daar kom je dan van zelf achter als er wordt gecontroleerd.
Je hebt gelijk Bart dat je hier in Paattaya met een brommer rond rijd. Met een auto sta je meeer stil dan je rijden kan. En in tegenstelling tot wat Pieter zegt zijn de tweedehandsautos verschrikkelijk duur hier in Thailand. Ikzelf heb een Thais en een Belgisch rijbewijs. Dus over het niet aanvaarden om een ongeluk te aanvaarden. Geen zorgen.
Ik rij nu ook alweer bijna drie jaar op mijn Honda PCX 150. Ben er hoogst tevreden mee. Vandaag liet ik bij Honda nieuwe banden leggen en olie verversen. Met de nieuwe banden voel ik me ook weer veiliger. De voorste was kaal en er was een stukje uit. Toen ik dat zag, zei ik tegen mezelf, je rijdt op een tijdbom. Misschien overdrijf ik het. Voor nog geen 2500 baht twee nieuwe is niet te duur..
Tijdens het wachten op de bandenwisseling zag ik in de showroom een mooie blauwe Forza staan… Ik zou hem niet inruilen voor mijn PCX, maar toch….
Bart,
Geen afwijking, ik kom ook uit Asd ( TOostzaan) en moet ook regelmatig mensen om me heen hebben. Ik kom uit een groot gezin, dat zal ook wel invloed daarop hebben.
Heb al 7 jaar een Honda Steed 650cc. Bevalt me erg goed. Is wat stabieler dan een Honda 150cc. Rij ook veel in de stad Khon Kaen en heb ook veel lange ritten gemaakt. Dat is heel plezierig op zo’n zwaardere motor. In 1 dag 400 – 450 max. is OK. Ik ben van vooroorlogse kwaliteit, scheelt ook wel in stabiliteit. Heb nu 75000km gereden, maar dat is meer omdat ik ook een Steed 400cc al 7 jaar heb en gebruik., maar niet alleen.
groet Jacob
Hallo Bart,
Kijk maar eens op de sites van Bestgore.com en Kaotic.com.
Daar worden video,s getoond van motorfiets ongelukken, dat ziet er vreselijk uit, ik denk dat je dan nooit meer op je motorfiets zal durven rijden !
Onnodig ook om voor zo,n levensgevaarlijk transportmiddel (motorfiets) te kiezen, taxi in Pattaya is spot goedkoop, Jomtien naar Pattaya slechts 10 bath !
En dan zit je veilig en nog lekker relaxt ook zonder verkeers stress.
Hallo Bart,
Ik snap volkomen dat je zonder helm durft te rijden.
Een normaal mens is banger om een klap te krijgen met zo lelijk shirt.hahaha
Dus geniet zo lang het kan.
Ik woon al lang in thailand en rijd iedere dag brommer zonder problemen.
Tuurlijk eens komt de dag maar ik rij graag blij rond ook al is dat dom.
Ik ben juist nederland ontvlucht omdat ik gek werd van de regels.
Een nieuwe poging …. Dank voor een antwoord.
Worden er Forza 250 CC te huur aangeboden ? Zo ja in welke regio.
Hou het veilig op de weg.
Aan de beachroad in Pattaya in een van de soi’s 13, ik dacht soi 13/1 of soi 13/2.
Van lichte bromfietsen tot zware motoren.
groet,
Lodewijk
Tja, ik heb waarschijnlijk geluk gehad maar ik denk wel dat het overal, maar zeker in Thailand een eerste vereiste is om ERVARING te hebben om met een motorfiets te rijden. Ik rijd pas 60 jaar op een motor dus ik kan nog niet zoveel zeggen maar als ik zie wat onze vrienden Farang zondere enige ervaring op een scooter uithalen en totaal geen notie hebben van wat ze aan het doen zijn dan komen bij mij overmoed en onnozelheid als eerste boven. Vooral toeristen (ik reken ons daar niet onder) lopen het grootste gevaar want ze kunnen zonder rijbewijs (ook niet van thuis) niet alleen een scooter huren maar zelfs een zware motorfiets! Het is toch een eigenaardig ras die Farangs want in het Homeland durven ze nog niet op een fiets het verkeer in maar in Th is natuurlijk alles geoorloofd!
Overigens over scooters gesproken. Een Forza 300 is niet het beste vervoermiddel in de stad maar meer voor afstanden en een Click is over het algemeen voor Farangs te klein dus dat betekent rugklachten. Een PCX is veel beter voor ons geschikt. Wij hebben Yamaha Mio voor de stad, een Honda CBR250R voor ritten met de club of met vrienden en een Suzuki Vitara voor ander soort rondritten. Die Suzuki Vitara (jaar 2000) is mij zeer goed bevallen en is werkelijk erg sterk. Kosten 200.000 baht voor een goeie.
En Bart heeft het bij het rechte eind: wat een zooi met de regels in het Westen. Lokale regels plus nationale regels plus europese regels! En heeft iemand al een een simpeler verkeerslichten systeem gezien als in Th? Linksaf zonder verkeerslicht waar kan dat nog? Al ben ik als biker bij de volgende situateis ERG waakzaam: linksafslaanders en U-turns)
Happy Ridning Amigo’s en als iemand wat motorrijles wil dan help ik gaarne!
Wat is te oud zijn om motor te rijden .
Ben zelf inmiddels de 62 jaren al weer gepasseerd .
Heb vanmorgen vroeg nog mijn stiefzoon van mijn huis uit naar het vliegveld in Chiangmai gebracht op de motor met een Yamaha 135 cc X1R . Was een mooie rondrit van rond de 110 km , door het landschap en later de verkeersdrukte in CM .
Ben zelf in bezit van 4 bikes , waar onder een Honda Phantom 200 cc chopper .
Sinds eind Januari dit jaar is hier nog een nieuwe HD Roadking 1690 cc aan toegevoegt .
Motor rijden houd je jong en scherp , daar je geen fouten kan permiteren .
Maar het is uitkijken en gevaarlijk rijden in Thailand dat is zeker .
Misschien sterf ik ooit wel eens in het zadel , maar wegkwijnen in een bejaardenhuis is ook niet alles .
Jan Beute .
Hallo, 2 dingen : een Forza huren en veel andere dingen kan zeer prijsgunstig bij POP in Chiang Mai.
Opgelet de voertuigen zijn niet verzekerd dus volledig eigen risico.
Wat repatriëring betreft van een stoffelijk overschot las ik 35000€, dit lijkt mij zwaar overdreven.
Een vriend van mij is naar België teruggebracht en dit was zeker geen 10000€.
Mvg
Bennie
Hallo Bart,
Heel mooi omschreven, U (men) wil niet weten hoeveel mensen ik al onder witte lakens
heb zien liggen, vooral Bangkok en omgeving, en helaas nog veel andere plaatsen.
Er is hier op dit blog al veel overgeschreven, maar toch, ik hoop dat het eindelijk veranderd.
Thai Overheid, neem Uw verantwoording, heel veel onderdanen zullen U dankbaar zijn,
en ook wij (hopelijk alle farangs).
Ik heb mijn rijbewijs B gehaald voor 2013 en dan schijn ik( is mij eens vertelt door een kennis) een trike of een motorfiets met 2 wielen aan de voorzijde te mogen besturen. Zo’n motor heb ik vorig jaar voorbij zien komen in Hua Hin en in Nederland kom ik ze af en toe tegen in de file. Ook schijn ik met een Quad en landbouwtrekker de weg op te mogen. Of ik dat nu in Thailand mag met mijn rijbewijsje B? Wat is nu het verschil tussen een lichte motorfiets op 2 wielen en die met 3 wielen? Denk ik dan als even snel 1+ 1 optel. De letter van de Nederlandse wet dus. Soms ga ik privé op de fiets in Hua Hin en dat gaat best aardig. Alleen moet ik moet zeggen dat ik heel erg uitkijk en soms even de berm in stuur of maar even wacht op de haastige omgeving. De Thai verklaren mij volledig voor gekke Henkie omdat ik mij in het zweet werk op de fiets terwijl ik op vakantie ben. Helaas lees je ook slechte berichten over fietsslachtoffers in Azië. In Amsterdam fietsen is een stuk eenvoudiger. Maar ja, het leven is risico’s nemen op vele opzichten. Wat is wijsheid? en nog meer van die kreten.
Wist u dat de meeste 80% van de zgn ervaren motor rjders bijna allemaal een motor ongeluk veroorzaken in Thailand.? Waarom ? Omdat ze denken dat een Thai hun wel voorrang zal geven ha ha .
Niks is minderwaar, van mijn vele motor vrienden zijn er al vele onderuit gegaan,meestal op rotondes.
En dat een 2e hands auto in Thailand goed koop is dat berust op een fabeltje.Een pickup van 28 jaar oud in goede conditie kost altijd nog 200.000 batjes.
En een 2e hands auto kopen i Thailand is nog erger dan hem in NL te kopen.Je koopt dan andermans ellende.
In Nederland zeggen ze niet voor niets een 2e hands autohandelaar is niet te vertrouwen
Als je in Thailand woont kijk je best op de website van alibaba voor motokleding .Spotgoedkoop,keus te over en te vertrouwen,het enige nadeel is de wachttijd van 2 a3 weken