Onderzoek naleving helmplicht
Mèèr dan beu ben ik het. Vooroordelen, daar heb ik het over. Meer specifiek natuurlijk vooroordelen over Thai. Talloze zijn er. En ze worden veel te vaak, zonder enige kennis van zaken, doorgeroeptoeterd.
Eén ervan is de naleving van de helmplicht. Beter gezegd, de niet-naleving van het gebod. Onlangs nog, volstrekt niet ter zake doende, bij de toelichting op een filmpje over nota bene een beroving. ‘Natuurlijk zonder helm’, stond erbij. Alsof je met een helm op niet beroofd zou kunnen worden.
Wat moet je ertegen doen, zulke vooroordelen? Feitenkennis, daar word je wijzer van. En meten is weten.
Dus Frans schafte bij de 7-Eleven een heus account-book in fraaie kunststof omslag aan, alsmede twee balpennen. Totale investering 25 Baht.
Ik ging er eens lekker voor zitten. Biertje erbij en turven maar. Het onderzoek vond plaats in Pattaya, op Second Road, ter hoogte van Soi 13. Op 16 februari 2015, tussen 17.03 en 17.17 uur.
In totaal werden 400 mensen op een motorbike geregistreerd. 330 daarvan droegen een helm, 70 droegen geen helm. Van de 70 mensen die geen helm droegen, waren er 29 bestuurder, 41 passagier.
In percentages: De helmplicht werd in 82.5% van de gevallen nageleefd, in 17.5% van de gevallen niet. Van de overtreders is 41% bestuurder, 59% passagier.
Het is maar dat u het weet.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Column8 november 2021Frans Amsterdam: Hotelboekingsperikelen
- Column7 november 2021Frans Amsterdam in Pattaya: ‘De BVN kwelling’
- Taal6 november 2021Tellen in het Thais
- Leven in Thailand5 november 2021Falang leest bargirl de les
De Thai weten dat de politie veel controleert om die tijd.
Herhaal diezelfde telling eens om 03:00 en kijk dan wat het resultaat is 🙂
Beste Frans,
Lovend initiatief doch welk besluit gaan we daar nu uit trekken? Dat 82,5% van de Thais een helm draagt? Ik zou stellen dat dit een te kortstondige en te plaatselijke studie was waaruit ik persoonlijk geen besluit zou durven te trekken. Het dragen van een helm is heel plaatsgebonden. In het centrum van Chumphon draagt ook minstens 85% van de bestuurders een helm. Hier in Pathiu, waar ik woon, amper 25% en daarvoor moet je ze zelfs niet tellen om dat vast te stellen. Op Koh Samui: in Chaweng, Nathon ga je een heel hoog percentage halen, ga je echter naar Lamai, dan zal dit percentage onder de 50% tuimelen. Het dragen van de helm is in verhouding met de aanwezigheid van de politie.
Ik ben voorstander van het dragen van een helm en dat heeft niets te maken met het feit dat ik met een “motor” en geen ladybike rijd.
Ware ook eens interessant een tellingstudie te maken over de verlichting der brommers. Zeker wat de achterverlichting aangaat en wat de verlichting van de “salengs” betreft. Doe dat dan ook op verschillende plaatsen: stedelijk en landelijk. Je zal schrikken van de resultaten en dat heeft totaal niets met vooroordelen te maken, dat zijn FEITEN.
Lung Addie
Een gedegen eerste onderzoeksresultaat, Frans! Ik wacht met enige spanning de resultaten af van je vervolgonderzoekjes, want je wilt toch geen conclusie verbinden aan dit positieve eerste resultaat, of wel soms?
Je kunt de volgende onderzoekjes eerst best vanaf dezelfde plek doen, maar dan op andere tijdstippen. Doe het eens om een uur of 8 ‘s morgens als de politie een paar honderd meter verderop nog niet in stelling is en hetzelfde om een uur of 9 ‘s avonds als de politie vermoeid, maar voldaan van hun vrije tijd geniet.
De volgende stap is dan verandering van locatie. Niet op Beach Road gaan turven, want daar is vaker wel dan geen controle bij het politiebureau. Ga maar eens turven op 3rd Road richting Pattaya Noord, Naklua Road, Soi Khatalo, om maar enkele straten te noemen.
Ook daar geldt, dat een onderzoek op verschillende tijdstippen zou moeten plaatsvinden. Mijn favoriete tijd zou een uur of 4 ‘s middags zijn als de scholen uitgaan. Met bosjes zie je de scholieren naar huis sjezen, een man of drie, vier op de scooter, geen helm, geen rijbewijs en er is geen politie die hier ingrijpt.
Ik vrees, Frans, dat het positieve percentage overall drastisch gaat zakken. En dan nog is het niet slecht, want als je zou gaan meten ergens op het platteland, net buiten Pattaya mag, maar een goede stek voor onderzoek is ook een stadje in de Isaan, dan zal het percentage helmdragers de nul dicht benaderen.
Het is maar dat je het weet!
Grappig Frans. Alleen lastig om er conclusies uit te trekken. Ik heb namelijk hetzelfde gedaan in het dorp (Isaan) van mijn vriendin. De uitkomst? Het aantal helmdragers: 0%.
Twee metingen geven al een beter resultaat van de meet-uitslag dan één meting.
Dan wordt de uitslag na twee metingen ;
(82,5% + 0%) : 2 = 82,5% : 2 = 41,25%
De voorlopige uitslag brengt ons tot de conclusie dat 41,25% van de motorbike-rijders geen helm draagt om de hersenen te beschermen of de helm niet nodig heeft…..mag u zelf bedenken.
Een helm draag je uiteraard om je hersenen te beschermen !
Als je geen hersenen hebt hoef je ze ook niet te beschermen, bovendien” Buddha thake care ” dus waarvoor die overbodige helm.
Het kan wel zijn dat het in Pattaya zo is omdat daar de controle en pakkans veel hoger ligt als , laten we zeggen , den buiten .
Als je eens zou komen noteren in Korat , dan zal je zien dat Uw stelling van geen kanten klopt.
Dan nog maar gezwegen over de plattelandsdorpjes
Ruudje
Beste,
Dat onderzoek moet je nu niet doen in 2nd Road, want Second Road geeft geen beeld van Thailand, net omdat er gerelmatig politiecontroles zijn op het dragen van een helm.
Ga eens in Pattaya over de railroad. En doe dan eens een telling.
Of ga eens in het binnenland. Dan kom misschien met je 10 vingers toe om de helmen te tellen.
Frans.
Niet somber worden, je moet het zien als tijd verdrijf bij een biertje of 2 / 3.
Hoofd zaak is je bent lekker bezig ga zo door en het word nog eens echt wat.
Ja, ja, ik geef het toe….. ik ben er ook zo eentje. Naar en in de stad altijd een helm op en ook tegen zes uur ’s avonds zet ik hem vanwege de vele insecten ook op. Maar overdag hier op het platteland..lekker zo zonder helm….:)
Mooie steekproef, leuke bijdrage Frans!
Waarschijnlijk zijn het aantal toeristen/expats in dit onderzoek en op deze plaats, in grotere getale aanwezig dan in rurale gebieden.
De toeristen/expats weten dat ze een helm moeten dragen, al was het om een boete te vermijden.
Immers, meeste courante helmen zijn goedkope varianten waarvan je de vraag kan stellen of ze de hersenpan effectief behoeden voor ‘fysisch’ letsel.
Good job, voor uitbreiding vatbaar ;~)
Ga naar de markt rond 5 uur. In soi siam country club. In 40 minuten 160 thais zonder helm. Ik tel het bijna iedere dag. Maar totaal geen conto.
Ik hoop dat in ieder geval je biertje goed smaakte!
Hier in Chiang Mai vraag ik mij dikwijls af of buitenlanders welke een motor of bromfiets (125 cc) berijdenwel allemaal een rijbewijs hebben en vroeger reeds met een soortelijk voertuig gereden hebben?
Ik heb weken in het diepe zuiden, Pattani, Yala en Narathiwat, gezeten en daar ook veel gereden (per auto). Zowel in de steden als op het platteland geldt daar een percentage helmdragers van 0-10%. Ook daar veel kinderen als bestuurder van de motosai. Uiteraard allen zonder helm.
Ik woon in de isaan in een dorp en de meeste thaien dragen hier een helm vaak is het de jongere jongens die scheuren als gekken die er geen dragen.
Laten we eerst maar eens vaststellen dat tussen 7.30 en 8.30 pm er nooit controle plaats vindt door de politie op het dragen van helmen/rijbewijzen en dat zelfde is ook weer het geval tussen 16.00 pm en 17.30 pm.
De oorzaak van het ontbreken van controle is het gaan en vertrekken van kinderen naar school en deze schoolkinderen hebben dus in de praktijk een vrijbrief hebben om van huis naar school te gaan op de brommer ZONDER helm.
Rijdend vaak met hoge snelheid ,drie of meer kinderen op zo’n brommer en bij allen onder de leeftijd van 18 jaar kunnen ze per definitie nog geen rijbewijs hebben.
Het helmgebruik door deze kinderen is op deze genoemde tijden NUL !!
De politie is niet bereid deze kinderen aan te houden / te bekeuren Dus controle op de wet naleven.
Het zijn er gewoon teveel in aantal en het is een ongeschreven wet dat deze gang van zaken wordt geaccepteerd.
De politie is zelfs wel bereid om deze kinderen zonder helm doorgang te verlenen om opstoppingen te voorkomen.
TOT de kinderen op school zitten en na een eventueel kopje koffie gaat de politie op hun gemak hun stellingen betrekken(liefst onder een hoge boom of een andere lommerijke locatie , teneinde de wet na te leven en gaan controleren dat de voorbijgangers hun helm op hebben en tevens vast stellen dat allen over een rijbewijs beschikken.
Op zulke momenten is het percentage helmdragers wel heel hoog,ook al omdat je deze controlerende politiemensen al op afstand ziet staan en snel je helm alsnog kunt opzetten.
Wat is dit eigenlijk voor achterlijk gedrag van meten met 2 maten ?
s” Morgens en eind van de middag geen controle en gedurende de tussen liggende uren wel jacht maken op de overtreders (meest farang )
Of is deze aktie alleen bedoeld om de portemonnee te vullen en heeft dit niets met verkeersveiligheid te maken?
Wie het weet mag het zeggen !!
Chelsea,de wettelijke leeftijd om in Thailand met de motorfiets te mogen rijden is 15 jaar.
Ik heb het nagevraagd bij de jeugd, die zegt 18 jaar.
Voor een groot model (500cc?) 20 jaar.
Dank voor de vele bemoedigende reacties.
Ik hoop binnenkort met meer gegevens te komen en zal dan tevens op een aantal reacties nader ingaan, als de redactie mij dat toestaat.
Overigens staat het een ieder vanzelfsprekend vrij ook ergens een kwartiertje te gaan zitten turven, in plaats van mij bij nacht en bij ontij naar de meest duistere plaatsen te laten afreizen. 🙂
Wellicht kan dan een completer beeld ontstaan.
N.B. Het is allemaal inderdaad geen halszaak, maar ik heb er wel lol in, en dat is de hoofdzaak. Net zoals een valhelm dat is.
Beste Frans, ben ik nou de enige die de humor hier van inziet ? Met heel veel genoegen las ik je artikel gebaseerd op deze wetenschappelijke, en bijkomstig zeer genoeglijke, methode. Persoonlijk vind ik dat er budget voor je vrijgemaakt moet worden om meer van dit soort onderzoeken mogelijk te maken. Nu moet je zelf investeren in papier, pen en pils ! Voorwaar de 3 belangrijke P’s voor een gedegen onderzoek ! Op zijn minst moet bij een volgend onderzoek het Pils uit een algemene pot of zo komen. Heerlijk, Frans, ga door op deze ingeslagen weg ! Ad.
Een percentage kleven op het dragen van een THAISE helm is misschien overbodig ?
Als 85-90% van de gedragen hoofddeksel weinig of geen bescherming bieden bij een ernstig hoofd of hersenletsels, welk nut heeft deze helmplicht dan ?
Die hoofdpotjes zijn echt een lachertje in Los. 🙂
Helaas beste Frans .
U turfde in Pattaya .
Als ik zou turfen in mijn direkte omgeving , dan weet ik zeker dat de uitslag kompleet anders is .
Dit tengunste van de NIET helmdragers uiteraard .
Het is maar waar je TURFT .
Jan Beute .
Lieve Frans,
kom hier op het verre platte Thaise land eens meten in Thoen/Lampang.
En dan niet een paar minuutjes, maar de hele dag.
Ik zorg voor het biertje en de Thaise dorpsgenoten voor het gezelschap.
Dan zie je de twee helmen van de twee politie mannen die we hier hebben in ons dorp.
En de rest heeft geen helm op en dat is ook niet nodig, want de duurste helm hier is zo krakemikkig, dat ik hem niet gebruik.
Lekker fris.
En als de felle zon schijnt: een petje!
Naleving van de helmplicht…………….waar maak je je druk over.
En onze politie mannen en ik ken ze van hoog tot gewoon, kunnen toch niet handhaven.
Je kunt je eigen mensen toch niet bekeuren.
…………………
dat is Thailand en als je daar niet tegen kunt, ga je meten.
Het zijn geen vooroordelen.
Het zijn feiten.
Pech dat dit item een dag te laat komt , vandaag had ik dus prijs , gelukkig wou de vriendelijke politieman het ter plaatse regelen zodat ik niet naar het bureaux moest, love this country
Leuk onderzoek Frans. Echter niet echt lang. Slechts 14 minuten duurde het onderzoek lees ik. Of was toen je blikje bier op? Nu zonder gekheid. In Chiang Mai schat ik dat er tussen de 20 a 25 procent een helm dragen. Helaas, maar waar.
Ik zou wel graag eens een statistiek zien van hoeveel procent van de politie in Pattaya een helm draagt. Maar misschien hoeven ze geen helm te dragen, want ze kunnen toch niet bekeurd worden en het draait om de bekeuringen tenslotte.
Je hebt het over ‘400 mensen’ en niet over ‘400 Thais’…ik neem daarom aan dat er een groot deel farangs tussen zat? Het was wel Pattaya uiteindelijk…
Beste,
Er zal misschien verbetering komen in de toekomst?
Sinds vorige week zijn volgende verkeersovertredingen verhoogt van 400 B naar 1000B !!!
-Ongeoorloofd claxonneren.
-Niet dragen veiligheidsgordel.
-Niet dragen helm.
Bij deze bent U gewaarschuwd.
Groetjes Gino.
Ik krijg gewoon hoofdpijn met al die bromfietsen en de problemen. Helmen die op niks trekken als je een taximoterbike huurt. Veel moterbike taxi , de driver een goede helm en gij krijgt dan een helm die op niks trekt. Nee voor mij geen motorbike, ik wou dat ik kon toveren dan veranderde ik de bromfietsen in fietsen. Ben er zeker van dat een koershelm veiliger is.
In de Isan.
Volgens mijn vrouw wel overdag richting stad(je).
’s Avonds niet, geen (oplettende) politie.
De mensen zijn banger voor een boete als voor hersenletsel of bovenkamerschade.
Buiten dat, de meeste dingen die hier als helm betiteld worden, zullen niet veel schade voorkomen.
mvg Joep uit Bueng Kan