Gebruik van internet op Schiphol
Het wemelt van heel wat mooie sites waarop je als het ware thuis vanuit je luie stoel een hotelkamer, waar ook ter wereld, kunt boeken. Veelal boek je via deze sites aanmerkelijk goedkoper dan rechtstreeks bij het hotel dat binnen jouw reis(budget) past.
Aan de hand van kleurrijke foto’s en beschrijvingen krijg je al een aardig beeld van het aanbod. Zwembad, kamergrootte, ontbijt, restaurant, fitnessruimte of een kluisje op de kamer, het staat allemaal keurig aangegeven. Daarbij kun je ook nog putten uit de recensies van reizigers die het betreffende hotel eerder hebben bezocht.
Internet
Heel uitgebreid worden de aangeboden hotels op de vele sites beschreven, doch bij een aantal sites ontbreekt nog steeds het fenomeen internet, iets dat voor de hedendaagse reiziger niet meer is weg te denken. Het zou nu wel eens de hoogste tijd worden dat de Boeking-sites hier meer aandacht aan gaan besteden en ook dit fenomeen bij de hotel features gaan vermelden. Gelukkig hebben enkele grotere sites zoals bijvoorbeeld Booking.com en Agoda onder het hoofd ‘Faciliteiten’ gegevens omtrent internet inmiddels opgenomen. Als Agoda nu ook nog de in hele kleine lettertjes en getallen vernoemde hotelbelasting en service in de totaalprijs noemt, dan zijn we ook daar op de goede weg. Je kunt de consument in deze tijd dergelijke ondoorzichtige nonsens niet meer verkopen en hen voor onnozel verslijten. Dus Agoda gebruik je verstand.
Een beetje zich zelf respecterend hotel zal internet service gratis aan haar gasten aanbieden. Hoewel … er bestaan nog steeds hotels die de bekende kruideniersmentaliteit niet kunnen afleren en voor deze simpele dienst vaak ongehoorde tarieven hanteren.
KPN uit de bocht
De meest belachelijke prijs hanteert onze eigen KPN op de luchthaven Schiphol. Zou je op onze nationale luchthaven nog even snel van het medium internet gebruik willen maken dan steekt KPN de helpende hand uit. Als je het niet met eigen ogen zou zien ben je geneigd om het niet te geloven. Vlakbij gate G7 kun je het aanbod van KPN lezen: Premium WIFI. Een kwartier, en geen 16 minuten, gebruik maken van dit premium aanbod kost je ‘slechts’ 3 euro, een half uur 6 euro en voor een zacht prijsje van 12 euro mag je echt 90 minuten van deze dienst gebruik maken. De naar huis vertrekkende bezoekers van ons land zullen wel een aardig gevoel aan Nederland overhouden, behalve dan aan KPN.
America Movil
Wie wel een goed gevoel aan KPN overhield was Carlos Slim, de rijkste man ter wereld.
Bij het zien van genoemde prijzen besloot hij meteen dat zijn telecom maatschappij America Movil dat Nederlandse bedrijfje maar moest inlijven. Onze beste Carlos liep het water uit de mond bij het zien van deze prijzen en bijbehorende winstmarge. Een bod werd snel uitgebracht. KPN trachtte met een uiterste krachtinspanning haar aandeelhouders nog te bewegen niet op het uitgebrachte Mexicaanse bod in te gaan, maar deze groep lapte dit advies aan de welbekende laars. Met vochtige ogen van geluk krijgt Carlos Slim nu een dikke vinger in de KPN-pap. De tegenwoordige consument is mondig en die kun je niet meer als een onwetende dwaas behandelen. En dat geldt evenzo voor hotels die voor een internetdienst absurde prijzen hanteren.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand tips23 december 2024Mae Hong Son
- Steden27 november 2024Pak Khlong, de bloemen- en groentemarkt van Bangkok
- Thailand tips10 november 2024Thaton – Chiangrai; geen gemakkelijke keuze
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
Schiphol? Nee, dan het vliegveld van Ho Chi Minh City. Daar is internet gratis. Van service heeft Schiphol c.q. KPN geen kaas gegeten.
En nu ik toch aan het zeuren ben. Als je ’s avonds laat vertrekt, moet je goed naar een horecagelegenheid zoeken. Volgende keer neem ik een thermoskan met koffie mee.
Kan er nog een “leuke” ervaring aan toevoegen. Twee jaar geleden vanuit het tropische Thailand op Schiphol geland, waar zojuist een pak verse sneeuw gevallen was. Uiteraard reden er toen geen treinen (dat is normaal in Nederland bij een paar vlokjes sneeuw), maar ook autorijden was vrijwel onmogelijk. Mijn vrouw en mij restte niets dan op Schiphol te overnachten. Dat is wat. Zo ongeveer alle horecapunten en winkels waren gesloten en de hal was onverwarmd. Het was er twee a drie graden. De meesten hadden geen jas of trui bij zich. Dat wat echt Schiphol anno 2010 en niet een onbeduidend vliegveldje in een derdewereldland.
Het lijkt me sowieso vrij logisch dat je, als je in de winter naar Nederland reist, een jas bij je hebt.
Ik neem ook ‘s-winters nooit een jas mee hoor. Op de heenweg naar Thailand meestal wel iemand die met met de auto naar het station brengt, de trein is in Nederland verwarmt, je komt overdekt aan op Schiphol en daarna heb ik hem zeker niet meer nodig dus daar ga ik echt geen drie weken mee lopen sjouwen. Op het perron wordt ik wel eens even vreemd aangekeken, maar van 2 minuten in de kou staan ga je heus niet dood.
Een zichzelf respecterend internationaal vliegveld anno 2012 zou gewoon 24 uur per dag dit soort producten moeten verkopen. Bij terugkomst op Schiphol trek ik nu ook vaak 4 T-shirts over elkaar aan om buiten even te kunnen roken. De klap is dan wel erg groot. Op zo’n moment lopen ze gewoon een potentiele tevreden klant voor een (te dure) bodywarmer of jas mis.
Internet moet je met een korrel zout nemen!
1 boekingssites verdienen eraan, dus als je aan de deur staat, en je doet daar zaken ben je meestal goedkoper uit, Je kan beter wat op die sites zien, dan gewoon een paar toko’s uitzoeken en zelf wat zaken gaan doen ter plekke, en checken.
2 Met photoshop maak je de leukste dingen, dus onaantrekkelijke zooi poets je weg.
3 De situatie kan totaal verandert zijn. Ik zag eens in Chang Mai mensen in een peperduur hotel, maar om hun heen was het tien uur per dag een grote bouwplaats ( dat stond vast niet aangegeven op die site)
4 Wifi klinkt mooi, maar het gaat via een router, dus hoe meer gasten, hoe beroerder de gerealiseerde snelheid ( internet cafeetjes genoeg met 2 mb)
5 Je moet dat rotding dan ook nog eens meeslepen
Tot slot over de KPN, een beroerdere provider is er bijna niet te vinden, slechte service, beloofde snelheden haal je bijna nooit, en tot overmaat van ramp laten ze rustig DPI (deep packet inspection) op hun gebruikers los, om zoveel mogelijk over hun gebruik te weten te komen, (ben je dus een datavreter (veel mb’s) knijpen ze je stiekem af..
Tuurlijk verdienen boekingssites eraan, maar deze boekingssites krijgen (net als reisbureaus) wel speciale lagere tarieven van de hotels om kamers met een eigen marge aan de klant te verkopen.
Dat het, als je aan de deur staat, meestal goedkoper is, is dan ook niet helemaal waar. Dit komt soms wel eens voor bij hotels (met name de wat eenvoudigere en als de bezetting minimaal is), maar in veel gevallen zijn walk-in prijzen hoger dan de prijzen die je via online boekingssites krijgt.
Deels ben ik dat met je eens, maar ik reis heel wat af daar.
Als die boekingssite kan onderhandelen met ze kun je dat zelf ook, en dan zonder de winstopslag voor die site.
Wordt ook als heel normaal ervaren daar als je dat doet.
Zat 21 augustus op het vliegveld van Alicante(Spanje) Internet 1 euro voor 10 minuten Vond dat zeker niet duur.
Op o.a.Singapore airport is internet gratis bij diverse punten 🙂 KPN is altijd duur geweest en zal dat ook altijd blijven..dus voor mij al jaren geen KPN meer….
Hou op over KPN, wat een drama. Incasseren al 6 maanden mijn telefoonabonnement dubbel. Wat ik ook doe, ze reageren nergens op. e-mailen, bellen, klacht ingediend, brief gestuurd. Krijg gewoon geen reactie. Als ik bel sta ik meer dan 20 minuten in de wacht. Krijg ik eindelijk iemand aan de telefoon beloofd het op te lossen en vervolgens hoor ik niets meer. KPN is echt een waardeloos bedrijf!
Klopt, ik had hetzelfde, maar doen ze gewoon opzettelijk. Op die manier vangen ze even extra. Ik had ze opgezegd ging over naar Upc, had dus geen internet en telefoon meer van hun. Maanden later stroomden de rekeningen binnen.
Ja zegt die vent, dat moet u ook zelf in de gaten houden, terwijl ik niet eens meer een aansluiting op die kabel van hun had zitten!
Maanden ging het gezeur door, ik heb toen gezegd, als je die poen wilt, dan ga je maar naar de rechter, zie ik je daar wel.
Kijk hier maar eens, je bent niet de enigste Peter, de doen het gewoon standaard!!
http://goo.gl/GlsN1
Khun Peter, gewoon terug laten boeken via je bank. Kan lang duren maar je wint het altijd.Heb het zelf meegemaakt, dreigen met een incasso bureau dat kunnen ze ook goed.
Voor KLM busness class is het gratis. Als je met economy en geen goud of hogere kaart er in kan komen dan van je het signaal ook op buiten te Lounch. PW is datumklm
Als klant van KPN maak ik op Schiphol gebruik van een gratis WIFI internet dienst : KPN Hotspots.
Dus voor diegenen die KPN Internet hebben en ook een laptop,tablet, Ipad of ander WIFI apparaat hebben , meld je aan en maak er gebruik van , ook op NS stations.
http://www.kpn.com/prive/internet/mobiel-internet/hotspots.htm
In de meeste hotels waar ik kom in het buitenland betaal ik niks voor wifi. Zit gewoon bij de service in. In NL heb ik prijzen gezien van 17,50 euro per uur. Op bangkok airport staan overal gratis internetproviders voor 15 minuten. Als je vertrekt krijg je 1 uur gratis wifi aangeboden. Het kan blijkbaar dus ook anders. In Hua Hin is in het centrum internet gewoon voor iedereen gratis.
Zowel in het Prince Palace hotel in Bangkok als het Empress hotel in Chiang Mai moest ik betalen voor het gebruik van internet.
Ik kom 2 tot 3 maal per jaar in het Empress in Chiang |Mai.
Ik heb daar nog nooit betaald voor internet. Ze hebben een prima dekkend wiffi netwerk.
Hierdoor kun je prima internetten in je kamer via laptop of smartphone.
Correctie – je hebt daar wel degelijk betaald voor internet, het zat alleen in de kamerprijs inbegrepen en werd niet apart op de rekening gespecificeerd. Alle kosten die een hotel maakt, inclusief internet, zullen uiteindelijk toch hoe dan ook door de inkomsten (hotelgasten) gedekt moeten worden.
Beetje onzinnig antwoord .
Als ik dan geen internet gebruik betaal ik er dan ook voor???
Volgens jou zat het in de kamerprijs, zo kan ik er nog wel paar grapjurk.
“Als ik dan geen internet gebruik betaal ik er dan ook voor???”
Ja, inderdaad. Uit de kamerprijs moeten alle kosten + winst worden gemaakt. Je kunt er als eigenaar bijvoorbeeld voor kiezen alles apart in rekening te brengen (kosten tv, electriciteit, handdoeken, lakens, zwembad etc.) maar menig hotelgast niet op te wachten. Men verwacht dat algemene/standaard diensten standaard in de prijs worden verwerkt.
Gasten verwachten tegenwoordig ook meer en meer standaard internet in hun kamer, dit zal dan ook in de kamerprijs worden opgenomen ipv dit apart (optioneel) in rekening te brengen.
“gratis” bestaat niet, mensen moeten nu eenmaal brood op de plank hebben.
@ Kees. Waar baseerd u dat op dat internet bij de kamerprijs is inbegrepen? Er zijn 2 mogelijkheden: Of men wil geld verdienen of het is een extra service naar de gast toe. Ik kan mij niet voorstellen dat een guesthouse in bv Pattaya waar men 500 bht betaald voor een normale kamer de internetprijs is inbegrepen. U? Ik kom zelf uit de horecawereld, hoge hotelschool afgestudeerd maar hier geloof ik niet in. Maar goed, u zult u reden ervoor hebben waarvoor u het iedere keer herhaald.
Wil hier nog aan toevoegen: Waarom is in bv Dubai en Singapore het internet gratis? Waarom moet men in bv Dusseldorf en Amsterdam betalen? Geld verdienen of service geven aan de reiziger. Precies hetzelfde argument.
Zie het verhaal van Rob V hierboven. Duidelijker kan ik het niet maken. Ja, de wifi zit ook in die 500 baht inbegrepen en als dat nog niet zo is omdat het bv net geinstalleerd is, dan zal het meegenomen worden met de eerst aankomende prijsverhoging.
De echte kosten van wifi per kamer zijn erg laag natuurlijk, terwijl ze in sommige hotels exorbitant hoge wifi prijzen rekenen van 15+ Euro per dag. Net zoals een flesje cola uit de minibar en ontbijt belachelijk hoog geprijsd zijn in de betere hotels. Maar wifi in een hotel (of ‘gratis’ minibar gebruik of ‘gratis’ ontbijt) is op zijn best ‘inclusief’ maar nooit gratis! En op vliegvelden wordt het meegenomen in landingsrechten, die uiteindelijk weer in de prijs van je ticket verwerkt zitten.
Alle kosten + winst komen uiteindelijk bij de eindgebruiker terecht, inclusief wifi. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Dan ben ik het dus en met u niet eens en met Rob. Al eens van revenue management gehoord? Rendements gerichte methode al eens van gehoord? Het is een hele rekensom, ik zal u dat besparen want daar gaat het hier niet over. Maar heeft Rob V er ook voor gestudeerd als u het dan toch met hem eens bent? Is hij genaral manager van een hotel? of geweest? U idem? Ik zeg dit omdat jullie er zo stellig van overtuigd zijn, dan ben ik ook benieuwd waar u dat op baseerd? Ik hoor alleen maar dat men niks gratis geeft, dat is geen onderbouwd antwoordt.
Blijft het punt dat het hier om geld draait en dus geen echte gratis dienst is. Door internet standaard aan te bieden (verwerkt in de kamerprijs) hoopt men natuurlijk op meet omzet en dus ook winst. Stel dat je door het standaard aanbieden van internet de kostprijs per kamer per nacht voor internet 5 euro cent kwijt bent. Dat kun je dan meenemen in de volgende prijsverhoging, of er voor kiezen dit bedrag in te leveren (iets minder winst per kamer, per nacht) maar door de uitgebreidere service meer klanten te trekken en/of voor langere duur waardoor je aan het eind van de rit dus meer winst maakt. Hoeveel hotels zouden deze diensten aanbieden als zij er per saldo op het eind van de rit minder winst zouden maken?? Ik weet het antwoord wel…
Zo ook met bijvoorbeeld gratis internet in cafés, koffiecorners etc. De verkoopprijs van een product kan wellicht hetzelfde blijven maar men hoopt uiteraard dat men door het aanbieden van deze “gratis” dienst meer klanten trekt en/of dat zij langer blijven hangen en dan meer kopen waardoor de eigenaar meer winst maakt. Zolang internet nog niet overal standaard is gaat die vlieger inderdaad op, tegen de tijd dat men overal internet heeft en er dus voor de consument geen speciale meerwaarde is om voor jouw hotel/bedrijf te kiezen dan zal die grotere omzet (meer klanten, klanten blijven langer, …) bonus verloren zijn maar men moet nog steeds winst maken. De dienst wordt dus uiteindelijk echt wel verrekent met de gebruiker, ook al zijn deze per gebruiker maar enkele centen.
Ik geef het op Rob V. Onderbouw, meer vraag ik niet! Het draait om geld? Natuurlijk draait het om geld maar dat is nog geen reden om meer te vragen voor een dag internet dan dat zij betalen voor een hele maand aan abonnement.
Moderator: bij deze de laatste reactie in de welles/nietes discussie.
@Math – ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Rob V toch degelijk onderbouwt, ipv alleen maar met wat bedrijfseconomische termen te zwaaien zoals jij doet. En ik kan niet voor Rob V spreken, maar ik heb er inderdaad voor gestudeerd en ben bekend met hoe hotels hun prijzen berekenen. Dat sommige hotels absurde prijzen voor wifi rekenen en anderen niet, dat ben ik wel met je eens. ‘Gratis’ is het echter nooit en dat geldt ook voor ontbijt, de handdoeken, het verschonen van het beddegoed of het chocolaatje op je kussen.
@Ko – denk nou even na joh, Het is een hotelkamer! Alles wat door jou en anderen als ‘gratis’ geinterpreteerd wordt (minbar, ontbijt, wifi, etc.) zit dus gewoon in de kamerprijs inbegrepen. Die kosten zullen ze er toch op een of andere manier uit moeten halen.
Net als in sommige hotels (zeker de duurdere nota bene, terwijl je al een godvermogen neertelt voor een kamer => bijv. Hilton Schiphol) is ook Schiphol heer en meester in het uitzuigen van z’n klanten. Pakereren, internet etc alles kost een vermogen. Nog een wonder dat de WC’s op Schiphol gratis zijn! Dat zal z’n langste tijd ook wel gehad hebben.
Gelukkig (en daar adverteert KPN natuurlijk niet mee, want ze zijn niet gek) kun je als je een internetabonnement hebt van KPN ook via “Hot Spots” (ook op Schiphol) gratis internetten. Wel even je inlogcodes van te voren opzoeken, maar het werkt wel! Zelf gebruik ik een smartphone en kan ik sowieso via 3G internetten. Ook op Schiphol.
Wat betreft boekingsites: De goede sites (bijv. Booking,com en Sawadee.com (= R24 waarmee ook Thailandblog samenwerkt) geven je absoluut betere prijzen dan dat je voor de balie staat en om een kamer vraagt. Je moet wel heel goed kunnen lullen om aan de balie dezelfde prijs te krijgen, zeker in de grotere en/ of betere hotels. Een lokaal hotel zal wel inzien dat ze de fee kunnen besparen en als je dan rechtstreeks met de eigenaar spreekt, maar alle andere hotels zullen dan de normale “walk in”-rates hanteren en die zijn (fors) hoger!
Ik denk dat het inderdaad wel opgaat voor het duurdere segment, maar de goedkopere wat gewonere hotelletjes, echt niet.
Ken er verscheidene, maar bij de deur valt er best zaken te doen.
Vaak heb je overigens dat er nog een soort koppel systeem tussen in hangt, dus dan hebben ze zelf wel een site, maar de betaling gaat weer via “iets” anders.
En zoals ik al zei dingen veranderen snel in Thailand, onderhoud en zo daar hebben ze veelal nog nooit van gehoord, dus een leuke toko kan een paar jaar later, heel wat minder leuk zijn.
Boek hotels vaak via een bookingsite, voordeel is natuurlijk dat je zeker bent van de door jou gewenste kamer voor een meestal lagere prijs. Toch gaat die vlieger niet altijd op, maak ook mee dat een walk-in prijs nog (beduidend) lager is; wanneer ik zeker weet dat ik in een hotel terug wil komen, vraag ik bij vertrek altijd naar de prijs bij een toekomstig bezoek. Als je ook de datum al weet, is het soms goed zaken doen. Hotelketens hebben ook vaak een eigen site, kijk dan wel of er een promotion is en click deze dan aan want niet elke site hanteert automatisch het goedkopere promotion-tarief. Het nadeel van vooraf boeken via een bookingsite is uiteraard het feit dat je gebonden bent aan plaats en data en wellicht juist dat éne leuke hotel, wat niet op een site staat, misloopt. Al met al blijft het een persoonlijke keus.
Met stijgende verbazing lees ik al deze onzin verhalen! De een geeft de ander ook nog gelijk, dat is t mooie. Men weet van toeters of blazen, maar men weet exact hoe bv. booking.com werkt…Niet dus! Ik lees overal dat kamers goedkoper zijn en wat niet allemaal. Nou ik zal jullie uit de droom helpen. Ieder hotel die met booking.com zaken doet heeft zijn eigen inlogcode en bepaalt dus zelf zijn prijzen. Booking.com staat hier geheel buiten. Die doen eigenlijk helemaal niks, je mag hun site gebruiken en over een verhuurde kamer via hun site moet men commissie over betalen! Als ik nu zeg ik wil in september vol zitten, gooi maar alle kamers op 29 euro zet ik dat zelf op booking.com en ik geef zelf aan hoeveel kamers dat ik aan die prijs wil verhuren. Aan de balie kan men hele andere prijzen krijgen dan op booking.com, maar meestal is deze hetzelfde. Men heeft 1 voordeel. De boeking gaat rechtstreeks en het hotel hoeft geen commissie te betalen. Ik doe zelf zaken met oa booking.com en laat nou booking.com voor 90% mijn kamers vullen. Men kan tegenwoordig niet meer zonder deze sites zaken doen want bijna alles gaat via deze sites. Dus ik eindig met te zeggen dat de eigenaar of keten de prijs bepaald op de booking.com site. Deze staan daar geheel buiten!!!
Oh ironie…als je het over ‘men weet van toeters of blazen’ hebt weet je dus echt van toeten noch blazen, als het over uitdrukkingen in de Nederlandse taal gaat althans…
U hebt helemaal gelijk Kees! Als je alweer vele vele jaren weg bent uit Nederland…..Maar mag geen excuus zijn.
@math – oh ik maak zelf ook veel fouten. Maar de ironie in deze vond ik zo prachtig, ik zag er gewoon de humor van in en kon het niet laten even te reageren!
Beste Math,
Jij kijkt als zakelijke ondernemer en ik als consument naar bookings-sites. Wanneer ik persé een bepaalde kamer op een vaste datum in het door mij gewenste hotel wil reserveren, dan zijn deze sites een uitkomst. Behalve de prijs speelt ook het gemak van reservering en vaak de onmiddelijke bevestiging een belangrijke rol. Als het nou een hotel in Nederland zou betreffen dan zou ik eventueel telefonisch informatie kunnen inwinnen, maar voor een hotel in Thailand/Azië is dat uiteraard veel lastiger. Vaak hebben de hotels die ik wil boeken ook een eigen website, meestal minder gebruiks-vriendelijk, en doorgaans zijn de prijzen op de hotel-site hoger dan dezelfde kamer via een booking-site. Kan jij mij dat nou verklaren want ik verbaas mij er altijd over! Als je rechtstreeks online goedkoper bij het hotel zelf kan boeken dan zou de consument dat toch gewoon doen. Overigens vind ik niet dat een booking-site geld verdient door niets te doen, zij bouwen en beheren een klantvriendelijke website, regelen de betaling, bieden ondersteuning etc., waardoor zij veel werk uit de handen van de hotelondernemer halen.
Beste Leo, zoals ik al zei bepaalt de keten of hoteleigenaar de prijs zowel op zijn eigen site als op bv. booking.com. Als ik prive een dagtrip maak of voor zaken naar het buitenland ga boek ik ook altijd via booking.com. Het is gewoon makkelijk! De betaling regelt booking.com ook niet. Bij iedere boeking die u doet laat u uw creditcard nummer achter. Dit is als veiligheid mocht de gast niet komen opdagen. Men kan het bedrag van de eerste nacht dan afschrijven. Vele hotels controleren ook of de creditcard wel geldig is, zo niet krijgt men een mail met de mededeling dat uw boeking niet doorgaat. De hotelkamer wordt betaald in het hotel zelf, per creditcard of cash. Kijk maar op de site, booking.com neemt GEEN betalingen aan. Waarom de prijzen verschillen heeft er alles mee te maken hoe de bezetting van het hotel is, hoogseizoen, laagseizoen etc. Men kan dan stunten via een booking site en men kan dan voordeliger uit zijn, maar altijd is dat niet het geval.
Beste Math,
Ik heb het gehad over bookingsites en niet specifiek booking.com. Wanneer ik bv. via Agoda of Sawadee boek betaal ik rechtstreeks aan deze bemiddelaar en dus niet ter plaatse aan het hotel. Wat booking.com betreft heb je gelijk, dan betaal je ter plaatse. Maar eigenlijk ging het daar niet over, ik verbaas mij er dus over dat hotels op hun sites niet tenminste de zelfde prijs hanteren als die van de bookingsites, temeer daar jij zelf stelt dat de hoteleigenaar zelf de prijs bepaalt die daar wordt gevraagd. Overigens bieden de bookingsites in mijn ogen meer garantie, regelmatig worden mensen opgelicht die rechtstreeks een kamer of bungalow online hebben geboekt en betaald en dan bij aankomst voor een gesloten deur staan.
Free WiFi is lang niet overal gratis. IN Vanglijn bij de Starbucks tegen over Pantip Plaza vragen ze 150 bath voor 2 uur internet.
De koffie prijs hier is ook vrij fors.
Op diverse vliegvelden bv Kuala Lumpur is WiFi gratis.
Het gebruik van een smartphone of tablet met WiFi in Bangkok is ook bij de macdonald en veel op veel andere plekken gebonden aan je abonnement van bv True move.
Hier dus geen gratis Wifi.
Er is op dit moment wel een discussie of een aantal hotels gelukkig zijn met het prijbeleid van booking.com en agoda.
De af te dragen fee of commissie voelt slecht voor de hotellier. Vermoedelijk zit hier in de toekomst wel verandering in.
Rechtstreeks boeken is voor veel hotels gunstiger en gaan zelfs voor lagere prijzen verhuren.
Veelal blijft het onderhandelen.
Veel hotels bieden wifi wel aan. Staat vaak goed en duidelijk vermeld op booking.com of Agoda.
Een ander voorkomend probleem is het opladen. Regelmatig kom je hotels of guesthouse tegen waar het aantal stopcontacten minimaal is. 2 is soms al veel.
Een losse stekkerdoos mee in de rugtas is aan te bevelen.
Klopt!
Hotels worden veelal uitgekleed door dat soort sites, daarom doen ze graag rechtstreeks zaken met je, zelf verdienen dan weer wat normaler, en jij kan zoals ik al zei dan vaak hele goede zaken doen. De marge waarmee hij dan kan rekenen zijn dan groter.
De hotels kunnen niet meer om dat soort sites heen helaas, maar voor de hotels is een vaak een ellende. Zelfde verhaal gaat vaak ook voor reisbureaus op, die kopen vaak voor bodem prijzen in, maar dat is niet wat de klant betaald, en die denkt dan ik ben goedkoop uit.
De hotels worden uitgehold, en de site gaat er met de poen vandoor, waar ze op zich weinig voor hoeven te doen.
Op Schiphol is niets gratis maar ik mis dat free wifi niet eens. Al dat gedoe en dan krijg je soms een code om er op te kunnen en die werkt dan weer niet etc etc. Dan maar geen internet.
KPN zal ik nooit zaken mee doen evenals de KLM. Arrogante ambtenaren wil ik niet aan de lijn krijgen vandaar.
Maar kwam op Schiphol aan laatst en wilde roken. Rookhok eindelijk gevonden, gesloten wegens schoonmaken. Ander rookhok gevonden, gesloten wegens schoonmaken. Kon dus nergens roken na braaf 13 uur niet gerookt te hebben.
Naar de monitor kijken welke belt mijn bagage zou komen. Oh mijn vlucht staat er weer eens niet op, altijd hetzelfde.
Kom ik in de treinhal staan er overal plantenbakken midden in de weg met een bordje erop” watercatcher”. Die zetten ze onder het lekkende dak.
Op het Schipholplein eindelijk een peukje roken, staat er helemaal niemand bij die rookpalen maar ze roken gelijk buiten de deur en gooien alle peukjes op de grond.
Toch horen mensen op hun vakantie niet continu naar een beeldschermpje te kijken. Kijk om je heen en maak contact, thuis kan je internetten in Thailand kan je lol maken.
Op Schiphol konden wij gratis internetten bij de Heineken bar en die grote open bar met overkapping.
Er zijn op Schiphol meerdere plaatsen waar je free Wifi hebt. Wij maken daar altijd gebruik van en dat werkt prima!
Ik doe eigenlijk nooit mobiel internetten, op mijn oude Nokia is het ook echt niet fijn om te doen.
Toch kan het soms handig/fijn zijn om wel te kunnen surfen, zoals op Schiphol.
Via de consumentenbond.nl kwam ik op gisteren.
http://www.bliep.nl
Dat is prepaid, kan je dagelijks aan of uit zetten en kost 50 cent/dag.*
Precies iets voor mij, die een paar keer jaar mobiel internet.
*Moet ik natuurlijk niet vergeten mijn bundel uit te zetten voor ik met het vliegtuig vertrek, anders is het nog duur. :-]
Gratis internet in hotels bestaat niet. Wellicht bedoelt men dat de wifi in de kamerprijs zit inbegrepen en niet apart gespecificeerd in rekening wordt gebracht?
Je kan natuurlijk ook een mailtje sturen naar een hotel en vragen of ze je een betere prijs kunnen bieden dan die van booking.org. Werkt vaak uitstekend en vaak valt er op die manier nog te onderhandelen over b.v. wifi gebruik, mocht deze niet gratis zijn.
Weer een reden om Schiphol te mijden, doe mij maar Duitsland
Het is al wel een hele tijd terug, maar ik heb toch ooit een wat absurde situatie meegemaakt met een hotelboeking en de rol die internet hierbij speelt
Gezien ik uitgenodigd was op een feestje, en ik hiervan in alle vrijheig wou genieten, besloot ik eens verstandig te zijn en op de bewuste dag een hotelkamer te nemen.
Enkele dagen voordien was ik toevallig ter plaatse, en besloot meteen om een kamer te boeken voor de bewuste dag, en zodoende kwam ik hiervoor in het Novotel terecht.
De overigens zeer vriendelijk dame aan de receptie overhandigde mij een folder, met een foto van de kamer en allerhande informatie hierover. De prijs van de bewuste kamer bedroeg 165 Euro, wat overigens een rechtvaardigde prijs was voor de kwaliteit en het comfort dat je in de plaats kreeg.
Ik moet echter aan mijn lichaamstaal laten merken hebben, dat ik het toch wat aan de dure kant vond, want de dame stelde voor dat wanneer het een WE overnachting betrof, zij dezelfde kamer aanboden voor de prijs van 75 Euro. Ik was in de wolken over dit aanbod, want de bewuste dag was een zaterdag en wou dus meteen de kamer bij haar boeken.
Dit mag ik niet zei ze, want deze prijzen kunnen alleen via het internet geboekt worden.
Ik stond verbaasd te kijken, want ik stond toch aan de receptie van datzelfde hotel. Waarom kon ik dan hier aan de receptie niet boeken.
Op alle mogelijke manieren nog een poging ondernomen, maar ze bleef, weliswaar vriendelijk, maar kordaat weigeren. Mag ik niet van het managemt zei ze.
Ik begreep haar standpunt wel, orders zijn orders, maar kon het toch moeilijk vatten.
Ze zag blijkbaar mijn ontgoocheling en stelde een oplossing voor.
Ik kon gebruik maken van de PC in de lobby enkele meters verder, een internetkaart kopen bij haar en vervolgens via het internet de kamer boeken.
Kaart dus gekocht, daarna het internet op, naar hun website (die zich overigens direct als startpagina aanbood want ik zat in hun hotel) en dan de kamer geboekt.
Ik kreeg natuurlijk onmiddellijk antwoord en bevestiging, wat niet verwonderlijk was aangezien het dezelfde dame aan de receptie was die de boeking bevestigde. Gezien we maar enkele meter van elkaar zaten, ik achter de PC, zij achter haar desk, stak ze zelfs onmiddellijk haar duim naar me als bevestigen dat de boeking goed was ontvangen en vastgelegd.
Om maar te zeggen hoe het internet tegenwoordig onze wereld bepaalt, en zelfs de simpelste handeling niet kunnen of mogen uitgevoerd worden zonder tussenkomst van het internet. Absurd… of niet ?
Voor de nieuwsgieringen – ik heb die vriendelijke dame op de dag van mijn verblijf teruggezien en zijn na haar dienst nog wat gaan drinken. Zij vond het ook absurd maar het beleid van het hotel bepaalt nu eenmaal dat kortingen alleen via het internet mogen geboekt worden. Je zal aan de receptie dus nergens die prijzen terugvinden. In dit geval heeft het dus geen zin om bij het hotel langs te gaan en daar een betere prijs te bedingen.
Voor de rest nog een heel aangenaam gesprek gehad met haar zodat ik haast vergeten was dat ik hier voor een feestje was… maar eigenlijk was dat al begonnen zonder dat ik er erg in had………
Mooi verhaal, en ik geloof het ook meteen.
“Je zal aan de receptie dus nergens die prijzen terugvinden. In dit geval heeft het dus geen zin om bij het hotel langs te gaan en daar een betere prijs te bedingen”
Alleen is dat dus niet waar.
Het hangt van de situatie af, en hun beleid. Voor het duurdere segment zal het vermoedelijk wel opgaan.
Voor zo’n ding als bijvoorbeeld Prince Palace in Bangkok had je dat ook wel, aan de balie bedrag x, en boekte je dan bij dat reisbureau of via hun op internet dan was het aardig goedkoper.
Dat komt omdat die gasten een x aantal kamers tegen bodemprijzen inkopen, dus vaste afname, al staan ze leeg.
Dat gebeurde dus kennelijk ook via die internetboeking van je, daar zit een firma tussen die vaste kamers afneemt, zo realiseert dat hotel dus een dekkingsgraad.
Tja, je moet wat doen als hotel om te overleven.
165? Euro?
Toch niet in Thailand neem ik aan?
Das een fors bedrag voor Bangkokiaanse begrippen 🙂
Mag ik het laatste woord hebben? Ja, dat mag ik. Rockefeller zei het al; “there’s no such thing as a free lunch”. Gratis bestaat niet. Kees en RobV hebben gewoon gelijk. Wanneer een hotel “gratis” wifi aanbiedt, dan betaalt de hoteleigenaar dat abonnement echt niet uit zijn eigen zak. Zit bij de hoogte van de kamerprijs verwerkt. Is dat nu zo moeilijk te bevatten?
Ja beste Cor, dat is heel moeilijk te bevatten. Dat je verstand hebt van Engels les geven en zeer zeker ook van Thailand neem ik op deze gebieden alles van je aan. Maar van het hotelwezen heb je geen kaas gegeten. Om een verhaaltje kort te maken. Ik ben o.a. general manager geweest bij de Accor groep. Novotel werd besloten het internet gratis te doen, duurdere sigment, bv. Sofitel was t kassa en moest er grof betaald worden voor het internet. Beiden van de Accorgroep! Maar jullie hebben gelijk, het is allemaal inbegrepen en heeft niks met extra service te maken…..Ik reageer omdat het ergert wanneer mensen geen opleiding hiervoor gehad hebben het toch allemaal zo goed weten.
@ Cor Verhoef
Het laatste woord mag, maar dan wel graag de juiste informatie!
Nobel-prize winning Chicago-school economist Milton Friedman is famous for saying, “There is no such thing as a free lunch.”
http://wiki.answers.com/Q/Who_said_'there_is_no_free_lunch‘
@Jan, dank voor de correctie. Je hebt helemaal gelijk. Friedman ook, trouwens.
Kees, ik heb de laaste 6 weken in de USA en de UK gezeten , bij mekaar 32 dagen in verschillende Hiltons, en,,, internet overal free, wireless of wired (soms)
@Marcus – zucht…niet gratis dus…bij de kamerprijs inbegrepen. Lees bovenstaande reacties van Rob V, Cor Verhoef en ondergetekende nog even door als je wil.
Zeker in de USA zullen ze wel met ‘free wifi’ adverteren, want dat is een van de meest intransparante landen wat betreft extra’s, toeslagen en zelfs de BTW wordt pas achteraf bij de kassa bij de prijs opgeteld. Alles om maar met een zo laag mogelijke prijs te kunnen adverteren. Dus als iets in de prijs inbegrepen zit schreeuwen ze dat van de daken daar. Maar gratis is het nooit!
Wil me verder niet in de discussie mengen of het internet nou écht gratis is of niet waar dat wordt aangeboden maar in Bangkok in de horecagelegenheid Viva-Monsoon genaamd te soi 8 van Sukhumvit is het heerlijk loungen.
Mag daar graag dagelijks even een uurtje zitten, het wordt daar als ‘free wifi’ aangeboden dus het is gewoon wel zo makkelijk onder het genot van overdag een cappucino of ‘savonds een Heineken om daar op een tablet en of smartphone het www op te gaan.
Bovendien valt de tapaz-menukaart niet te versmaden als welkome afwisseling van de Thaise gerechten die -hoe lekker het dan ook is- overal verkrijgbaar zijn en is het daar niet zo onrustig chaotisch lawaaiïg druk zoals in de vele andere bars in het omliggende Nana-gebied.
Redactie kan u deze discussie sluiten. Want ik zie door de bomen het bos niet. Waar gaat het om, gratis of niet, betalen zal je. Ga zoals ik, naar een internet-cafe. Dan weet ik zeker dat ik moet betalen.