Mijn grootste angst bij autorijden in Thailand
Voor mijn vervoer in Pattaya en eigenlijk voor geheel Thailand beschikken mijn Thaise vrouw en ik over een scooter (voor elk één) en een pick-up truck. Met de scooter door Pattaya is geen probleem. Zekerheid dat je geen ongeluk krijgt heb je uiteraard niet, maar ik red mij er heel goed mee. De pick-up gebruik ik nooit(!)
Ik heb 40 jaar lang auto gereden en jaarlijks ca. 40.000 kilometer afgelegd in Nederland en vele Europese landen. Vanaf het begin dat ik in Thailand ben gaan wonen heb ik autorijden afgezworen. Ik vind er te veel risico’s aan zitten en laat mij, als ik toch met de auto wil of moet, rijden door een Thaise chauffeur.
De angst en het risico is constant aanwezig, enerzijds door het onvoorspelbare verkeersgedrag van de Thais en anderzijds door het financiële risico, dat je als buitenlandse bestuurder loopt bij een ongeval, ongeacht de schuldvraag.
Neem nu een verkeersongeval dat gisteravond om rond 9 uur bij het Maprachan Meer bij Pattaya gebeurde. Een Engelsman rijdt naar zijn huis en op een gegeven ogenblik hoort hij een klap tegen zijn auto. Een Thaise jongeman is met zijn brommer uit het niets de weg opgereden, heeft de rijdende pick-up niet opgemerkt en knalde tegen de zijkant van de auto. Dood!
De chauffeur van de truck treft geen enkele blaam, u kunt de plek waar de impact van de aanrijding plaatsvond duidelijk op de foto zien. Omstanders hebben ook verklaard dat de weg ter plekke slecht verlicht is en als een zeer gevaarlijke plek bekend staat.
Je hoort nog wel eens zeggen dat die Engelsman daar dan maar niet had moeten rijden, dan was het ongeluk niet gebeurd. Onzin natuurlijk, maar hij blijft wel met een trauma zitten, dat door zijn voertuig iemand om het leven is gekomen. Alle praatjes dat hij qua schuld vrijuit gaat mogen waar zijn, maar dat het hem desondanks geld gaat kosten voor de nabestaanden staat ook wel vast.
Toen ik het verhaal las, dacht ik, goed dat ik ooit besloten heb geen auto te rijden in Thailand.
Lees het hele verhaal met foto’s op deze link: pattayaone.net/pattaya-news/231421/british-driver-collision-dark-side-biker-killed
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Ben het volkomen eens met deze stelling eens Gringo.
Ben in het bezit van een Thais motor en auto rijbewijs , heb de beschikking over een Mazda 2 , maar
stuur er zelf geen meter in , wordt uitsluitend gereden door een Thai. ( se)
DANGER NEVER SLEEPS HERE……!!!
Carl.
Gringo,
Groot gelijk en verstandig om dan niet de auto te pakken.
Zelfs als ervaren bestuurder het autorijden nalaten is een verstandige beslissing.
Angst is immers een slechte raadgever.
Het kopje gaat over rijden in Thailand, terwijl de inhoud meer specifiek gericht is op het rijden in Pattaya.
Zelf gebruik ik de auto overal in Thailand, maar inderdaad in Pattaya is het meer ongemak dan gemak om daar de auto te gebruiken, en doe dat dan ook alleen als het echt nodig is.
Deze stad leent zich beter voor de motorbike.
Van, naar en in het platteland echter gebruik ik gewoon de auto.
Ondanks de goede verzekering bestaat natuurlijk altijd wel het risico van een ongeval.
De verhalen van niet schuldig zijn en toch moeten betalen is mij bekend, al heb ik dat (gelukkig) zelf nog niet mee hoeven maken.
Mijn vraag: Wat als er bij een ongeval ikzelf totaal geen schuld heb.
Hoe en wie bepaald dan dat ik moet betalen, en hoe hoog dat bedrag dan is?
En zodra dat is opgelegd en toch niet betaal, wie ziet daar op toe?
In Nederland is dat namelijk niet goed geregeld. Een crimineel kan wel een schadevergoeding opgelegd krijgen, maar als diegene daar niet aan voldoet is er niemand die het slachtoffer daarbij helpt.
Je hoort en ziet dan heel vaak dat het slachtoffer hierbij alleen en machteloos staat.
Rob.
Je moet, als je hier in Thailand autorijdt, een goede Klasse 1 verzekering hebben (premie voor mijn pick-up ongeveer 16.000 bath per jaar). Als er een aanrijding met een voetganger, fietser, of bromfietser plaatsvindt is volgens de Thaise verkeersregelgeving de autobestuurder aansprakelijk, ook al treft hem totaal geen schuld ! De verzekering regelt voor de autobestuurder wat er aan “aansprakelijkheidskosten” betaald moet worden, dat gaat gewoon verder buiten de verzekerde om. Ik heb zoiets 10 jaar geleden meegemaakt, het kostte me een relatief klein bedrag vanwege een slechtere trede op de no-claim-kortings-ladder.
Ik denk dat de angst die Gringo en vele anderen hebben in eerste instantie niets te maken heeft met het feit,of iemand nu wel,of geen goede verzekering heeft. Gezien het feit dat Thailand qua verkeersdoden op de 2e plaats staat in de wereld,en vele Thai niet terug schrikken om straal bezopen auto te rijden,en zelfs in nuchtere toestand reeds bekent staan voor hun slechte gedrag,is auto rijden in Thailand een gevaarlijke aangelegenheid. Als ik sommige reacties lees, dat alles zo voorspelbaar is in het thaise verkeer stelt zich op zijn minst de vraag,waarom de vele dodelijke schlachtoffers dit niet gezien hebben. Zelfs aan de beste premium verzekering heb je persoonlijk niets,als je zelf tussen de zes planken ligt.
Tsja wat blijft er dan nog over. Je zegt zelf dat je veel gereden hebt ook in diverse landen. Maar nu in Thailand niet wil rijden aangezien de Thai onverantwoord rijden en de financiële last, over het algemeen gelegd wordt bij de Farang, ook als deze geen schuld heeft. Daarvoor bestaan verzekeringen !. Een van de dingen die ik in Thailand altijd goed regel is de maximale verzekering afsluiten bij het voertuig dat je gebruikt. Bij een ongeluk bel of laat ik het nummer bellen van de verzekering en bemoei me er verder helemaal niet mee. Ik geef uiteraard de correcte informatie aangaande het ongeluk aan de verzekeringscontactpersoon en laat de rest verder aan hun over. Een ongeluk is nooit leuk maar je kan de zorg en last wel verzekeren. Ik heb inmiddels Thailand doorkruist met verschillende voertuigen (motor, scooter, auto) en vindt het rijden zelf een uitdaging die ik niet graag zou missen door een ander te laten rijden.
Ik denk er net zo over,en ben het volkomen met Gringo eens,en heb zelf in veel landen auto gereden, zowel in het links,als het rechtsverkeer. Er zullen zeker mensen zijn met allerhande goed bedoelde raad,waarbij ze af en toe zover gaan,dat ze het deelnemen aan het verkeer in Thailand zelfs beter vinden als in Europa,maar feit is dat je in het Thai verkeer afhankelijk bent van mensen die qua rijscholing in vergelijk tot ons een erbarmelijke scholing genoten hebben. Veel regels zijn niet bekent,of worden met hun eigen fantasie toegepast,zodat je naast eigen ervaring,op veel geluk aangewezen bent.
Als je bang bent om te rijden zou ik het ook niet doen. Als je niet ontspanmen in de auto kan rijden vraag je om ongelukken. Zelf heb ik er geen enkel probleem mee, heb een goede verzekering en als iemand zich dood rijdt tegen mjn auto zal ik daar ook geen trauma aan overhouden als het niet mijn schuld is.
Angst is inderdaad een slechte raadgever.
Al meer dan 8 jaar rij ik dagelijks auto in Hua Hin dat nu toch een druk dorp is geworden. Zeker in de weekeindes.
Het verkeersgedrag is zeer voorspelbaar: het is namelijk niet voorspelbaar, dus zeer anticiperend rijden. Als je dat doet is er geen aggressiviteit in het verkeer. Dit in tegenstelling met Nederland. Daar ben ik enkele weken per jaar maar vind het verkeer voorspelbaar maar zeer aggressief. Alles is gereguleerd dat ik als zeer benauwend ervaar.
Hier gewoon met de stroom mee laten gaan, ogen hebben in al de vierwindrichtingen, en je hebt dan veel vrijheid in het verkeer.
Helemaal eens met deze stelling. ik rijd ook gewoon auto in Pattaya, en idd: anticipeer, “go with the flow”!
Wees op,alles voorbereid en geef iedereen ruimte.
Ik ervaar autorijden in Pattaya niet als agressief, wel als onkunde en slecht opgeleid.
Ik ga ook ieder jaar een paar weken naar NL, en moet zeggen dat ik hier in Thailand relaxter rijd dan in NL. Daar is het vele malen agressiever.
Ben er bekend de plaats van het ongeval. Per toeval reed ik er ook langs toen de vele ambulance en politie er waren.
Later in pattaya mail foto.s er van gezien.
En echt kan mij niet voor stellen dat de Engelsman niet de schuld heeft !!!
De vigo truck is aangereden op de achterzijkant !!!
Links van de weg is het water reservoir. Rechts is bebouwing in dit geval de happy 1 bar.
Dus de motor rijder is met behoorlijke snelheid in de truck gereden. Dat kan enkel als hij op de weg gereden heeft. En omdat de zijkant van de truck is geraakt moet de truck horizontaal op de weg zijn geweest.
Kan niet anders de Engelsman kwam van de happy 1 bar en is de (hoofd) weg opgereden. En heeft de motor niet gezien. Het is er erg donker en zonder licht rijden is daar haast niet mogelijk.
En als je van de bar komt mag je blij zijn dat er geen bloed is afgenomen. Denk dat de Engelsman super goed eraf komt.
En de stelling een buitenlander is altijd de schuldige. Gaat lang niet altijd op.
@Peter, jij hebt gelijk, mijn conclusie, dat de Engelsman geen blaam treft, is discutabel. Het zou best gebeurd kunnen zijn, zoals jij het beschrijft.
Als dat uit het onderzoek blijkt, als die er tenminste komt, komt die Engelsman er natuurlijk niet goed af.
Je ziet in Thailand overal ongelukken gebeuren en het is geen leuk idee om met angst rond te rijden dat je wel eens een ongeluk zou kunnen krijgen. Vaak gebeurt het dan ook.
Ik heb de verzekeringspolis van de auto die ik kocht maar op naam van mijn dochter zette, heel goed bestudeerd en er wordt uitgekeerd als ik de bestuurder ben tijdens een ongeval.
Doordat mijn dochter de Thaise Nationaliteit heeft, kunnen we veel discussies omzeilen. Het is nog niet echt nodig geweest. Dat mij in Hua-Hin een zelfgebouwde Motorsy 3 wieler van achter aanreed toen hij tussen de rij wachtende auto’s voor het rode stoplicht door manouvreerde en ik snel uitstapte en hem aanhield, liet ik de aanstormende agent meteen weten dat het voertuig van de ‘dader’ illegaal en onverzekerd zou zijn en ik de klappen van de zweep ken na 20 jaar in Thailand. Hij toonde meteen respect…..
Ik moet er niet aan denken om het stuur aan een ander te laten. Ik heb wel vaker met anderen gereisd, dat ik passagier was en zag dat de bestuurder moe was of vaak zat te bellen….dat ik nadrukkelijk aanbood om het stuur over te nemen en dat gebeurde dan ook. Zelfs volle minibusjes met nog 800 km naar Bangkok voor de boeg. Misschien heb ik wel te veel zelfvertrouwen op mijn 65ste en vanaf mijn 18de zeer veel en behoorlijk hard maar veilig en schadevrij in allerlei voertuigen gereden te hebben.
Ik betrap mij er zelfs op dat ik me een beetje superieur voel. Ik noem mezelf als z.g.n. grap ‘Zig-Zag Champion’. De mogelijkheden die je improvisatie vermogen en creativiteit op de Thaise wegen geboden word, zijn een leuke uitdaging. Met een snelle reactie vermogen en besluitvorming kom je een heel eind. Heerlijk! Je moet gewoon niemand vertrouwen en niet proberen oogcontact te krijgen want dat gaat niet met al die geblindeerde ramen. Hou alle bewegingen van de voertuigen in de gaten en anticipeer. Vooral veel spiegels kijken voor de snelle van achterop komende motoren en brommers. Ik vindt het echt een genot.
Woon in groot Bangkok en reis nog wel wat rond in Thailand. Wel ik me nog geen moment angstig gevoeld in de auto. Je moet gewoon een paat zaken in het oog houden, en uw rijstijl aanpassen.
-Vermijden bij regenweer s’avonds te rijden, zeker in de stad.
-Afstand houden
-in alle omstandigheden rustig en sereen blijven, ook als de auto of scooter, voor, naast of achter u de grootste dwazigheden uithaalt
– voortdurend in alle 3 de achteruitkijkspiegels kijken.
– er steeds rekening mee houden dat er elke seconde de wagen of scooter, voor, naast of achter een dwazigheid gaat uithalen en daar op anticiperen.
– er vanuit gaan dat mensen die met een Fortuner, Toyota Vios, Minivans, betonmolens en Pick Ups met een verhoogde laadruimten, voor niemand of niks respect hebben dus ook niet voor verkeersregels
Dit alles vraagt een beetje aanpassing, maar eens deze zaken onder de knie, is autorijden zelfs heel plezierig.
Grote uitzondering is het zuiden vanaf Prachuap, want daar zijn het renegades die u heel bewust proberen van de weg te rijden. Ik heb dit 2 maal mogen ervaren. Gevaarlijkste plaats is Nakhon Si Thammarat, want daar wonen nogal wat revolverhelden.
Rij hier sinds 1998 auto en blijf gewoon rijden,lekker een Thai achter hetu stuur zetten,nou nee hoor,zie niets in zo,n kamikaze,maar als U allen zonder zorg wil rijden ook gewoon elk jaar klasse 1 verzekering,ook al is de auto wat ouder,kost iets meer,maar U rijdt op zeker,dus iets meer uitgeven.
Beste Gringo, deze keer ontgoochel je me wel een beetje en vind dat je een te algemeen beeld over het autorijden in Thailand weergeeft door juist Pattaya als voorbeeld te nemen. Er bestaat buiten Pattaya nog een ander Thailand hoor waar het zelfs prettig autorijden is indien men bepaalde zaken in acht neemt.
Ik heb hier eerst , en nog steeds, jaren met een zwaardere motor gereden, heb daarmee ervaring in het Thaise verkeer opgedaan. Toen ik een wagen aanschafte had ik geen enkel probleem met het rijgedrag van de Thais, zowel landelijk als in de stad.
Ik denk, neen ben zeker, dat de kans op een ongeluk met een scooter of motor, met groot lichamelijk letsel, veel groter met de scooter/motor is dan met de wagen. Als tweewieler ben je tenslotte een zwakke weggebruiker. Met de wagen, in de stad, heb je meer kans op een aanrijding, maar met enkel stoffelijke schade, daar in de steden, zeker als BKK, Pattaya en andere grootsteden het autoverkeer omzeggens stapvoets is.
Moesten de farangs al eens beginnen met een “normale” wagen rond te rijden in plaats van met een halve vrachtwagen ( pickup) het zou hen al een stuk eenvoudiger zijn. Ik begrijp echt niet waarom je als farang met zo een onhandig ding als een pickup wil rondrijden in de stad? Dat is nergens goed voor, zeer onhandig op elk gebied, enkel kan het een vals gevoel van veiligheid geven: ik ben de dikste, ik ben de sterkste … opzij, opzij, opzij ….. Voor de wegenbelasting? Als je weet dat ik voor een gewone wagen 1200THB/jaar wegenbelasting betaal dan zal iedereen gemakkelijk begrijpen dat een lompe pickup geen schatten van mensen voordeel kan bieden hier aangaande. Transport van goederen: ik heb nog nooit iets moeten achterlaten wegens gebrek aan plaats in een gewone wagen, als ik mijn maandelijkse inkopen in Makro ga doen en dat zijn dan meestal twee winkelkarren vol. Dus dat kan ook de reden niet zijn om met zo een ding rond te rijden.
Neen, sorrie, maar ik vind dit een vertekend beeld welke nodeloos mensen bang maakt auto te rijden in Thailand. Voorzichtig moet men tenslotte overal in de wereld zijn.
Niet zo schelden op de pick-up, Lung ! Een “gewone” wagen is inderdaad in de stad wellicht makkelijker, maar in de Isan, waar mijn huis uitsluitend via een zandweggetje (naast een natuurlijk meertje) te bereiken is, kan ik niet buiten de pick-up. In de regentijd staat het zandweggetje regelmatig zover onderwater dat ik er met een “gewone” wagen te diep in water en modder zou wegzakken. Kortom, noodzaak ! Daarnaast is de pick-up uitsluitend onhandig door z’n afmetingen, verder niet. De binnenkant en bediening van de hedendaagse pick-up is minimaal volwaardig aan die van een “gewone” wagen !
Daar gaan we weer. Het gekende stukje onverharde weg is het excuus voor zo een monster op de weg. Als je oude beelden bekijkt van Thailand zal je merken dat tot voor kleine 20 jaar hier bijna niemand met zo een zware pick-up rijdt. Het is typisch Thai ooit is iemand er mee begonnen en nu moeten ze allemaal zo een pick-up. Als ik onderweg ben observeer ik het allemaal. Op 10 pick-ups rijden er 9 totaal leeg. Trouwens veel van die pick-ups worden opgefokt verlaagd en noem maar op. Het zijn nog alles behalve bedrijfsvoertuigen. Hier en daar zie je nog zo een oud mannetje met een nog oudere pick-up die wat boomstronken of rommel vervoert.
Omzeggens niemand heeft zo een pick-up echt nodig in Thailand. Vele wegen zijn ook zeer smal en je bent daar veel beter met een vinnig klein autootje. Het is hier Australië niet noch Siberië. Het is hier gewoon een hype niet meer dan dat.
Ik rijd hier al 20 jaar met een gewone sedan ben Thailand an 30 keer doorkruist en heb in feite nog nooit het gevoel gehad van had ik niet beter een pick-up gekocht ? Ik ga met mijn sedan net door dezelfde wegen als iemand met zo een pick-up. Goede banden en weinig of niks kan me tegenhouden. Trouwens de meeste van die pick-ups zijn geen 4X4 zijn achterwiel aangedreven en lopen nog sneller vast dan een voorwiel aangedreven sedan. Die pick-ups hebben ook nog starre achterassen….concept van 100 jaar geleden. Heel efficiënt om veel gewicht te laden maar een ramp op gebied van wegligging en gedrag.
Overal ter wereld zullen auto experts je zo een wagen afraden…..waarom die dan alleen in Thailand aangeraden of nuttig zou zijn is me een raadsel. Ik heb er al verschillende malen mee gereden en het blijft in mijn ogen een lompe bak. En ga nu niet vertellen dat ze vinnig of snel zijn….sorry 160 pk is niet niks maar is een ramp als je auto 1700 kg weegt. En ook op gebied van crashtests doen ze het niet beter als sedans. Het is en blijft gewoon een werkauto alleen interessant voor wie er beroepsmatig zijn voordeel uithaalt.
Helemaal met je eens, rijdt zelf ook een kleine sedan (al 20 jaar) en kan overal komen. Qua crashtest komen die pickups slechter naar voren dan een gemiddelde sedan. Kijk maar een sgoed als er weer eentje tegen een boom parkeert. De reden, volgens mij althans, dat vele een pickup kopen is de prijs. Voor de prijs van een gemiddelde sedan heb je dan een “grote auto”.
Er zijn dus ook mensen die een pick up gewoon nodig hebben,en de wegenbelasting maakt hier niet uit,alleen zit het verschil in 2 deurs of 4 deurs pick up,2 deurs met groene letters worden tot agricultuur vervoermiddel gerekend,vallen ook onder andere wetten,al zie je een Thai zich er niets van aan zien trekken,op de rechter rijbaan zijn deze eigenlijk niet toegestaan op de AH wegen(Asian highways).
hier in dit deel van de Isaan zijn veel Fa,rangs die een rubber plantage hebben en de oogst 1 keer per 2 weken naar de verkoop brengen,soms tonnen in gewicht,dus ga die stinkende rubber maar in zo,n klein autootje stoppen,de pick up hebben ook een tweede doel als vervoermiddel voor het gezins uitje,Pa en Ma voorin en de rest van de familie in de laadbak,kannetje water en een mandje kleefrijst en men gaat,ach en voor de rest is een pick up handig,boodschappen halen in de zomer bij bijvoorbeeld Makro,dan de oranje ijsbox opladen,ijs erin en alles onbedorven thuis,een derde voordeel is de hoogte,wij wonen aan een zandpad,nou tijdens de regen een modderpad,met de pick up geen probleem,toch de tobbers met hun stadsauto zitten regelmatig vast,maar ook dit heeft zijn charme,lekker vanaf het terras kijken hoe ze weer loskomen,meestal duurt het wel 2 biertjes lang.
Ik heb ook een pick up en ik vind het helemaal niet lastig in de stad. Heb die achterbak ook regelmatig nodig gehad om materialen en mensen te vervoeren. En buiten dat geeft het toch ook een stukje veiigheid, er wordt meer rekening met je gehouden dan als je in een koekblik rijdt. Dat kan soms net dat kleine verschil maken.
De discussie gaat hier natuurlijk niet over de ‘pickup truck’ of de ‘sedan’. Ik rijdt mijn leven lang ‘station wagon’ of ‘estate’ omdat ik verslaafd ben aan ‘doe het zelven’ en het gemakkelijk vindt dat ik wat ik ook onderweg tegen kom en wel eens zou kunnen gebruiken, gewoon achter op mijn bak gooi. Ik kon 25 jaar geleden geen gebruikte ‘station wagon’ vinden in Thailand. Ik wil geen nieuwe rijden want dan moet ik er veel te zuinig en voorzichtig mee omspringen. Mijn huidige motorvoertuig is een 4 drs pickup in een ‘normale uitvoering’. Niet extra hoog of extra dik. Ik noem hem (of haar) Multi functioneel. Neem eens een ‘rolmaat’ en meet de lengte en breedte eens van een Sedan uit de Middenklassen en een standaard uitgevoerde pickup. Dan kom je er achter dat er niet veel verschil zit in de omvang. Ook een te noemen verschil in veiligheid blijft discutabel. een pickup is totaal anders gebouwd met een zelfdragend chassi maar de Sedan heeft extra verstevigde dorpels en kooi. Een ongeluk pland men niet vooraf en hopelijk overkomt het ons ook niet maar als het gebeurt, dan hangt de afloop af van heel veel omstandigheden.
Wat veiligheid van personen betreft, in een auto heb je nog wat om je heen wat de grootste klap opvangt dus heeft men een grotere kans om het er met minder of zelfs zonder kleerscheuren van af te brengen.
Veel succes op de grote verscheidenheid van interessante Thaise wegen. Het is en blijft genieten.
Daar gaan we dan weer, het Thaise verkeer. Ik haalde mijn Thais rijbewijs in 1976 en heb eerst 13 jaar door alle uithoeken en sois van Bangkok gereden. Nu woon ik up-country (Sattahip) en rijd nog steeds auto, bijna dagelijks. Motor rijden, wat ik ook nog doe, is 100% gevaarlijker en doe ik nu weinig. Ben onder tussen 80 jr oud en heb of had nog nooit echte problemen onder vonden met Thais in het verkeer hier. Van 1976 tot en met 2016 is 40 jaar op de Thaise weg en ik voel me er wel bij, als een vis in het water. Moet alleen goed op passen voor die zgn. motor rijders, weten niet wat of hoe ze het moeten doen. Zijn nog levens gevaarlijk in een scoot mobiel.
Ik houd bezoekende vrienden altijd voor dat het verkeer hier niet noodzakelijk ‘gevaarlijk’ is, maar ‘anders’. Niks anders dan bijvoorbeeld op de ‘Periferique’ rond Parijs of de ‘Tangenziale’ van Milaan.
Pas je rijgedrag daar op aan. Rijd niet zoals je dat thuis in Europa zou doen.
En ja, de kans dat je hier bij een verkeersongeluk om het leven komt is tien maal groter dan in Nederland. Die wetenschap moet je doen realiseren dat je dus tien keer zo goed moet oppassen. Zolang je je hoofd erbij houdt hoeft er niets aan de hand te zijn.
Zelf rijdt ik fiets, brommer en auto in Thailand. Als beroepschauffeur is het ook mijn grootste angst dat er iemand om het leven komt door een verkeerde actie van mij. Maar door die angst laat ik me niet leiden. Angst is een hele slechte raadgever.
Mijn thaise vrouw laten rijden (in haar eigen auto) is absoluut geen optie. Die kijkt absoluut nergens naar. Dat kan ik zelf beter. Laat ik haar rijden dan gebeuren er wel ongelukken vrees ik.
Ik rij hier in Thailand ook al 10 jaar, zowel in Hua Hin, Udon Thani en op de grote wegen..
Je hebt gewoon 10 paar ogen nodig.
Inderdaad een 1e klasse verzekering en natuurlijk niet te vergeten een Dashcam….. met een zo groot mogelijke opslag aan Gigabith, want dan heb je uren film als er iets gebeurt en een goede bewijslast dat je niet schuldig bent. Het liefst ook een Dashcam voor de achterkant van de auto, hoewel ik dat niet heb….
jasmijn, als je zo bang bent zou ik maar stoppen met auto rijden hier. Ik heb geen Dash cam en de minimale verzekering op mijn 27 jaar oude Nissan Sunny. En ik ben niet bang,hier in het verkeer. Over het algemeen vind ik de doorsnee Thai een heer in het verkeer. Anders dan in Nederland.
Was er vroeger geen liedje in Holland: Glaasje op laat je rijden, glaasje op laat je rijden.
Ik denk het beste is ook als je niet gedronken hebt, laat je rijden.
555
De Thai een heer in het verkeer?
Echt niet. Elke voetganger is een potentieel doelwit.
Ik mocht wel eens voetgangers, zelfs bij een oversteek plaats laten oversteken, echter de Thai denkt er anders over en haalt in en rijdt de voetganger bijna van de sokken. Dat terwijl ook in Thailand de voetganger voor zou moeten gaan en de automobilisten altijd schuldig zijn bij aanrijding voetganger.
De Thai zijn niet zo netjes tov voetgangers en dat weten de voetgangers ook. Doe het nu alleen nog maar als de weg vrij is of ik het kan blokkeren voor andere auto’s. De Thai weten het, oppassen voor de automobilist. Ze kijken je ook raar aan als je ze voorrang geeft.
Helaas dus niet andersom. Mag ook blijken uit scooters op het voetpad, op zij of anders lig je onderste boven.
Op de weg haalt een ieder je links en rechts in. Bochten worden in een rechte lijn genomen, dus ze beginnen links en zonder aan te geven duiken ze naar rechts om af te snijden.
Zonder licht ’s avonds op rechter baan, overload aan palm op de wagen, maar ok.
Auto’s , scooters in tegengestelde richting op jouw baan, wachtend op een botsing.
Zijn zo wat van de zaken waar ik tegen aan liep in het verkeer. En nope de Thai is geen heer in het verkeer. Je maakt het allemaal mee en pas je daarop aan. Maar rijden doe ik er wel , zeer noodzakelijk anticiperend.
Toen ik pas zelf auto reed in thailand heb ik precies dezelfde ervaring gehad. Twee keer gestopt voor een zebrapad om mensen te laten oversteken en eide keren heeft het maar een fractie gescheeld of degenen die over staken werden dood gereden door links en rechts passerende autos. Heb me toen ook voorgenomen om niet meer te stoppen tenzij het echt veilig is.
De thai is een egoist in het verkeer, kan niet vooruitdenken en houdt geen sikkepitje rekening met een ander.
Ik heb een 3 l 4wd pick up, een Isuzu.
Vanaf het begin dat ik in thailand kwam had ik al besloten dat als ik zelf ging auto rijden het een grote snelle auto moest zijn. Groot omdat de thai daar respect voor heeft, snel voornamelijk voor het inhalen. En ik merk ook dat veel thai besluiteloos zijn en een grotere wagen vaak voor laten gaan. Niet omdat ik graag haantje de voorste wil zijn maar om duidelijkheid te scheppen. Jeb ook diverse stukjes grond en verbouwingen gehad dus de pick up kwam ook van pas.
Als ik in een stad zou wonen zoals Pattaya of Bangkok zou ik ook een “normale” wagen kopen die zijn wat makkelijker in de stad. Een scooter hebben we ook beiden maar die gebruik ik alleen in een straal van een km of 20 rondom ons dorp. Zodra ik naar de stad moet of een echt drukke weg op ga neem ik de auto, s ooter vind ik daar te link.
Een oud bericht, maar toch.
Het nut van je laten rijden begrijp ik totaal niet. De kans dat je bij een ongeluk betrokken raakt blijft natuurlijk net zo groot. Of je nu stuurt of mee rijdt, je neemt deel aan het verkeer. Het enige dat je doet als ‘meerijder’ is de verantwoording afschuiven op de bestuurder, Het getuigt van je kop in het zand steken als je op jouw verzoek een Thai laat rijden met het idee dat je dan geen verantwoording draagt! Als we dan toch het broodje aap verhaal van stal halen dat een buitenlander altijd aansprakelijk is omdat hij tenslotte deel neemt aan het verkeer, dan vraag ik mij af wat het verschil is als je iemand op jouw verzoek laat deelnemen aan het verkeer? Ben je dan opeens niet meer verantwoordelijk. Die persoon had toch niet gereden als jij het niet had gevraagd? Kortom, larie! Een staaltje van weglopen voor je verantwoordelijkheid! Sterker, als die persoon op zo’n moment betrokken raakt bij een ongeval, laat je hem dan ook gewoon opdraaien voor de schade, want ja, jij reed niet?
Grappig is dat er met betrekking tot het ‘gevaar’ in het Thaise verkeer een voorbeeld wordt aangehaald waarvan Peter al stelt dat de buitenlandse bestuurder met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gewoon de schuldige is. De foto is waarschijnlijk van een ander ongeval, want geen pick-up, maar ook hier is de bestuurder van de auto waarschijnlijk de schuldige gezien de stand van de auto op de weg en de schade van de impact. Gewoon weer iemand (een buitenlander?) die onoplettend van de weg afdraait zonder zich te bekommeren voor achterop komend verkeer.
Deelnemen aan het verkeer waar ook ter wereld betekent opletten en anticiperen. Rijd je in een land waar de kans op ongelukken groter is, betekent dat dus beter opletten en meer anticiperen. Daarnaast natuurlijk altijd zorgen voor een goede verzekering. En neem van mij aan, Thaise verzekeringen betalen niet zomaar uit omdat de verzekerde immers een buitenlander is en dus per definitie – volgens veel buitenlanders in Thailand – schuldig is, want ‘broodje aap’. Ook die kijken gewoon naar de schuldvraag, net als andere verzekeringsmaatschappijen in de wereld.
Tot voor een half jaar geleden (ik ben nu 77) heb ik met plezier, acht jaar lang auto gereden in Thailand.
Ik vind mezelf nu toch wel te oud worden (nog geen gevaar?) om met de grote gezins-auto, zo hard als 140 te rijden.
Met mijn eigen autootje rijd ik nog gewoon rond, ieder dag.
Het Thaise verkeer is te voorspelbaar, te veel mensen hebben geen rijbewijs en dat zie ik iedere dag weer: ze kennen de regels niet…
Ik rij hier al 6 jaar auto en motor en heb door heel Thailand gereden maar heb mij nog nooit onzeker gevoeld en mocht mij dat overkomen dan lever ik mijn rijbewijs in. Gringo jij woont dan neem ik aan in Pattaya en ja dat is kassa voor de politie als je een ongeval krijgt want dan ben je als farang altijd de schuldige of ze proberen op een andere manier geld van je af te troffelen maar gelukkig hier in de isan heb ik dat nooit gehad en wordt ook door de politie behandeld net als een Thai. Scheelt ook wel dat je een camera in de auto hebt want die neemt ook alles op.
Het verhaal is oud en zal zo te zien ook nooit veel veranderen. Ik woonde al zes jaar in Thailand, had mijn Nederlandse rijbewijs laten verlopen en ben het kwijt geraakt. Drie jaar geleden kreeg ik door eigen schuld een ongeluk met mijn Honda PCX (ik gleed over een stuk grindweg uit) en toen stond mijn vrouw erop dat we een auto kochten. Dus toen maar naar het verkeersbureau en mijn Thaise rijbewijs (af)gehaald. Het is een lachertje met tests die nu na drie jaar rijden (toen ook al) absoluut niks met verkeersveiligheid en rijden te maken hebben.
Als je echter bedenkt dat dit alleen maar in Thailand zo is, dan wil ik hier even een YouTube video toevoegen van een Amerikaan die in Nederland en Europa graag rijdt en dit met de VS vergelijkt. Blijkbaar zijn de eisen voor een rijbewijs nergens zo hoog als in Europa, met name Nederland en Duitsland. https://www.youtube.com/watch?v=hGvTr67YLkg
Ik ben nu al drie jaar aktieve automobilist in Thailand. Ben de 600 km naar de geboorteplaats van mijn vrouw gereden en ook al tot aan Trang. Ik rijd met plezier in dit land.
Er rijden heel wat gekken rond, maar naar gevoel rijd ik hier met meer gemak dan ik in de 30 jaar dat ik van Landgraaf naar Frankfurt reed via de Duitse Autobahn, waar je bij het inhalen plotseling een auto achter je hebt die met 250 km/uur aan kwam en je dan van de weg probeert te duwen.
Dat je alleen als buitenlander betaalt voor een motorist bij een ongeluk is naar mijn mening niet juist. Sluit je een goede verzekering af (ik ben tot meer dan 2 millioen Baht verzekerd), dan hoef je je geen zorgen over de betaling te maken.
Een kennis van ons (Thaise) liet haar auto bij haar vader, die een week of twee geleden buiten zijn schuld een ongeluk kreeg. Een motor was tegen hem aangebotst. Hij moest nu 100.000 Baht betalen, want noch zij noch hij hadden een goede verzekering voor de auto afgesloten. Als je 500.000 of meer voor een auto kunt betalen, waarom dan niet een verzekering van nog geen 16000??? Zij kwam al bij ons om geld te lenen. Doe ik niet. Ik wil ook niet dat mijn vrouw dat doet. Ten eerste zijn wij geen bank en ten tweede, ga ik niet betalen voor de domheid van anderen.
Overigens had ik twee weken geleden een boete gekregen wegens te snel rijden. Ik was dan ook de enige op die weg. Reed ongeveer 33 km/uur te snel. Kostte me 500 baht. Dus nu houd ik me netjes aan de regels…. hoop ik. Zo goedkoop was ik er nog nooit vanaf gekomen. In Nederland reed ik eens op een brede tweebaans weg, maar nog officieel in de bebouwde kom, 30 km te snel. Dat kostte me een stukje meer… en was ik er 3 km overheen dan ook nog mijn rijbewijs.
Overigens heb ik een eigenaandeel van de verzekering van 5000 Baht. Bij de Axxa. Ik reed in Prasat tegen een boom. Ik stond geparkeerd, het regende en ik wilde mijn vrouw ergens afhalen. Naast me stond een van waar mensen instapten. Ik begon terug te rijden en hoorde mijn waarschuwingssysteem piepen. Ik keek in de spiegel en zag niks. Dacht, dat zal dan wel vanwege die auto aan de zijkant zijn. Dus ik gaf zelfs lichtjes gas en een knal…. ik schrok me kapot. Precies rechts achter mij stond een boom die maar niet weg wilde gaan. Een flinke deuk in de auto, bumper en achterlamp los. Lamp aan diggelen.
Heb meteen de verzekering gebeld (eerst Mattieu in Hua Hin, die me netjes uitlegde wat ik moest doen) en kreeg even later een adres waar ik de auto in Hua Hin kon laten repareren. Had ik iemand overreden dan werd alles betaald, maar nu een eigen aandeel van 5000 baht.
Maar niet alleen daarvoor, er gaat nu ook een camera in de auto komen. Nogmaals, ik geloof niet dat ik als Farang moet betalen, maar omdat ik bezitter ben van de auto. Heeft niks met Farang te maken.
Een jaar of twee geleden had ik een ongeluk met een Thai toen ik met mijn motor met zijkar reed en uit een zijweg plotseling een pick-up gereden kwam. Ik remde uit alle macht, maar kon niet verhinderen dat ik met de zijkar een deuk in de auto maakte.
De Thaise bestuurder was aardig. Hij stapte uit, kwam naar mij toe en vroeg of ik in orde was. Toen werd naar de zijkar gekeken en toen pas naar zijn auto. Het was best wel een behoorlijke deuk. Mai pen Lai was zijn antwoord. Alles goed…
Hij was gewoon aardig of had een goede verzekering, ik weet het niet. Ik kon ook bedenken: als ik iets had gehad, dan had hij dat moeten betalen. Simpel.
Ik moet zeggen dat ik geen slechte ervaringen heb met het rijdenover Thaise wegen met of zonder verkeer. Maar ook in alle andere landen in de wereld had ik die niet. Ik moet zeggen dat ik er een andere rijsteil op na houd zowel op motorfiets als auto. Mijn gedachte is dat ik onderdeel uit maak van mijn omgeving en dat mijn alertheid daarop gericht moet zijn. Geen radio of tv, geen telefoon, geen communicatie of andere afleidingspunten. 3 dingen zijn belangrijk 1 mijn ogen om te kunnen waarnemen wat mijn andere 2 dingen moeten gaan uitvoeren: mijn handen om sturen en mijn voet, 1 in dit geval, om of te wel te versnellen dan wel te remmen. Meer is niet nodig omveilig honderdduizenden kilometers af te leggen.
Ik ben 30 jaar in Thailand en ben 20 keer verhuisd naar alle windstreken en waarvan 7 jaar in Bangkok op 4 totaal verschillende locatie’s en rij 30 jaar schadevrij terwijl ik veel rij en direct vanaf het begin. Ik ben nu 70 en geniet echt van het auto rijden in Thailand maar het word minder naar gelang de hoeveelheid camera’s langs de Thaise wegen toenemen want ik mag een vlotte rijder genoemd worden hahaha. Ik zie het probleem helemaal niet en ik schat de kwaliteit van veel Thai betreft auto rijden veel hoger in dan dat van de gemiddelde Nederlander.
Heeft iemand wel eens zelf veel moeten betalen na een ongeluk? Dus als de verzekering niet toereikend was?