Geen medelijden met een deel van de doden in het verkeer
Met een deel van de naar schatting 20.000 doden die het Thaise verkeer jaarlijks eist heb ik geen medelijden. Het gaat in de meeste gevallen om bestuurders van scooters en/of motoren. Ze rijden veel te hard, dragen geen helm en gedragen zich in het verkeer als onoverwinnelijk.
Het zijn vaak Thai, al moet gezegd dat ook Britten er een handje van hebben om zonder helm en met een slok op de zwaarste motor te huren die op dat moment in voorraad was.
Elke dag word ik ingehaald door een of meer idioten die zeker met 100 kilometer per uur op dunne bandjes, zonder helm zigzaggend tussen het overige verkeer willen laten zien hoe stoer ze zijn.
Moet ik medelijden hebben als plat op de bek gaan en eindigen tussen zes plankjes? Eigen schuld, dikke bult. Hun ouders hadden moeten toezien op beter verkeersgedrag en moeten niet zeuren.
Medelijden geldt de kinderen op motor of scooter die bij een ongeluk betrokken zijn. Zij zijn, mogelijk voor hun hele leven gehandicapt, de echte slachtoffers. Voor sterke drank of een bier is altijd geld, een helm voor kleine Nok of Lek is in de ogen van de onverantwoordelijke ouders volstrekte onzin. Idem voor een rijbewijs of verzekering. Helmen en rijbewijzen zijn alleen nodig om corrupte agenten te omzeilen.
Een scooter is toch net een buffel, zij het sneller en gehoorzamer? Ik zie Thai, maar ook buitenlanders met de helm aan het haakje naar de binnenstad van Hua Hin rijden. Vlak voordat ze het standaard controlepunt naderen, gaat de helm op. Hoe dom kun je zijn? Ook de agenten zouden beter moeten weten, want het is wel erg gemakzuchtig om elke dag op dezelfde plaats te gaan controleren.
Dom zijn ook al die buitenlanders die blindelings een scooter huren en zich niet (willen) realiseren dat het hier om een motor gaat en niet om een bromfiets. Uiteraard zegt de verhuurder dat het voertuig is verzekerd, zonder er bij te vertellen dat deze ‘compulsory’ in feite geen fluit voorstelt. Bij een ongeluk betaalt de reisverzekering niet de schade, terwijl je familie in Nederland maar moet zien het geld bij elkaar te krijgen voor medische behandeling of repatriëring. Ook in deze gevallen luidt het motto: bezint eer ge begint. Maar dat geldt voor veel zaken in Thailand
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda17 december 2024Agenda: Back to the Future weer op toernee in Thailand
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
Dom artikel, inderdaad vallen er veel verkeersdoden door roekeloos rijgedrag,maar het zijn niet enkel de snelheidsgekken die sterven, maar onschuldige motorrijders of autobestuurders die gegrepen worden door
deze dwazen, die voorsteken in bochten,over de gele lijn,geen afstand bewaren..Thailand heeft heel veel
Politieagenten,maar je zien ze nooit waar ze nodig zijn,wel met 20 tegelijk,in de stad autobestuurders beboeten,die geen veiligheidsgordel dragen in haast stilstaand verkeer(ik woon in Chiangmai)
Daarom heet het Artikel,,GEEN MEDELIJDEN MET EEN DEEL VAN DE DODEN IN HET VERKEER” zodat iemand die het artikel goed gelezen heeft ,de halve reactie sparen kan,omdat Hans Bos duidelijk schrijft dat ook hij alleen maar medelijden heeft, met de onschuldige slachtoffers die deze weg piraten op hun geweten hebben. Die mensen die zo een reacte LIKEN,geven eveneens toe dat ze het eigenlijk niet goed gelezen hebben.
De vraag is natuurlijk of je geen gevoel, of medelijden kunt hebben met iemand die onverstandig is geweest. Je kunt daarin spijkerhard zijn, maar praat dat dan niet goed met rationele overwegingen. Gevoel en ratio zijn niet hetzelfde en liggen niet in een logisch verlengde van elkaar.
Overigens zit in het artikel een opvallende inconsequentie door de zin “Hun ouders hadden moeten toezien op beter verkeersgedrag en moeten niet zeuren.”. Daarmee worden de verongelukten tot slachtoffer van hun opvoeding verklaard. En dan is er weer alle reden om wel medelijden met ze te hebben…
Inderdaad dom gedrag , daarom ben ik bezig met het motorrijbewijs te halen.
En draag ook door schande wijs geworden altijd een helm.
Allemaal hartstikke leuk en wáár natuurlijk ook, vanuit onze westerse optiek, maar wat kopen wij hier voor in Thailand? Ik bedoel: wat kopen de Thai daar voor?
Sprak een paar dagen terug de Nederlandse ambassadeur en vertelde hem dat ik juist drie maanden dwars door Thailand had getoerd op mijn (eigen) motor: ruim 9000 km gereden, maar eerst in Thailand mijn motorrijbewijs nog eens óver gedaan en de boel uiteraard netjes verzekerd. ‘Ben blij dat u nog leeft’, reageerde de ambassadeur. Hoezo? ‘Dertig tot veertig motordoden in dit land, per dag!’ wist de ambassadeur mij te vertellen.
De algemene stelling ‘When in Rome, do like the Romans’ gaat dus in Thailand niet op, want zo’n houding kost je al gauw de kop.
Het beste van het artikel hierboven zit dan ook in de staart, in de waarschuwing aan het adres van de vakantiegangers. Zoals westerse ambassades bij de Thaise autoriteiten eerder met succes aandrongen op maatregelen tegen de zwendel met jetski’s en speedboten, zo zouden onze vertegenwoordigers ook strengere maatregelen kunnen afdwingen (ofschoon de Thai zich ongaarne laten dwingen) ten aanzien van de motor- en brommerverhuur aan buitenlanders.
Ik ben het niet helemaal met u eens
Want auto op de openbare weg rijden ook rijden ook te hard
Daar vallen de meeste slachtoffer
Die rijden ook met drank op
Niet alleen motor rijders de schuld geven
Automobilist ook noemen
Dank u
wat een onzin, met de auto wordt in Thailand helemaal niet hard gereden. In Europa en Nederland ben ik een rustige rijder, zo rond de 80 buiten de bebouwde kom en 100 tot 120 op de snelwegen. In NL beschouwt men mij als een slak en wordt voortdurend ingehaald.
Echter in Thailand , buiten Bangkok, behoor ik tot de snelste rijders en ben voortdurend aan het inhalen als ik 100 km op de snelwegen rijdt. En binnen de stadsgrenzen van elke willekeurige stad rijdt men 60 tot 80 km daar waar het kan.
Het grote aantal dodelijke ongevallen betreft voornamelijk, 75 % , de motorrijders. Laat men deze buiten de statistieken en vergelijkt dan de ongevalscijfers met een Europees land of NL, waar weinig lichte motorrijders zijn zoals in Thailand zijn, dan valt het wel mee in Thailand.
+ Ger, inderdaad, klopt helemaal. Ik rijd ook niet harder dan 100, nooit niet gedaan en passeer ook de meeste autos hier op de weg. Soms hele rijen die links van de weg rijden met niet meer dan 80 km/uur. Bangkok is anders, heb ik 13 jr gewoond. Platteland is rustiger en iemand uit Bangkok haal je er zo uit want die durven haast geen kant op. Zijn aan hard rijden en door drukken gewend. Heb wat commentaar van Thais moeten horen toen ik pas vanuit Bangkok hier kwam wonen, alweer ong. 30 jr geleden.
Nou, als je als autorijder buiten de bebouwde kom 140 kan rijden is het al heel hard. en in de stad krijg je dat al helemaal niet voor mekaar.
Poosje geleden, rijden we zelf 100, aan de rechter kant, (dus de snelle baan) komt er een motor voorbij vliegen met minimaal 180 aan de rechter kant. Dus waar je het helemaal niet verwacht. Dit ging zo snel, dat wij alletwee, 10 minuten nodig hadden om van de schrik te bekomen. En wij rijden al vele jaren in thailand. Dat een onervaren persoon hier van zou schrikken en de controle zou verliezen , kan ik me heel goed voorstellen.
Ik ga er toch ook van uit, dat de motorrijders de grootste groep vormt bij verkeersongelukken
Dikke bult eigen schuld. Hoe bot kun je zijn. Het klopt dat de meeste Thai op een zeer onverantwoorde manier hun brommer cq motor gebruiken. Maar besef dat menselijk gedrag is aangeleerd. In Nederland houden wij ons veel meer aan de regels omdat er een werkend sanctiebeleid is. Dat ontbreekt er hieraan. Meestal als je wordt aangehouden is dat voor wat theemoney. Met hetzelfde sanctiebeleid als ik Thailand, zul je in Nederland ook veel meer onverantwoord rijgedrag zien. Maar nog maals dikke bult eigen schuld. Iemand laat het leven, laat kinderen, vrouw, man, familieleden achter. Het is m.i. Triest hoe een overheid zijn verantwoording neemt (niet) voor zijn burgers.
Nou moet je niet zo zielig doen over de kinderen. 13 jaar en soms jonger met de motor alleen naar school. Geen helm of niet de kinband vast gemaakt. Maar ja de politie kan niets zeggen, wanneer zij ook GEEN helm dragen. De commandant is zo ijdel, je moet kunnen zien, dat hij de commandant is dus draagt een pet op de bromfiets. En dan zijn er zeer vele berijders die een bouwvakkershelm op hebben.
Verder gebeuren er veel brommerongelukken door de verlichting aan de achterkant. De wet spreekt alleen over de voor verlichting.
U schrijft:”Elke dag word ik ingehaald door een of meer idioten die zeker met 100 kilometer per uur op dunne bandjes, zonder helm zigzaggend tussen het overige verkeer willen laten zien hoe stoer ze zijn.”
Ik geloof u.
Maar in mijn perceptie zijn het in Thailand toch uitzonderingen. Ik verbaas me er meestal juist over dat vrijwel iedereen braaf achter elkaar aanhobbelt, zonder te toeteren, en als er ergens even gewacht moet worden, nou, dan wordt er even gewacht. De snelheidsverschillen zijn in de verstedelijkte gebieden opvallend beperkt (ik heb het hier niet over de express ways waar vrachtwagens niet harder dan 40 km/h rijden), bijna iedereen rijdt op gelijkwaardige motorbikes en de behoefte om te laten zien hoe hard je kan komt in niemand op.
Neem in de Filipijnen eens een taxi vanaf het vliegveld in Manila naar Angeles, of in Cambodja vanaf het vliegveld een Tuk-Tuk door Phnom-Penh, en u zal het verkeer in Thailand weer gaan waarderen als een oase van vreedzame rust en weldadige gemoedelijkheid.
Een zeer rake weergave van de keiharde realiteit. Het zou toch voor HH politie een goudmijn kunnen zijn om eens consekwent te controleren op dragen van helm (en het riempje vastgeklikt, want anders gaat de helm bij de eerste de beste hobbel een eigen leven leiden) en het hebben van de juiste (verzekerings)papieren. Het zal wel ijdele hoop blijven zolang ik regelmatig politieagenten zelf zonder helm zie rijden en als ze langs de kant staan te “kijken” 10-tallen brommers zonder helm en zonder achterlicht (ook zoiets) rustig voorbij laten gaan.
En dan de cowboys in de auto’s. De klappers die – al dan niet bezopen – worden uitgevoerd…… Ongelooflijk. Ik heb hier in de buurt een salvage-bedrijf zitten. Wat je daar dagelijks aan gecrashte auto’s ziet! Ook te gek voor woorden.
In verhouding tot de bevolking ligt het percentage verkeersdoden in Thailand bijvoorbeeld 10 x hoger dan in Nederland. Tel uit je winst.
J.K. Rowling — ‘Do not pity the dead, Harry. Pity the living, and, above all those who live without love.’
Beste Hans,
Ik kan je nog wat meer gevallen van dood aan de hand doen waarover je dan geen medelijden hoeft te voelen.
longkanker want zij rookten
suikerziekte want zij zijn te dik en eten te veel
expats in Thailand die de dokter niet kunnen betalen want zij hadden een ziekteonkosten moeten afsluiten
gevangenen want zij overtraden de wet
drugsverslaafden want zij namen de drugs vrijwillig tot zich
Ik heb medelijden met iedereen die dood gaat, en al helemaal met de nabestaanden, wat de oorzaak ook geweest mag zijn. Eigen schuld of niet speelt wat mij betreft daarbij geen enkele rol. Wat schiet je op met geen medelijden? Denk je dat het daardoor beter wordt?
Maar natuurlijk erger ik me ook groen en geel aan de toestanden in het verkeer. Ik heb een zestien-jarige zoon die ’s morgens keurig zijn helm opzet voordat hij naar school gaat maar ik weet ook dat hij ritten maakt zonder helm. Ik maak me vaak zorgen. Als er iets gebeurt kan ik dan op jouw medelijden rekenen?
Blijkbaar niet.
Helemaal eens met Tino Kuis. De eerste maal dat ik in de negentiger jaren Thailand bezocht reed ik met een klein gezelschap in de stromende regen in een busje naar Phuket. Er was een verkeersopstopping, veroorzaakt door een ongeval en even later reden wij langs een auto waarin nog 2 jonge Thaien zaten. Morsdood, de helft van hun schedels waren door het dak(?), dat er zowat geheel af lag, eraf geschaafd. Zij waren niet toegedekt hoewel politie aanwezig was alsmede tientallen toeschouwers, waarvan sommigen lachend om de verongelukten stonden, schijnbaar zonder enige medeleven. Ik was behalve van slag ook stomverbaasd, was dat de mentaliteit van Thaien? Nú weet ik dat ook veel Thaien zich wel inzetten voor slachtoffers van een ongeval en belangeloos een hulpdienst hebben opgezet. Natuurlijk begrijp ik de frustratie van Hans Bos als hij weer eens gepasseerd wordt door een ‘kamikaze piloot’ maar ik betreur dat er voor hem geen plaats meer is voor ook maar enige compassie met slachtoffers, wel of geen eigen schuld. Overigens verbaas ik mij ook in Nederland met regelmaat, (brom)fietsers die schijnbaar massaal kleurenblind zijn en door rijd rijden als ware het groen en voetgangers, die zonder ook maar even naar links of rechts te kijken plotsklaps de rijweg oplopen.
Beste Tino,
Ik hoop dat de redactie mij toestaat,een kleine correctie aan te brengen.
Er is natuurlijk toch wel een groot verschil tussen de van jou genoemde gevallen,en die Hans Bos bedoeld heeft. Iemand die zich roekeloos gedraagt in het verkeer,of dit nu met of zonder alcohol gebeurd,brengt anderen onnodig in gevaar,en moet er vanuit gaan dat hij zelfs mensen met zijn ,, criminele gedrag levenslang invalide maakt of zelfs doden kan.
Afgezien van de kettingroker die moedwillig een ander passiv laat meeroken,wat de meesten niet doen,brengt geen enkele mens,die jij noemt,anderen op criminele wijze schade toe,of zelfs de dood,en daar ligt het verschil,of men medelijden kan hebben,of niet.
Als je de bijgaande foto ziet, zegt dit reeds iets uit over een heel belangrijke factor,namelijk een goed functionerende controle. Op deze foto zie je namelijk farangs die afkomstig zijn uit een land, waar ze met grootste waarschijnlijkheid nog nooit met vijf man op een motor gezeten hebben,laat staan dat ze misschien helemaal geen rijbewijs,of überhaupt rijervaring hebben. De reden waarom ze zich zo gedragen is het feit dat ze zich dommerwijze meteen aanpassen aan het slecht functonerende systeem, waar ook vele Thais misbruik van maken. Veel Thais rijden rond met een doekje voor de mond,zodat ze denken gezond te blijven door het niet inhaleren van gevaarlijke diesel gassen,terwijl ze aan de andere zijde de gewonnen gezondheid,nog drastischer op het spel zetten,door het niet dragen van een helm. Zodat je,sorry dat ik het zeg,enorm aan de intelligens moet twijfelen. Ik heb daarom ook alleen medelijden met die mensen,die buiten hun schuld van deze gasten aangereden worden,en met de kinderen die zich zelf zulke idioten niet uitzoeken kunnen,waarmee ze onderweg moeten zijn. En ben het daarom volledig eens met de kop van het verhaal.
Ik ben het volkomen eens met dit relaas. Als er vlak voor me iets zeer ernstigs gebeurt stop ik niet.
Voor je het weet wordt je verweten dat je het verkeer hinderde omdat je in de buurt was en dan ben
schuldig of medeschuldig.
Ik vind het in en in triest als er doden vallen in het verkeer. Ik vind het vooral intriest dat de medische voorzieningen voor de slachtoffers in Thailand om te huilen is. In Frankrijk komt voor een klein ongeval zonder persoonlijke schade 3 ambulances aanrijden om onderzoek te laten doen in het ziekenhuis. In Thailand heb ik een gewonde aan de kant van de weg gezien en iedereen is bang aansprakelijk te worden voor de medisch kosten en houdt zich op de achtergrond.
Ik vind het van de te gekke dat de educatie voor deelnemen aan het verkeer niet voldoende aandacht krijgt en vooral voor de mensen die het niet breed hebben.
Voor mijn gevoel ligt het gewoonweg aan de verkeersopvoeding. Strengere toepassing van de wet? Harder optreden van de politie? Begin eerst met de mensen eruit te halen die géén rijbewijs hebben.
Dan maak het halen van een rijbewijs moeilijker, dat wil zeggen: laat de mensen eerst eens leren hoe er gereden moet worden en aan welke regels men zich dient te houden.
Echter, zolang de corruptie hoogtij viert – je kunt je rijbewijs voor 500 baht ook zo kopen – zal dit alles niet veel helpen. Je kunt je verplichte uren kopen, je kunt je rijbewijs kopen en zonder rijbewijs rijden kost je hooguit 200 baht, die niemand anders ziet dan de agent die het van je afpakt.
Mijn vrouw vertelde me dat haar zoon van 21 graag een auto wil hebben. Hij ging de auto gisteren halen. Kreeg meteen al op weg erheen een boete omdat hij geen rijbewijs had. Nog niet eens een motorrijbewijs!! En de auto? Heeft hij ook zonder rijbewijs gekocht. Dus daar gaat een anders heel aardige jongeman de weg op zonder rijbewijs. Wij kunnen niks doen. Ik zei al tegen haar, hoe stom kun je zijn, sorry dat ik dit over je zoon zeg. Maar ze geeft me gelijk en ik had haar flink horen tekeer gaan tegen haar zoon aan de telefoon. De jongeman woont hier 800 km uit de buurt…
Ik vrees het ergste, maar klop nu meteen drie keer op hout!
Er is berekend dat in Thailand op iedere 100.000 inwoners 44 doden vallen in het verkeer.
Tel uit je winst beter verlies als je weet dat er bijna 70 miljoen mensen wonen
Tja dan is het in ons land toch wel beter geregeld met al onze wetten en regeltjes.
Ben ook altijd weer blij als ik een rit in een minibus heb overleefd, Hoe vaak komt het wel niet voor dat je een chauffeur aan de praat moet houden omdat hij zit te dommelen en zich vol giet met engergie drank om wakker te blijven.Of van die gekken die nog ff moeten inhalen in een bocht de berg op en dan een schietgebedje naar Boeddha doen.
Dan denk ik gebruik je verstand!!! Het is hier gewoon slecht geregeld. Tijd is geld……..
13 of 14 jarigen op een motor te zot voor woorden ze zien het gevaar nog niet, en dan onbeschermd op de motor zonder enige kledij kunnen we ons niet voorstellen.
Om nog maar niet te spreken over het slechte onderhoud
Maar om nu te zeggen eigen schuld dikke bult vind ik ook te kort door de bocht, het is toch wel een kwestie van opvoeden en daar ligt een belangrijke taak van Thailand. Ze lopen zover voor in de tijd maar hier in niet….en dat is met zoveel dingen.
Maar ondanks alles in het drukke verkeer vind ik het op één of andere manier wel relaxt!
Sta hier 10 seconden te lang voor het stoplicht dan toeteren ze al en krijg je van allerlei gebaren naar je hoofd geslingerd!
Ik weet niet waar Frans Amsterdam woont, maar volgens mij in een reservaat voor gestrafte verkeersovertreders. Het niet toeteren is inderdaad een verademing. Maar als een Thai achter het stuur kruipt of op de motorfiets klimt, dat gaat ie. En dan gaat ie gelijk, is een individualist, heeft geen notie dat hij/zij deel uitmaakt van een systeem, namelijk verkeer. In het Duits noemen we dat Sturm und Drang.
Zelfde gedrag als bij de kassa, of een deur in je gezicht laten vallen, zie je ook in het verkeer.
En het gaat hier niet om 20000 doden, maar 26000, ena laatst in de wereld verkeersstatistieken.
De soapjes op tv rollen maar voort, verkeersvoorlichting is er niet. Mensenleven niets waard, is ook niets qua onderwijs in geinvesteerd, hiso Bangkok zal het een rotzorg zijn. Die rijden wel in hun dikke mercedes een veilig rondje. Hoe zelfverzekerd kan je zijn als Thai? Op de weg kan je tenminste laten zien wat je kan, maar door de ogen van een objectieve buitenstaander meestal wat je niet kan.
De meeste reaguurders slaan de spijker op zijn kop. Eerst betere en waterdichte controle. Geen helm? scooter laten staan totdat je er een hebt gehaald. Geen rijbewijs? Motorfiets laten staan totdat je dit hebt gehaald. Niet 200 baht boete en dan doorrijden. Nee, forse boetes die de berijders in hun portemonnee voelen. Beter verkeersonderwijs via tv en onderwijs. Ouders aansprakelijk stellen als hun kinderen een ongeval veroorzaken. Dat geldt niet alleen voor scooters, maar zeker ook voor automobilisten en chauffeurs van (mini)bussen.
Het is een lange weg, met vallen en opstaan. Dat was het in Westerse landen ook.
Je hebt natuurlijk gelijk in wat je zegt over de oorzaken en de oplossingen voor de vele verkeersdoden in Thailand, al zou ik er de mengeling van langzaam verkeer (tweewielers) en snelverkeer en de vaak erbarmelijke wegsituatie aan toe willen voegen.
Maar je posting ging over ‘geen medelijden’. Dat voel ik bij de Thais vaak ook. Eigen schuld dikke bult. Maar het is juist die houding van ‘geen medelijden’ die de drijfveer er wat aan te doen wegneemt of verminderd. Medelijden gaat vooraf aan actie. Zonder medelijden geen, of te weinig, actie.
Als arts weet jij net zo goed dat ook mensen die nooit gerookt hebben aan longkanker overlijden. Als diabeet heb ik er altijd een gezonde leefstijl op na gehouden. En toch…
Met expats zonder verzekering heb ik ook geen medelijden, want zij kunnen in ons geval in Nederland de verplichte basisverzekering krijgen. Deze expats geven de voorkeur aan andere zaken in Thailand, daar hoef ik niet over uit te wijden. Ik heb ook geen medelijden met expats/Thai die dronken achter het stuur zitten.
Als je, zoals het plan is, op termijn naar Nederland terugkeert, laat je jouw zoon dan ook zonder helm op bromfiets of motor rijden? Daar is hij dan snel van genezen. Je kunt op mijn medelijden rekenen dat het je niet is gelukt om hem deze wetenschap bij te brengen.
Ben het grootendeels eens met je maar het hoeft niet altijd het geval te zijn van dronken of hem
ik heb zelf 4 maanden geleden een zwaar ongeluk gehad met een mijn bike en een tuk tuk gelukkig heeft mijn helm mijn leven gered en ik rij ook nooit als ik drink heb ik in nederland ook nooit gedaan niet een glas achter het stuur maar ben het wel met je eens niet alleen thai maar ook veel farang denken dat ze onsterfelijk zijn
Ongevallen in Thailand wijd ik vooral aan het wegdek. Spoorvorming van 10 cm diep is geen uitzondering. Asfalt is hier soms spiegelglad. Indien men asfalt vervangt door beton zal er al een deel opgelost zijn. Dan nog de dronken bestuurders eruit halen en er rijden dan bijna geen voertuigen meer. Dan heb je nog de bestuurders ( met wagen ) die denken alleen te zijn of denken ik ben toch sterker dan die op hun 2 wielen. Defensief rijden staat zeker niet in de Thai hun woordenboek
En dan die standaard thaise helmen helpen volgens mij niet veel de meeste maken die helm ook niet eens vast. misschien over 50 jaar of zo zal daar dan verandering inkomen?. Wie het weet mag het zeggen.
Vorige week spraken wij toevallig een agent aan op dit fenomeen. WAAROM ZIJN JULLIE NIET STRENGER? Het eenvoudige maar O zo juiste antwoord ; hun willen toch dood.
Iedere Thai, heeft wel een familie verloren bij een motor ongeluk . Dus als zij zonder helm willen rijden en andere risico*s willen nemen is dat hun probleem. Het is inderdaad, alleen erg voor de kleine kinderen, die hier in meegenomen worden. En tevens de andere verkeersdeelnemers, die hier onbedoeld mee bij betrokken worden. Maar de motorrijders zelf………Nee hoor.
Hans, je hebt in grote lijnen gelijk. Ik rij al ca 55 jaar op een motor (Big Bike) en 6 jaar hier in Chiang Mai (scooter en Big Bike) en heb dus enige ervaring. Het gebrek aan ervaring van buitenlanders hier is indrukwekkend. De ervaring leert je om gevaarlijke situaties vroeg genoeg te herkennen en daarop te reageren. De volgende categorie ‘gevaarlijke buitenlanders’ zijn chinezen die, duidelijk waarneembaar, nog nooit op een, gemotoriseerde’ tweewieler hebben gezeten.
Er is nu een volgende categorie verkeersdeelnemers opgedoken in toenemende mate opgedoken waarvan ik kan voorspellen dat er aan het aantal verkeersdoden nogal wat kunnen worden toegevoegd. Fietsers! Ze bewegen zich op racefietsen door het verkeer alsof ze in het westen zijn dus onvoorspelbaar en uitdagend en daarop is het verkeer hier absoluut niet voorbereid en zij zelf al helemaal niet. En zodra ze hier in de bergen terecht komen wordt het echt ultra gevaarlijk. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat het in een grote stad als Bangkok of Chiang Mai erg gezond is om grote hoeveelheden lucht in te ademen! Er zijn al ‘entrepreneurs’ hier die fietstochten in en om de stad aanbieden!