Een jubileum
Opeens schoot het zomaar door mijn gedachten; al 25 jaar lang bezoek ik Thailand jaarlijks tweemaal. Neem aan dat als ik de volgende maand traditiegetrouw in september op Suvarnabhumi Airport arriveer er wel een delegatie van regeringsfunctionarissen en de TAT (Tourism Authority of Thailand) klaar staat om mij te verwelkomen.
Eerlijk gezegd reken ik daarbij ook op een lintje en acht het niet uitgesloten dat de eerste minister de heer Prayuth Chan-ocha mij in audiëntie wil ontvangen. Per slot van rekening heeft de economie van het land, voornamelijk dankzij mij en een enkele andere toerist, sinds 1992 een positieve ontwikkeling doorgemaakt. Daar kun je als regering niet zomaar aan voorbij gaan dat zal duidelijk zijn. Uiteraard heb ik met alle eventuele invitaties rekening gehouden en mijn al geruime tijd niet meer gedragen smoking alvast uit de kast gehaald en gepast. Zit als gegoten.
Vluchten naar Bangkok
De allereerste vlucht van Amsterdam naar Bangkok maakte ik 25 jaar geleden met de Roemeense maatschappij TAROM met een tussenstop in Boekarest. Het was volgens mijn reisbureau een perfecte en niet onbelangrijk, de goedkoopste maatschappij voor een vlucht naar Bangkok. De heenreis verliep volgens het bekende boekje maar de terugvlucht was een geheel ander verhaal.
De overstap in Boekarest verliep minder vlekkeloos en vanwege een gerezen probleem, waar niemand het fijne van aan de weet kwam, moesten we in Boekarest overnachten. Met bussen werden we naar een schitterend gelegen kasteel even buiten de stad gebracht om in deze unieke locatie de nacht door te brengen. Koffie werd aangerukt maar suiker noch melk was voorhanden. De tafels in een fraaie eetzaal waren schitterend gedekt. Tafelkleden van damast, mooie borden en zilver bestek. Jammer dat er nauwelijks iets eetbaars ter tafel kwam. Uiteindelijk kwamen we een dag later dan voorzien veilig en wel op Schiphol aan.
De tweede vlucht die ik een half jaar later maakte was met Royal Jordanian met een overnachting in Amman. Prima vlucht van 6 uur van Amsterdam naar Amman en daags erna eveneens zes uur vliegen naar Bangkok. Destijds was de overnachting in de normale ticketprijs inbegrepen. Heerlijk zo’n tussenstop met overnachting.
Even daarna kwam EVA-Air om de hoek kijken, maar die hadden destijds vanuit Amsterdam nog geen landingsrechten voor Bangkok. De vlucht ging vanaf Amsterdam rechtstreeks naar Taipei en vandaar weer naar Bangkok. Het leek me wel iets om met EVA naar Taiwan te vliegen, daar enkele dagen te verblijven en vervolgens naar Bangkok.
Prettige bijkomstigheid was dat je daar destijds geen meerprijs voor hoefde te betalen. Het nadeel was 7 uur langer reizen. Heb daar nimmer spijt van gehad en denk er nu, zoveel jaren later, nog met genoegen aan Taiwan terug. En eerlijk gezegd kan ik ook met een grote glimlach terugdenken aan dat bijzonder fraaie kasteel met een schitterend interieur, koninklijk aangeklede tafels, maar met een knorrende maag naar bed.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Steden27 november 2024Pak Khlong, de bloemen- en groentemarkt van Bangkok
- Thailand tips10 november 2024Thaton – Chiangrai; geen gemakkelijke keuze
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
- Bezienswaardigheden12 oktober 2024Mijn pareltje in Bangkok
Omdat U niet met Thai airways bent gevlogen komt U niet in aanmerking voor een ontvangs + lintje 555.
Volkomen juist, Wilmus, hoewel vliegen met Tarom eigenlijk al een medaille waard is.
Bovendien kan Joseph vast niet de 25 x 2 gebruikte tickets als bewijs overleggen.
Niettemin, bij zijn volgend bezoek zal ik hem op gepaste wijze in een hem zeer bekende omgeving een persoonlijke medaille uitreiken, waarmee hij veel eer kan inleggen!
Zij 76 binnenkomende en 76 uitgaande stempels in je paspoorten wel bewijs Gringo ??
Weet je wel zeker dat je door Prayuth wil worden ontvangen?
Ik heb het vermoeden dat hij ( Prayuth) de buitenlanders niet erg mag.
Ik denk 16 jaar geleden ben ik ook met Tarom gekomen met tussenstop in Delhi. Vooral de terugvlucht is mij bijgebleven; een heel nieuw vliegtuig. Met eva air ook reeds gevlogen met korte stop in Taipei
Ik vlieg alleen met rechtstreekse vuchten, soms gaat daar ook wel eens wat mis
Mijn eerste vlucht naar Thailand ruim 20 jaar geleden was ook met Tarom. Na het opstijgen moest dat gevierd worden (gebeurde zeker niet zo vaak dat het lukte) en de 1e 3 rijen kregen champagne, de 3 erna bier en de rijen erachter (bier en champagne was op) limonade of water ;-). Uiteraard zat ik achteraan …
In Boekarest door 5 gewapende soldaten apart in een busje naar het vliegtuig begeleidt omdat we niet gehoord hadden dat we moesten boarden.
En op een enorme vechtpartij na in het vliegtuig, en nadat al het ijs van de vleugels was afgespoten aldaar, zijn we destijds veilig in Bangkok geland. Pfffft
Het behang of wat het ook was viel van de binnenkant af tijdens de vlucht, ik vind het niet zo gek dat ze geen landingsrechten meer hebben gekregen …
Tarom Boekarest ( ca 1990): vergeet ik nooit meer. Je hoefde niet te vragen, waar de toiletten waren, je kon ze op afstand ruiken.
De vlucht naar Bangkok was geweldig: 4 stoelen per persoon en Roemeense wijn in overvloed.
Als je al 25 jaar 2x p/j naar Wonderfull 2 gaat, en genoeg verteerd hebt stuurt mamasan waarschijnlijk wel een delegatie naar Survhanabhumi om je te verwelkomen haha.
Hoop alleen voor je dat het niet dezelfde zijn van toen.!
Geloof niet dat Joseph degene is die W2 regelamatig bezoekt…555 , Dat is een ander persoon.
Mijn eerste vlucht was in ’79 met Biman(Bangladesh airways),een belevenis op zicht.
Achter in het zwaar verouderde toestel zaten een landgenoten te genieten van een joint en na héél veel tussenstops mocht je ook nog eens overnachten in Dhaka,de meest gore hoofdstad ter wereld.
Ik heb dat 25 jr jubel-aankomst al meegemaakt en net als jij vlieg ik tenminste2x, soms 3x p.j. erheen, met inmiddels 32 hiervoor benutte airlines, waarvan en deel al weer lang failliet is. Ik moet het nog eens precies natellen, maar denkelijk nog net geen 100 H+R retours. EN ik kan je dus melden dat er nergens geen ontvangstcomité of wat dan ook staat, als je je pas al wat langer hebt eerder een flash-warning dat je THailand te vaak bezoekt en dus wel zo’n onbetrouwebare mogelijk werkende zal zijn.
1 kleine correctie: EVA KAN nooit nonstop AMS-TPE hebben gedaan, vermits ze niet boven mainland China kunnen/mogen vliegen, al is het niet veel verder als AMS-HKG. En ja, ook ik heb ooit nog eens op kosten van RJ in Amman mogen overnachten (wel eens kamer moeten delen), eveneens destijds met GULF in Bahrain. Bij KU=KuwaitAir werden we zomaar in de bisnis class geplaatst, alle Filippino’s guestlaborers in de eco. Achteraf bezien was de slechtste van al vermoedelijk de oude Belse SABENA en voor mij nog steeds de beste SQ=Singapore, maar die is behoorlijk prijzig.
Begin jaren negentig ook met Tarom gevlogen.In die jaren bracht Best Tours honderden vakantiegangers per week naar Thailand.In Bangkok op de luchthaven kreeg iedereen een sticker opgekleeft naargelang de tour die je ging maken,elk een verschillende kleur.Op de terugvlucht ook een tussenstop van vele uren in Boekarest met een lunch in waarschijnlijk het zelfde kasteel als Joseph Jongen beschrijft,grote grandeur maar niets op het bord.Nadien een stadsrondrit waarbij telkens 3x rond dezelfde bezienswaardigheid gereden werd om toch de tijd door te krijgen.In dezelfde periode is er een vliegtuig van Tarom gecrashd waarbij er een vrouw uit onze gemeente omgekomen is.Tarom vliegt trouwens nog steeds op Zaventem,maar of ze nog een verbinding hebben met Bangkok weet ik niet.
Ja mijn lot is ook al zo’n 18 jaar met Thailand bezegeld. Mijn aankomsten waren altijd voorzien van een delegatie van familieleden van mijn vrouw die altijd oprecht en gewaardeerd waren. Dat mijn vrouw en ik altijd de familie van het nodige, waar een gebrek aan was (en we weten dat dit vele voorkomt in Thailand), hebben voorzien is daar deels inherent aan. Dat zijn we ons bewust. Maar helpen waar kan geeft wel bevrediging en gelukkig zijn we niet onbemiddeld. Voor ons hoeft het lintje of een medaille van Prayut niet.
Ik heb mijn koninklijke onderscheidingen uit Nederland en daar ben ik veel meer van gediend. Kortom wat dit betreft een gelukkig mens.
Ik denk dat je eerst een nieuwe , minder krappe smoking moet kopen, na 25 jaar Thailand.
Daarna stel ik voor dat je alle betaalde “lady-drinks” van de laatste 25 jaar nogmaals moet schenken aan de hulporganisatie ” Thaise falang-beduvelde meiden “. En tenslotte even de torenhoge boetes betalen aan de TAT voor de volle reiskoffers die je tijdens de 50 vluchten oversmokkelde.
En toch wens ik jou nog 25 jaar extra plezier in het 2 de mooiste land van de wereld ! (Na Vlaanderen natuurlijk!).
Helaas moet ik je teleurstellen Joseph, of wellicht geruststellen, een ontvangstcomité hoef je niet te verwachten. Heb ik in ieder geval niet meegemaakt maar wie weet wordt er onderscheid gemaakt. Mijn eerste vlucht, geboekt via een inmiddels failliet reisburo in de Reinkenstraat te Den Haag, waar de knappe en lieftallige Imelda werkzaam was, ging met EVA Air in ‘big seats’ via Dubai en Taipeh naar Bangkok. De korte tussenstop op het vliegveld in Dubai was grandioos, veel winkels met goud en restaurants met spotprijzen voor heerlijk eten. De lange stop in Taipeh ( 6 uur) was minder comfortabel. In de transit ruimte was het door de airco ijskoud, eten was niet voorradig, alleen een drankautomaat maar daar hadden wij niet de juiste muntjes voor. Herinner mij nog de borden die overal op het vliegveld hingen met waarschuwingen voor flinke celstraffen en zelfs de doodstraf voor het in het bezit hebben van drugs. Drugs werden met name genoemd en daar stond ook Diazepam bij, een volgens mij onschuldig slaappilletje, en omdat ik destijds dacht dat ik op zo ‘lange’ reis wel wat slaap kon gebruiken had mijn huisarts die mij voorgeschreven en had ik die dus bij mij. Mede daarom was ik blij dat wij onze reis naar Bangkok eindelijk konden voortzetten. Ja, en toen de vliegtuigtrap af op Don Muaeng in Bangkok. Wat een geweldige surprise! De overweldigende hitte, wij (mijn kameraad en ik) kwamen laat in de middag aan en de fantastische ontvangst door onze twee prachtige en super vriendelijke reisleidsters, die ons na de immigratie stonden op te wachten en daarna de in onze ogen onvoorstelbare hectiek buiten de aankomsthal. Wij werden naar ons hotel gebracht, hotel Taipan voor 3 nachten, om de hoek van Soi Cowboy, waren uitgehongerd en op advies van de receptie van het hotel gingen wij naar rest. Baan Khanita in Sukumvit soi 23, waar wij met onze neus in de boter vielen. Wat hebben wij daar gesmuld en wat een super service! En nu komt het, onze reisleidsters zouden ons rond 1 uur in de middag ophalen voor een tour. Nou, wij waren natuurlijk al vroeg op en wilden vast zelf op verkenning gaan. Zo vroeg was het nog vrij rustig en van de bathjes die wij op het vliegveld hadden gekocht was nog maar weinig over dus eerst geld wisselen op de hoek van Soi Cowboy. 1700 bath voor 100 gulden, wij voelden ons miljonairs! Een tuk tuk chauffeur sprak ons aan, voor 50 bath een rondrit van 2 uur. Wow, dachten wij, een buitenkansje, dat moeten wij niet aan onze neus voorbij laten gaan. De chauffeur reed direct naar een kledingzaak en toen wij daar arriveerden kwam net het personeel naar buiten en tot onze grote verbazing werden zij door anderen met emmers water overgoten. Wat bleek, het was 13 april en het begin van Songkran, waar wij nog nooit van hadden gehoord, laat staan dat wij wisten wat het inhield. Internet en dus ook Thailandblog had je toen nog niet en volkomen onvoorbereid waren wij naar Thailand afgereisd. In de middag met de reisleidsters naar Khao San Road, wat een feest was het daar en wij hebben er met volle teugen aan meegedaan en van genoten. Nou Joseph, zo kan ik nog wel even doorgaan maar dat doe ik niet. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik, wellicht of waarschijnlijk net als jij, vanaf de eerste dag dat ik in Thailand aankwam bevangen ben door een soort van ‘Thailandkoorts’, die je een ander eigenlijk niet kan beschrijven. Tegen jou wil ik nog zeggen: op naar de honderd vakanties in Thailand in goede gezondheid!
Leo, Bedankt, ik ga mijn best doen om die honderd te halen maar gezien mijn leeftijd zal dat een moeilijke opgave worden. Overigens heb ik in tegenstelling tot wat ik in mijn verhaal vertelde op mijn vlucht met EVA naar Taipei eveneens een tussenstop in Dubai gemaakt. Ja over die afgelopen jaar valt veel te verhalen. Lijkt wel een stukje nostalgie of toch de voortschrijdende jaren?
De eerste keer , dat ik naar Thailand kwam ,
was 1986 en te voet over een brug van Malaysia .
Ik had een korte broek aan een dat welkom
in Thailand was niet zo leuk –
Sir , you kan not enter Thailand !
Op mijn vraag waarom wordt ik naar een grote boord verwezen ,
waar in vele talen stand , dat je Thailand niet met een korte
broek mag binnen komen .
Even en lange jean aangetrokken en de zelfde Douanier
zegt tegen mij met een grote glimlach –
Nou you are welkom to enter Thailand .
Een belevenis wat je ook nooit vergeet .