Ik weet het, we kunnen elke dag wel een verhaal maken over weer een ernstig verkeersongeval ergens in Thailand waar doden bij te betreuren zijn. Het houdt niet op en vaak ben je al geneigd om het artikel over te slaan. Ook bij deze drie meisjes dacht ik aanvankelijk, nou ja, weer drie doden in een lange, lange reeks. Maar het bericht liet mij niet los en ik bleef maar denken aan de ellende, die het ongeluk tot gevolg heeft.

Wat is er gebeurd?

Drie schoolmeisjes van 13 jaar oud(!) rijden afgelopen zondag op een motor. Ze rijden op met een andere motor, jongens dus! Ze zijn, vermoed ik, aan het keten met elkaar. De meisjes passeren de jongens (met hoge snelheid?) in een bocht, de bestuurster verliest de controle over de motor en botst frontaal op een tegemoetkomende vrachtauto. De drie meisjes zijn op slag dood!

Meisjes van 13

Wat zijn dat nou, meisjes van 13? Ik moest meteen denken aan het prachtige lied, dat Paul van Vliet ooit zong over meisjes van 13. Het zijn geen kinderen meer, maar ook nog geen vrouw, ze zitten er tussen in. Ik ken de meisjes van het ongeval natuurlijk niet, maar ik zie het bij een buurmeisje die mijn vrouw af en toe helpt bij het koken. Spichtig, onhandig, lichaam nog niet volgroeid, misschien beginnen de borstjes enigszins te ontluiken. Misschien zijn ze al wat met mascara, lippenstift en zo bezig en misschien kijken ze al wat naar jongens. Voor de liefde nog te klein, zingt Paul van Vliet, maar ik lees net vanmorgen dat er in vorig jaar in Thailand ruim 2500 kinderen zijn geboren bij meisjes tussen de 10 en 15 jaar, dus best mogelijk dat de verongelukte meisjes ook al seks hebben gehad.

Paul van Vliet

De tekst van “Meisjes van 13” van Paul van Vliet kunt u vinden op deze link: muzikum.eu/ Je zou de tekst willen herschrijven naar Thaise omstandigheden, maar beter eigenlijk ook maar niet. Het past wonderwel toch wel op 13-jarige Thaise meisjes, ook al eten die geen drop, maar liever M&M’s. Ze hoeft ook niet naar zomerkamp en ergens in de tekst zou het woord mobieltje of Whats-app ingepast moeten worden.

Terug naar het ongeval

Meisjes van 13 op een motor, uiteraard zonder rijbewijs en waarschijnlijk ook zonder helm en vooral zonder ervaring in het verkeer. Eigen schuld? Ja, in zekere zin wel, maar vele anderen zijn echt verantwoordelijk. Een Engelse forumlezer reageerde zeer gepast als volgt: “de ouders laten het toe, de school negeert het, de politie doet geen moeite en de Thaise samenleving kan het niets schelen”. Wanneer wordt Thailand wakker?

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

21 reacties op “Drie meisjes van 13 dood bij verkeersongeval in Nakhon Pathom”

  1. Verschrikkelijk. Kinderen in de bloei van hun leven. Thailand heeft best wel goede en strenge verkeerswetten. Het schort gewoon aan handhaving door een totaal verziekt politie-apparaat. De enige die daar wat aan kan doen is de wetgever. Waarom gebruikt Prayut zijn artikel 44 niet om de bezem door de politie-organisatie te halen?

    • Van dijk zegt op

      Zou het misschien zo kunnen zijn dat de regering en politie te veel
      Van elkaar weten o.a over bv corruptie het is maar een vraag

  2. l.lagemaat zegt op

    Inderdaad verschrikkelijk!

    Het verhaal volgens Thairat T.V. was iets anders, maar de gevolgen zijn hetzelfde.
    Afschuwelijk, waar men nog steeds niets van leert!
    Niet van de ouders, niet van school en niet van de overheid!

  3. Dirk zegt op

    Gringo, een goed geschreven stuk omtrent dit echt trieste ongeval. Ook het treffende lied over deze leeftijdsgroep aan vrouwelijke zijde door Paul van Vliet afgespeeld. Met name je laatste alinea, wie is er nu verantwoordelijk is een rake kenschets van wat er zich op dit fenomeen in Thailand afspeelt.
    Ik ben zo vrij, om iets van eigen ervaring op dit gebied te delen. Ik laat vaak in de namiddag mijn zes geadopteerde straathonden met mijn vracht tuk.tukje uit en op weg naar huis passeer ik recht tegenover het vliegveld in Udonthani een reusachtige school. Vele malen heb ik gedacht, hoe kunnen de verantwoordelijken dit laten gebeuren. Inderdaad vaak met 3 op de motor, rijbewijs?, zeg het maar , helm in sommige gevallen.
    Mogen de slachtoffertjes rusten in vrede en de nabestaanden de kracht vinden om hun leven te herpakken.
    Thailand wordt wakker, is een terechte oproep Gringo, maar de trein van een zekere onverschilligheid dendert voort…..

  4. chris zegt op

    Onverschilligheid, Onvoorzichtigheid en Onwetendheid: de drie O’s van een aloude verkeersveiligheid campagne in Nederland.

  5. Tino Kuis zegt op

    Vreselijk. RIP. En dan te bedenken dat dit dagelijks vele malen gebeurt: 100 doden per dag…waarvan heel veel jongeren.

    Zoals ik ergens las: ouders maken het mogelijk, de school kijkt de andere kant op, de politie heeft wel wat beters te doen en de gemeenschap haalt zijn schouders op.

    Ook premier Prayut zal er niets aan doen, ook niet met artikel 44. Hij heeft de politie hard nodig om op zijn troon te blijven.

  6. ruud zegt op

    “de ouders laten het toe, de school negeert het, de politie doet geen moeite en de Thaise samenleving kan het niets schelen”. Wanneer wordt Thailand wakker?

    Het antwoord op “Wanneer wordt Thailand wakker?” staat voor de vraag:
    De ouders laten het toe, de school negeert het, de politie doet geen moeite en de Thaise samenleving kan het niets schelen.

    Het is blijkbaar de keus van de Thaise bevolking dat deze ongelukken kunnen gebeuren.
    En blijkbaar staat bijna de hele Thaise bevolking achter die keus, als ik zie dat kinderen van een jaar of tien al met die motoren rijden.

    Zou ik het mijn kinderen toestaan?
    Nee, niet voor ze een jaar of 15 zijn.

    Zou ik het de Thai verbieden?
    Nee, beslist niet.
    Misschien zou ik ze mijn mening geven.
    Maar dit is Thailand, en het is hun land en het zijn hun kinderen.
    Zij bepalen hier de regels, en dragen daar ook zelf de gevolgen van.
    En die gevolgen kennen ze wel.
    Ik denk dat bij bijna iedereen, in de familie wel iemand om het leven is gekomen door een ongeluk, of minstens zwaar gewond in het ziekenhuis terecht gekomen.

    @Chris: die drie O’s waren: Onachtzaamheid, Onvoorzichtigheid en Onwetendheid.

  7. Theo Moelee zegt op

    Eigenlijk is dit niets doen door de diverse autoriteiten, misdadig gedrag. Ouders, scholen, politie, aanklagen voor moord.
    Onze dochter is 14 jaar en weet niet beter of 3 personen op een motor, zonder helm, geen rijbewijs, geen verzekering is de norm en zij verklaart haar Falang surrogaat vader voor een debiel om dit gedrag te verbieden. Bemoei je met je eigen zaken is het motto.

    By the way, bij zeker 20 % van de motorrijders, is je achterlicht controleren ook niet in hun boek.
    Het zal je kind maar wezen is ook een liedje.

    • theoS zegt op

      Ik heb mijn zoon, vanaf de eerste dag dat hij motor ging rijden, geleerd om ’s morgens lichten voor en achter, voetrem en handrem, bandenspanning en richting aanwijzers te controleren. Dit elke dag en in geval van een mankement dit eerst te laten repareren. Hij doet dit nu al vele jaren elke dag.

      • Herwin Buyl zegt op

        Beste Theo, dat is ook hoe ik er over denk en zal toepassen wanneer de tijd gekomen is, dat mijn zoon, nu 14 jr. zal gaan gebruik maken van een motorbike, ZEKER NIET VOOR HIJ 16 jr. ZAL ZIJN.!! en hetzelfde voor mijn dochter die 16 jr. wordt op 24 Maart 2019.

  8. PEER zegt op

    Het kan nog erger!
    Laatst zag ik ‘n vader genieten van z’n zoontje, plm 12 jr, die op ‘n brommer, wel 125cc, ‘n “wheely” maakte met zo’n 50km p/u. Uiteraard op de openbare weg.
    En als er dan iets gebeurt met zo’n manneke komt de hele buurt drinken op de crematie-plechtigheid.

    • Anthonie zegt op

      ik denk dat het drinken na afloop belangrijker is dan veiligheid van de kinderen

  9. TvdM zegt op

    Vreselijk, en ik hoor heel vaak van motorongevallen waar kinderen van 13, 14 jaar bij betrokken zijn. Onverschilligheid en onvoorzichtigheid, ja. Maar onwetendheid kan toch niet meer als argument genoemd worden.
    Uiteindelijk zijn het toch vaak de ouders die de motorbike voor de kinderen kopen, of beschikbaar stellen, of accepteren dat de kinderen bij een ander kind opstappen.
    Argument is vaak de infrastructuur, de school is 10 kilometer verderop, bussen rijden er niet regelmatig of helemaal niet, ouders moeten werken en hebben dus geen tijd om de kinderen weg te brengen. Met de fiets is te gevaarlijk, vooral voor meisjes.
    Ik heb eens voorgesteld dat ouders bij toerbeurt rijden, of iemand tegen vergoeding meerdere kinderen wegbrengt en ophaalt, maar dat was allemaal veel te ingewikkeld. Het gaat toch goed zo? Tot er weer eentje tegen een boom knalt, of tegen een auto. Dan wordt door het hele dorp tranen met tuiten gehuild, maar er verandert niets.

  10. John Zoet zegt op

    De persoon die de motor heeft gegeven aan de kinderen vastzetten en de sleutel weg gooien .
    Gewoon de eigenaar van motor voertuigen verantwoordelijk stellen voor de ongelukken.
    Dan kijken ze wel uit of ze de motor aan kinderen meegeven

  11. Aloysius zegt op

    Ja het ongeluk is heel erg voor de familie hier in Thailand ,maar wat we ook zeggen het helpt niet.

    De Thai zegt ja maar doet nee ,als wij hier een Rijbewijs moeten verlengen wat moeten we niet allemaal daar voor doen.

    En wij hebben rij lessen moeten nemen en hier rijdt 40 % zonder rijbewijs op de brommer en in de Auto.

    Wat helpt het als je na een filmpje moet kijken van Ongelukken dat zien we iedere dag in het Verkeer.

    Omdat de regels hier zoek zijn ,ze zijn er wel maar doen er niks mee.

    Rijden zonder helm kost ons 400 bath wij farang moeten betalen en de Thai 200 en betalen niet

    Maar wat kunnen wij eraan doen niks ,omdat er niet wordt geluisterd zal niet zeggen dat wij alles goed doen want dat is ook niet zo.

    Veilige Groet Aloysius

    • fred zegt op

      Thai betalen ook boetes. Dus hou op met dat fabeltje dat alleen Farangs boetes betalen. Mijn schoonbroer en eigen vrouw nog moeten betalen de laatste weken.

    • theoS zegt op

      Aloysius, is niet waar. Mijn Thaise vrouw reed zonder helm en moest Baht 500-betalen. Schei uit met die sprookjes.

    • l.lagemaat zegt op

      Voor een rijbewijs verlengen, hoef je ook bijna niets te doen!

      Rijlessen in Thailand, wat is dat? Niet verplicht! Er zijn gelukkig al wel een paar rijscholen.

      Bij sommige (jonge) Thais wordt de motorbike in beslag genomen!

  12. Arie Arys zegt op

    Mijn partner werd onlangs tegengehouden omdat ie te vroeg invoegde op een rijvak/ Maar als je ziet hoe egoistisch en ruw soms de mensen zich hier in het verkeer gedragen dan moet je er niet van schrikken dat er zulke dingen gebeuren. Ik dacht dat men hier links moest rijden, maar op een hoofdweg met vier banen rijdt iedereen op het rechtse vak en wordt er links ingehaald, te gek gewoon. Ook bij verkeerslichten moet je als voetganger extra voorzichtig zijn. Groen betekent niet dat je zomaar kan oversteken, dat is zelfmoord! Te gek!

    • Rob V. zegt op

      Arie op een weg met 2+ rijstroken mag je links en rechts inhalen. De verkeerswet zegt deze uitzondering in artikel 45 lid b. Ik citeer:

      “[When overtaking, the driver shall overtake from the right side, keep safe distance, and return to the left-hand side lane promptly.]

      Section 45 (400-1000B)
      [No driver shall overtake another vehicle from the left-side unless:
      a. the vehicle to be overtaken is making a right turn or has given a signal that he is going to make a right turn
      b. the roadway is arranged with two or more traffic lanes in the same direction.]

      Bron:
      http://driving-in-thailand.com/land-traffic-act/#03.2

      • l.lagemaat zegt op

        Mensen, die met de auto steeds te langzaam op de rechter weghelft in dezelfde richting blijven rijden, kunnen in de toekomst daarvoor bekeurd worden!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website