Ah, Thailand. Het land waar de zon eeuwig schijnt, de glimlach eeuwig duurt en de sociale klassen net zo onwrikbaar zijn als een tempelmuur. Enter: HiSo en LoSo. Twee begrippen die het beste te vergelijken zijn met Swarovski-kristallen en straatstenen – glanzend, scherp en compleet onverenigbaar. Toch kunnen ze niet zonder elkaar, want wat is een ster zonder publiek? Een realityshow zonder kijkers?

Hiso: Aristocraten met AirPods

De Hiso’s zijn de levende belichaming van privilege. Ze bewegen zich door Bangkok alsof ze de hoofdrol spelen in een door Gucci gesponsorde soap. Hun wereld is geplaveid met Italiaanse marmeren vloeren, en hun meest uitdagende klus van de dag is kiezen tussen een weekend in Bali of een shopping mall in Parijs. Alles aan hen ademt luxe, van hun met botox ingevroren glimlach tot de logo’s die ze dragen alsof ze familie-erfgoed zijn.

En vergeet sociale media niet. Wat voor gewone stervelingen een foto van een croissant is, is voor een Hiso een zorgvuldig georkestreerd marketingplan. Hashtags zoals #JetSetLife en #Grateful vullen de captions, terwijl ze nippen aan een latte die meer kost dan het dagloon van de barista die hem maakte. Ze noemen zichzelf filantropen, maar doneren vooral om met een cheque op Instagram te poseren. Het toppunt van ironie? Ze proberen vaak “down-to-earth” over te komen. Uiteraard in een outfit die meer waard is dan jouw jaarsalaris.

Loso: De karaokehelden van de werkvloer

En dan heb je de Loso’s. De arbeidersklasse, de ruggengraat van Thailand en veel leuker op feestjes. Geen glitter, geen glamour, maar wel een glimlach die zelfs een motorhelm met meer deuken dan verf overleeft. Loso zijn is geen armoede, het is een levenshouding. Het betekent dat je weet hoe je plezier maakt met een plastic stoel, een bak noedels en een fles bier in een plastic zak. Karaoke is hun heilige ritueel, een valse noot is geen probleem zolang het volume maar hoog genoeg staat.

Ze worden vaak neergezet als de tegenpool van Hiso, maar vergis je niet: een Loso heeft stijl. Het is misschien geen Hermès, maar hun namaakshirt draagt meer persoonlijkheid dan een hele collectie van Balenciaga. Terwijl de Hiso’s nep-armoede spelen in een streetfood kraam voor de likes, speelt een Loso nep-rijkdom door een tweedehands Toyota te parkeren in een buurt waar alleen het gras meer kost dan hun hele maandbudget.

Wat gebeurt er als deze twee werelden elkaar ontmoeten? Een soort sociaal theater waar beide partijen zich bewust zijn van hun rol. De Hiso komt vertellen over de ‘moeilijkheden’ van het rijke leven, terwijl de Loso glimlachend denkt: “Koop gewoon minder Louis Vuitton, prinses.” En ondertussen worden beide werelden keurig gedocumenteerd op sociale media, want als niemand het ziet, is het dan echt gebeurd?

En het mooiste? Soms wordt de grens bewust vervaagd. De rijke erfgenaam die zich als een Loso kleedt – inclusief namaak-Levi’s – om stoer te lijken. Of de Loso die opschept over zijn nieuwste gadget, gekocht op afbetaling. Uiteindelijk draait het om één ding: de schijn ophouden. Hiso of Loso, het spel is hetzelfde. Alleen de accessoires verschillen.

Hiso en Loso mogen dan typisch Thais klinken, maar in het Westen doen we precies hetzelfde. Hier noemen we het influencers en authenticity. De ene helft nipt aan champagne in een skybar, terwijl de andere zich voordoet als ‘gewoon zichzelf’ met een door een tweedehands sweater met Zeeman als logo. Het verschil is alleen hoeveel filters je gebruikt.

Of je nu kiest voor Botox of bierbuik, champagne of Chang, uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: gezien worden, geliefd worden en vooral niet gepakt worden door de sociale douane. Dus, wie ben jij vandaag? Een Hiso met een jetsetleven of een Loso met karaoke in de kroeg? Maakt niet uit. Zolang je maar geniet van de show.

Over deze blogger

De Expat
De Expat
De Expat (66) woont al 17 jaar in Pattaya en geniet van elke dag in het land van melk en honing! Vroeger werkzaam in de wegen en waterbouw, maar het grillige weer in Nederland ontvlucht. Woont hier met zijn Thaise vriendin en twee honden net buiten Pattaya, op 3 minuten loopafstand van het strand. Hobby's: genieten, uitgaan, sporten en met vrienden filosoferen over voetbal, Formule 1 en politiek.

3 reacties op “Column – Hiso en Loso meer dan alleen je sociale status”

  1. fred zegt op

    Klein fortuin kleine misdaad. Groot fortuin grote misdaad. Alle mensen met gote fortuinen hebben boter op het hoofd.

  2. Pratana zegt op

    Spijtig dat de jeugd er zich wil in erkennen dit is cool want X heeft het (Hiso/Influencer) dagelijks lees ik ook Sanook op internet (door mijn vrouw/dochter) wat staat daar allemaal in van x heeft nieuwe hond Y heeft nieuwe make-up en ga zo maar door, net als in Belgie de “boekskes ” en de BV (bekende vlamingen) maar daar zijn het dan de ouderen die ervan smullen 555

  3. Tino Kuis zegt op

    Ik kan met trots mededelen dat ik een Hiso ben! Dat weet ik omdat in na een maaltijd met Thais steeds moest betalen ‘omdat je een Hiso bent’, zeiden ze dan.

    Misschien leuk om een liedje te luisteren van Sek Loso. (sek is เสก met een lage toon en dat betekent: ‘een magische formule uitspreken’). De eerste twee Engels ondertiteld.

    https://www.youtube.com/watch?v=uYn0OaSo10k

    Of deze alleen Thai!

    https://www.youtube.com/watch?v=0vjntKuZgVk&list=PL-PjpbI8Xgc1N23X4Hv2ONRgIPWrxkynI


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website