Bangkok rechtstreeks of toch een tussenstop?
Denk dat de meeste mensen kiezen voor een rechtstreekse vlucht naar Bangkok maar ook ditmaal heb ik gekozen voor een tussenstop. Het blijft erg persoonlijk maar na een zestal uren op een vliegtuigstoel te hebben gezeten heb ik er mooi genoeg van.
Na de overigens goede ervaringen met zowel KLM als EVA betreffende rechtstreekse vluchten heb ik letterlijk een overstap gemaakt en voor de derde maal met Emirates gevlogen met een tussenstop in Dubai.
De ervaringen
De eerste maal vertrok mijn vlucht ruim een uur te laat vanaf Schiphol en moest in Dubai nogal worden aangepoot om de aansluiting niet te missen. Waar de schuld van deze vertraging lag blijft een open vraag maar het kan voorkomen. De tweede vlucht verliep naar wens. Ditmaal heb ik voor drie uur tussentijd gekozen om lekker op mijn dooie gemak koffie te drinken, de benen te strekken, heerlijk ronddolen en weer verder reizen. Dubai International Airport is een zogenaamde stille luchthaven hetgeen betekent dat niets wordt omgeroepen. Naar mijn bevinding zijn de routes voor doorreizende passagiers slecht aangegeven. Op Schiphol krijg je de boarding pass voor Dubai en daar moet je ter plekke zelf uitvinden hoe je bij de counter terecht komt waar je de nieuwe boarding pass krijgt naar Bangkok en uiteraard aan de weet komt bij welke gate je moet zijn en niet te vergeten het nummer van jouw zitplaats. In september werd ik nog per trein naar de betreffende gate gebracht maar ditmaal per shuttle busje. De verschillende vertrekhallen liggen ver uit elkaar met als gevolg op drie verschillende plaatsen weer door de security check met de handbagage, broekriem af, mobieltje in de bak en de laptop apart.
Schitterende luchthaven maar van reizigers die een aansluitende vlucht moeten halen wordt wel de nodige improvisatie en kalmte vereist.
De Emiraten
‘Welcome to the year of Zayed’ zo las ik in Open Skies, het ‘clubblad’ van Emerates. Gedurende het hele jaar 2018 wordt aandacht geschonken aan het leven van Sjeik Zayed bin Sultan Al Nahyan die 100 jaar geleden werd geboren. Om de belangrijkheid van sjeik Zayed te onderstrepen; bij vrijwel elke boekhandel is het boek te koop met de titel “Father of our Nation.” We gaan terug naar februari 1968 waar tijdens een meeting in de woestijn op de grens van Dubai en Abu Dhabi de eerste stap naar eenwording werd gelegd. Op die plek reikte de heerser van Abu Dhabi, Sjeik Zayed bin Sultan al Nahyan en Sjeik Rashid bin Saeed Al Maktoum van Dubai elkaar de hand en besloten een federatie te stichten om het Britse gouvernement, waar sinds 1892 een verdrag mee bestond, buiten spel te zetten. Het plan was om andere cruciale staten uit te nodigen om de krachten te bundelen en één staat te vormen. De onderhandelingen liepen niet van het bekende leien dakje maar op 2 december 1971 vormden Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Sharjah en Umm Al Quwain samen de Verenigde Arabische Emiraten. Ras Al Khaimah trad enige maanden later eveneens toe. Sjeik Zayed werd tot de eerste president benoemd en vormde de zeven emiraten tot een machtig olie bolwerk. Het met de Britten gesloten verdrag kwam tot een einde.
Dubai
Eigenlijk neem ik het mij zelf kwalijk dat ik nog niet eerder echt in Dubai ben geweest. In de beginperiode van EVA ben ik via Taipei naar Bangkok gevlogen en heb daar destijds enkele dagen met veel plezier doorgebracht. Op mijn wensenlijst staat nog een bezoek aan Dubai gepland en met name een tocht door de woestijn, rijden op een kameel en in een tent de nacht doorbrengen. Foto’s bij zonsondergang en bij het ochtendgloren. Het lijkt mij geweldig. Zag in het vliegtuig naar Dubai de reclame weer aan mijn oog op het schermpje voorbij trekken. (Arabian-adventures.com)
Ben goed in Bangkok gearriveerd en heb in gedachten nog even nagedroomd over Dubai, de rit op een kameel en het tentje in de woestijn. De werkelijkheid is dat ik deze vakantie weer eens Thailand met Cambodja ga combineren want ik blijf toch een rusteloze reiziger.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand tips23 december 2024Mae Hong Son
- Steden27 november 2024Pak Khlong, de bloemen- en groentemarkt van Bangkok
- Thailand tips10 november 2024Thaton – Chiangrai; geen gemakkelijke keuze
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
Toch altijd aardig om te lezen hoe dezelfde route anders kan verlopen. Op de heenweg (BKK-AMS) meteen 2 boardingpassen gekregen, ook voor de vlucht vanaf Dubai. Inderdaad met treintje ( vloog niet 2 keer met de A380) en maar 1 keer gecontroleerd. Op de terugweg wel 2 keer met de A380 en ook meteen 2 boardingpassen, niks treintje (speciale terminal voor de A380) ook maar 1 keer gecontroleerd. Vond de bewegwijzering prima en met de app op mijn telefoon van het vliegveld, was het helemaal een makkie. Thuis even inprogrammeren en er kan eigenlijk niks meer mis gaan, alle info (gatewijziging of Boardingtijd en zelfs waar je je bevindt) verschijnt keurig op je telefoon, die zelfs automatisch de goede wifi inschakelt. Je krijgt zelfs kortingsbonnen voor het vliegveld als je dat doet. Misschien handig voor de volgende keer.
Uit vliegvelddubai.nl
Tussenstop in Dubai – Emirates
Als u moet overstappen in Dubai is de kans zeer groot dat u vliegt met Emirates of Qantas. In dat geval wordt het u erg makkelijk gemaakt. Alle vluchten van deze maatschappijen maken gebruik van Terminal 3 van Dubai Airport. Na aankomst volgt u de borden voor Flight Connections. U komt dan, na een verplichte veiligheidscontrole, direct bij de vertrek-gates uit voor uw volgende vlucht. Indien u nog geen boarding pass heeft voor uw volgende vlucht, dan kunt u deze afhalen bij een van de Transfer Desks. Ook kunt u hier, indien beschikbaar, uw stoel voor uw volgende vlucht laten wijzigen.
In maart vlieg ik met A380 heen en terug van Bangkok naar Amsterdam. Als je zoals ik lees in dezelfde Terminal3 blijft waarom is dan er een treintje ?
Tja Ger,
Misschien meer Airbus A380, dan Gate’s voorhanden, of zoals schrijver verteld, met een A380 naar Dubai en met een Boeing 777 naar Bangkok. Dus op zoek naar een treintje.
Gerrit
Wanneer je bijvoorbeeld op een B-gate aankomt en je volgende vlucht vertrekt vanaf een A-gate moet je wel degelijk met de trein. Ik ben overigens al op de vreemdste plekken ‘afgeleverd’ na een bustocht van bijna een half uur vanaf het vliegtuig. Het gebeurt nogal eens dat het vliegtuig op een zgn. remote stand wordt geparkeerd en dan moet er dik 500 man met de bus verder…………..
Wij hadden de pech dat de A380 (BKK–>AMS vv) van Emirates geparkeerd werd op Dubai, m.a.g. dat we 20 minuten met de bus naar de terminal werden gereden om aldaar na de safety check los gelaten te worden in de luchthaven. en idd, het is een zoekplaatje wat niet lekker is ook al heb je 3 uur de tijd om over te stappen. Daarnaast vind ik de instap procedure via secties te lang duren en onrustig.
Dat gezegd hebbend is het een heerlijke reis vanwege de A380 (ruime zitplaatsen en stil) en de goede service aan boord.
Ko,
Welke app is dat?
Wat ik niet begrijp is dat je op Schiphol uitsluitend een boarding pass kreeg voor de vlucht naar Dubai, en dat je daar in Dubai weer een boarding pass moest halen voor het traject naar Bangkok. Dat is me nog nooit gebeurd – en ik ben intussen 10x met Emirates naar Bangkok gevlogen.
Ben het met je eens dat de luchthaven Dubai slecht bewegwijzerd is. Veel ‘blingbling’ maar in veel opzichten onpraktisch.
Inderdaad heel persoonlijk. Ik moet er niet aan denken. Ik zou er rusteloos van worden en dat is het laatste wat ik wil.
Maar als ik zie dat je bijvoorbeeld voor € 423 met Oman Airlines heen kunt vliegen op 17/4 en terug op 17/5 vanaf Frankfurt, dan kan ik me wel voorstellen dat het verleidelijk is.
Met een tussen stop in Dubai om in Bangkok te komen vind ik zeer goed.
Echter de weg vinden naar het andere toestel om je vlucht te vervolgen naar Bangkok vind ik op deze lucht haven zeer slecht, maar dan ook zeer slecht aangegeven!
Overigens de service aan boord van de A 380 is geweldig.
Met vriendelijke groet,
Het is vaak meer een gevoel dat iemand heeft dan feiten.
Op Dubai airport is alles erg duidelijk aangegeven. Zelfs mat wandeltijden tot de diverse gates.
Sommigen krijgen er al stress van als ze denken aan een overstap.
Ik geniet er juist van. Even het vliegtuig uit. De benen strekken, ergens iets gaan drinken en misschien rondkijken en na niet te lange tijd weer boarden.
Ik vlieg al 10 jaar met Emirates (Dubai) en Etihad (Abu Dhabi) en vind het gewoonweg super.
Persoonlijk heb ik er een hekel aan om 12 uur in een vliegtuig te zitten. Voor mij is dat eigenlijk te lang. Maar dat is persoonlijk,
Boodschap is: Doe wat prettig voelt maar realiseer je dat een overstap op Dubai of Abu Dhabi echt geen probleem is en de ticket prijzen vaak veel goedkoper zijn.
Make up your own mind!!!
Wellicht goed om te weten dat en eind januari een vlucht gaat komen direct naar U-tapao voor de Oostkust liefhebbers. Scheelt nogal wat tijd : reis en immigratie vanuit Dubai.
Het is natuurlijk uw eigen keuze.
Ik heb ook veel gevlogen met qatar, emirates en etihad met een tussenstop;
Ook met Turkish, Austria en Finnair.
KLM vind ik persoonlijk outbollig, sorry voor de uitdrukking en ik had ook vlucht Zaventem naar Schiphol.
Ik zorgde steeds voor ongeveer 3 uur overstap en dat lukte altijd zonder problemen., had ook altijd mijn boardingpass en genummerde zitplaats vanuit Zaventem.
De reden was ook dat ik boekingen had tussen de 480 en 520 euro van Zaventem naar Bangkok.
Nu mijn laatste 4 vluchten doe ik met Thai want een vlucht rechtstreeks is 11 uur en met tussenstop is dat 15 uur, en daarenboven zijn de prijzen van Thai gedaald en betaal ik tussen 508 en 547 euro voor mijn retourkaartje. Voor dat kleine verschil betaal ik liever 20 euro meer en een rechtstreekse vlucht.
Rechtstreeks geniet mijn voorkeur op voorwaarde dat de meerprijs minder dan 150 euro bedraagt. Brengt ook wat meer rust bij mij : geen gedoe in een overstapluchthaven. Ik heb nochtans meer dan 25 jaar ervaring met luchthavens, en ik heb nog maar zelden hulp hoeven te vragen.
Delhi was een ramp. De gate werd gewijzigd zonder aankondiging. Op de aankondigingsschermen was geen vlucht meer vermeld naar Brussel. Geen infobalie in de ruime omgeving. Tot ik eraan dacht dat de vlucht na een tussenstop in Brussel doorvloog naar New York. Deze vlucht en vluchtnummer opgezocht om de Gate te weten te komen. Aangekomenn aan de Gate werd geen enkele vermelding gemaakt van Brussel.
Een overstapluchthaven ontdekken kan leuk zijn. Maar na een tijdje wandelen heb ik te behoefte om te gaan liggen. Vaak moeilijk en soms onmogelijk om een ligstoel te vinden.
Nadeel van rechtstreeks : een veel te lange vlucht van 11 tot 12 uur. Zeker voor mij die moeilijk of niet kan slapen in een stoel.
Ik blijf er bij dat een rechtstreekse vlucht toch het interessantste is. Geen zorgen met overstappen en wachten op de volgende vlucht, gewoon instappen in Amsterdam en slapen, wakker worden en aankomen in Bangkok. Wat wil een mens nu meer. Maar ik kan begrijpen dat mensen liever naar de prijs zien dan het comfort maar geef mij maar Eva air of KLM. Ik moet U eerlijk wel bekennen dat ik altijd business vlieg maar desalniettemin vind ik een rechtstreekse vlucht nog altijd beter.
Over een dag of 10 ook met Emirates. Maar alleen omdat het niet anders kan , want deze keer gaat de reis naar Angeles City. Naar Bangkok blijf ik toch liever non-stop vliegen. Overigens vlieg ik naar Clark , want Manila is een drama. 3 jaar geleden dit ook gedaan en toen kreeg ik zowel heen als terug meteen 2 boarding passen. Wel met het treintje mee.
In 1995 geweest, wist niet dat clarkbase geopend was. Ik ging toen via Manila omdat een deel van de bases door de vulkaan gesloten was. Ben er toen met een ultralight vliegtuigje over/langsheen gevlogen. Have fun
Emirates is beduidend beter dan KLM en de A380 een fantastisch vliegtuig met een zeer uitgebreid multi-media systeem. De opmerking over de boarding pas begrijp ik niet. Wij ontvangen altijd boarding passen voor zowel Amsterdam-Dubai als het volgende traject al bij inchecken op Schiphol.
Inderdaad zijn de afstanden op het vliegveld van Dubai groot dus daar moet men wel rekening mee houden
Ik heb een geweldige hekel aan die 12 uur lange vlucht naar Amsterdam. Was na afloop altijd kapot, had een geweldige jetlag en het koste me zeker vier of vijf dagen om er weer bovenop te komen.
Ben afgelopen jaar eens terug naar Nederland gevlogen met een tussenstop in Dubai met twee hotel overnachtingen en een dagje rustig rondkijken in Dubai.
Heerlijk was het.
De lange vlucht werd zo opgesplitst in twee vluchten van zes uur en twee keer een tijdsverschil van drie uur. Gevolg, jetlag nul, herstelperiode ook nul.
Ik blijf dit doen, volgende keer misschien via Muscat of Abu Dhabi.
Soms komen er verhalen voorbij dat de overstap vertraging hadden opgelopen tot wel 11 uur!
Hopelijk zijn dat uitzonderingen, zoals het vliegverkeer in Nederland afgelopen donderdag18 januari 2018 plat lag vanwege de zeer zware storm
Nog nooit meegemaakt dat op AMS niet direkt beide boardingpassen al werden verstrekt.
DBX is inderdaad een gigantisch grote airport met niet al te beste wegwijzering-en soms enorme afstanden naar gate 2-al die rare klachten over AMS verbleken dan. Overigens kan je, als je EK vliegt, vrij goedkope en zeer goede transit-pakketten (met hotel, vervoer etc.) bijkopen. Voor het shoppen hoef je dat overigens niet te doen.
Het is totaal geheel niet waar dat de meesten direkt vliegen-kijk alleen al naar het reéle aanbod daarvoor: dagelijks KLM en 3/4x/wk EVA, sinds China is weggevallen. Voor transit heb je 2x EK met die supergrote Airbus, Etihad, en nog vele anderen, zoals Turkish/LH/Swiss of goedkopertjes als de Chinezen of Ukr-airls.
Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk blijft het toch kiezen uit twee “kwaden”. Vluchten met een overstap zijn over het algemeen lager geprijsd. Maar zonder overstap is het toch wel gemakkelijker en minder “gedoe”. De benen strekken is tijdens zo’n vlucht ook goed mogelijk. Gewoon uit je stoel opstaan en een stukje door het gangpad gaan lopen.
Na diverse malen met Singapore Air te hebben gevlogen, vliegen wij ook sinds een paar jaar alleen maar met Emirates.
Ik vind Singapore Air als maatschappij en luchthaven Changi beter, maar vind de vlucht AMS – SIN echt te lang.
En, de 380 vind ik het meest comfortabele vliegtuig.
Minpuntje is dat het wachten op de bagage soms erg lang duurt, alhoewel dat wel logisch is door het aantal passagiers.
Wij vliegen trouwens meestal van/naar Kuala Lumpur, soms BKK.
Voorheen altijd rechtstreeks gevlogen naar Bangkok maar de laatste paar jaren kan ik er niet meer tegen om zo’n dikke 11 uur in een stoel, hoe comfortabel het ook is in de business class, door te brengen.
Daarom kies ik nu bewust voor een tussenstop in Doha of Dubai en zoek altijd vluchten uit met de A380. Benen strekken in dat vliegtuig is geen probleem: je loopt gewoon even naar de on flight bar voor een paar borrels en een praatje met andere passagiers, Slapen in een vliegtuig is mij in geen 40 jaar gelukt.
Een tussenstop van ruim 3 uur of zelfs 8 uur of meer vindt ik nu prima: ik duik de luxe lounge in voor een goede maaltijd, krantje of boek lezen, wat internetten en het oproken van een pakje sigaretten.
Voor mij absoluut geen rechtstreekse vluchten meer.
Zelf vind ik het ook prettig een tussenstop te maken en misschien kan je dan kiezen voor een andere maatschappij zoals Etihad als je een betere aansluiting wilt.
ik ben nu al een aantal keren gevlogen met etihad eerst ook met emirats geweest maar het vliegveld in abu dabi is veel overzichtelijker en 1 x check daar.
Ik heb met Quatar gevlogen. Een tussenstop met een rustige wandeling en de aansluiting was perfect. Rechtstreeks is voor mij een te lange zit.
Ben in de afgelopen drie jaar acht keer met Emirates heen en weer gevlogen naar Bangkok. Service en ervaring aan boord is altijd prima maar de ervaring op Dubai zelf loopt nogal uiteen. Heb alle in de reacties beschreven situaties wel meegemaakt, van normaal aankomen aan de gate tot gedumpt worden op het platform met de 20 tot 30 minuten tour met de bus naar de terminal. Overstappen zowel wel met als zonder trein van Terminal B naar A. Als je een bekend bent op deze luchthaven geen groot probleem.
Lastiger is dat de gate van vertrek op Dubai nog wel eens wijzigt dus is het altijd opletten geblazen.
Twee keer door vertraging vanaf schiphol moeten rennen om mijn aansluiting nog te kunnen halen. Een keer door vertraging zelfs mijn verbinding gemist (werd zonder problemen aan de net gesloten gate omgeboekt naar de eerstvolgende vlucht een paar uur later).
Het grootste probleem op Dubai is dat op al een paar jaar de luchthaven onvoldoende capaciteit heeft voor de hoeveelheid vliegtuigen die moet worden verwerkt. Kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen even prettig is.
Ik herken de ervaringen en we zijn ook niet de enigen die kritiek hebben op de luchthaven van Dubai – zie o.a. http://www.airlinequality.com/airport-reviews/dubai-airport/
Ik vind het op zich niet erg om mijn vlucht in twee te delen, maar wat ik wel erg vind zijn de luchthavens in het midden oosten. slechte bewegwijzering, onvriendelijk personeel, vooral met etihad, dat is een verschrikking. in het vliegtuig super service, maar op de luchthaven laten ze je gewoon stikken. zelfs in de B class of met rolstoel. Echt ongehoord.
Hoi,
Een verhaal dat ik zelf niet ken. Ik heb al een paar keer met emirates gevlogen, maar kreeg gelijk op schiphol de tweede boardingpass. Ook op Dubai zelf verleip het mij anders… Ik heb alle keren maar 1 keer de securitycheck gehad. Ondanks vertraging had ik nog tijd genoeg om relaxed naar de volgende gate te gaan, het staat overvloedig aangegeven waar je moet zijn, evenals de tijd die je er voor kwijt bent met een normaal looptempo.. Meteen na de check kun je al vinden waar je moet zijn voor de volgende vlucht. En inderdaad ik moest 1x met het treintje, voor de rest was de vertrekterminal gelijk aan de aankomstterminal..
Ik heb zelf nog nooit een rechtstreekse vlucht gehad. Vind ik niet erg, want ik kan dan nog effe de benen strekken en wat doen aan het nicotinegehalte ;)…
Beste Jo,
We zijn op 15 jan.van Brussel naar Dubai gevlogen met Emirates.
Voor de reis werden alle vluchten en zitplaatsen geboekt.
We hebben 3 nachten in Dubai doorgebracht (schitterend) en zijn zonder problemen eergisteren naar Bkk gevlogen, en 2 uur later naar Chiangmai. Niets van jetlag, heerlijk geslapen en vandaag 20 jan. reeds aan het inkopen. In het vervolg volg ik steeds die reisroute.
Rechtstreeks, online en zonder reisagent bij Emirates boeken!
Wij hebben dan nog het voordeel als Vlamingen dat we geen vermoeiende busrit naar Schiphol moeten. Groetjes, Michel en Annemie.
Ben nu op Doha AirPort. Beetje rond gelopen, pilsje gedronken, alles super makkelijk hier. Denk dat ik niet meer rechtstreeks ga vliegen. Oh ja, Qatar Airways vliegt dan ook nog rechtstreeks naar Krabi. Schitterend.
Vanaf Doha Airport gaan nu ook rechtstreeks vluchten naar U-Tapao.
Vanaf U-Tapao nog maar 30 – 40 minuten naar Pattaya.
Ik ga dit jaar met Finnair, ook voor een mooie prijs, zo’n € 350,- goedkoper dan een rechtstreekse vlucht. Ik vind dit voor een reis behoorlijk veel geld. En zoals al vaker gezegt, lekker even de benen even strekken. En een korte overstap van 2 uur. En voor die ticet van € 350,- goedkoper als een rechtstreekse vlucht per persoon kan ik er in Thailand mooi een poar nemen.
Heb ik in oktober 2016 gedaan maar nooit meer. Goedkoop, slecht eten, kleine stoelen, heel lange tussentijd in Helsinki. Veel trappen op en af (met kapotte knie), slechte vaanwijzingen, al met al een heel lange, ongemakkelijke, zeer vermoeibare reis.
Dit jaar voor het eerst een x met EK via Dubai gevlogen.
Is mij en m’n vrouw zeer slecht bevallen! Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Voortaan iets meer betalen weer en gewoon lekker rechtstreeks met Eva!!
aan te raden overnachting voor 2 nachten in Dubai in het Al Buston Tower Hotel voor 2 personen 3500 baht incl ontbijten shuttle naar airport aanwezig
Tevens zwembad aanwezig en 7 km van het strand.
zo kom je 2 dagen later zeer relaxt op de plaats van bestemming.
Waarschijnlijk ook 3500 Baht voor 1 persoon per nacht. Dan ben ik voor twee dagen bijna net zoveel kwijt als in Pattaya voor een week.
Het Al Buston Tower Hotel krijgt op Tripadvisor een waardering van 2.5/5 van de respondenten, wat uitermate afschrikwekkend is.
Wat kost een taxi naar het strand trouwens? En moet je daar op de terugweg weer twee nachten blijven om het een beetje relaxed te houden?
Ik wil hierbij even opmerken dat ik Dusseldorf, Frankfurt en Keulen-Bonn hier niet tegen kom.
Vanaf Dusseldorf kun je met Swiss via Zurich, Met de KLM via Amsterdam (in de vliegweken zelfs 125 Euro GOEDKOPER dan vanaf Amsterdam zelf).
Vanaf Keulen-Bonn met Eurowings of via Munchen met Thai kunt vliegen tegen prijzen waarvan ik denk hoe kan het.
Ook vanaf Dus of CGN met turkish is echt soms belachelijk goedkoop en maakt de trip naar Bkk ook 3 uur korten vanaf IST.
Ga zelf in Februari eerst naar Rome (LH) en vanaf Rome naar Delhi met Air India en dan door naar BKK met Air India, Totale reistijd vanaf Dusseldorf 19 uur en 40 minuten voor 435 Euro met 30 kg bagage, 10 kg handbagage (koffer), een kleine tas extra?? en complete verzorging.
1,5 uur in Rome overstap en 6 uur in Delhi.
Voor mij is de kost belangrijk. Het gaat mij om de vlucht en verder niet.
Leer ook andere luchthavens kennen.
Ik ben er helemaal klaar mee met Emirates. Wat een verschrikkelijke luchthaven. Toiletten veel te klein en absoluut niet berekent op het aantal mensen wat daar rond loopt. Dag en nacht verschil met b.v. Bangkok. En dan de aansluiting. Je moet ALTIJD weer door de paspoort controle. Weer achter zo’n ellelange rij aansluiten. Dit is met recht de nummer 1 in massa transport. 3 maal scheepsrecht, nooit meer met Emirates!
Dat van die paspoortcontrole klopt niet – je zult de ‘security’ bedoelen waar je doorheen moet. Daar is het vaak chaotisch met grote aantallen passagiers, maar een paar doorgangen en weinig of geen personeel dat e.e.a. In goede banen leidt. Honderden mensen voor je die allemaal dezelfde trechter in moeten……….
Uit principe vlieg ik niet met Arabische airlines. Maken de bestaande maatschappijen kapot met hun illegale staatssteun. Over de andere reden wil ik het hier niet hebben anders word ik geblokt. Als ik dan ook nog lees dat de koopjesjagers de weg kwijtraken op de vreemde luchthavens, dan vraag ik mij af is dit alles het geld waard. Ben zelf een oude en trouwe klant van China Arlines en dit wordt door deze maatschappij zeer gewaardeerd. Neem daarom de iets duurdere ticket en de stop in Taipei voor lief. Uit recente ervaringen o.a. gratis upgrades, 4 stoelen op een rij in Economy, zelfs hebben ze ooit het vliegtuig op Schiphol op mij laten wachten. Ja, dan kan je bij mij niet meer stuk.
Tel daarbij op de charmes van het Aziatisch boordpersoneel en de superschone WC’s dan hoef ik niet meer alle websites op internet af te struinen voor wat geldelijk voordeel.
Buiten dat, als alle mensen gewoon een tijdje CI blijven vliegen dan is dit lijntje rendabel en komt de vlucht AMS -BKK gewoon weer terug.
Volgens mij vliegt CO met de A350 van AMS naar Taipei en heeft die in economy een 3 3 3 opstelling.
Een rijtje van 4 in economy hebben ze wel in hun 777-300er, maar daar is de opstelling 3 4 3, dus 10 op een rij, wat sowieso geen feest is.
Frans,
Ik vlieg meerdere malen per jaar met China Airlines. Het minste nog op de route via Taipei naar Amsterdam. Wel elke 2 maanden bv vanuit BKK naar Los Angeles heen en weer. Dit ook met de 777. Sinds CI met dit toestel vliegt heb ik alleen maar (free) upgrades gehad. Business Class op dit toestel kan ik je aanbevelen.
Een ander iets. wat mij opvalt is dat alle toestellen volledig volgeboekt zijn. De laatste 3 jaar geen enkele lege plaats gezien. Met met allemaal Taiwanezen en Chinezen. Weinig blanken (of mag ik dat niet meer zo noemen?)
CO is CI
Ik heb 2x via Dubai gevlogen, en kreeg in AMS gewoon instapkaart voor DUB-BKK. Moest afgelopen dec. ook met treintje naar andere terminal, maar treintje komt om de paar minuten en rit slecht paar minuten. Geen probleem dus. Alles staat netjes aangegeven hoe je moet lopen. Rechtstreeks heeft zijn voordelen, maar als prijsverschil groot is dan vind ik een tussenstop zeker te overwegen. En voordeel Dubai is dat het ongeveer midden in het traject AMS-BKK ligt dus breekt de reis mooi. Qua service en comfort 380 is Emirates top. Instapprocedure is inderdaad wat langer maar goed, ga gewoon ergens zitten bij de gate en wat later instappen. Zijn bagagevakken volop in het vliegtuig. Wat ik nog nadelen vind van rechtstreekse vlucht: KLM vliegt pas laat in de middag, dus je komt volgende dag net zo laat of later aan in BKK ten opzichte van vluchten met tussenstop. Eigenlijk geen tijdswinst dus voor je vakantie in Thailand. En Eva vliegt maar 3x per week, vind ik vaak ook niet erg handig, als je maximaal wilt gebruik maken van je vakantieverlof kan dat soms minder goed uitpakken. Vlieg in juni a.s. voor 500 euro naar BKK, weer via Emirates/ Dubai.
Ik betwijfel of je gelijk hebt met je stelling in de openingszin.
Ik twijfel daar aan omdat er slechts 2 aanbieders zijn voor vluchten AMS – BKK. Ik vind dat ook erg karig.
Maar het kiezen voor een vlucht met een tussenstop, brengt je ook weer in andere landen. Ik wil dan altijd even een lokale lekkernij proberen?
Ik heb op deze manier al vele landen bezocht en ook vele vliegmaatschappijen gezien.
Ik heb ook wel eens gezocht naar vluchten Rotterdam – BKK. Dat levert veel meer tussenstops op. En vaak erg prijzig ook. Maar het is mij 2x gelukt. Met Turkish Airlines. Eigenlijk vloog ik vanaf AMS via Istanbul naar BKK. Omgekeerd vloog ik dan van Istanbul naar AMS.
Dat ik vanaf AMS vloog had weer te maken dat er meer mogelijkheden waren die beter aansloten op de vlucht naar BKK. Was is vanaf Rotterdam gevlogen, had ik een paar uur daar gezeten.
Jammer dat deze mogelijkheden er niet meer zijn.
Met een Turkse collega hebben we de Turkse website nagespoord. Toen vonden we ook dat Turkish Airines voornemens was de ruimbagage te verlagen van 30 naar 20 kg. Maar dat is uiteindelijk niet door gegaan. Doordat vele Turken begonnen te klagen.
Klagen helpt dus.
Ik ben grote fan geworden van Thai Airways. Je stapt in Brussel op het vliegtuig voor een rechtstreekse vlucht en het lijkt wel of je al direct in Thailand bent. Als je een beetje naar het juiste moment zoekt om te boeken heb je ook een zeer voordelige prijs. Met Qantas/Britisch Airways via London hebben we ook goede ervaringen. Ik wil niets meer van al die moslim-maatschappijen, die wel soms een beetje goedkoper zijn, maar dat is dan ook alles. De laatste keer met Etihad wilden ze zelfs geen wijn serveren bij het eten, ah ja, dat is alcohol en dat mag niet van hun godsdienst. Ik wil ook niet meer luisteren naar al die Allah-gebeden. Met Thai Airways vlieg je met de nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand, en dat is toch het land waar we allen grote fan van zijn? of niet?
Nochtans, net met Qatar Airways gevlogen, eerste biertje mooi gevraagd, de volgende drie, netjes aangeboden. Moslimmaatschappijen, niet meer gebruiken? Vooringenomenheid of …
Kom al 20 jaar en 3 x per jaar naar Chiangmai, altijd gevlogen via Bangkok.
Nu voor het eerst ga ik via Brussel naar Chiangmai met een tussenlanding, prijs is beduidend lager en minder vlieguren als ik eerst naar BKK ga en daarna weer naar CNX.
Overmorgen ga ik weer en blijf weer 2 maanden genieten van het mooie dat Chingmai te bieden heeft.
allemaal de groetjes Miel
Op 24 december zaten wij op de vlucht EK419 van BKK naar Dubai en vanaf toen ging alles mis. Hieronder een overzicht van wat er gebeurd is.
U zou misschien naar overmacht willen verwijzen, maar het zal duidelijk worden dat de “overmacht” misschien voor de mist kan gelden, maar zeer zeker niet voor de gebeurtenissen daarop volgend.
Wij willen de Emirates eerst een kans geven om een ruime compensatie te geven voor wat wij hebben moeten ondergaan voordat we verder ons verhaal op sociale media zullen doen, onder meer op de websites over reizen naar Thailand met overstap in Dubai.
– Vanwege de ziekenhuis opname van de baby in ons gezelschap werden wij gedwongen om onze vlucht van 20 dec uit Bangkok uit te stellen naar 24 Dec. Het moet genoemd dat het Emirates kantoor in Bangkok uitermate behulpzaam was.
– EK 419-BKK naar Dubai op 24 dec: Op 1 uur vliegen van Dubai werden de passagiers op de hoogte gesteld dat er veel mist in Dubai was en we daarom mogelijk vertraging zouden oplopen.
– Na ongeveer 2 uur cirkelen werd er besloten om het vliegtuig naar Al Maktoum airport te laten vliegen en daar te landen om bij te tanken en dan alsnog naar Dubai te vliegen.
– Op Al Maktoum stonden wij zo’n 5 uur, zonder eten of anderszins te wachten in het vliegtuig. Er was 1 korte ronde met een kopje water.
– Inmiddels kregen wij een email van de Emirates dat ze bezig waren om de getroffenen door te boeken op een volgende vlucht. (Dit bleek achteraf niet het geval).
– Vanaf hier vervalt dan zeker uw recht om overmacht te claimen. Let maar eens op wat er daarna gebeurde:
– Op Dubai aangekomen (rond 10.00) bleek er minimale mist !!!! Tevens was er NIETS geregeld. Er was geen extra personeel, geen enkele opvang, een supervisor reageerde niet op onze opmerkingen dat wij een baby bij ons hadden die recent in het ziekenhuis was opgenomen. Iedereen werd verwezen naar de ongeorganiseerde rijen (geen drang/lijnen of anders) voor een balie met 2 en soms 3 medewerkers. Passagiers die voordrongen werden niet tot de orde geroepen, er was geen security en het Emirates personeel leek op “langzaam aan” stand te werken.
– Wij stonden hier 7 uur in de rij. Geen voedsel ! Er werd alleen na grote druk van passagiers water en wat cakejes bij een tafeltje gezet waar veel mensen uit de rij aan anderen moesten vragen om hen ook wat te geven. Er was geen Emirates personeel dat hulp aanbood, het Dubai grondpersoneel was uitermate onbeschoft en behandelde ons als honden, verbaal en non-verbaal werd iedereen geschoffeerd, zelfs als er door gedupeerden normale vragen werden gesteld. Wij stonden hier 7 uur in de rij, op het laatst getraineerd door de mannelijke supervisor aldaar omdat wij vanwege het feit dat de baby weer zieker werd meer druk gingen leggen en hem in zijn kantoor wilden benaderen. Zijn reactie was om zogenaamd positief de paspoorten en reisdocumentatie aan te pakken en die dus vast te houden zonder verdere actie te ondernemen, documenten gegijzeld, ons daarbij substantieel duperend. Een grof schandaal! Onze frequent flyer kaarten hadden ook hier geen enkele waarde.
– De vlucht van 15.15 naar AMS werd natuurlijk ook door ons gemist, want toen stonden we nog in de rij…
– Toen vrijwel iedereen een omboeking had gekregen (inmiddels rond 18.00) gaven ze onze papieren aan een dame die het moest gaan regelen. De volgende vlucht was de volgende dag om 8.10 (EK147)…. Vreemd genoeg moesten we bijna smeken om een hotelovernachting. We kregen vouchers voor een overnachting en werden na nog meer vertraging uiteindelijk naar het Novotel gebracht (25 min. met de bus).
– Aldaar (Novotel) rond 19.30 kregen we een nieuw probleem uitgelegd, het Emirates voucher had evenwel 4 volwassenen en 1 baby genoteerd staan, maar had een codering voor 1 kamer voor maar 3 volwassen en 1 baby, of we maar terug wilden gaan naar het vliegveld naar de Emirates balie en een nieuwe set wilden vragen. Na stevige druk werd er uiteindelijk door Novotel besloten om toch gewoon een gezinskamer voor 2 volwassenen + baby en een 2-persoonskamer voor de opa en oma. Dat ging niet van harte, het personeel van het Novotel was echter niet onbeschoft, maar wel minimaal flexibel en inschattend.
– Om 20.30 s ‘avonds hadden wij ons eerste eten na de vlucht van BBK naar Dubai.
De baby had inmiddels weer wat koorts, maar dat bleek gelukkig de volgende dag alweer beter te gaan.
Nogmaals, gezien het bovenstaande lijkt ons een verzoek tot een ruimhartige compensatie rechtvaardig. Het moet ons wel van het hart dat cabine personeel van Emirates met name op de vlucht AMS-Dubai erg aardig was, op de andere “legs’ al wat minder, maar dat het grondpersoneel op Dubai minimaal in aantal was, zeer onbeschoft en niet inlevend. Dit is een grof schandaal voor een airline en luchthaven die pretendeert topklasse te zijn. Niets is minder waar gebleken op het moment dat er een probleem ontstaat waarvan de omvang voor de reiziger gereduceerd kan worden door goede organisatie en inzet. Heel jammer.
De Emirates heeft ons een standaard verhaal gestuurd (Overmacht) en verder niet gereageerd op de situaties.
Jammer dat in zo’n geval de EU-wetgeving m.b.t. vergoedingen bij vertraging niet van toepassing is omdat het niet een vlucht betreft die uit de EU vertrokken is. Maar zelfs dan weigert Emirates in eerste instantie te betalen – in een geval waarbij ik door vertragingen, ondanks 3u overstaptijd in Dubai, de aansluiting miste en vervolgens ook midden in de nacht uren in de rij moest staan om uiteindelijk 6u later verder te vliegen. Het heeft – na inschakeling van een gespecialiseerd bureau – uiteindelijk 2 jaar geduurd voor er werd uitbetaald, kort voordat de aangespannen rechtszaak zou dienen.
Afgelopen donderdag 18/1 om 22:00 met Emirates A380 naar DXB gevlogen. De dag waarop in Nederland alles wegwaaide zeg maar. Ik was bang voor vertragingen, die we ook hadden, maar met 200 km/u staartwind kwamen we op de minuut exact aan in DXB. Ik had een korte overstap van 1:05. Maakte me dus zorgen, maar… ten onrechte.
Had me overigens ook eigenlijk niet in de luchthaven verdiept…
Ben vanaf rij 41 (vooraan economy) bijna als eerste het toestel uitgelopen en richting flight connections gegaan. Even door een security (als eerste) en in nog een paar stappen meer weer richting de gate van vertrek. Op de borden stond aangegeven: boarding. Prima. Ik kwam er aan, liep eigenlijk zonder enige vertraging naar een dame bij de gate die mijn op Schiphol afgegeven boarding card met als stoel ‘standby’ omruilde voor een exit stoel: rij 43. Opnieuw (met wat bravoure) kon ik door naar het voorste gedeelte van de wachtruimte waar het eigenlijk enkel voor first en business class pax bedoeld is. De deur ging open, ik ging het toestel in. In 20 minuten was ik van het ene stoeltje in de eerste A380 op het vervolgstoeltje naar BKK terechtgekomen. Alles prima, duidelijk en overzichtelijk gevonden en ook geregeld door Emirates.
Helaas haalde mijn koffer het niet (ondanks een label met Short Connection en Business Class) en kwam ik daar pas op BKK achter. Gelukkig is de route tussen DXB en BKK zo vol, dat ze een uur later al weer een volgende A380 verwachten, met daarin wél mijn koffer. Op BKK dus even een poosje gewacht voor ik naar het hotel kon om bij te tanken.
(Overigens: ik kreeg een Baggage Irregularity Report mee, waardoor ik ‘naar buiten’ kon (landside) en ik me bij de luchthaveninformatie desk opnieuw meldde na een uurtje. Ik werd opgehaald door een Emirates medewerker, door een speciale sluis met beveiliging weer naar de carrousels gebracht en kon me bij de desk in de hal melden waar ze m’n koffer hadden staan).
Ga ik de volgende keer weer met Emirates… Hmm.. Lastig. Met EVA is het prima. Emirates vliegt met zo’n (stil) vliegtuig, dat het dik twee uur duurde voordat we een tray met eten en wat drinken kregen; het duurde ook weer zeker 1.5 uur voor ze de rommel kwamen ophalen en verder: zag je geen stew. Niets te drinken verder dus. Ook geen ontbijt toen we 07:45 LT in Dubai aankwamen. Kortom: het is een stil vliegtuig, groot en indrukwekkend, maar… hmmm… ik heb zelfs in Economy Class bij EVA meer het gevoel dat het wat persoonlijker is en je beter bediend wordt. Kortom: vermoedelijk eens maar niet weer. Of… de volgende wordt met Quatar of Oman air oid. Gewoon om ook weer op een andere luchthaven te komen (meer voor de statistieken dan het plezier overigens).
Groet
Alex
Je hebt geluk gehad, Alex. Had men het toestel niet aan de gate maar op een ‘remote stand’ geparkeerd (en dat is géén uitzondering) dan was je minimaal een half uur kwijt geweest. Zolang zit je namelijk in de bus naar de terminal. Je moest kennelijk ook niet met de trein van de A-gates naar de B-gates. Je hebt met die korte overstaptijd eigenlijk geen speling,