Aanrijding in Bangkok
Al heel lang wilde ik een afspraak maken met iemand in Bangkok, hetgeen door omstandigheden steeds weer uitgesteld.
Vandaag was het dan toch uiteindelijk raak, dus op naar de hoofdstad. Als ik naar Bangkok ga doe ik dat meestal met de comfortabele lijnbus (het busstation is 5 minuten lopen voor mij) naar Ekamai en vandaar met de skytrain.
Dit keer niet, want de broer van mijn vrouw bood aan om mij met de Isuzu Highlander te brengen en, om met de conclusie te beginnen, dat had ik niet moeten doen.
Ik ben een man van de tijd, de afspraak was om 11 uur, dus op tijd uit Pattaya vertrekken, ook rekening houden met het mogelijke drukke verkeer onderweg. Acht uur was de afspraak met Kob, de broer, en hij kwam dan ook om kwart voor negen, dit is Thailand, nietwaar!? Natuurlijk gingen we met een lege tank op weg, zodat er na 5 minuten in de wachtrij gestaan te hebben benzine getankt moest worden. Halverwege Bangkok nog een stop, want Kob moest naar het toilet. Afijn, verder maar weer, maar – en dat was niet verstandig van mij – ik had er geen rekening mee gehouden, dat Kob de weg niet wist in Bangkok. Hij rekende op mij, omdat ik al wel eerder op de plaats van de afspraak was geweest. Dat was dan een misverstand, want ik laat mij in Thailand rijden en als ik mij laat rijden, slaap ik op de achterbank of ik kijk naar buiten, maar zelden naar de richtingsaanwijzingen.
Zo kon het dus gebeuren, dat bij op een gegeven ogenblik, het liep al tegen elven, in Bangkapi de weg zochten naar Ploenchit. Dat bleek achteraf nog wel een kilometer of 10 verder naar het zuiden te zijn. Zo kon het dus ook gebeuren, dat mijn chauffeur een momentje niet oplette en bij een stoplicht op een voorligger knalde. Nou ja, knalde, zo erg was het ook weer niet. De personenauto vóór ons, een Toyota Corolla Altis had wat blikschade, euh sorry, kunststofschade en onze Highlander had eigenlijk niets, alleen een wat verbogen beschermgrill aan de voorkant.
Als zoiets nu in Nederland gebeurt, dan gaan de auto’s aan de kant, de bestuurders wisselen een schadeformulier uit voor de verzekering en klaar is Kees. Noch politie noch de verzekering(en) bemoeien zich rechtstreeks met zulke akkefietjes. Dat denk ik tenminste, ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, want ik heb altijd schadevrij gereden.
Nee, hier in Thailand gaat het zoals dat wellicht ook in Nederland tientallen jaren gebeurde. Ik stelde voor beide auto’s aan de kant te zetten om de weg vrij te maken voor het overige verkeer, maar dat ging niet door. Er moest eerst op de politie gewacht worden en ik besloot om dan maar eerst een bekertje koffie te gaan drinken bij een stalletje. Na pakweg een half uur kwamen twee politiemensen op een motor aanzetten, de ene regelde het verkeer en de andere deed wat ik had voorgesteld, namelijk de auto’s aan de kant zetten.
Inmiddels was ook het eerste team van 2 verzekeringsexperts – van de personenauto – aangekomen, die ijverig foto’s van het ongeval maakten, de straatsituatie, de stoplichten en de schade aan beide auto’s. Daarna werd alles nog eens op een schadeformulier, inclusief situatietekening, vermeld met uiteraard ook de gegevens (ID en rijbewijs) van de chauffeurs. Het tweede team van 2 experts kwam na weer 10 minuten, die van onze auto dus, en de hele procedure herhaalde zich.
Deze simpele aanrijding, waarbij de schade waarschijnlijk maar enkele duizenden Bahts zal bedragen, kostte bijna 2 volle uren voor de afhandeling, waarna wij onze weg konden voortzetten.
De afspraak ging niet door, maar dat had u wel begrepen, denk ik!
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Oh,o.
Gringo je bent als eigenaar van de auto nog niet aan het einde van het verhaal .
De verzekering wijst je een werkplaats aan waar de auto hersteld kan worden op hun kosten .
Of dat 30 km naar links of naar rechts is maakt ze niet uit ,breng hem maar weg en zie maar hoe je thuis komt .
Of het een krasje is waar je haast bij je op de hoek kan wachten, je moet hem naar de door hun aangewezen plaats brengen .
In mijn geval was het alleen wat lakschade .
Daar krijg je te horen dat je over 5 dagen gebeld wordt of hij gerepareerd is .
In die tijd hebben ze wel intussen een nieuw voorruit ingezet omdat daar een ster inzat .
(kosten verzekering) nu kijk ik onder het rijden altijd tegen de onafwisbare tekst dat het een vervangen raam is .
Tot mijn grote geluk zouden ze hem na 7 dagen komen brengen terwijl ik eigenlijk niet zonder kan .
Eindelijk had ik hem weer in nieuwstaat tenminste dat dacht ik voor de deur maar tot mijn schrik zag ik bij het naar binnen rijden dat er aan de andere kant een aardige deuk aan mij cadeau was gedaan .
Dan moet je sterk zijn om ze te bewegen die auto op hun kosten te repareren want jij hebt het bij hun altijd gedaan .
Door te dreigen het geval bekend te maken bij de verzekering besloten zij de kosten op zich te nemen .
Al met al mijn auto was 12 dagen weg .
Deze dagen kon ik niet op mijn afspraken komen .
Tsja een ongeluk zit in een klein hoekje.
En hoewel mijn verzekerings maatschappij (Viriyah) ook een “eigen” werkplaats heeft (waarschijnlijk van een familie-lid van het locale verzekerings kantoor) kun ik mijn wagen ook naar een andere werkplaats brengen. Maar dan moest ik wel eerst zelf de rekening betalen en daarna die rekening indienen en daarna kreeg ik die rekening netjes vergoed.
Let op, als Thai zeggen “dat moet” bedoelen ze vaak dat het de gewoonte is of dat iedereen het doet, maar het behoeft niet altijd zo te zijn “dat het moet”.
Net als in NL moet je goed uitkijken dat zaken die betaald zijn door de verzekering ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
Persoonlijk zou ik mijn auto gewoon naar de dealer brengen zodat je tenminste meer kans hebt dat te vervangen onderdelen origineel zijn.
@Pim: bij mijn weten moet je in Nederland in zo’n geval je auto ook bij een door de verzekering gecontracteerd autoschadebedrijf laten herstellen.
Als je auto beroepsmatig nodig hebt, kun je – afhankelijk natuurlijk van welke verzekering je hebt afgesloten – een huurauto nemen op kosten van de verzekering.
Ik heb in Thailand (Khon Kaen) ook eens een aanrijding gehad; bus vloog achterop en drukte 5 auto’s achter mij tot gort. Zelf had ik wat lakschade aan de achterzijde en aan de voorkant omdat ik op mijn voorganger was geduwd. Bij mij stonden binnen een poep en een scheet de verzekeringsinspecteurs de schade op te nemen. Ik kon mijn auto de volgende dag meteen naar de aangewezen spuiterij brengen. De schade werd keurig gerepareerd en ik had mijn auto binnen afgesproken 2 dagen terug.
Prachtig zoals dat hier gaat. In Nederland maken de meeste mensen gebruik van de situatie om de eigen portemonee te spekken: even een profoma notaatje aanvragen om vervolgens de schade door de lokale klusjesman voor de helft te laten repareren en dan vinden we het raar dat de premies ieder jaar weer omhoog gaan. In Thailand kan dat gelukkig niet. Hier begrijpen ze hoe het werkt; gewoon je auto naar de aangewezen garage brengen en dan wordt hij gerepareerd. Druist misschien in tegen de “Nederlandse handelsgeest”, we houden er tenslotte niets aan over, maar de schade is wel gerepareerd en daar gaat het toch om?!
Voor mij is het lang geleden ,toen kwam er een expert bij je in NL en je maakte een prijs af .
Wat je met dat geld ging doen maakte de verzekering niets uit .
Als je dat handig aanpakte kon je daar flink geld mee verdienen .
Ik ga niemand hiervan beschuldigen maar vertel ook niet hoe ze dat deden.
Ik denk dat ze in Thailand daarvan geleerd hebben en zonder dat je weet wat de prijs is het gewoon met de schadehersteller geregeld gaat worden .
Als ik dit vooraf had geweten had ik lekker op de hoek 2000 Thb betaald en voor de rest gedacht bekijk het maar .
Ik breng dit alleen maar naar voren omdat het iedereen kan gebeuren en u daarop attent te maken .
Ik heb de duurste verzekering maar ben geen expert op dat gebied ,voor mijn gevoel had ik de gedachte dat je geen huurauto krijgt bij zo een kleine schade .
Vraag het Matthieu die weet het zeker in Thailand .
Niet zo ingewikkeld maken, Bel je verzekings agent In mij geval een Nederlandskanoor in Huahin en laat hen dat oplossen.
Doen we in NL toch ook ?
Scheelt wee 10 reacties.
Frank
Lol.
Matthieu is je verzekeringsagent in Hua hin samen met André hebben zij ook een kantoor in Pattya.
Die weten dat je hier in Thailand andere regels hebt als in NL.
Scheelt weer 1 reactie .