De Thaise vrouwelijke boeddhistische monnik, Dhammananda Bhikkhuni, is door de BBC dit jaar genoemd als één van de 100 meest invloedrijke vrouwen.
Er komt de laatste jaren zoveel negatief nieuws op me af dat ik het vaak moeilijk vind om iets positiefs over Thailand te schrijven. Maar gelukkig las ik vandaag dat een Thaise vrouwelijke monnik door de BBC dit jaar tot één van de 100 meest invloedrijke vrouwen, waar het om de toekomst gaat, werd uitgeroepen.
Ik schreef eerder over haar in het kader van een algemeen verhaal over vrouwelijke monniken in Thailand. (Vrouwelijke monniken zijn bijna gelijk in status als mannelijke monniken. Ze verschillen in grote mate met de in het wit geklede nonnen, mae chi genoemd, die meer als werksters fungeren in de tempels).
Hier staat mijn verhaal: www.thailandblog.nl/achtergrond/vrouwen-binnen-boeddhisme/
Citaat daaruit over Dhamananda:
Dhammananda Bhikkhuni
Op dit moment zijn er ongeveer 170 bikkhuni’s in Thailand, verspreid over 20 provincies. (En er zijn ongeveer 300.000 mannelijke monniken verspreid over 38.000 tempels). Eén van hen is Bhikkhuni Dhammananda (Dhammananda betekent ‘De Vreugde van de Dhamma, de ‘Leer’). Zij heette Chatsumarn Kabilsingh voordat zij in 2003 in Sri Lanka definitief werd ingewijd als monnik, werkte tussen 1975 en 2000 als hoogleraar Religie en Filosofie op de Thammasat Universiteit, was getrouwd en heeft drie kinderen. Ze is nu abdis van de Songdhammakalyani tempel in Nakhorn Pathom en nationaal en internationaal actief waar het de rol van vrouwen betreft in het boeddhisme.
In het onderstaande boek ‘Thai Women in Buddhisme’ noemt ze de Boeddha ‘de eerste feminist’ en ze schrijft de meeste beperkingen van vrouwen in het boeddhisme toe aan latere interpretaties van wat de Boeddha leerde. Ze vertelt ook over de pesterijen die bhikkhuni’s moeten ondergaan, niet zozeer van de gelovigen maar van andere monniken en van de autoriteiten.
Zo werd een visum geweigerd aan monniken uit Sri Lanka die naar Thailand wilden komen om meer vrouwen in te wijden als monnik. En op 9 december 2016 werd aan een groep bhikkhuni’s die eer wilden bewijzen aan wijlen koning Bhumibol de toegang tot het koninklijk paleis geweigerd. Ze moesten hun pij afleggen om naar binnen te mogen, dat alles met een beroep op de ‘wet’.
Hier staat het verhaal op de nieuwswebsite Prachatai. Een prachtige opsomming! Hulde aan al deze vrouwen!: prachatai.com/english/node/8253
Citaat:
The theme for 2019 is “the Female Future” and the list also includes Kuwaiti women’s rights activist Alanoud Alsharekh, who works on the abolition of Kuwait’s “honour-killing” law; Japanese model and author Yumi Ishikawa, founder of the #KuToo campaign against the requirement for women to wear high heels at work; sumo wrestler Hiyori Kon, who fought to change the rules which barred women from competing professionally in sumo; US congresswoman Alexandria Ocasio-Cortez, the youngest woman ever to serve in the US congress; Filipino journalist and press freedom advocate Maria Ressa, an outspoken critic of President Rodrigo Duterte’s ‘war on drugs’; and Swedish environmental activist Greta Thunberg, whose school strike protests mobilized millions of young people around the world, forming the ‘Fridays for future’ movement.
Over deze blogger
-
Geboren in 1944 in Delfzijl als zoon van een eenvoudige winkelier. Gestudeerd in Groningen en Curaçao. Drie jaar als arts gewerkt in Tanzania, daarna als huisarts in Vlaardingen. Een paar jaar vóór mijn pensioen getrouwd met een Thaise dame, we kregen een zoon die drie talen goed spreekt.
Bijna 20 jaar in Thailand gewoond, eerst in Chiang Kham (provincie Phayao) daarna in Chiang Mai waar ik graag allerhande Thai lastigviel met allerlei vragen. Volgde het Thaise buitenschoolse onderwijs waarna een diploma lagere school en drie jaar middelbare school. Deed veel vrijwilligerswerk. Geïnteresseerd in de Thaise taal, geschiedenis en cultuur. Woon nu alweer 5 jaar in Nederland samen met mijn zoon en vaak met zijn Thaise vriendin.
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur17 november 2024Schemering op de waterweg
- Lezersvraag4 november 2024Uw mening over integreren in de Thaise samenleving
- Opinie30 oktober 2024Hervorming van het monnikendom of anders komen er steeds nieuwe schandalen
- Maatschappij28 oktober 2024Straffeloosheid na de Tak Bai massamoord op 25 oktober 2004
Beste Tino,
Helaas zijn haar ondervindingen en bevindingen universeel door de eeuwen heen.
Vul op de kruisjes een ander geloof in en voilá het klopt.
Zij schrijft de meeste beperkingen van vrouwen in het xxxxxxx toe aan latere interpretaties van
wat de xxxxxx leerde. Ze vertelt ook over de pesterijen die vrouwen moeten ondergaan, niet zozeer van de xxxxx maar van andere xxxxxx en van de autoriteiten.
Alle latere interpretaties van overtuigingen zijn aanleiding tot een liefdeloos afslachten van anders denkenden! Zelfs het Griekse woord “demos”is uitgehold anno 2019
Inderdaad, Lodewijk. Maar ze is desondanks toch een zeer dappere en wijze vrouw, en daar gaat het om…
Dat onderschrijf ik zondermeer Tino. In veel gevallen is er nog een lange weg te gaan binnen
overtuigingen en landen!