Hoe wordt een Thai voor een korte periode monnik?
Voor de meeste families is het een grote eer als de zoon tijdelijk monnik wordt. Deze traditie om gedurende 20 dagen of langer monnik te worden, bestaat al heel lang. De eerste dag in het klooster brengt de persoon een eerbetoon aan zijn ouders en de vader zegent hem.
De zoon wordt dan een “naak” waarbij het hoofd kaalgeschoren wordt en een wit gewaad aangetrokken. De volgende dag vindt de Hae Naak processie plaats, waarbij de vader de Talabat draagt. Op dit schild staat zijn familienaam en zijn naam als tijdelijke monnik. Verder wordt de kom meegedragen waar dagelijks voedsel in opgehaald wordt. In de tempel wordt van gewaad gewisseld in de kleur geel/oranje. Daarna begroet de nieuwe monnik twaalf keer de gemeenschap van monniken. Pas dan is hij opgenomen binnen het monnikendom. Een van de taken is om voedsel te geven aan de senior monniken en in de vroege ochtend op straat voedsel te vergaren.
Als monnik probeert hij inzicht te krijgen in het bestaan van het leven, de veranderingen en de oneindigheid van het bestaan.
Een hele opgave om dat binnen drie weken te doorgronden. Er zijn meerdere redenen om in te treden in de monnikenorde. Een ervan is om de familie te plezieren en het is eervol voor de familie. Bovendien is het goed voor je karma.
Bron: Property Trader
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
De karma die in die twintig dagen wordt verdiend, is bestemd voor de ouders – blijkbaar is karma overdraagbaar.
Met die periode in het klooster toont een jongeman ook aan, dat hij een waardig echtgenoot kan zijn.
Als je niet in staat bent om je twintig dagen van alle wereldlijke pleziertjes te onthouden, kan er bij de aanstaande echtgenote twijfel ontstaan, of je een erg goede echtgenoot zult zijn.
Mijn Thaise schoonbroer is na het overlijden van zijn pa ook in het klooster getreden.
Weet iemand meer over de reden of is dat gewoon uit respect voor zijn overleden vader?
Wat mij opvalt is dat het op de foto allemaal mannekes zijn die het kleuterschoolniveau net zijn ontstegen. En die moeten zich gaan bezig houden met inzicht in het bestaan van het leven en de veranderingen en de oneindigheid van het bestaan. Heb enige twijfels over de haalbaarheid hiervan.
Misschien dat dit kinderen zijn, die op de Wat school les krijgen.
Of een soort Boeddistische “misdienaartjes”.
Degene die bewust tijdelijk intreden zijn ouder.
Deze kleine “neen” leven in het klooster(tempel). Het zijn meestal jongeren van arme families. Zij krijgen de opleiding (gewone lagere school) van de tempel. Zij staan echter wel heel vroeg op en na de bedel-ronde gaan ze eten en dan naar school. Ook in dezelfde kledij(oranje) als deze “neen” (op de foto) de lagere school hebben afgelopen blijven de slimme en intelligente “neen” in het kloosterleven de opleiding volgen en soms wel tot en met universiteit niveau. Waarbij ze op ongeveer 20-jarige leeftijd (de precieze leeftijd is me ontschoten) toetreden tot de monniken-orde. Dat gaat ook met dezelfde rituelen.
Dit alles is altijd op vrijwillige basis. Als een jongere “neen” de tempel verlaat(of wil verlaten) zal hij weer onder het gezag van de ouders vallen (met de armoede erbij). Als een oudere “neen” de tempel verlaat(wil verlaten) en hij kreeg de opleiding van de tempel zal hij de opleiding verder zelf moeten bekostigen en natuurlijk in zijn eigen onderhoud voorzien. Dat laatste gebeurd echter zelden. De oudere “neen zal de opleiding afmaken en zal monnik worden en blijven”.
Niet alleen het hoofd wordt kaalgeschoren maar ook de wenkbrauwen gaan er af.
Wat mij altijd opvalt, dat het alleen maar jongens en mannen zijn, terwijl Siddhartha zelf ook vrouwen tot monnik heeft gemaakt. Zou toch een hele eer zijn als dochter lief ook eens het oranje gewaad aan mag trekken?
Prima! Dan kunnen die vrouwen zoveel karma verwerven dat ze als mannen worden herboren!
Ik doe mijn best om sommige regels te breken: alcohol drinken, lust gevoelens hebben. Is niet goed, maar of ik me slecht genoeg gedraag om als vrouw herboren te worden? Misschien moet ik eens iemand op de ben slaan ofzo, lekker slecht voor mijn karma. Helaas heb ik geen karma puntenteller en wil ik het risico niet lopen om als communistische kakkerlak herboren te worden. Kom ik in een volgend leven wéér terug als man dan ben ik te lief en begripvol geweest in dit leven.
Beste Rob V.
แม่ชี , nuns of nonnen bestaan ook in sommige kloosters.
Aanvankelijk gekleed in witte kledij en leven gescheiden van de monniken.
Ook bestaat de mogelijkheid korte of langere tijd deel te nemen aan het Wat leven.
In mijn kennissenkring deed een vrouw dit voor 3 dagen, maar geen hoofdhaar eraf!
’s Morgens 5 uur opstaan, bidden, sober ontbijt, mediteren, 12 uur sobere maaltijd dan
lezen en mediteren, geen eten verder.
(Witte kledij zelf kopen)
Beste Lodewijk, die vrouw en zijn geen échte monikken. Dat kan in Thailand niet volgens de Thaise Sangha raad. In enkele andere landen kunnen vrouwen wel monnik worden maar de Thaise raad heeft dus zo zijn eigen uitleg over het Boeddhisme. Die ziet vrouwelijke monikken, bhikkhuni, als iets illegaals. Niet toegestaan.
Die opvatting van de Thaise sangha wijkt soms af van wat we weten van Siddharta zelf. Ik vraag me dus weleens af wat hij zou denken als hij een rondje Thailand zou doen en wat er met zijn visie is gedaan.
– https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1177945/female-monks-barred-from-paying-respects
– https://www.bbc.com/news/av/world-asia-50099178/women-aren-t-allowed-to-be-ordained-as-monks-in-thailand
Inderdaad, pas vanaf 20/21 kan je volwaardig moonik worden. De kleintjes krijgen zo op slinkse? 3e wereld aangepaste? wijze toch een redelijke educatie en dagelijks te eten, dat zou thuis, vroeger in de tijd van de veel grotere gezinnen, niet het geval zijn geweest. En ze hoeven dan niet al op 12/3 jr aan de arbeid. Ovrigens bestaan er ook nog steeds ´dek wat´=tempelkinderen, die niet echt zijn ingetreden maar als het ware als een weeshuis worden opgevangen.
Wat lodewijk niet vermeldt is dat het inmiddels ook tot die altijd toch ozo aardige Isanse traditie behoort om net vooraf voor de hele buurt een enorm knalfeest te geven met op de gebruikelijke Thaise wijze teringherriemuziek, liefst al om 5-6 uur smorgens en veel te veel eten en sterke drank, zodat de omes al rond 8 uur lazarus zijn.
En 20 dagen is wel echt heel kort, ik dacht me ergens te herinneren dat rond de 6 wkn min of meer de norm was, er is zelfs een tijd dat als de rijst toch niet groeit en er dus weinig landarbeid nodig is, dat dan dat tijdelijk monnikschap zou moeten plaatshebben.
De keren dat ik dit meegemaakt heb ging het iets anders.
Het ritueel voor de jongeman (rond 20-23 jaar) begint thuis met genodigden. Natuurlijk met eten en drinken en muziek.
Dan worden de ouders om vergiffenis gevraagd voor de zorgen en problemen die hij vroeger heeft gegeven. Daarnaast worden ook andere ouderen in de familie geëerd.
Vervolgens kunnen alle genodigden een stukje haar afknippen en zegen geven, daarna volledig kaalgeschoren. Meestal door ouderen of goede vriend. Dan omkleden in het witte gewaad.
Samen met de ouders achterop een pick up en dan in optocht met (herrie volgens sommigen hier) muziek door het dorp naar de rempel. En zoals ook in Nederland bij een feestje word er gedronken.
Bij de tempel vind er een dienst plaats waarbij de jongeman intreed in de tempel. Periode is afhankelijk van persoonlijke omstandigheden maar tussen de 6 wk tot 3 maanden.
December en januari zijn de beste maanden (geluk) om in te treden, net als voor trouwen.
Rond het 11-12 jaar treden de jongens voor een korte periode (de ‘mogelijk 20 dagen) toe als overgangsritueel van jiongen naar man volgens mij.
Ik betwijfel trouwens of het nog veel voorkomt dat kinderen in de tempel.wonen om onderwijs te krijgen. Scholen zijn overal wel aanwezig en gratis.