Het treinstation van Hua Hin is van koninklijke allure
Het treinstation van Hua Hin is ongetwijfeld het meest gefotografeerde object in de badplaats. De koninklijke wachtruimte stamt uit de tijd van koning Rama VI, en ligt op korte afstand van het centrum van de stad.
De fel beschilderde houten gebouwen die duidelijk van Thais ontwerp zijn, stralen een soort ‘Victoriaans’ gevoel uit.
Gaan we terug in de tijd, omstreeks 1920, dan was er geen weg van Bangkok naar Hua Hin. De enige manier om de badplaats van de ‘rich and famous’ te bereiken was via het spoor. Het spoor maakte deel uit van de noord-zuid spoorlijn die in 1921 Bangkok met Singapore verbond. Het stadje Hua Hin werd er geleidelijk omheen gebouwd. Europese expats reisden destijds vanuit Penang en Singapore om te genieten van een vakantie aan zee in Hua Hin.
Er werd een weg aangelegd vanaf het treinstation naar het strand waar toen ook het eerste luxehotel van de stad – het Hua Hin Hotel Siam – stond. Het hotel, ontworpen door de Italiaanse architect A Rigazzi en geëxploiteerd door de Royal Siamese Railway (RSR), heeft twee verdiepingen en beschikt over elegante architectuur in koloniale stijl met aan weerszijden veranda’s. Tegenwoordig is het onderdeel van het Centara Grand Beach Resort & Villas Hua Hin.
In 1926 was Hua Hin al een populaire badplaats, compleet met treinstation, een luxe hotel, twee koninklijke paleizen (Klai Kang Won en Maruekhathaiyawan) en een golfbaan met negen holes (aangelegd in 1921).
Het station van Hua Hin met de Koninklijke wachtruimte is goed onderhouden en zeker een bezoek waard. Neem je fototoestel mee en maak een stap in de geschiedenis van de stad.
Het station is open van: 07:00-23:00 uur. Locatie: westelijk einde van Damnernkasem Road, Tel: +66 (0) 32 511 073
Het station van Prachuap Khiri Khan (80 km zuidelijker) is vrijwel identiek, misschien iets kleiner. Het heeft geen koninklijke wachtkamer maar wel een oer-hollandse bascule…..
Heb ook zo een bascule ontdekt in Cha Am-Volgende keer neem ik een foto zodat ik de fabrikakant kan
opsporen.
Tja de eerste regel van de tekst hierboven zegt genoeg. Ben ook op dit stationnetje geweest paar fotos maken en klaar, verder vindt ik dat er in HH overdag weinig te beleven is, nou op de gezellige nachtmarkt na dan.
Het ligt er maar aan wat je wil beleven, wij zijn er dit jaar 3 weken geweest en hebben een top vakantie gehad. Is best veel te zien in de omstreken van Hua Hin. Veel relaxter dan in Bangkok of Pattaya,
Zeker de moeite waard om te gaan zien. Maar het is wel aan een opknap beurt toe zoals zo veel in Hua Hin. Zoals entree fishing pier, achter de tempel, straten van de nacht markt wat een rotzooi en vettig, straatje naar de bracht misschien klaar nu.
Inmiddels zijn de werken gestart voor een nieuw ‘High Speed Railway’ station, gelegen zo’n 500m ten zuiden van het huidige. Het huidige en prachtige station zal blijven dienen voor de regionale treinen.
Bron: dit YouTube filmpje ‘https://m.youtube.com/watch?v=40q2UWgA004’
Zo zien we maar weer hoe snel de ontwikkelingen gaan in Hua Hin. Het nieuwe treinstation ligt vrijwel naast het oude complexje, terwijl de hogesnelheidstrein van het tappijt is verdwenen wegens onhaalbaar (en gevaarlijk). De treinen rijden dus (bijna) allemaal via het nieuwe, megalomane station. Het oude wordt dan een soort spoormuseum, ook voor speciale transporten.
Rechts van het oude station staat een gebouwtje met een paal met naambord waarop staat: HUA HIN STATION OF LOVE…